Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Flessen gaan hier gewoon een nacht in de hete oxi voordat ze gebruikt worden. Puur omdat ik te lam ben elke keer alle flesjes keurig om te spoelen (en zelfs die gaan mee in het oxi badje).
Niets mis met een avondje therapeutisch stoïcijns flessen spoelen  :proost:

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  21:55 uPfff... ik word al moe als ik dit lees, maar jij vindt schoonmaken leuk zie ik al wel. Het zij je gegund... :biersmile: Wellicht wat voor jou zo'n flessenwasmachnine?  ^-^

Ik vind het schoonmaken niet leuk. Het kost de nodige tijd. Maar liever dat dan een bier dat wat minder goed smaakt. Goed schoonmaken is de sleutel tot een goed bier. Het is niet anders...

bierfan

Ik doe altijd na het drinken het flesje half vullen met heet water, goed schudden en dan leeggieten.
Dit doe ik 3 keer. Voor het bottelen even in de Oxi en gaan.

Misschien niet DE manier, maar tot nu toe gaat het goed.

Herman

Als de flessen vaker voor zelfbrouw worden gebruikt, vormt zich een film op de wand van de flessen. Bij commerciele brouwerijen heb ik dit fenomeen alleen bij Westvleteren gezien, vellen op de zijkant van de fles....

Ik volg niet Jacques' strakke schoonmaakschema. Flesjes die zo vies zijn, gaan in de emballage van de supermarkt en worden vervangen door 'schone' commerciele.

Als flessen echt vies zijn, wil de fles met Sun Vaatwaspoeder nog wel eens uitkomst bieden, hetgeen vooral geldt voor de champagnes, halve champagne en 50cl flessen.

bierfan

Is die film op de wand duidelijk te zien?

David Steeman

Mooi apparaat! Ik heb hetzelfde in gedachten, alleen zou ik een bak zoeken waar een krat in past en zou ik het buizenwerk zo maken dat je het omgekeerd in de 24 flesjes kan zetten zonder ze uit het krat te halen. Dat spaart weer een hoop handeling uit, met als gratis bonus dat je ook het krat schoon spoelt.

Jacques

Citaat van: bierfan op 12-01-2014  00:56 uIs die film op de wand duidelijk te zien?

Als je er op let wel. Soms gebeurt het dat het laagje gedeeltelijk los komt. Je ziet dan fijne sliertjes vanaf de wand in het bier. Ook kunnen de sliertjes meekomen als het bier uitsschenkt. Hoe de sliertjes er uit zien kun je zien op de foto die ik gepost heb. De bruine sliertjes die langs de rand van het vat ziet zijn sliertjes uit de flessen die door de inwerking van Chemipro Caustic zijn vrijgekomen.

Superbeun

Ik heb even een foto gemaakt van een flesje waarbij ik last had van biersteen.
Althans ik denk dat dat het is.



luftie

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  15:41 uNa wat speurwerk ben ik een flessenwasser gaan maken, de pomp heb ik op marktplaats gevonden.
Dit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.
HELEMAAL TOP APPARAAT, voorkomen beter dan genezen.
niet een beetje overkill? ik wil ook zoiets gaan maken, maar wat zou er nodig zijn voor 24 flesjes?
iemand een idee?

cow

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  15:41 uDe fittingen en buizen zijn van PVC-U drukleiding, goed tot 60 graden en geen weekmakers.



Kan je ook aangeven waarvan je de verticale uitstroompijpjes gemaakt hebt?

Mvg,
Co

Jacques

Citaat van: Superbeun op 12-01-2014  12:34 uIk heb even een foto gemaakt van een flesje waarbij ik last had van biersteen.
Althans ik denk dat dat het is.




Mooi foto!

Laat precies zien wat ik bedoel. Ik neem aan dat je een dergelijk flesje niet weggeeft...

Albertus

Deze draad werkt inspirerend!
Al jaren krijg ik steeds meer aanslag van biersteen in mijn flesjes. Het is een redelijk hard laagje, voornamelijk op de boden, dat zich ook mechanisch moeilijk laat verwijderen.
Na het lezen van deze draad ben ik vandaag als proef een half kratje flesjes gaan schoonmaken. Eerst met Chemipro Acid daarna met Chemipro Caustic, het schijnt dat biersteen zich het beste laat verwijderen door eerst met een zuur en daarna met een loog te werken.
Ik had onderstaande flessenspoeler nog staan:



Het werkte best aardig (wel handschoenen aan). In een kwartier was ik klaar, een hele krat zal een half uur kosten.
Het resultaat was verbluffend, zonder weken waren de flesjes vrijwel allemaal brandschoon. Een enkel flesje had nog wat aanslag midden op de bodem. Volgende keer iets langer laten inweken.

Dit bleef achter in het spoelapparaat:





Bert




BB

ik als beginnend brouwer spoel mijn flesjes na het drinken gelijk uit, kook mijn flesjes ± 15 min uit in mijn brouwpan als ik een keer tijd heb en haal ze erna uit met hittebestendige handschoenen, vervolgens spoel ik ze even met oxi na en dan met water voor ik ga bottelen, als ik jullie zo lees is dit "lichtelijk" overdreven?

ik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5 weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...


Niels B.

Citaat van: BB op 12-01-2014  18:24 uik als beginnend brouwer spoel mijn flesjes na het drinken gelijk uit, kook mijn flesjes ± 15 min uit in mijn brouwpan als ik een keer tijd heb en haal ze erna uit met hittebestendige handschoenen, vervolgens spoel ik ze even met oxi na en dan met water voor ik ga bottelen, als ik jullie zo lees is dit "lichtelijk" overdreven?

ik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5 weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...

Als iedere fles in je batch zuur is zou ik eerder zoeken naar een infectie in een ander deel van je brouwproces.

HuygenMeester

Citaat van: Superbeun op 12-01-2014  12:34 uIk heb even een foto gemaakt van een flesje waarbij ik last had van biersteen.
Althans ik denk dat dat het is.


Ja die ken ik. Daarom doe ik zulke flesjes altijd in de statiegeldmachine. Er komen altijd wel nieuwe flesjes binnen om de zaak up-to-date te houden. ::)
Overigens vind ik de discussie soms wel wat overdreven: niemand zit te wachten op geïnfecteerd bier en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor schoonmaken.  :brouwen:
Zelf gelukkig nooit een geïnfecteerd bier gehad : drinken - spoelen - op de kop in krat - weken in desinfecteermiddel en met heet water naspoelen - bottelen.
 :degroeten:
HuygenMeester

EvdBroek

Citaat van: BB op 12-01-2014  18:24 uik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...
In principe is bier niet zuur, tenzij het een geuze is... dus is er wel ergens iets fout gegaan tijdens het brouwen. Het bier heeft dus inderdaad, zoals Niels ook zegt, een infectie opgelopen

Superbeun

Citaat van: cow op 12-01-2014  15:40 uKan je ook aangeven waarvan je de verticale uitstroompijpjes gemaakt hebt?

Deze zijn van PVC-U 12 mm buis.
De einddop is voor bierflesjes te groot en heb ik verkleind met een 20 mm gatzaag, deze heeft een inwendige diameter van 16,5 mm.
Het sproeigaatje heb ik op 2 mm gemaakt.

Superbeun

Citaat van: waaslandwolf op 12-01-2014  06:58 uMooi apparaat! Ik heb hetzelfde in gedachten, alleen zou ik een bak zoeken waar een krat in past en zou ik het buizenwerk zo maken dat je het omgekeerd in de 24 flesjes kan zetten zonder ze uit het krat te halen. Dat spaart weer een hoop handeling uit, met als gratis bonus dat je ook het krat schoon spoelt.
Zo had ik het in eerste instantie ook willen maken.
Ik gebruik alleen meerdere soorten flessen (steinies, euroflessen en champagneflessen) en dan kom je met de maat niet uit, bredere flessen passen dan niet meer.

Superbeun

Citaat van: Albertus op 12-01-2014  16:30 uDeze draad werkt inspirerend!
Al jaren krijg ik steeds meer aanslag van biersteen in mijn flesjes. Het is een redelijk hard laagje, voornamelijk op de boden, dat zich ook mechanisch moeilijk laat verwijderen.
Na het lezen van deze draad ben ik vandaag als proef een half kratje flesjes gaan schoonmaken. Eerst met Chemipro Acid daarna met Chemipro Caustic, het schijnt dat biersteen zich het beste laat verwijderen door eerst met een zuur en daarna met een loog te werken.

Bert
Mooi voorbeeld Bert, komt een hoop uit zeg.

luftie

Nog maar een keer dan.
Blaas je met zoveel druk en liters per uur de flesjes niet kapot?


EBC

Citaat van: Superbeun op 12-01-2014  12:34 uIk heb even een foto gemaakt van een flesje waarbij ik last had van biersteen.
Althans ik denk dat dat het is.



Dit is geen biersteen, het zijn restjes bier. Gewoon het gevolg van onvoldoende reinigen. Het zijn dezelfde vellen die ontstaan binnenin een platenkoeler, zoals in een andere draad beschreven. Het kan met een alkalische reiniging worden verwijderd.

Biersteen is een witte aanslag, het lijkt op kalk. Een zure reiniging verwijdert het.

Superbeun

Citaat van: luftie op 12-01-2014  23:30 uNog maar een keer dan;
Blaas je met zoveel druk en liters per uur de flesjes niet kapot?
Dat moet nog blijken, ik heb hem nog niet getest  :weetniet:
De hoeveelheid komt neer op 2 liter per minuut per flesje.
Ik denk dat dat wel goed komt.

Over ongeveer een week is hij klaar, ik post dan een filmpje ervan in dit topic.

luftie

Citaat van: Superbeun op 13-01-2014  18:19 uDat moet nog blijken, ik heb hem nog niet getest  :weetniet:
De hoeveelheid komt neer op 2 liter per minuut per flesje.
Ik denk dat dat wel goed komt.

Over ongeveer een week is hij klaar, ik post dan een filmpje ervan in dit topic.

Ja graag

Jacques

Citaat van: EBC op 13-01-2014  07:21 uDit is geen biersteen, het zijn restjes bier. Gewoon het gevolg van onvoldoende reinigen. Het zijn dezelfde vellen die ontstaan binnenin een platenkoeler, zoals in een andere draad beschreven. Het kan met een alkalische reiniging worden verwijderd.

Biersteen is een witte aanslag, het lijkt op kalk. Een zure reiniging verwijdert het.

Dat is wel biersteen. Of beter gezegd is een een complex bestaande uit een organische verbinding met biersteen. Deze aanslag laat zich niet volledig verwijderen met een alkalisch middel. Er blijft dan vaak een witte aanslag in de fles achter. Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 14-01-2014  17:03 uWanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.

Als je de flessen schoon maakt met een vaatwastablet gaat dit dan ook weg?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.