Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelfbouw flessenwasser  (gelezen 88913 keer)

Offline thepsych

• Vol lid
  • Land: nl
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
Re: Zelfbouw flessenwasser
« Reactie #250 Gepost op: 02-05-2021 17:21 u »
is er iemand die kan vertellen wat voor soort pomp er in de originele flessenwasser zit? Hoeveel watt en wat voor soort pomp is het. Bedoeld voor aquaria of wat dan ook.  Voor een amateur brouwer is zelf maken leuk om te doen.... Zeker als ik hoor dat de originele versie snel of na twee jaar defect is. Eigenlijk te gek.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #251 Gepost op: 02-05-2021 17:38 u »
graag een fotootje als het kan. Zien doet geloven.
Zoals toegezegd, hierbij een foto van de capaciteit van deze pomp....

Zo te zien komt de straal minder hoog dan bij de originele pomp.
Ik heb de rotor eruit gehaald en vergeleken met de originele, de rotor bladen zijn iets kleiner dus dat zou het verschil kunnen verklaren, het vermogen is wel wat groter, maar het resultaat dus iets minder.
Al met al een prima pompje voor de 20 Euro incl. de verzendkosten.

Voor een foto van de gemonteerde pomp (tevens op vervangende schroefdraad die was afgebroken) zie dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=42738.new#new

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #252 Gepost op: 02-05-2021 18:07 u »
ziet er inderdaad goed uit. Bijna als origineel lijkt het. En de prijs is erg goed. je hebt wel de goedkoopste gevonden heb ik de indruk. Nou ook hopen dat de levensduur voldoende is.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #253 Gepost op: 02-05-2021 20:29 u »
ziet er inderdaad goed uit. Bijna als origineel lijkt het. En de prijs is erg goed. je hebt wel de goedkoopste gevonden heb ik de indruk. Nou ook hopen dat de levensduur voldoende is.
Zoek altijd naar de goedkoopste, de prijzen voor hetzelfde product variëren vaak.
Als hij weer 2 jaar mee gaat hoor je mij niet klagen.
Maar.... heb ondertussen een testje gedaan met de vaatwasser, dat geeft ook wel erg goede resultaten, dus of ik op deze manier door ga is nog maar de vraag.
Als ik het voor elkaar krijg om 4 kratten in de vaatwasser te proppen, dan ben ik denk ik wel om want duurt 1:35 uur maar dan zijn ze ook wel meteen droog en kraak helder.
Als dat lukt dan ga ik al mijn spoel spullen verkopen....

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #254 Gepost op: 02-05-2021 20:45 u »
Zoek altijd naar de goedkoopste, de prijzen voor hetzelfde product variëren vaak.
Als hij weer 2 jaar mee gaat hoor je mij niet klagen.
Maar.... heb ondertussen een testje gedaan met de vaatwasser, dat geeft ook wel erg goede resultaten, dus of ik op deze manier door ga is nog maar de vraag.
Als ik het voor elkaar krijg om 4 kratten in de vaatwasser te proppen, dan ben ik denk ik wel om want duurt 1:35 uur maar dan zijn ze ook wel meteen droog en kraak helder.
Als dat lukt dan ga ik al mijn spoel spullen verkopen....

hoe krijg je een vaatwasser zo ver dat ie de flesjes aan de binnenzijde wast? Of heb ik iets gemist in dit topic

Overigens heb ik dit elders gevonden over de pomp:
Bottling Washing System for FastRack 24. Clean & sanitize Up to 24 bottles at a time without scrubbing of soaking. Fits most 375mL wine and 12oz beer bottles and smaller.
– Foodgrade HDPE / BPA Free Plastics
– 530G (2000L) Per Hour Pump Included
Kit Contents
– 24-Bottle Washer Rack (Foodgrade & BPA Free Plastic)
– 530G (2000 Litre) Per Hour Pump (CE/UL)

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #255 Gepost op: 02-05-2021 21:00 u »
hoe krijg je een vaatwasser zo ver dat ie de flesjes aan de binnenzijde wast? Of heb ik iets gemist in dit topic
– 530G (2000 Litre) Per Hour Pump (CE/UL)
1. Ik heb op de pinnen waar normaal de borden tussen staan een niet gespoeld flesjes geplaatst, dus compleet met gist bezinksel. Daarnaast na het spoelen met de 12/24 heb ik een aantal flesjes uitgeselecteerd die toch nog aanslag aan de binnen kant vertoonden; ringen rond de hals en doffe aanslag.
Na de vaatwas beurt waren ze 99.999 % perfect schoon, ik was zeer verrast van het resultaat. Kennelijk komt de straal van de sproei arm toch ook aan de binnenkant, hoe dat weet ik niet, maar het is echt zo.
Ook de buitenkant was keurig fris (dat is bij de 12/24 zeker niet het geval)
Vandaar dat ik nog verder wil testen met meer flessen tegelijk, als het succesvol is dan komt er een vaatwasser die alleen voor flessen gebruikt mag worden (dus geen vette borden en pannen).
2. De pomp die ik gekozen heb is 3000L per uur, als de originele 2000L per uur is, dan vrees ik dat de nieuwe pomp de specs niet haalt, ondanks het grotere vermogen (60W vs 45W). Hij voldoet in ieder geval wel.
Of er is een exemplarische afwijking, of de specs kloppen niet, maar dat weet ik binnenkort als de 2e pomp binnen is.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #256 Gepost op: 02-05-2021 21:18 u »
2. De pomp die ik gekozen heb is 3000L per uur, als de originele 2000L per uur is, dan vrees ik dat de nieuwe pomp de specs niet haalt, ondanks het grotere vermogen (60W vs 45W). Hij voldoet in ieder geval wel.
Of er is een exemplarische afwijking, of de specs kloppen niet, maar dat weet ik binnenkort als de 2e pomp binnen is.

ik heb gevonden dat de originele pomp 2000liter per uur doet. Dus jou pomp zou zeker moeten voldoen. Echter het gaat er om hoe de pomp omgaat met drukverhoging/weerstand in de buizen denk ik. Als de druk dan meteen zakt dan houdt je geen stroom meer over. Ik zag een zelfbouwversie en daar had iemand een pomp met bijna 3000gallon per uur en daar waren de stralen echt niet veel hoger. Alleen de specs van de pompen in China zijn niet bekend.

ik vermoed dat de spuitopeningen ook niet al te groot moeten zijn om een krachtiger straal te krijgen. Ik lees dat al die aquarium/vijverpompen allemaal rond 50 watt zijn. De hoeveelheid water zal dan ook nooit echt veel kunnen verschillen

Ik blijf eens verder zoeken. En misschien is de vaatwasser een optie!!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #257 Gepost op: 03-05-2021 12:11 u »
2. De pomp die ik gekozen heb is 3000L per uur, als de originele 2000L per uur is, dan vrees ik dat de nieuwe pomp de specs niet haalt,
Bij leveren van druk is de flow minder dan dat maximale van 3000L/uur. die slangetjes vragen wel een bepaalde druk. Je moet dus een pomp hebben die ook wat druk kan leveren. Het is vooral de druk die voor de reiniging zorgt. (Hogedrukreiniger werkt daarom met hele hoge druk)