Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Ik heb wel enige bezorgdheid naar de voedselgeschiktheid van de box, slangen, pvc stukjes. Zeker bij hogere temperaturen. Of volstaat het om effe na te spoelen met water uit de kraan?

Jacques

Even naspoelen met leidingwater volstaat.

hansHalberstadt

Wat voedselveiligheid vraag ik me wel eens af of het niet erg overdreven wordt tov wat elders al vrijkomt aan stoffen.
 
Toevallig hebben we op het werk net nieuwe vloerbedekking. Daar komt een lucht af die duidelijk aangeeft dat er allerlei stoffen vrijkomen in de lucht die niet voedselveilig zijn. als je die ruikt is er dus al interactie met je lichaam bezig. Vraag mij dus af wat meer negatieve effecten heeft, bier maken via contact met bv hard pvc of weken lang inademen van gassen die uit tapijt in de lucht komen. Wat voor gassen zijn dat?
Als je naar de Action gaat heb je ook zo'n soort "Action"lucht. (En hobbybrouwers gaan nogal eens naar de Action, want de Action maakt blijkbaar veel producten die goed bruikbaar zijn voor hobbybrouwers)

HansH
 

ZwartGoud

Citaat van: Jacques op 17-10-2014  10:40 uEven naspoelen met leidingwater volstaat.

Precies, dat dacht ik ook. Daarom heb ik voor die slang ook een gardenakoppeling gebruikt die ook op mijn kraan past. Als het pompen klaar is, spoel ik nog even 10 sec door met schoon water.

Overigens wordt mijn spoelwater lang niet zo heet, dus met die weekmakers en dergerlijke zal het wel meevallen.

Superbeun

Citaat van: ZwartGoud op 16-10-2014  11:45 uOok ik heb me gewaagd aan een flessenwasser, geïnspireerd door Superbeun en Maarten Nijhof.
Ik wilde alleen wel dat ik een heel krat direct op de spoeler kon zetten, zonder losse flesjes over te zetten.
Daarvoor ben ik een stuk hobbyglas te lijf gegaan, en het resultaat werkt zeer goed! Ik kan het plaatje vastzetten waardoor ik een krat zonder problemen ondersteboven kan houden, en dus ook op de flessenwasser kan zetten.

Weer een flessenwasser erbij  :proost:, ziet er goed uit.
Leuk om te zien dat ieder er weer een eigen variant van maakt.

Tom den Hollander

Nog kant en klare bouwtekeningen voorhanden?

ZwartGoud

Uhm... nee, niet echt. Ik maak dingen gewoon stap voor stap, geen tekeningen of zo.
Wat wel belangrijk is, is dat je de curver unibox classic L gebruikt. Deze heeft een 30 liter inhoud, en een bierkrat past er precies in.
Verder heb ik 15 mm waterleiding gebruikt. En het plaatje wat de flesjes op hun plek houdt is 4 mm dik hobbyglas. Je kunt uiteraard ook iets anders gebruiken, maar het handige van hobbyglas is dat je bij het maken erdoorheen kunt kijken :). Je kunt dus het plaatje op een krat leggen, en precies aftekenen waar de gaten voor de flesjes en het handvat moeten komen :)

 :proost: succes!

Superbeun

Citaat van: ZwartGoud op 18-10-2014  13:30 uUhm... nee, niet echt. Ik maak dingen gewoon stap voor stap, geen tekeningen of zo.
Wat wel belangrijk is, is dat je de curver unibox classic L gebruikt. Deze heeft een 30 liter inhoud, en een bierkrat past er precies in.
Verder heb ik 15 mm waterleiding gebruikt. En het plaatje wat de flesjes op hun plek houdt is 4 mm dik hobbyglas. Je kunt uiteraard ook iets anders gebruiken, maar het handige van hobbyglas is dat je bij het maken erdoorheen kunt kijken :). Je kunt dus het plaatje op een krat leggen, en precies aftekenen waar de gaten voor de flesjes en het handvat moeten komen :)

 :proost: succes!
Wel handig zo'n systeem zonder opstaande sproeipijpjes, dat scheelt een hoop koppelstukken en geld.
Wat ik me wel afvraag is of de sproeistraal geen last heeft van het teruglopende water uit de fles.
Blijft de straal de bodem van de fles raken?

ZwartGoud

Ik heb vandaag een test gedaan met schoonmaakmiddel. Ik kon in alle flesjes schuim zien op de bodem. Ik heb wel de gaatjes een beetje moeten ´stellen´ d.m.v. een klein rond vijltje, dus zorgen dat alle stralen recht omhoog gaan.
´Helaas´ heb ik geen vieze flesjes meer  ;D om nog eens goed te kijken of al het vaste vuil daadwerkelijk weg wordt gespoeld. Dat wordt dus vieze flesjes sparen  :proost:

 :brouwen:

mickey

Citaat van: Superbeun op 18-10-2014  14:51 uWel handig zo'n systeem zonder opstaande sproeipijpjes, dat scheelt een hoop koppelstukken en geld.
Wat ik me wel afvraag is of de sproeistraal geen last heeft van het teruglopende water uit de fles.
Blijft de straal de bodem van de fles raken?

Zeer goeie vraag.

Biertester

Hmmm ik lees..:

CiteerAlleen zit bij een hobbybrouwer, die eens een verkeerd flesje treft, er geen gevolg aan het risico vast.
Wij brouwers controleren vaak nog visueel een flesje of alle flesjes. Dat kan een grote brouwer/fabrikant niet meer doen.
Nou dat gebeurt mooi wel hoor met hele dure machines met camera's, ook infrarood en zo die voor het vullen in en om ieder flesje kijken en detectoren die op rest-stofjes controleren..en dat 50000/uur
Bovendien wordt er alle paar duizend flesjes een testreeks op de transportband gezet met speciale foutjes voor de inspector die er dan uit moeten vallen, met een automatisch protocol dat dit ook gebeurd is om het functioneren van de machines te garanderen.

Mooi apparaat hoor met die pvc buisjes.
oja in die spoelmachines van een brouwerij zit loog en salpeterzuur.Ik las hier iets over zoutzuur... moet je nooit nemen want dat geeft zwarte vlekken op RVS.
De flesjes worden geheel ondergedompeld ( zitten in korfjes) om ook de etiketten eraf te weken.
Dat loog wordt gezeefd en meerdere malen herbruikt. Dat loog wordt in verzameltanks gelaten (in het weekend) en de bezinksels voor herbruik verwijderd, net zoals gist in de gisttanks. De etiketten die er uitgezeefd werden worden kurkdroog geperst voor ze in de afvalbak belanden.

Huupke

Is de sproeistraal recht naar boven? En zo ja, komt deze dan wel in alle hoekjes van de bodem?

ZwartGoud

De straal is niet 100% recht omhoog, maar wel genoeg om de bovenkant te raken. De straal is zo krachtig dat alle hoekjes wel gehaald worden.

WillemU

We zijn nu zelf ook aan onze flessenwasser bezig maar nu stuiten we op een probleem alle denken we toch.
De druk van dat water gaat die niet gewoon rechtdoor en hebben de andere veel minder druk? Water zoekt toch de gemakkelijkste weg en dat is dan toch steeds rechtdoor ? Of wordt de druk zo hoog dat het zijn weg goed vindt naar de rest? [emoji1]

DaDude

Erg leuke flessenwassers en leuk project! Wil zelf ook zoiets maken maar ben aan het twijfelen hoeveel l/uur de pomp aan moet kunnen? Wat denken jullie?

Maarten gebruikt pomp van 3600 L/uur maar lijkt me wat veel of niet? Wat zou minimale debiet/druk moeten zijn om fatsoenlijk 24 flesjes te kunnen spoelen?

Ben op zoek geweest naar een pomp die ik met mijn 5 A 12 / 24 V voeding kan aansturen:

Zag een pomp op Conrad op 24 V:
https://www.conrad.nl/nl/laagspanning-drukwaterpomp-lilie-ls4242-678-lh-24-v-1244414.html (laag debiet en interval)

Of deze op 12 V:
https://www.conrad.nl/nl/shurflo-443136-shurflo-8000-12-v65-lmin-permanente-loop-537618.html (maar deze zal de voeding niet kunnen trekken lijkt me)

Erik Deelissen

Als je zeker wil weten of de flesjes overal geraakt worden aan de binnenzijde kun je overwegen de karnemelk proef te doen.
Alle flesjes omspoelen met karnemelk en daarna in je flessen spoeler.

mickey

Als ik mijn flessen spoel met flessenspoeler geef ik af en toe een draai aan de flessen en het probleem is opgelost .

bert braadslee

Citaat van: Erik Deelissen op 09-04-2015  21:50 uAls je zeker wil weten of de flesjes overal geraakt worden aan de binnenzijde kun je overwegen de karnemelk proef te doen.
Alle flesjes omspoelen met karnemelk en daarna in je flessen spoeler.

En er vervolgens een brouwsel ingieten en wachten tot ie zuur is geworden  ;D

Anton

Citaat van: Erik Deelissen op 09-04-2015  21:50 uAls je zeker wil weten of de flesjes overal geraakt worden aan de binnenzijde kun je overwegen de karnemelk proef te doen.
Alle flesjes omspoelen met karnemelk en daarna in je flessen spoeler.

Wat is de karnemelkproef? :weetniet:

Herman

De proef is dat je dan kunt zien of de spoeler alle karnemelk weg spoelt.

Nick H.

En dan staat er weer een berg leeggoed! Van de flessen die van elders komen weet je al zeker dat die grondig schoongemaakt moeten worden. Een optie is het laten weken en dan nog eens op die avinator spoelen. Ik heb echter wat last van mijn rechter schouder en ik ben rechtshandig. Dan meer weer eens kijken of er iets te vinden is dat het werk verlicht.

Ik had nog een oude dompelpomp liggen en besloot om die in een grote emmer te plaatsen en van een sproeikop te voorzien en een regelaar. En na wat snuffelen in de bouwmarkt heb ik een aansluiting, bolafsluiter en een 10 mm buis. Dat gaan we morgen maar eens netjes in elkaar zetten en testen. Ook heb ik al een voetschakelaar besteld om de bediening eenvoudig te houden. Tot die arriveert maar aan- en uitzetten via een gewone schakelaar. Wellicht ook een idee voor anderen.




Davester

Topidee. Uitgebreid getest inmiddels neem ik aan?

Nick H.

Citaat van: Davester op 15-12-2018  19:56 uTopidee. Uitgebreid getest inmiddels neem ik aan?

Inderdaad, ik heb hem getest... 120 keer!
Ik heb een 30 liter emmer gevuld met 15 liter warm water en PBW reinigingsmiddel. Fles over het 10 mm pijpje, schakelaar aan en spoelen maar. De spoeldruk kon ik regelen met de bolafsluiter. Na spoelen een visuele inspectie tegen een TL-lamp. Enkele flessen moesten toch even weken. Ik ben heel tevreden. Nu komt er nog een voetschakelaar bij.

lexkato

We zijn inmiddels wel een paar jaar verder in dit topic haha.
Ik vroeg mij af of het systeem nog steeds werkt, er aanpassingen zijn gedaan of misschien wel hele nieuwe systemen zijn verzonnen?

Wij zijn opzoek naar een systeem waarbij toch wel grotere hoeveelheden (1000) nieuwe flesjes kunnen wassen zonder gelijk grote investeringen te doen voor een professioneel systeem.
Het systeem van superbeun zou een oplossing kunnen zijn.
Ideeën zijn zeker welkom :)

lier

Mooi gemaakt, ik vind de omgedraaide krat wel een mooie vinding.

Na de zomer ga ik ook maar eens knutselen denk ik


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.