Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Citaat van: Pimmels op 28-08-2019  13:54 uIk heb inmiddels alle schoonmaakmiddelen wel gebruikt en geen last met de schroefjes.
Ik haal het sponsje uit de pomp voor ik begin er zitten geen bladeren en takjes of peuken in mijn flesjes en verder gewoon droog schudden en in de open lucht verder laten drogen.
Niet in de doos terug want dan gaat de zaak schimmelen en ben je weer aan het poetsen!

Als alles goed gaat krijg ik mijn eerste fastwasher deze week binnen. Hoe te gebruiken?
Ik denk aan een eerst ronde met NaOH, daarna leeg laten lopen, spoelen en of neutraliseren met azijn? Daarna weer spoelen?
Hoe gaan jullie eigenlijk om met deze verschillende fasen?

EBC

Citaat van: Rinus op 19-11-2019  21:33 uAls alles goed gaat krijg ik mijn eerste fastwasher deze week binnen. Hoe te gebruiken?
Ik denk aan een eerst ronde met NaOH, daarna leeg laten lopen, spoelen en of neutraliseren met azijn? Daarna weer spoelen?
Hoe gaan jullie eigenlijk om met deze verschillende fasen?

Enkel Puro Caustic is meer dan voldoende. Daarna naspoelen.

Rinus

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:05 uEnkel Puro Caustic is meer dan voldoende. Daarna naspoelen.
Ik heb de flessenwasser binnen, kwaliteit lijkt redelijk goed.  Het kunststof trekt wel iets krom bij de montage met de RVS schroeven, maar de afdicht o-ring lijkt voldoende aangedrukt te worden.
Ik vraag mij wel af hoeveel gram NaOH korrels ik moet toevoegen per liter water.
Omdat een zuur de NaOH oplossing neutraliseert leek het mij verstandig met azijnzuur te neutraliseren, alleen hoeveel moet ik dan toevoegen? Als ik de flessenspoeler in schoon water met azijn plaats zou het dan weer te zuur worden?

Alleen naspoelen neemt wel een (kleine) hoeveelheid NaOH mee in de schoon water oplossing, zou dat echt wel voldoende zijn? Het zou wel aantrekkelijk zijn om de neutralisatie stap over te slaan.

Jammer dat ik scheikundig onvoldoende kennis heb, zeker als het om exacte berekeningen gaat.

Iemand hier ervaring mee? Of doet iedereen alles naar best effort?

Rinus

Citaat van: Rinus op 22-11-2019  20:12 uIk heb de flessenwasser binnen, kwaliteit lijkt redelijk goed.  Het kunststof trekt wel iets krom bij de montage met de RVS schroeven, maar de afdicht o-ring lijkt voldoende aangedrukt te worden.
Ik vraag mij wel af hoeveel gram NaOH korrels ik moet toevoegen per liter water.
Omdat een zuur de NaOH oplossing neutraliseert leek het mij verstandig met azijnzuur te neutraliseren, alleen hoeveel moet ik dan toevoegen? Als ik de flessenspoeler in schoon water met azijn plaats zou het dan weer te zuur worden?

Alleen naspoelen neemt wel een (kleine) hoeveelheid NaOH mee in de schoon water oplossing, zou dat echt wel voldoende zijn? Het zou wel aantrekkelijk zijn om de neutralisatie stap over te slaan.

Jammer dat ik scheikundig onvoldoende kennis heb, zeker als het om exacte berekeningen gaat.

Iemand hier ervaring mee? Of doet iedereen alles naar best effort?
Hmmm, mijzelf gequote, bijzonder, anyway:
Ik heb de eerste keer met de fastwasher 24 gewerkt, wat mij opviel is dat langs de zijkanten (lange kant) er water uitspuit dus iets dicht er niet goed af, desondanks was er druk genoeg om verder te werken.

Dosering heb ik gewoon geschat en ik gebruikte 10 gram op 10 Liter water van 60 C.
Daarna spoelen in een andere bak met schoon water inclusief 100 mL schoonmaakazijn op 10 L bij 60 C.
Vervolgens gewoon met desinfectie middel vlak voor bottelen zoals gebruikelijk.

De flessen zien er erg schoon uit ook nadat ze gedroogd zijn (rechtopstaand op de vloerverwarming).

Iemand nog feedback op deze doseringen?

lier

Ik zou hem weer openschoven, denk dat je pakking verkeerd geschoten is hij hoort niet te lekker aan de zijkant.

Wat betreft de reiniging, ik houd me aan de voorschriften van de fabrikant.
Volgorde die ik aanhoud:
Reinigen
Sterilliseren
Naspoelen met schoonwater

Jos Duurland

Ik heb het volkomen gehad met die fastwasher. De mondjes spuiten niet evenveel water. Van 1 dompelpompje is de aansluiting afgebroken en de witte kunststof plaat begint bij de schroeven te scheuren. Ik bouw zelf wel wat. Dit is troep.

Kiekeboe













Dit is wat je nodig hebt voor een goede reiniging.

Een curverbox waar je de flesjes een tijdje laat weken in warm water met een vaatwastablet of chemipro caustic.  Dan grondig borstelen met een flessenborstel op een accu boormachine (duurt 5 minuten per krat). Je kan de kratten zelf ook een beurt geven. Dan spoelen en laten uitlekken.  Zo'n flessenborstel kost 2 euro bij Brouwland. Resultaat brandschone flesjes ook als er voordien aangedroogde schimmels en naaktslakken in zaten.







Enos

Ik gebruik deze flessenborstels van Ikea werken perfect, ook op de accu boormachine.
En bij deze ff een stukje eraf zagen dan past het precies in de boorkop.
Je komt dan helemaal onder in de flesjes.
En ze kosten maar € 0.79 cent per stuk.

ElmerVDM

Citaat van: Enos op 25-03-2020  15:27 uIk gebruik deze flessenborstels van Ikea werken perfect, ook op de accu boormachine.
En bij deze ff een stukje eraf zagen dan past het precies in de boorkop.
Je komt dan helemaal onder in de flesjes.
En ze kosten maar € 0.79 cent per stuk.

Die gebruikte ik ook. Perfect formaat.

Rinus

Citaat van: Jos Duurland op 25-03-2020  11:56 uIk heb het volkomen gehad met die fastwasher. De mondjes spuiten niet evenveel water. Van 1 dompelpompje is de aansluiting afgebroken en de witte kunststof plaat begint bij de schroeven te scheuren. Ik bouw zelf wel wat. Dit is troep.
Ik ben ondertussen ook helemaal klaar met de fastwasher, laatst heb ik de aansluiting van de pomp succesvol weten te repareren, net hetzelfde als waar Jos last van had.
Vandaag weer flessen willen gaan spoelen; is een van de 2 pompen defect; uit elkaar gehaald, is er een kunststof asje afgebroken wat aan de magneet zit; is niet meer te repareren.
Dus maar 12 flessen tegelijk en de tray dan maar steeds omgedraaid.
Bij het inschakelen van de pomp die nog wel werkt hoor ik een onheilspellend geluid, die houd het ook niet lang meer vol, die is ook afgebroken, dat hoor ik aan het geluid.

Ik ben echt toe aan iets wat wel echt goed werkt, deze fastwasher kan binnenkort naar de stort, helaas!

Dan maar zelf iets maken, ik ben benieuwd of Jos al iets heeft kunnen maken?

middelaersch

Citaat van: Rinus op 14-02-2021  17:34 uIk ben ondertussen ook helemaal klaar met de fastwasher, laatst heb ik de aansluiting van de pomp succesvol weten te repareren, net hetzelfde als waar Jos last van had.
Vandaag weer flessen willen gaan spoelen; is een van de 2 pompen defect; uit elkaar gehaald, is er een kunststof asje afgebroken wat aan de magneet zit; is niet meer te repareren.
Dus maar 12 flessen tegelijk en de tray dan maar steeds omgedraaid.
Bij het inschakelen van de pomp die nog wel werkt hoor ik een onheilspellend geluid, die houd het ook niet lang meer vol, die is ook afgebroken, dat hoor ik aan het geluid.

Ik ben echt toe aan iets wat wel echt goed werkt, deze fastwasher kan binnenkort naar de stort, helaas!

Dan maar zelf iets maken, ik ben benieuwd of Jos al iets heeft kunnen maken?

Ik weet niet hoe lang je dat apparaat hebt, maar er is ook nog zo iets als garantie.

Zo'n ding moet fatsoenlijk werken, dus ik zou zeggen ik wil een nieuwe of mijn geld terug.

Rinus

Citaat van: middelaersch op 14-02-2021  17:44 uIk weet niet hoe lang je dat apparaat hebt, maar er is ook nog zo iets als garantie.

Zo'n ding moet fatsoenlijk werken, dus ik zou zeggen ik wil een nieuwe of mijn geld terug.
Hij is buiten de garantie, ik heb deze al langer dan een jaar, maar ik hoef geen nieuwe meer.
Het is een fantastisch apparaat, maar als het een na het ander defect gaat (en ik niet de enige ben) dan heb ik er totaal geen vertrouwen meer in.
Ok, eerlijk is eerlijk een nieuwe gaat dan wel waarschijnlijk weer een jaar mee.... kost mij dan ~100 Euro per jaar.
En dan dat ik net op het punt stond om een tweede aan te schaffen ivm de snelheid; 2e stap spoelen kon ik dan meteen er achteraan doen...

Nobock

Na het wassen met een vaatwastablet spoel ik altijd na met dit ding op de heetwaterkraan.





Rinus

Citaat van: Rinus op 14-02-2021  20:27 uHij is buiten de garantie, ik heb deze al langer dan een jaar, maar ik hoef geen nieuwe meer.
Het is een fantastisch apparaat, maar als het een na het ander defect gaat (en ik niet de enige ben) dan heb ik er totaal geen vertrouwen meer in.
Ok, eerlijk is eerlijk een nieuwe gaat dan wel waarschijnlijk weer een jaar mee.... kost mij dan ~100 Euro per jaar.
En dan dat ik net op het punt stond om een tweede aan te schaffen ivm de snelheid; 2e stap spoelen kon ik dan meteen er achteraan doen...
Beste allemaal, ik heb een vermoeden waardoor er defecten ontstaan, niet dat ik er gelukkig mee ben maar het is gebaseerd op feiten.
Ik gebruik altijd warm water uit de kraan en dat is ca 60C (!), dit gaat in een kunststof bak van ca 10 Liter, in combinatie met NaOH en in een tweede fase met een azijn oplossing.
Al die chemische goedjes zijn het probleem niet denk ik, maar de te hoge temperatuur wel vrees ik, ik lees namelijk nu dat de pompen maar tot maximaal 40C aan kunnen...
Ik heb inmiddels al 2 defecte pompen; heb er een uit elkaar gehaald en het probleem is duidelijk; het is een afgebroken kunststof deel wat geborgd zit in de "rotor" van de pomp op deze kunststof as zitten 2 nokjes welke in die rotor vallen, maar doordat de as is gebroken slippen ze daar overheen. (heb helaas nu geen foto).
Je hoort dan een ratelend geluid, dat komt omdat het kunststof deel er zover overheen slipt dat de as niet meer meegenomen wordt. Een van mijn pompen is definitief afgeschreven. De tweede pomp hoor je eerst ratelen en na een paar seconden doet hij het, maar ik weet zeker dat ook daar de as gebroken is.

Samengevat; let op de temperatuur van je spoelwater, is dit > 40C dan kan je pomp defect raken!

Ik heb nu 2 nieuwe pompen nodig, maar ik kan zelf geen vervangers vinden, mocht iemand tips hebben dan hoor ik het heel graag.
Voor nu ga ik dan maar een nieuwe set bestellen omdat ik geen ander alternatief heb op dit moment en in de hoop dat ik de eerste kan herstellen...

Ik verneem ook graag jullie ervaringen

lier

Citaat van: Rinus op 02-03-2021  21:17 uBeste allemaal, ik heb een vermoeden waardoor er defecten ontstaan, niet dat ik er gelukkig mee ben maar het is gebaseerd op feiten.
Ik gebruik altijd warm water uit de kraan en dat is ca 60C (!), dit gaat in een kunststof bak van ca 10 Liter, in combinatie met NaOH en in een tweede fase met een azijn oplossing.
Al die chemische goedjes zijn het probleem niet denk ik, maar de te hoge temperatuur wel vrees ik, ik lees namelijk nu dat de pompen maar tot maximaal 40C aan kunnen...
Ik heb inmiddels al 2 defecte pompen; heb er een uit elkaar gehaald en het probleem is duidelijk; het is een afgebroken kunststof deel wat geborgd zit in de "rotor" van de pomp op deze kunststof as zitten 2 nokjes welke in die rotor vallen, maar doordat de as is gebroken slippen ze daar overheen. (heb helaas nu geen foto).
Je hoort dan een ratelend geluid, dat komt omdat het kunststof deel er zover overheen slipt dat de as niet meer meegenomen wordt. Een van mijn pompen is definitief afgeschreven. De tweede pomp hoor je eerst ratelen en na een paar seconden doet hij het, maar ik weet zeker dat ook daar de as gebroken is.

Samengevat; let op de temperatuur van je spoelwater, is dit > 40C dan kan je pomp defect raken!

Ik heb nu 2 nieuwe pompen nodig, maar ik kan zelf geen vervangers vinden, mocht iemand tips hebben dan hoor ik het heel graag.
Voor nu ga ik dan maar een nieuwe set bestellen omdat ik geen ander alternatief heb op dit moment en in de hoop dat ik de eerste kan herstellen...

Ik verneem ook graag jullie ervaringen

Ik zou opzoek gaan naar een verloop met dezelfde draad zodat ik er een andere pomp op aan kon sluiten. En dan liefst 1 die uit de bak zuigt en dan met slangverbinding of zo persend dat ding in.
Ik heb een keer een gebroken aansluiting van de pomp gehad maar was mijn eigen schuld, laten vallen.
Later alsnog de delen aan elkaar kunnen lijmen met een 2 componenten hars.
Al met al vind ik het wassen een stuk prettiger en als ik geen. nieuwe koop als hij er mee op houd, maak ik er een na

Rinus

Citaat van: lier op 02-03-2021  21:29 uIk zou opzoek gaan naar een verloop met dezelfde draad zodat ik er een andere pomp op aan kon sluiten. En dan liefst 1 die uit de bak zuigt en dan met slangverbinding of zo persend dat ding in.
Ik heb een keer een gebroken aansluiting van de pomp gehad maar was mijn eigen schuld, laten vallen.
Later alsnog de delen aan elkaar kunnen lijmen met een 2 componenten hars.
Al met al vind ik het wassen een stuk prettiger en als ik geen. nieuwe koop als hij er mee op houd, maak ik er een na
Ik zit daar nu ook aan te denken, aanzuigen en via een T-stuk naar de 2 banken van 12 sproeiers pompen (ik heb een 24).
Bij was er ook een schroefdraad afgebroken aan een kant (zonder te laten vallen), dit heb ik op kunnen lossen door er een doorvoer moet de juiste schroefdraad in te zetten.. toen van Cranenbroek nog ooit open was kon ik daar van alles uitproberen om het passend te krijgen. Dat past perfect!
Nu dan maar kijken of ik nog iets kan verzinnen met een T stuk en wat slangwerk met een pomp buiten de bak.

dutch peter

Citaat van: Rinus op 02-03-2021  21:36 uNu dan maar kijken of ik nog iets kan verzinnen met een T stuk en wat slangwerk met een pomp buiten de bak.

Ik had nav dit draadje ook al wat lopen zoeken en denk erover een wasmachine pomp te gebruiken - die kan de watertemp. zeker aan - niet duur (+/- € 40,-). misschien een idee?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: dutch peter op 03-03-2021  12:30 uIk had nav dit draadje ook al wat lopen zoeken en denk erover een wasmachine pomp te gebruiken - die kan de watertemp. zeker aan - niet duur (+/- € 40,-). misschien een idee?
Die wasmachine pomp moet dan wel voldoene volume en druk (opvoerhoogte) leveren.

dutch peter

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-03-2021  12:37 uDie wasmachine pomp moet dan wel voldoene volume en druk (opvoerhoogte) leveren.

Ja, dat is een punt wat al een paar keer is opgemerkt in verschillende posts. Ik sta daar een beetje anders in. Denk dat menig hobbybrouwer z'n flessen gewoon in de week zet en omspoeld onder de kraan - en dat blijkt meestal voldoende. Om er 6 bar druk op te zetten is misschien wat professionele brouwers doen, maar dan is de fles ook in 10 sec klaar. Wij hebben meer tijd en als je zo'n pompje 10 min laat draaien is een fles goed gespoeld - met alle chemicalien die je nog kan toevoegen. Er is ideaal en praktisch.

lier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-03-2021  12:37 uDie wasmachine pomp moet dan wel voldoene volume en druk (opvoerhoogte) leveren.

Dat zal toch wel, je wil ook niet teveel druk anders schieten straks je flessen de lucht in.
Ik ben er wel benieuwd naar of het lukt

Nobock

Een vaatwasmachinepomp levert bakken volume en druk. Kan tegen hoge temperaturen en is voldoende bestand tegen chemicaliën. Defecte vaatwassers staan voor niks op Marktplaats.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: lier op 03-03-2021  16:55 uDat zal toch wel, je wil ook niet teveel druk anders schieten straks je flessen de lucht in.
Je flessen worden met water niet zo maar omhoog geschoten, water gaat in tegenstelling tot lucht onder druk niet expanderen.
Maw bij een volume met water onder druk, valt de druk gelijk weg met het eerste lek.

lier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-03-2021  21:33 uJe flessen worden met water niet zo maar omhoog geschoten, water gaat in tegenstelling tot lucht onder druk niet expanderen.
Maw bij een volume met water onder druk, valt de druk gelijk weg met het eerste lek.

Vertel dat maar niet tegen de brandweer

Heuvinger brouwerij

Ik heb nu het idee van een zelfbouw flessenwasser maar opgegeven.
Ik heb naar de ideëen van bovenstaande berichten een grote plastiek bak besteld https://www.ikea.com/nl/nl/p/sockerbit-bak-met-deksel-wit-80316067/,
alwaar ruim 40 flesje inpassen.
Ik bottel de meeste keren nog geen 60 flessen.
Ook heb ik een flessenborstel https://www.ikea.com/nl/nl/p/medelvag-flessenborstel-wit-40385067/ aangeschaft.
Om de flessen vlot te vullen ga ik mijn bier maisch automaat gebruiken om het water met reinigingsmiddel
op te warmen en met een aangepaste fitting op MP15-r pomp kan ik de staande flessen in de bak vlot vullen.

Rinus

Ik had een wat zwaardere pomp gemonteerd op de 24 fastwasher, met 2 bochten en een T-stuk. Het waterstraaltje kwam maar zo'n 5-10 cm omhoog, geen succes dus.
Kennelijk hebben de 2 pompen die zonder bochten direct inspuiten veel meer kracht... Want als ik die ene pomp direct eronder (zonder bochten) monteer, dan gaat hij zeker 1 meter de lucht in... (dan ook maar op 12 spuitmonden natuurlijk)

Zucht... ik kan geen vervangende pomp vinden, de opdruk is JR-2000T 45W IPX8 er is wat iets te vinden, maar niet direct in Nederland te leveren.

Eventueel een vaatwasser pomp zoeken...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.