Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik Deelissen


hansHalberstadt

Citaat van: Erik Deelissen op 21-06-2019  22:32 uKijk eens op deze pagina voor inspiratie:
https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1448442998


Mooi idee om een vaatwasser te hergebruiken. Maar 300 euro en de koperprijs die elk jaar weer omhoog gaat maakt dit voor velen toch iets minder aantrekkelijk vrees ik. Een alternatief zou kunnen zijn om het verdeelmechanisme met al die T stukjes te vervangen door 2 platen van dit soort plastic https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90202268/
en die met RVS schroeven op elkaar te schroeven met een stuk aan elkaar gelijmd siiconenslang aan de buitenkant als afstandhouder. Dan heb je een holle ruimte waar het water zich in kan verdelen naar de uitsroom stukken. evt nog wat extra schroeven over de plaat verdeeld, want er komen grote krachten op vanuit de pomp. Dan daar gaten van 12 mm in boren en daar de pijpjes in steken evt wat ovaal maken zodat ze er moeilijk uit gaan. Dan heb je feitelijk hetzelfde, maar dan voor veel minder kosten.   

Weggeman


lier

Citaat van: Weggeman op 28-06-2019  09:32 uIk kwam deze tegen, een redelijk complete kit.

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-12-bottle-kit-5013402

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-24-bottle-kit-5013403

Een dit is nou een briljante tip, ik heb er meteen een besteld :groots:

middelaersch

Citaat van: Weggeman op 28-06-2019  09:32 uIk kwam deze tegen, een redelijk complete kit.

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-12-bottle-kit-5013402

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-24-bottle-kit-5013403

Ziet er wel heel interessant uit, en voor een redelijke prijs.
Heeft er iemand ervaring met zo'n apparaat? Werkt dit goed?

hansHalberstadt

En kan het tegen loog 3% van 80 graden?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2019  19:32 uEn kan het tegen loog 3% van 80 graden?

3 % ja, 80 °C nee, maar 80 °C is voor loog ook helemaal niet nodig.

Max is rond 40 °C, omdat de pomp niet meer aankan. En dat is weer logisch voor een dompelpomp, die geen koeling heeft.

Sjoerd

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen

Oscar

Citaat van: EBC op 28-06-2019  19:34 u3 % ja, 80 °C nee, maar 80 °C is voor loog ook helemaal niet nodig.

Maar wel wenselijk... :-)

Citaat van: EBC op 28-06-2019  19:34 uMax is rond 40 °C, omdat de pomp niet meer aankan.

Toch maar eens kijken voor een andere pomp dan... ;)  Mijn pompen kunnen tot bijna 100°C  :brouwen:

EBC

Citaat van: Oscar op 29-06-2019  00:12 uMaar wel wenselijk... :-)

Toch maar eens kijken voor een andere pomp dan... ;)   Mijn pompen kunnen tot bijna 100°C  :brouwen:

Maar nee, loog werkt ook bij kamertemperatuur, gewoon iets langer laten werken.

Jij gebruikt professioneel spul, dit is een hobby forum. Niet overdrijven. En sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D

Oscar

Citaat van: EBC op 29-06-2019  00:37 uEn sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D

 ;D ;D ;D ;D ;D :brouwen: :proost: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 29-06-2019  00:37 uMaar nee, loog werkt ook bij kamertemperatuur, gewoon iets langer laten werken.

Jij gebruikt professioneel spul, dit is een hobby forum. Niet overdrijven. En sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D
Als je ziet wat menigeen uitgeeft aan apparatuur dan is goede reiniging niet overdreven volgens mij.
Ik gebruik deze pomp https://www.brouwmaatje.nl/voedselveilige-pompen-120-graden/173-chugger-rvs-inlinepomp-tot-120c.html voornamelijk om te pompen bij het koelen en bottelen, maar reinigen kan er ook mee. Eigenlijk snap ik niet waarom die pompen zoveel duurder zijn dan die pompjes die minder temperatuur aankunnen. Maar goed zo'n ding gaat de rest van je leven mee, dus valt dan ook wel weer mee.

lier

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2019  00:55 uAls je ziet wat menigeen uitgeeft aan apparatuur dan is goede reiniging niet overdreven volgens mij.
Ik gebruik deze pomp https://www.brouwmaatje.nl/voedselveilige-pompen-120-graden/173-chugger-rvs-inlinepomp-tot-120c.html voornamelijk om te pompen bij het koelen en bottelen, maar reinigen kan er ook mee. Eigenlijk snap ik niet waarom die pompen zoveel duurder zijn dan die pompjes die minder temperatuur aankunnen. Maar goed zo'n ding gaat de rest van je leven mee, dus valt dan ook wel weer mee.

Prijsverschil lijkt mij door het verschil in materialen en ander pomp principe, centrifugaalpompen in deze klasse zijn nogal vergevingsgezind wat betreft maatvoering. Ik gok dat jouw pomp een vikingpomp of een variant daarop is waarbij exacte maatvoering veel belangrijker is. Voordeel is wel dat hij redelijk zelf aanzuigend is en van rvs.
Wat je zegt hij gaan een leven mee dus als je het geld over hebt en het kan verkopen aan je vrouw :nut: een goede investering

Jacques

Citaat van: EBC op 29-06-2019  00:37 uMaar nee, loog werkt ook bij kamertemperatuur, gewoon iets langer laten werken.

De werking van een reinigingsmiddel is een combinatie van tijd, temperatuur en concentratie.
Bij temperaturen boven de 40 ºC werkt een loogoplossing effectiever. Daar staat tegenover dat een loogoplossing van 80 ºC een gevaarlijk goedjes is. Een reden voor mij om loog niet te adviseren als reinigingsmiddel voor een hobbybrouwer. 

Nick H.

Wellicht is dit een uitdaging voor onze 3D-printende hobby-brouwende vrienden. In de winteravonden lekker proberen om het wezenlijke onderdeel hieronder, zonder pomp dus, na te maken. Zelf kan ik het helaas niet. En ik denk dat velen net als ik alleen dit onderdeel willen en de rest zelf knutselen.  :degroeten:


hansHalberstadt

Vanmiddag even gekeken naar een tuin vijverpompje wat ik nog had liggen. Zo eentje die geen hoge temperatuur aan kan. Een RVS pijpje erop gemaakt van ca 8 mm inwendig zodat er een flesje omgekeerd opgezet kan worden. Toen een flesje gepakt waar al maanden een hele klont schimmel inzit wat ook aan de wand was geplakt. Goed voorbeeld dus van smerig flesje. Dat flesje op zijn kop over de buis gezet met nog ca 2 cm tussen buis en bodem. 10 minuutjes pompen met natronloog 1.5% 40 ca graden. Flesje helemaal brandschoon, alle aanslag opgelost. Vooral het feit dat het snel stroomt en via de bodem en de wand er weer uitvalt zorgt dat alle aanslag snel oplost met loog. 40 graden 1.5% loog is dus ruim voldoende om flesjes te reinigen. 80 graden en 3% werkt nog beter, maar niet nodig dus zoals ook al eerder opgemerkt was.

Rinus

Citaat van: Nick H. op 29-06-2019  12:22 uWellicht is dit een uitdaging voor onze 3D-printende hobby-brouwende vrienden. In de winteravonden lekker proberen om het wezenlijke onderdeel hieronder, zonder pomp dus, na te maken. Zelf kan ik het helaas niet. En ik denk dat velen net als ik alleen dit onderdeel willen en de rest zelf knutselen.  :degroeten:


Of 2 platen lasersnijden op elkaar schroeven met afstand er tussen, draad tappen om de pijpjes erin te schroeven, pomp erop en klaar. Gelijk aan het huidige ontwerp, maar het kan denk ik niet veel goedkoper dan deze < €100

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2019 &nbsp;16:31 u40 graden 1.5% loog is dus ruim voldoende om flesjes te reinigen. 80 graden en 3% werkt nog beter, maar niet nodig dus zoals ook al eerder opgemerkt was.

Zou een zo'n blokje voor de vaatwasmachine ook werken, of is dat niet sterk genoeg?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 30-06-2019 &nbsp;19:03 uZou een zo'n blokje voor de vaatwasmachine ook werken, of is dat niet sterk genoeg?
Zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk dat het wel werkt, mits je soortgelijke concentratie gebruikt. Wel geprobeerd met oxiaction van de Action. Daarmee krijg ik hardnekking vuil niet weg.

EBC

Homemade versie van voordat de Fastwasher bestond. Speciaal gemaakt voor een Fastrack 24.

Aansluiting met een dompelpomp en gardena.

Werkt prima.


Mark0411

Citaat van: EBC op 30-06-2019 &nbsp;19:45 uHomemade versie van voordat de Fastwasher bestond. Speciaal gemaakt voor een Fastrack 24.

Aansluiting met een dompelpomp en gardena.

Werkt prima.



Dat ziet er best netjes uit..:-) Wat was je ongeveer kwijt voor dit projectje? Ik ben zelf ook best te porren voor om een flessenwasser te kopen of te maken. Zelf maken is het mooiste natuurlijk!!

EBC

Citaat van: Mark0411 op 30-06-2019 &nbsp;20:10 uDat ziet er best netjes uit..:-) Wat was je ongeveer kwijt voor dit projectje? Ik ben zelf ook best te porren voor om een flessenwasser te kopen of te maken. Zelf maken is het mooiste natuurlijk!!

Ik weet niet precies wat het gekost heeft. Wat 20 mm buis en koppelstukken bij de Amerikaanse stock. En dat wat nozzletjes. Een euro of 50? En dan een dompelpomp.  Al met al is de Fastwasher echt zo duur niet.
 

Mark0411

Citaat van: lier op 28-06-2019 &nbsp;15:37 uEen dit is nou een briljante tip, ik heb er meteen een besteld :groots:
Ik heb hem gisteren ook besteld (de 12 flessen variant) heb je hem al gebruikt en wat zijn jouw ervaringen?

lier

Citaat van: Mark0411 op 19-07-2019 &nbsp;12:41 uIk heb hem gisteren ook besteld (de 12 flessen variant) heb je hem al gebruikt en wat zijn jouw ervaringen?

Ga er bij Braumarkt niet 123 vanuit dat hij ook geleverd wordt, bij mij in elk geval niet.

Mark0411

Citaat van: lier op 19-07-2019 &nbsp;12:46 uGa er bij Braumarkt niet 123 vanuit dat hij ook geleverd wordt, bij mij in elk geval niet.
Je hebt al bijna een maand geleden besteld! Hebben ze een reden opgegeven?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.