Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelfbouw flessenwasser  (gelezen 67165 keer)

Offline Rinus

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: GRe: Zelfbouw flessenwasser
« Reactie #200 Gepost op: 19-11-2019 21:33 u »
Ik heb inmiddels alle schoonmaakmiddelen wel gebruikt en geen last met de schroefjes.
Ik haal het sponsje uit de pomp voor ik begin er zitten geen bladeren en takjes of peuken in mijn flesjes en verder gewoon droog schudden en in de open lucht verder laten drogen.
Niet in de doos terug want dan gaat de zaak schimmelen en ben je weer aan het poetsen!

Als alles goed gaat krijg ik mijn eerste fastwasher deze week binnen. Hoe te gebruiken?
Ik denk aan een eerst ronde met NaOH, daarna leeg laten lopen, spoelen en of neutraliseren met azijn? Daarna weer spoelen?
Hoe gaan jullie eigenlijk om met deze verschillende fasen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #201 Gepost op: 19-11-2019 23:05 u »
Als alles goed gaat krijg ik mijn eerste fastwasher deze week binnen. Hoe te gebruiken?
Ik denk aan een eerst ronde met NaOH, daarna leeg laten lopen, spoelen en of neutraliseren met azijn? Daarna weer spoelen?
Hoe gaan jullie eigenlijk om met deze verschillende fasen?

Enkel Puro Caustic is meer dan voldoende. Daarna naspoelen.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #202 Gepost op: 22-11-2019 20:12 u »
Enkel Puro Caustic is meer dan voldoende. Daarna naspoelen.
Ik heb de flessenwasser binnen, kwaliteit lijkt redelijk goed.  Het kunststof trekt wel iets krom bij de montage met de RVS schroeven, maar de afdicht o-ring lijkt voldoende aangedrukt te worden.
Ik vraag mij wel af hoeveel gram NaOH korrels ik moet toevoegen per liter water.
Omdat een zuur de NaOH oplossing neutraliseert leek het mij verstandig met azijnzuur te neutraliseren, alleen hoeveel moet ik dan toevoegen? Als ik de flessenspoeler in schoon water met azijn plaats zou het dan weer te zuur worden?

Alleen naspoelen neemt wel een (kleine) hoeveelheid NaOH mee in de schoon water oplossing, zou dat echt wel voldoende zijn? Het zou wel aantrekkelijk zijn om de neutralisatie stap over te slaan.

Jammer dat ik scheikundig onvoldoende kennis heb, zeker als het om exacte berekeningen gaat.

Iemand hier ervaring mee? Of doet iedereen alles naar best effort?