Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Zonder aanpassingen aan de vaatwasser?
Zijn ze dan wel aan de binnenkant ook schoon?

wilbertd

Leuk filmpje, en ik ga dit idee zo enorm pikken :)

mickey

Zeer mooi gemaakt Superbeun.
Misschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak (ik vermoed binnenmaat 55 x 36 cm)zonder de pomp en slangen.
Want ik denk dat er wel meer mensen zullen zijn die dit willen namaken. Ik zeker

Superbeun

Citaat van: RobinB op 16-01-2014  22:12 u8m opvoerhoogte is toch maar 0,8 bar overdruk?
En de jouwe doet 10 bar?? :o
Ik heb het over minimaal 8 meter, meer is beter natuurlijk.
In het begin van dit topic heb ik een link gepost van de man van wie ik het idee heb, deze gebruikt een dompelpomp met een opvoerhoogte van 8 meter, werkt prima zoals je in zijn filmpje kan zien.
Mijn pomp is misschien een beetje te krachtig maar ik kon er goedkoop aankomen.
De volle 10 bar werkdruk zal hij niet gebruiken maar het geeft wel een hele krachtige straal.


EvdBroek

Citaat van: RobinB op 16-01-2014  22:29 uZonder aanpassingen aan de vaatwasser?
Zijn ze dan wel aan de binnenkant ook schoon?
Dat doe ik ook altijd, gewoon in de vaatwasser op 70 graden. De flessen worden brandschoon, van binnen en van buiten.
Ik gebruik hier dan wel flesjes voor die ik na het leegschenken direct 3x gespoeld heb onder de kraan.
Ze gaan er dus al behoorlijk schoon de vaatwasser in

Jukkie

Citaat van: mickey op 16-01-2014  22:47 uMisschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak

Misschien heb je hier iets aan:  http://www.homebrewtalk.com/f51/malfets-bottle-washer-lazy-homebrewers-381452/

Superbeun

Citaat van: mickey op 16-01-2014  22:47 uZeer mooi gemaakt Superbeun.
Misschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak (ik vermoed binnenmaat 55 x 36 cm)zonder de pomp en slangen.
Want ik denk dat er wel meer mensen zullen zijn die dit willen namaken. Ik zeker
Beetje moeilijk om te vertellen wat je precies zou moeten kopen.
Als ik hem opnieuw zou moeten bouwen zou ik een paar dingen toch anders doen.
B.v. de verticale pijpjes heb ik gemaakt van 12mm PVC, nu bleek de einddop hiervan veel te dik en paste niet in een bierflesje.
Ik heb deze met een gatzaag kleiner moeten maken.
Dit ging niet helemaal goed bij 2 buisjes, de gatzaag liep vast en tordeerde het buisje.
Ik heb deze opnieuw moeten maken door hem uit te boren en te verlijmen, dit was geen leuk klusje.
Beter is het dus om de verticale buisjes 10mm te maken.

Ik heb de overige leidingen van 25mm PVC gemaakt, dit zou je natuurlijk ook van b.v. 20mm kunnen maken.
Beste is om voor jezelf gewoon een ontwerp te maken, ik geef hier slechts een idee van wat mogelijk is.

Wat je nodig hebt voor alleen het frame met verticale buisjes:

- Buis 25mm
- Buis 10mm
- 30x t-stuk 25x20x25
- 6x t-stuk 25x25x25
- 30 stuk verloopring van 20 naar 10mm
- 1x kruisstuk 25x25x25x25
- 4x bocht 90° 25x25
- 30x einddop 10mm (hier boor je een gaatje in van 1,5-2mm)

De doos bestaat uit:

- De doos 600x400x315: https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=3-302G-0&unitcode=1%20STK&cpl=1

- Vakverdeling https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=E%2040%20S&unitcode=1%20STK&cpl=1

- Oplegdeksel voor het maken van een ophanging voor de flessen (zie foto hieronder), hiervoor heb ik een gatzaag van 54mm gebruikt en de randen afgezaagd zodat hij in de doos past :
https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=3-213-0&unitcode=1%20STK&cpl=1



Superbeun

O, nog vergeten: pvc reiniger en lijm, heel veel lijm.
Ik heb een pot van 250 ml opgemaakt   :biersmile:

Huupke

Heb je een slang tussen de pomp en de bak gebruikt? En hoe warm is het water dat je gebruikt?

Superbeun

Citaat van: Huupke op 18-01-2014  11:34 uHeb je een slang tussen de pomp en de bak gebruikt? En hoe warm is het water dat je gebruikt?
De pomp is inderdaad met een slang aan de bak verbonden (zie het filmpje eerder in dit topic).
Water kan maximaal tot 60 graden.

EvilWoutertje

Ik zit er serieus over na te denken om dit ook te gaan maken!
Je informatie, tips en lijst van onderdelen zijn erg behulpzaam.
Wel vraag ik me nog af: hoe heb je de doorvoer van de buis door de kist waterdicht gemaakt?

Superbeun

Deze is niet waterdicht.
Hoeft ook niet want ik heb het frame hoger in het krat geplaatst met wat buis en buisklemmen.
Het spoelwater blijft er dan onder.
Voor het spatten zet je er gewoon een plankje tegenaan.







EvilWoutertje

Aha, bedankt!
Het water wordt via de onderkant aangezogen zie ik, hoe heb je dat waterdicht gemaakt?  ^-^

hansHalberstadt

Mooi principe.
Als ik zoiets zou bouwen dan zou het wel tegen 1% natronloog van 80 ºC moeten kunnen. Ik zou dan denken aan de pomp van een vaatwasser. 
waar koop je zulk spul, niet bij de bouwmarkt, ook de pomp niet.
Wat zijn de geschatte bouwkosten?
HansH

mickey

Citaat van: hansHalberstadt op 19-01-2014  08:58 uMooi principe.
Als ik zoiets zou bouwen dan zou het wel tegen 1% natronloog van 80 ºC moeten kunnen. Ik zou dan denken aan de pomp van een vaatwasser. 
waar koop je zulk spul, niet bij de bouwmarkt, ook de pomp niet.
Wat zijn de geschatte bouwkosten?
HansH

Dit staat eerder vermeld in dit topic !

mickey

Hallo Superbeun

Ik heb inmiddels contact gehad met PVC VOORDEEL, jammer dat ze voorlopig geen 10 mm pijp kunnen leveren.
Deze week een bestelling geplaatst , achteraf telefonisch moeten aan passen van 10 naar 12 mm.
Maar geen probleem, de 12 mm kapjes er op lijmen en dan effe op de draaibank op maat draaien.


Superbeun

Citaat van: EvilWoutertje op 18-01-2014  17:07 uAha, bedankt!
Het water wordt via de onderkant aangezogen zie ik, hoe heb je dat waterdicht gemaakt?  ^-^
Het krat komt op een rvs spoelbak te staan waar het water inloopt.

Superbeun

Citaat van: mickey op 23-01-2014  14:34 uHallo Superbeun

Ik heb inmiddels contact gehad met PVC VOORDEEL , jammer dat ze voorlopig geen 10 mm pijp kunnen leveren.
Deze week een bestelling geplaatst, achteraf telefonisch moeten aan passen van 10 naar 12 mm.
Maar geen probleem, de 12 mm kapjes er op lijmen en dan effe op de draaibank op maat draaien.
Succes!  :biersmile:

mickey

Citaat van: hansHalberstadt op 19-01-2014  08:58 uMooi principe.
Als ik zoiets zou bouwen dan zou het wel tegen 1% natronloog van 80 ºC moeten kunnen. Ik zou dan denken aan de pomp van een vaatwasser. 
waar koop je zulk spul, niet bij de bouwmarkt, ook de pomp niet.
Wat zijn de geschatte bouwkosten?
HansH

Dit is de pomp die je nodig heb.

http://pumpwarehouse.com.au/prod89.htm

wilbertd

Maar voor de prijs van die pomp koop je een automatische spoelmachine  ;D

mickey

Citaat van: wilbertd op 27-01-2014  16:30 uMaar voor de prijs van die pomp koop je een automatische spoelmachine  ;D

Ik vind het ook aan de dure kant.

hansHalberstadt

Citaat van: wilbertd op 27-01-2014  16:30 uMaar voor de prijs van die pomp koop je een automatische spoelmachine  ;D
ik dacht meer aan zoiets:
http://shop.euras.com/detailsseite.php?viewpicture=y&pic=4877699&ag=07_68&vgruppe=4151050000&price=79,32&partstr=&login=3154568N&thispage=

HansH

mickey


harry

Citaat van: Superbeun op 16-01-2014  12:09 uDit zijn de specificaties van de pomp die ik heb: http://www.yeniiletisim.com.tr/content/products/teknik/1030.pdf

Deze pomp kan 10 bar druk hebben. Dat wil zeggen voordat deze kapot gaat. De opvoerhoogte is 32 meter( engels head), en deze 32 meter is bij een debiet van 0 M3/h. En het maximale debiet is bij een tegendruk van 0 meter opvoerhoogte. En de lijn die deze twee punten verbind is een kromme lijn en heet: Pompgrafiek. En al naar gelang de weerstand van wat je rond de pomp bouwt krijg je een debiet en druk die tussen deze uitersten ligt.

Zo kun je dus de weerstand vergroten met een kogelkraan zodat de waterstraal iets minder krachtig word en je ook plastic flessen kunt spoelen.

ThomasM

Ik was onlangs bij de hanos geweest in Eindhoven. Veel plastic bakken van 5-20 euro ongeveer:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.