Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pethee

Wij spoelen na het leegdrinken direct het flesje enkele keren door, door het half te vullen (liefst met warm water) en flink te schudden. Dan op zijn kop opruimen en vlak voor het vullen weer even op de bekende spoelbakken (http://www.Brouwmarkt.nl/flessenspoelapparaat-avvinatore-tafelmodel-p-600.html) met daarin Starsan (in Engeland te koop) Tot nu toe geen problemen ondervonden. Mochten flesjes toch verontreinigen, dan terug naar de winkel.

Nieuwe flesje bekomen wij door een lekker biertje te kopen van een brouwerij die alleen met nieuwe flessen werkt (dat zijn er veel, dan hoeven ze geen dure flessenspoelmachine te onderhouden). Dus keus genoeg.

Een etiket van een lekker biertje is zo verwijderd door hem even te laten weken in warm water. Met een schuursponsje zijn eventuele lijmresten snel verwijderd.

Peter

smaalle

Ik heb net 8 kratten lege flessen gespoeld met chemipro caustic. de flessen lijken op het eerste oog schoon. Maar ik spoel alle te bottelen flessen nog een of twee keer uit met oxi en schoon water. De volgende spoeling wordt er een van Star San om te proberen. Flessen reinigen is natuurlijk wel belangrijk. Maar als de flessen droog zijn en blijven kan er niks in groeien.

evertharmeling

Ik ga hier ook eens mee aan de slag! Dank voor de inspiratie en tips!

Wat betreft de 10mm verticale pijp dit is natuurlijk ook bij andere firma's te bestellen. Zoals hier http://www.pvconline.nl/product/PVC+Drukbuis+industrie+PN20/subcategorie/PVC+Drukbuis/categorie/PVC+Druk/ en de rest bij pvcbuis.com / pvcvoordeel.nl qua prijs voor 90 graden bochten zijn zij gunstiger. Ik moet nog even in totaal berekenen of dit voordelig is qua verzendkosten.

Ik vraag me alleen af wat het slimst is qua druk. Meteen bij binnenkomst in bak verlopen naar zegge zo direct mogelijk naar 10mm of eerst naar een 20mm circuit en vervolgens met T-verloopstukken verlopen naar de verticale buizen. Zou dat uitmaken voor de druk? Mijn gevoel zou toch zeggen om zo laat mogelijk naar de kleinste diameter te gaan...

EDIT:
Zie wel dat werken met buizen van 10mm ook niet makkelijk gaat aangezien pvconline 50 euro verzendkosten rekent, en daarnaast de inzetverloopsokken maar tot 12mm gaan, de lijmkappen zijn er dan wel weer in 10mm.

Uitgaande van een circuit van 25mm en verticale buizen van 12mm (via http://www.pvcvoordeel.nl/)
Circuit
 4 x PVC KNIE 25 x 25mm 90° PN 16
 5 x PVC T-STUK 25 x 25 x 25mm 90° PN 16
 1 x PVC DRUKBUIS 25 x 1,9mm Lengte = 4m PN16 GLAD
 1 x PVC KRUISSTUK 25 x 25 x 25 x 25mm PN 16
 1 x PVC KOPPELING 25mm x 3/4'' Binnendraad PN 16
Spuitmonden
 2 x PVC DRUKBUIS 12 x 1,0mm Lengte = 4m PN16 GLAD
30 x PVC LIJMKAP 12mm PN 16
30 x PVC T-STUK 25 x 16 x 25mm 90° PN 16
30 x PVC INZETVERLOOPSOK 16/12 x 10mm PN 16
 1 x PVC DRUKLIJM UNI-100 250 CC

Subtotaal: € 85,31
Verzendkosten: € 15,00
Totaal: € 100,31

De bak zoals superbeun hem ook heeft icm deksel (via https://shopnl.engels.eu)
1 x 3-209G-0 Rako 600x400x425 standaard (ben voor de hogere variant gegaan)
1 x 3-213-1 S Scharnierdeksel 600x400 snap
1 x E 40 S Inzet 40 vaks 600x400 bak boven

Totaal: € 45,44 (gratis verzending)

PP

Dag superbeun,

Ik heb je u-tube filmpje bekeken en heb de hele discussie nog eens nagelezen.
Compliment, strak ontwerp, mooi gebouwd.

M.b.t. het gebruik wil ik je een aantal reacties ter overweging geven:

1. de pomp die je gebruikt heeft een zeer krachtige straal. Tijdens het gebruik moeten alle plekken bezet zijn met een lege fles om een waterballet te voorkomen.
2. ik mis een noodstop.
3. indien warm / heet water wordt gebruikt i.p.v. koud water, eventueel onder toevoeging van chemicaliën (loog), wordt de straal minder onschuldig. Een veiligheidsbril voorkomt erger.
4. het is mij niet duidelijk of de pomp regelbaar is. Door een by-pass aan te brengen is de vloeistofstroom / druk te regelen en naar wens op te voeren of af te bouwen.

Groet, Paul

Superbeun

Citaat van: evertharmeling op 27-07-2014  13:44 uZie wel dat werken met buizen van 10mm ook niet makkelijk gaat aangezien pvconline 50 euro verzendkosten rekent, en daarnaast de inzetverloopsokken maar tot 12mm gaan, de lijmkappen zijn er dan wel weer in 10mm.

Het is inderdaad een beetje puzzelen om e.e.a. in elkaar te krijgen.
Als je  zoekt op internet vind je wel wat winkels die minder verzendkosten rekenen voor de 10 mm buis.
Je zou eens bij deze kunnen kijken: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=1102


Superbeun

Citaat van: PP op 02-08-2014  21:36 uDag superbeun,

Ik heb je u-tube filmpje bekeken en heb de hele discussie nog eens nagelezen.
Compliment, strak ontwerp, mooi gebouwd.

M.b.t. het gebruik wil ik je een aantal reacties ter overweging geven:

1. de pomp die je gebruikt heeft een zeer krachtige straal. Tijdens het gebruik moeten alle plekken bezet zijn met een lege fles om een waterballet te voorkomen.
2. ik mis een noodstop.
3. indien warm / heet water wordt gebruikt i.p.v. koud water, eventueel onder toevoeging van chemicaliën (loog), wordt de straal minder onschuldig. Een veiligheidsbril voorkomt erger.
4. het is mij niet duidelijk of de pomp regelbaar is. Door een by-pass aan te brengen is de vloeistofstroom / druk te regelen en naar wens op te voeren of af te bouwen.

Groet, Paul

De flessenwasser heeft in de tussentijd weer de nodige veranderingen ondergaan.
Aan/uit schakelaar, verwarmingselement met STC-1000 om het spoelwater op temperatuur te houden.
Hij is nagenoeg klaar.
Als ik binnenkort tijd heb zal ik nog een filmpje posten om e.e.a. te laten zien.

dennisbier

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  18:15 uHoe iemand zijn flessen schoonmaakt is natuurlijk ieder voor zich, maar bij mij gebeurt het grondig.
Ik sta niet een hele dag te brouwen om het bier in mijn flesjes zuur te laten worden.
Zo is het maar net!

Maar wanneer je een onbeschadigde glazen fles omspoeld, direct na consumptie ontbreekt een voedingsbodem voor verdere bacteriegroei.
Het is het meest vervelende karwei van het bierbrouwen en dat is wel heel mooi als je dat kan automatiseren.
Op jouw manier heb je een professionele flessenspoelmachine nagebootst. Vuiligheid spoelt meteen weg en ben je kwijt.
Als een fles niet vervuild is heb je ook maar heel weinig desinfectant nodig om je fles steriel te maken voor het afvullen.
En dan weet je ook dat  het goed is. (wat je uitdeelt)  ;)

mickey

Aan Superbeun.


Welke schoonmaak producten gebruik jij in je flessenspoelmachine?
Chemipro Caustic ? als het echt vuil is ?

Superbeun

Citaat van: mickey op 03-10-2014  11:55 uAan Superbeun.


Welke schoonmaak producten gebruik jij in je flessenspoelmachine?
Chemipro Caustic ? als het echt vuil is ?
Hallo Mickey,

Ik gebruik meestal Chemipro oxi, dit vind ik het makkelijkst in gebruik, het reinigt en desinfecteert in een keer.
Voor periodiek onderhoud gebruik ik Sun vaatwaspoeder zonder glansmiddel, dit reinigt goed, ik heb sindsdien geen last van biersteen meer.
Star San gaat niet zo goed,ik heb dit 1 keer geprobeerd maar het resultaat was 1 groot schuimbad  :-\
Voor alleen desinfectie gebruik ik Chemipro acid, dit schuimt veel minder dan Star San.

dennisbier

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  18:38 uMet alleen spoelen reinig je niet de flessen!

In de flessen komt een aanslag: biersteen. In dat biersteen kunnen micro-organismen verstoppen. De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Spoelen na het uitschenken is een goede praktijk. Het voorkomt dat er veel schimmels gaan groeien in een fles. Ik doe dat ook altijd. Scheelt echt heel veel bij het schoonmaken. Maar spoelen is geen schoonmaken. Nogmaals zie foto.
Ik ben het hier helemaal mee eens.

Alleen zit bij een hobbybrouwer, die eens een verkeerd flesje treft, er geen gevolg aan het risico vast.
Wij brouwers controleren vaak nog visueel een flesje of alle flesjes. Dat kan een grote brouwer/fabrikant niet meer doen.

Bij glazen flesjes is de reiniging met loog bijna overal standaard. En de temperatuur, concentratie loog en contact tijd geborgd.
Daarna volgt een desinfectiestap, wat een lage concentratie kan zijn, juist omdat de loog alle verontreinigingen weghaald.

Ik gebruik nu 75-80% ethanol gedenatureerd. Ik spoel na met kraanwater.

Eric v B

Na (ongeveer) hoeveel keer gebruiken van een flesje, wordt biersteen een probleem (zichtbaar)? Ontstaat biersteen door alle bieren?

mickey

Zo mijn flessenspoeler is ook bijna klaar, alleen nog een verwarmingselement.

Met veiligheidschakelaar.


Flinke pomp en een filter er tussen.


Bypass kraan.


20 flessen per keer.


mickey

Ik krijg de foto's niet verdraaid.

seed7

Citaat van: mickey op 11-10-2014  14:34 uIk krijg de foto's niet verdraaid.

Waarschijnlijk heb je alleen in de metadata van het plaatje, of zels alleen maar in de database van je software, gezet dat het "portait" weergegeven moet worden en het plaatje niet fysiek geroteerd. Probeer Irfanview.

Ingo

Jacques

Citaat van: Eric v B op 11-10-2014  11:39 uNa (ongeveer) hoeveel keer gebruiken van een flesje, wordt biersteen een probleem (zichtbaar)? Ontstaat biersteen door alle bieren?

Is lastig te zeggen. Ligt ook aan de hoeveelheid eiwitten en calciumionen in je bier.
Overigens is het een kwestie van tijd en minder afhankelijk van keren gebruik.

dennisbier

Eiwitten, hopharsen, olien, calcium, magnesium, diverse andere neerslag.
Ik denk dat bieren met meer hardheid, donkere bieren meer kans maken.
Daarnaast misschien ook wat men gebruikt voor aanzuringsmiddel.
Hoeveel gist er mee op de fles gaat of dat het compleet helder gefilterd is.
Dat soort dingen.

Kijk in het hoofdgistingsvat.
Zit dat vol met zooi, die er moeilijk af gaat, dan denk ik aan een goede kans op restmateriaal in je flesje.


Jacques

Als je wat meer calciumzouten in je wort hebt slaat de calciumoxalaat (de anorganische stof de verantwoord is voor biersteen) eerder neer.

Zie bijvoorbeeld http://www.rpi.edu/dept/chem-eng/Biotech-Environ/beer/water2.htm
en deze link.

Superbeun

Citaat van: mickey op 11-10-2014  14:30 uZo mijn flessenspoeler is ook bijna klaar, alleen nog een verwarmingselement.

Dat ziet er mooi uit Mickey, goed idee zeg om er een filter tussen te plaatsen zo houd je je spoelwater mooi schoon.
Ik gebruik zelf een korffilter in de bak zelf.
Je zou onderin het pomphuis nog een kogelkraan kunnen monteren, het boutje kan je er zo uit schroeven.
Bij mijn pomp is dit 3/8, zo kan je het hele systeem inclusief pomphuis makkelijk leeg laten lopen.



mickey

Citaat van: Superbeun op 11-10-2014  23:51 uDat ziet er mooi uit Mickey, goed idee zeg om er een filter tussen te plaatsen zo houd je je spoelwater mooi schoon.
Ik gebruik zelf een korffilter in de bak zelf.
Je zou onderin het pomphuis nog een kogelkraan kunnen monteren, het boutje kan je er zo uit schroeven.
Bij mijn pomp is dit 3/8, zo kan je het hele systeem inclusief pomphuis makkelijk leeg laten lopen.



Dat moet inderdaad ook nog gebeuren , heb het wel al klaar liggen. :proost2:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-10-2014  23:31 uAls je wat meer calciumzouten in je wort hebt slaat de calciumoxalaat (de anorganische stof de verantwoord is voor biersteen) eerder neer.
Klopt. Ik had vaak aanslag in de flesjes (zie je als je er met een zaklantaarn inschijnt door de flesopening) die er alleen met 1% natronloog van 80 ºC of meer uit te krijgen was. Na toevoeging van calciumchloride geen aanslag meer in de flesjes.

HansH

ZwartGoud

Ook ik heb me gewaagd aan een flessenwasser, geïnspireerd door Superbeun en Maarten Nijhof.
Ik wilde alleen wel dat ik een heel krat direct op de spoeler kon zetten, zonder losse flesjes over te zetten.
Daarvoor ben ik een stuk hobbyglas te lijf gegaan, en het resultaat werkt zeer goed! Ik kan het plaatje vastzetten waardoor ik een krat zonder problemen ondersteboven kan houden, en dus ook op de flessenwasser kan zetten.



De spoelmachine heb ik zo eenvoudig mogelijk gehouden. Een paar kunststof waterleidingen, vastgelijmd met koppelstukjes, en 24 gaatjes geboord, op de juiste plek. Verder heb ik een paar pvc buisjes in een curver kratje gelijmd die het bierkrat op de plaats houden.



Verder heb ik met de pomp wel mazzel gehad. Dit is een tuinpomp van de Aldi. Het was het laatste exemplaar, en daarom voor de helft van de prijs? Rare logica, maar ik ben er blij mee. De pomp heeft een flink vermogen, als ik hem aanzet zonder krat bier op de wasser is het hele plafond drijfnat  ;D



In actie ziet het er dus zo uit:



Het werkt super goed. Ik heb een test gedraaid met vieze flesjes met schimmel e.d. zonder schoonmaakmiddel, dus alleen lauw water. Na 1 minuut waren de bodems schoon gespoten.

Ik ben er erg blij mee, dit gaat me een hoop werk schelen :)

Groet!
JJ

Maartennijhof

Zo zie je maar weer: er zijn meerdere wegen die naar een flessenwasser leiden. Pas wel op met de temperatuur van je water. Die pomp kan officieel maar tot 35 dacht ik.

ZwartGoud

Ja, klopt. Maar dat moet wel lukken denk ik. Eerder dompelde ik mijn flessen in een bak water van ong. 40  ºC met oxi, en toen werden ze ook schoon  :)

NewLine

Mooi, zo lijkt het ineens een doenbaar project.

ZwartGoud

Tja, in principe is het gewoon een soort veredelde douche, maar dan ondersteboven  :)

Het draait vooral om de goeie pomp. Als je die hebt is de helft gedaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.