Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelfbouw flessenwasser  (gelezen 64930 keer)

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Land: nl
  • Do not fear, Beun is here
Zelfbouw flessenwasser
« Gepost op: 11-01-2014 15:41 u »
Bierbrouwen is een grote hobby van me, maar kent ook minder leuke kanten: flessen wassen en desinfecteren voor het bottelen.
Ik ben hier toch iedere keer zo'n 3 uur mee bezig, tijd voor een project dus.

Na wat speurwerk ben ik een flessenwasser gaan maken, de pomp heb ik op marktplaats gevonden.
Dit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.
De trolley is een 2e hands Ikea, ook van marktplaats.
De fittingen en buizen zijn van PVC-U drukleiding, goed tot 60 graden en geen weekmakers.

Ik ben van plan om in de kunststof bak nog een kleinere rvs spoelbak te maken, dan heb ik minder spoelwater nodig.
In de rvs spoelbak komt een verwarmingselement om het spoelwater op temperatuur te houden met een STC-1000.
Als ie klaar is zal ik nog wat foto's posten.

Groetjes Patrick

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
Re: Zelfbouw flessenwasser
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2014 15:52 u »
Hee, dat ziet er weer puik uit... vakman!
 :groots:

(Dat  tafeltje heb ik ook om op te brouwen stevig en goedkoop. )

Grt Peterr

Offline Lalleman

• Junior lid
  • **
  • HERMS in aanbouw!!
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2014 16:15 u »
Succes met het bouwen ziet er gelikt uit :groots:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2014 16:38 u »
Bierbrouwen is een grote hobby van me, maar kent ook minder leuke kanten: flessen wassen en desinfecteren voor het bottelen.
Ik ben hier toch iedere keer zo'n 3 uur mee bezig,

Hoeveel flessen spoel je dan?

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2014 16:57 u »
Hoeveel flessen spoel je dan ?
Ongeveer 60 flessen per keer.
Ik spoel de flessen eerst door met warm water, dan gaan ze de oxi in, weer afspoelen , voor het bottelen spoel ik ze nog een keer met Star San.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2014 17:04 u »
Ongeveer 60 flessen per keer.

Pfff... Ik doe 75-80 flessen in een uurtje met de hand. Elke keer dat spoelen met warm water en oxi is echt niet nodig! Veel overbodig werk! Na gebruik van een flesje (= leeg) gewoon omspoelen met water en op de kop in het krat zetten. Voor afvullen lichtjes desinfecteren. Echt waar, veel meer heb je niet nodig! Heel af en toe moet ik een enkel flesje met een borsteltje behandelen, maar dat is niet veel werk...

Maar goed, jij moet doen wat je leuk vindt. :)  Maar je bouwt iets voor overbodige handelingen... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2014 17:09 u »
Maar goed, jij moet doen wat je leuk vindt. :)  Maar je bouwt iets voor overbodige handelingen... ;)
Goed schoonmaken van (gebruikte) flessen is geen overbodige handeling! Ik had verwacht dat jij dat zo langzaam aan wel zou weten.

Waarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben? Ik heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.

Die flesjes waren anders dan jij beweerd dus echt niet schoon!

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2014 17:12 u »
Pfff... Ik doe 75-80 flessen in een uurtje met de hand. Elke keer dat spoelen met warm water en oxi is echt niet nodig! Veel overbodig werk! Na gebruik van een flesje (= leeg) gewoon omspoelen met water en op de kop in het krat zetten. Voor afvullen lichtjes desinfecteren. Echt waar, veel meer heb je niet nodig! Heel af en toe moet ik een enkel flesje met een borsteltje behandelen, maar dat is niet veel werk...

Waarom is het overbodig? Als het sneller gaat, gaat het sneller, is het minder werk, is het nuttig.

Het zit er in ieder geval goed uit!

Offline FremBrew

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Junior lid
  • **
  • In Bresjes drink'n ze uut flesjes!
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2014 17:15 u »
Erg mooi gemaakt :groots: :groots:

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2014 17:28 u »
Chapeau, dat ziet er erg mooi uit.  :biersmile:

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2014 17:45 u »
Waarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben?
Omdat de gemiddelde consument niet elk flesje na gebruik omspoelt en de flesjes soms wel maanden blijven staan voordat ze terug naar de fabriek gaan. Dan groeit er nogal wat in. En vergeet de sigaretten peuken niet.

Ik heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.
En hoe komt het dat er dan nog vuil in zit? Bedoel je na leeggedronken te zijn drie keer spoelen? Of drie keer gebruik voor het bottelen van je eigen brouwsels?

Mijn flessen zijn na meerdere keren gebruik nog steeds schoon. Alleen bij sommige flessen blijft er iets van gist op de bodem plakken. Deze reinig ik apart. Maar ik inspecteer ook elk flesje apart voor ik het opnieuw afvul.

Offline jacob

• Vol lid
  • Brouwerij Vader Jacob
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2014 18:07 u »
Ik vind het een fantastisch apparaat  :groots: :groots:
Dat flessenspoelen is wel een van de vervelendste klussen die erbij horen. Als je dat dan door een apparaat kan laten doen en ondertussen zorgen dat je op een even of oneven aantal flesjes uitkomt is dat altijd beter lijkt mij. :proost: :proost:

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2014 18:15 u »
Hoe iemand zijn flessen schoonmaakt is natuurlijk ieder voor zich, maar bij mij gebeurt het grondig.
Ik sta niet een hele dag te brouwen om het bier in mijn flesjes zuur te laten worden.
Ondanks mijn werkwijze had ik bij mijn laatse sessie toch bij sommige flesjes een soort van sliertjes aan wand van de flesjes zitten.
Het leek op een soort loslatende film aan de binnenkant van de fles, net als de sliertjes op de foto van Jacques.

Ik hergebruik de flesjes al een paar jaar dus misschien dat er toch een soort van filmopbouw is in de flesjes bij lang hergebruik.

Naast tijdwinst was dit voor mij ook een goede reden om deze flessenwasser te maken.
Zo kan ik de flesjes ook eens wat grondiger aanpakken met een natronloog of zoutzuur oplossing.
Iets wat ik liever niet met de hand doe.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2014 18:18 u »
Dat flessenspoelen is wel een van de vervelendste klussen die erbij horen.

Och, na het leeg drinken even omspoelen... is dat echt zo vervelend? is denk/vermoed dat velen hun restjes bier nog de kans tot schimmelen geven...en nagebruik rechtop in het krat zetten tsja dan heel je je veel werk op je hals... en krijg je dit soort projecten...erg leuk, maar compleet overbodig. Ik durf te wedden dat ie met zo'n apparaat ook ± 45  minuten bezig is met flesjes opzetten, spoelprogramma doen, flesjes afhalen, volgende lading flesjes er weer opzetten. ;D

Als iemand iets bedacht heeft om 3-4 kratten te spoelen/desinfecteren in 10-15 minuten zonder veel werk, dan houd ik mij aanbevolen. ;D

Maar goed, het ziet er verder allemaal erg mooi uit... :duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2014 18:23 u »
Hoe iemand zijn flessen schoonmaakt is natuurlijk ieder voor zich, maar bij mij gebeurt het grondig.
Ik sta niet een hele dag te brouwen om het bier in mijn flesjes zuur te laten worden.

Ik ook niet (nou ja...1x per jaar wel.;D ) Maar goed, als ik mij 's ochtends gedoucht heb, ga ik daarna (na het afdrogen) niet nog een keer douchen, dat is overbodig.... ;D  Dus iets reinigen dat al schoon is is ook overbodig. :) Maar sommigen vinden schoonmaken wel leuk dat mag... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2014 18:38 u »
Ik ook niet (nou ja...1x per jaar wel.;D ) Maar goed, als ik mij 's ochtends gedoucht heb, ga ik daarna (na het afdrogen) niet nog een keer douchen, dat is overbodig.... ;D  Dus iets reinigen dat al schoon is is ook overbodig. :) Maar sommigen vinden schoonmaken wel leuk dat mag... :)

Met alleen spoelen reinig je niet de flessen!

En hoe komt het dat er dan nog vuil in zit? Bedoel je na leeggedronken te zijn drie keer spoelen? Of drie keer gebruik voor het bottelen van je eigen brouwsels?

In de flessen komt een aanslag: biersteen. In dat biersteen kunnen micro-organismen verstoppen. De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Spoelen na het uitschenken is een goede praktijk. Het voorkomt dat er veel schimmels gaan groeien in een fles. Ik doe dat ook altijd. Scheelt echt heel veel bij het schoonmaken. Maar spoelen is geen schoonmaken. Nogmaals zie foto.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2014 18:48 u »

In de flessen komt een aanslag: biersteen. In dat biersteen kunnen micro-organismen verstoppen. De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Spoelen na het uitschenken is een goede praktijk. Het voorkomt dat er veel schimmels gaan groeien in een fles. Ik doe dat ook altijd. Scheelt echt heel veel bij het schoonmaken. Maar spoelen is geen schoonmaken. Nogmaals zie foto.
Maak jij alle flesjes ook echt schoon nadat je ze omgespoeld hebt? En doe je dat elke keer?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2014 18:49 u »
Mooi gemaakt :duimop:
Men kan beter hier in investeren dan in een herms. ;)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2014 18:56 u »
De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Ik maak de flesje één keer per jaar grondig schoon door ze gedurende 30 minuten in hete loog te zetten. Er drijven dan inderdaad bruine slierten op het water.
De flesjes hebben ongeveer 3 bierbatches gezien als ze op deze manier gereinigd worden. Daarbuiten is het direct spoelen na gebruik, op de kop wegzetten en desinfecteren met P3 oxonia.

ontopic: de flessenreiniger ziet er zeer netjes uit! Kun je een krat met 24 flesjes zo op de sproeikoppen plaatsen of moet je ze nog wel één voor één plaatsen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2014 19:28 u »
Ik maak de flesje één keer per jaar grondig schoon door ze gedurende 30 minuten in hete loog te zetten. Er drijven dan inderdaad bruine slierten op het water.
De flesjes hebben ongeveer 3 bierbatches gezien als ze op deze manier gereinigd worden. Daarbuiten is het direct spoelen na gebruik, op de kop wegzetten en desinfecteren met P3 oxonia.

:duimop: :duimop: :duimop:

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2014 20:43 u »

ontopic: de flessenreiniger ziet er zeer netjes uit! Kun je een krat met 24 flesjes zo op de sproeikoppen plaatsen of moet je ze nog wel één voor één plaatsen?
Er gaan 30 flesjes per keer op, deze moeten één voor één geplaatst en afgehaald worden.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 11-01-2014 21:09 u »
Misschien leuk om te zien, het idee komt hier vandaan ( met filmpje):

http://www.homebrewtalk.com/f51/malfets-bottle-washer-lazy-homebrewers-381452/

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 11-01-2014 21:26 u »
Maak jij alle flesjes ook echt schoon nadat je ze omgespoeld hebt? En doe je dat elke keer?

Voor ik bottel worden alle flessen gedompeld in een bad met Chemipro Caustic. 2 keer naspoelen met water om zeker te zijn dat de chloorresten weg zijn. Als er dan nog een waas te zien is worden die flesjes apart gezet. Deze flesjes gaan in een bad met verdund zoutzuur voor een dag. Daarna een keer uitspoelen. De aanslag is dan verdwenen. De flessen worden vervolgens op hun kop bewaard in afwachting tot de volgende keer dat ik bottel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 11-01-2014 21:55 u »
Voor ik bottel worden alle flessen gedompeld in een bad met Chemipro Caustic. 2 keer naspoelen met water om zeker te zijn dat de chloorresten weg zijn. Als er dan nog een waas te zien is worden die flesjes apart gezet. Deze flesjes gaan in een bad met verdund zoutzuur voor een dag. Daarna een keer uitspoelen. De aanslag is dan verdwenen. De flessen worden vervolgens op hun kop bewaard in afwachting tot de volgende keer dat ik bottel.

Pfff... ik word al moe als ik dit lees, maar jij vindt schoonmaken leuk zie ik al wel. Het zij je gegund... :biersmile: Wellicht wat voor jou zo'n flessenwasmachnine?  ^-^

ThomasM

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2014 22:21 u »
Ik laat altijd tijdens het schoonmaken de flesjes weken in oxi. Dan uitspoelen en ondersteboven in de krat. Daarna voor het bottelen nog eens oxi en uitspoelen. Helaas laatst een paar ontploffende flesjes en wat gushers. Nu laat ik mijn flessen weken in 25 liter van 60 graden C met 2 vaatwastabletjes en spoel ze daarna uit.  Dan nog eens voor het bottelen met star san en niet naspoelen.
Ook iets minder suiker gebruiken.

Even off topic. Voor een quad: 7.5 gram per liter?
Ps. Mooie installatie! Ik denk dat je hierdoor flink wat water bespaart, wat goed is voor het milleu. Dit vind ik zeer goed.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #25 Gepost op: 11-01-2014 23:07 u »
Flessen gaan hier gewoon een nacht in de hete oxi voordat ze gebruikt worden. Puur omdat ik te lam ben elke keer alle flesjes keurig om te spoelen (en zelfs die gaan mee in het oxi badje).
Niets mis met een avondje therapeutisch stoïcijns flessen spoelen  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2014 00:08 u »
Pfff... ik word al moe als ik dit lees, maar jij vindt schoonmaken leuk zie ik al wel. Het zij je gegund... :biersmile: Wellicht wat voor jou zo'n flessenwasmachnine?  ^-^

Ik vind het schoonmaken niet leuk. Het kost de nodige tijd. Maar liever dat dan een bier dat wat minder goed smaakt. Goed schoonmaken is de sleutel tot een goed bier. Het is niet anders...

Offline bierfan

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2014 00:40 u »
Ik doe altijd na het drinken het flesje half vullen met heet water, goed schudden en dan leeggieten.
Dit doe ik 3 keer. Voor het bottelen even in de Oxi en gaan.

Misschien niet DE manier, maar tot nu toe gaat het goed.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2014 00:47 u »
Als de flessen vaker voor zelfbrouw worden gebruikt, vormt zich een film op de wand van de flessen. Bij commerciele brouwerijen heb ik dit fenomeen alleen bij Westvleteren gezien, vellen op de zijkant van de fles....

Ik volg niet Jacques' strakke schoonmaakschema. Flesjes die zo vies zijn, gaan in de emballage van de supermarkt en worden vervangen door 'schone' commerciele.

Als flessen echt vies zijn, wil de fles met Sun Vaatwaspoeder nog wel eens uitkomst bieden, hetgeen vooral geldt voor de champagnes, halve champagne en 50cl flessen.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2014 00:56 u »
Is die film op de wand duidelijk te zien?

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2014 06:58 u »
Mooi apparaat! Ik heb hetzelfde in gedachten, alleen zou ik een bak zoeken waar een krat in past en zou ik het buizenwerk zo maken dat je het omgekeerd in de 24 flesjes kan zetten zonder ze uit het krat te halen. Dat spaart weer een hoop handeling uit, met als gratis bonus dat je ook het krat schoon spoelt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2014 09:52 u »
Is die film op de wand duidelijk te zien?

Als je er op let wel. Soms gebeurt het dat het laagje gedeeltelijk los komt. Je ziet dan fijne sliertjes vanaf de wand in het bier. Ook kunnen de sliertjes meekomen als het bier uitsschenkt. Hoe de sliertjes er uit zien kun je zien op de foto die ik gepost heb. De bruine sliertjes die langs de rand van het vat ziet zijn sliertjes uit de flessen die door de inwerking van Chemipro Caustic zijn vrijgekomen.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 12-01-2014 12:34 u »
Ik heb even een foto gemaakt van een flesje waarbij ik last had van biersteen.
Althans ik denk dat dat het is.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2014 12:54 u »
Na wat speurwerk ben ik een flessenwasser gaan maken, de pomp heb ik op marktplaats gevonden.
Dit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.
HELEMAAL TOP APPARAAT, voorkomen beter dan genezen.
niet een beetje overkill? ik wil ook zoiets gaan maken, maar wat zou er nodig zijn voor 24 flesjes?
iemand een idee?

Offline cow

• Vol lid
  • Menne Brouwerij
    • Menne Brouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2014 15:40 u »
De fittingen en buizen zijn van PVC-U drukleiding, goed tot 60 graden en geen weekmakers.

Kan je ook aangeven waarvan je de verticale uitstroompijpjes gemaakt hebt?

Mvg,
Co

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 12-01-2014 16:28 u »

Mooi foto!

Laat precies zien wat ik bedoel. Ik neem aan dat je een dergelijk flesje niet weggeeft...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #36 Gepost op: 12-01-2014 16:30 u »
Deze draad werkt inspirerend!
Al jaren krijg ik steeds meer aanslag van biersteen in mijn flesjes. Het is een redelijk hard laagje, voornamelijk op de boden, dat zich ook mechanisch moeilijk laat verwijderen.
Na het lezen van deze draad ben ik vandaag als proef een half kratje flesjes gaan schoonmaken. Eerst met Chemipro Acid daarna met Chemipro Caustic, het schijnt dat biersteen zich het beste laat verwijderen door eerst met een zuur en daarna met een loog te werken.
Ik had onderstaande flessenspoeler nog staan:

Het werkte best aardig (wel handschoenen aan). In een kwartier was ik klaar, een hele krat zal een half uur kosten.
Het resultaat was verbluffend, zonder weken waren de flesjes vrijwel allemaal brandschoon. Een enkel flesje had nog wat aanslag midden op de bodem. Volgende keer iets langer laten inweken.

Dit bleef achter in het spoelapparaat:

Bert

Offline BB

• Boven 10 berichten
  • *
  • bassie bier
« Reactie #37 Gepost op: 12-01-2014 18:24 u »
ik als beginnend brouwer spoel mijn flesjes na het drinken gelijk uit, kook mijn flesjes ± 15 min uit in mijn brouwpan als ik een keer tijd heb en haal ze erna uit met hittebestendige handschoenen, vervolgens spoel ik ze even met oxi na en dan met water voor ik ga bottelen, als ik jullie zo lees is dit "lichtelijk" overdreven?

ik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5 weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 12-01-2014 19:09 u »
ik als beginnend brouwer spoel mijn flesjes na het drinken gelijk uit, kook mijn flesjes ± 15 min uit in mijn brouwpan als ik een keer tijd heb en haal ze erna uit met hittebestendige handschoenen, vervolgens spoel ik ze even met oxi na en dan met water voor ik ga bottelen, als ik jullie zo lees is dit "lichtelijk" overdreven?

ik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5 weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...

Als iedere fles in je batch zuur is zou ik eerder zoeken naar een infectie in een ander deel van je brouwproces.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #39 Gepost op: 12-01-2014 19:17 u »

Ja die ken ik. Daarom doe ik zulke flesjes altijd in de statiegeldmachine. Er komen altijd wel nieuwe flesjes binnen om de zaak up-to-date te houden. ::)
Overigens vind ik de discussie soms wel wat overdreven: niemand zit te wachten op geïnfecteerd bier en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor schoonmaken.  :brouwen:
Zelf gelukkig nooit een geïnfecteerd bier gehad : drinken - spoelen - op de kop in krat - weken in desinfecteermiddel en met heet water naspoelen - bottelen.
 :degroeten:
HuygenMeester

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #40 Gepost op: 12-01-2014 19:18 u »
ik heb nu 1 lekker bier gebrouwen en 2 zure bieren (misschien te snel geproefd, nu ongeveer 5weken na bottelen en 7.5 na brouwen) die ga ik nog even lekker laten staan en dan nogmaals proberen, maar hierdoor ben ik wel erg bang geworden voor infecties...
In principe is bier niet zuur, tenzij het een geuze is... dus is er wel ergens iets fout gegaan tijdens het brouwen. Het bier heeft dus inderdaad, zoals Niels ook zegt, een infectie opgelopen

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 12-01-2014 22:10 u »
Kan je ook aangeven waarvan je de verticale uitstroompijpjes gemaakt hebt?

Deze zijn van PVC-U 12 mm buis.
De einddop is voor bierflesjes te groot en heb ik verkleind met een 20 mm gatzaag, deze heeft een inwendige diameter van 16,5 mm.
Het sproeigaatje heb ik op 2 mm gemaakt.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 12-01-2014 22:16 u »
Mooi apparaat! Ik heb hetzelfde in gedachten, alleen zou ik een bak zoeken waar een krat in past en zou ik het buizenwerk zo maken dat je het omgekeerd in de 24 flesjes kan zetten zonder ze uit het krat te halen. Dat spaart weer een hoop handeling uit, met als gratis bonus dat je ook het krat schoon spoelt.
Zo had ik het in eerste instantie ook willen maken.
Ik gebruik alleen meerdere soorten flessen (steinies, euroflessen en champagneflessen) en dan kom je met de maat niet uit, bredere flessen passen dan niet meer.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 12-01-2014 22:24 u »
Deze draad werkt inspirerend!
Al jaren krijg ik steeds meer aanslag van biersteen in mijn flesjes. Het is een redelijk hard laagje, voornamelijk op de boden, dat zich ook mechanisch moeilijk laat verwijderen.
Na het lezen van deze draad ben ik vandaag als proef een half kratje flesjes gaan schoonmaken. Eerst met Chemipro Acid daarna met Chemipro Caustic, het schijnt dat biersteen zich het beste laat verwijderen door eerst met een zuur en daarna met een loog te werken.

Bert
Mooi voorbeeld Bert, komt een hoop uit zeg.

Offline luftie

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 12-01-2014 23:30 u »
Nog maar een keer dan.
Blaas je met zoveel druk en liters per uur de flesjes niet kapot?

Online EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #45 Gepost op: 13-01-2014 07:21 u »

Dit is geen biersteen, het zijn restjes bier. Gewoon het gevolg van onvoldoende reinigen. Het zijn dezelfde vellen die ontstaan binnenin een platenkoeler, zoals in een andere draad beschreven. Het kan met een alkalische reiniging worden verwijderd.

Biersteen is een witte aanslag, het lijkt op kalk. Een zure reiniging verwijdert het.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 13-01-2014 18:19 u »
Nog maar een keer dan;
Blaas je met zoveel druk en liters per uur de flesjes niet kapot?
Dat moet nog blijken, ik heb hem nog niet getest  :weetniet:
De hoeveelheid komt neer op 2 liter per minuut per flesje.
Ik denk dat dat wel goed komt.

Over ongeveer een week is hij klaar, ik post dan een filmpje ervan in dit topic.

Offline luftie

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 13-01-2014 20:54 u »
Dat moet nog blijken, ik heb hem nog niet getest  :weetniet:
De hoeveelheid komt neer op 2 liter per minuut per flesje.
Ik denk dat dat wel goed komt.

Over ongeveer een week is hij klaar, ik post dan een filmpje ervan in dit topic.

Ja graag

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 14-01-2014 17:03 u »
Dit is geen biersteen, het zijn restjes bier. Gewoon het gevolg van onvoldoende reinigen. Het zijn dezelfde vellen die ontstaan binnenin een platenkoeler, zoals in een andere draad beschreven. Het kan met een alkalische reiniging worden verwijderd.

Biersteen is een witte aanslag, het lijkt op kalk. Een zure reiniging verwijdert het.

Dat is wel biersteen. Of beter gezegd is een een complex bestaande uit een organische verbinding met biersteen. Deze aanslag laat zich niet volledig verwijderen met een alkalisch middel. Er blijft dan vaak een witte aanslag in de fles achter. Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #49 Gepost op: 14-01-2014 19:31 u »
Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.

Als je de flessen schoon maakt met een vaatwastablet gaat dit dan ook weg?

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #50 Gepost op: 14-01-2014 20:55 u »
Dat is wel biersteen. Of beter gezegd is een een complex bestaande uit een organische verbinding met biersteen. Deze aanslag laat zich niet volledig verwijderen met een alkalisch middel. Er blijft dan vaak een witte aanslag in de fles achter. Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.
Is het wegbrengen van dergelijke flessen niet eenvoudiger?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 14-01-2014 22:31 u »
Als je de flessen schoon maakt met een vaatwastablet gaat dit dan ook weg?
Een vaatwastablet is ook een basisch reinigingsmiddel. Dat werkt goed op organische verontreinigingen maar niet op anorganische verontreiniging.

Is het wegbrengen van dergelijke flessen niet eenvoudiger?

Niet als je bedenkt dat vervangende flessen weer ontdaan moeten worden van etiketten. Daarnaast koop ik niet zo vaak bier dat gebotteld is in Nederlandse standaardflessen. Als ik flessen ga halen bij de slijter dan zit er veel rommel in. Daar heb je veel meer werk aan.

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 14-01-2014 22:41 u »

Ik ben het niet met je eens. Biersteen is een heel ander soort aanslag dan deze vellen.

Die laatste witte aanslag waarover je spreekt, dat is biersteen. Maar die vellen niet. Die zijn gewoon bier. Net zoals in je koeler.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 14-01-2014 23:28 u »
Ik ben het niet met je eens. Biersteen is een heel ander soort aanslag dan deze vellen.

Die laatste witte aanslag waarover je spreekt, dat is biersteen. Maar die vellen niet. Die zijn gewoon bier. Net zoals in je koeler.

Bier is vloeibaar en het zit aan de wanden. Het is dus geen bezinksel. En het gaat niet weg met alleen een alkalisch middel. Het is: biersteen...
In een koeler zit een eiwitaanslag.

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 14-01-2014 23:36 u »
Jacques, ik ga niet in discussie, maar je hebt ongelijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 14-01-2014 23:47 u »
Ik vind de flessenwasser zeker een goed initiatief, maar voor mij te veel werk om zoies te bouwen, maar als ik hem had zou ik hem zeker gebruiken.
Ik spoel 1 x per jaar met loog, net zoals william en dan de desinfectiestap met stoom.

Maakt niet uit wat er nog inzit, maar het is in ieder geval steriel. en de flesjes goed omspoelen en op zijn kop wegzetten scheelt al heel veel schoonmaakwerk.
HansH

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #56 Gepost op: 15-01-2014 00:43 u »
Een bak met schoonmaakazijn en de flessen een nacht erin laten staan, dan zal biersteen wel oplossen.
Omspoelen en een NaOH reiniging op 80 graden. Alles schoon.
Ik heb nog geen biersteen in flessen gezien, maar ik ga ze ook niet bij de slijter halen.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 15-01-2014 00:48 u »
Goed schoonmaken van (gebruikte) flessen is geen overbodige handeling! Ik had verwacht dat jij dat zo langzaam aan wel zou weten.

Waarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben? Ik heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.

Die flesjes waren anders dan jij beweerd dus echt niet schoon!
Dit zijn eiwitten , toch?  Wat is dat bruine goedje?

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #58 Gepost op: 15-01-2014 01:01 u »
Ik heb zo'n blaster in de wasbak in de schuur staan waarmee ik de flessen reinig na het drinken. De stevige straal spoelt zelfs de meest hardnekkige plakgist in seconden uit de fles. Ze zien er dan ook mooi schoon uit na het spoelen. Ik zet ze weg op zo'n flessentoren van Brouwmarkt. Het verbaast me telkens weer dat als ik de flessen onderdompel in de oxi voor het bottelen dat er altijd weer flessen zijn waaruit de substantie komt zoals te zien op Jacques zijn foto. Dat onderdompelen gaat overigens best rap in een witte specie kuip van de bouwmarkt. Na het leeg laten lopen van het flesje met oxi zet ik ze nog even een tel op de blaster en laat ze uitlekken op een flessentoren die ook even in de oxi heeft gelegen. Die ruim 3 kratten fessen heb ik dan ruim binnen het half uur gereinigd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 15-01-2014 01:09 u »
Als ik flessen ga halen bij de slijter dan zit er veel rommel in.

Dat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen!  ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in... ;D ;D ;D

Offline Biker

• Dionysos
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2014 01:25 u »
Dat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen! ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in.... ;D ;D ;D

Ja, Brand zwaar blond bijvoorbeeld  ;)   :proost:

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2014 16:17 u »
Vandaag heb ik de eerste test gedaan met de flessenwasser.
Ik had er de eerste keer een plastic krat overheen gezet maar die werd gelijk weggeblazen door de waterstralen (krat stuk  :-\).
De waterstralen zijn goed krachtig.
Gelukkig zijn 30 flesjes wat zwaarder, deze bleven wel staan.

Als beloofd even een actie filmpje:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2014 18:09 u »
Ik mis altijd de presentatie en wat uitleg in zo'n filmpje... je mag er best wel bij praten hoor.:)  Dat maakt zo'n filmpje meteen een stuk aantrekkelijker. ;)

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2014 19:23 u »
Ziet er goed uit!
Kan ik bij je bestellen?  :)

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2014 19:59 u »
Ik mis altijd de presentatie en wat uitleg in zo'n filmpje....je mag er best wel bij praten hoor... :)  dat maakt zo'n filmpje meteen een stuk aantrekkelijker  ;)
Het is natuurlijk niet zo'n topkwaliteit als Brouwtv  :biersmile:

Offline RB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2014 21:01 u »
Mooie flessenspoeler heb je gemaakt, Wat een vindingrijkheid :groots:. Echt top. Welke materialen heb je allemaal gebruikt? Wil ook zoiets in elkaar fabrieken weet alleen niet waarvan en welke materialen bestand zijn tegen welk schoonmaakmiddel, Ik kan me voorstellen dat niet alle pvc soorten tegen agressieve schoonmaakmiddelen kunnen.

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2014 23:01 u »

Kun u mij eens vertellen welke type pomp het is ?

Offline RobW

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-01-2014 00:29 u »
Vandaag heb ik de eerste test gedaan met de flessenwasser.
Ik had er de eerste keer een plastic krat overheen gezet maar die werd gelijk weggeblazen door de waterstralen (krat stuk  :-\).
De waterstralen zijn goed krachtig.
Gelukkig zijn 30 flesjes wat zwaarder, deze bleven wel staan.

Als beloofd even een actie filmpje:

Als ze zo niet schoon zijn weet ik het ook niet meer. Mooi hoor!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2014 08:23 u »

Die witte aanslag zie je nadat je het grootste gedeelte van de bruine aanslag verwijderd hebt met een alkalisch middel. In feite is de bruine aanslag een mengel van een organische en anorganische verontreiniging. Strikt gesproken is alleen de anorganische verontreiniging biersteen. Maar de verontreiniging zit bijna altijd ingekapseld in de organische verontreiniging. Vandaar ook dat je moet werken met een alkalisch en een zuurreiniger om dit te verwijderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2014 08:25 u »
Dat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen!  ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in... ;D ;D ;D

Ik brouw zo veel lekker bier dat ik maar weinig bier koop.

Ja, Brand zwaar blond bijvoorbeeld  ;)   :proost:

Dat is een recent succes. Daar houd ik inderdaad flessen aan over. Maar ik ben wel kritisch. Ik wil alleen onbeschadigde flessen zonder witte randen in gebruik hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2014 08:28 u »
Dit zijn eiwitten , toch?  Wat is dat bruine goedje?

Dat bruine goedje zijn de vellen 'biersteen' die vrijkomen uit de flessen. Die bruine sliertjes komen altijd vrij. Maar soms blijft er een laagje achter in de fles. Dat laagje kun je verwijderen met een zuurreiniger.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2014 11:44 u »
Mooie flessenspoeler heb je gemaakt, Wat een vindingrijkheid :groots:. Echt top. Welke materialen heb je allemaal gebruikt? Wil ook zoiets in elkaar fabrieken weet alleen niet waarvan en welke materialen bestand zijn tegen welk schoonmaakmiddel, Ik kan me voorstellen dat niet alle pvc soorten tegen agressieve schoonmaakmiddelen kunnen.
In principe zijn alle pvc soorten wel bestand tegen de reinigingsmiddelen die wij gebruiken, we spoelen het immers na gebruik ook weg door onze pvc afvoerleidingen.
Wel heb je verschil in gewone pvc (gebruikt voor afvoeren), en drukbuis pvc (geschikt voor drukleidingen max. 60°Cen is voedselveilig).
Deze laatste gebruik je natuurlijk voor de flessenwasser.
Met alle soorten fittingen die er te krijgen zijn kun je er van alles mee maken.
Ik heb de mijne hier gekocht: http://www.pvcvoordeel.nl/pvc-drukleiding/

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2014 12:09 u »

Kun u mij eens vertellen welke type pomp het is ?
Deze pomp heb ik gekocht omdat hij voldeed aan de specificaties waar ik naar zocht, en de prijs natuurlijk, € 35 incl. verzendkosten via Marktplaats.
Voor de flessenwasser zou je ook een andere pomp kunnen nemen.
Iedere pomp met een debiet van 2400-3500 liter per uur, en een opvoerhoogte van minimaal 8 meter zou prima zijn, e.e.a. afhankelijk van het aantal sproeibuisjes wat je gaat maken natuurlijk.
Let wel op de opvoerhoogte, hieraan kun je zien of een pomp krachtig genoeg is om druk op te bouwen.
Bedenk van tevoren ook hoe warm je wilt gaan schoonmaken, sommige pompen (de meeste dompelpompen b.v.) kunnen maar tot 35 °C vloeistof pompen.

Dit zijn de specificaties van de pomp die ik heb: http://www.yeniiletisim.com.tr/content/products/teknik/1030.pdf

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2014 22:12 u »
8 m opvoerhoogte is toch maar 0,8 bar overdruk?
En de jouwe doet 10 bar? :o

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2014 22:26 u »
Ik vind het echt een mooi bouwwerk! Ik spoel mijn flessen tegenwoordig gewoon in de vaatwasser ( :pan: dit moet mijn vriendin niet lezen...)
Brandschoon na een kort programma met Sun poeder

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2014 22:29 u »
Zonder aanpassingen aan de vaatwasser?
Zijn ze dan wel aan de binnenkant ook schoon?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2014 22:35 u »
Leuk filmpje, en ik ga dit idee zo enorm pikken :)

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2014 22:47 u »
Zeer mooi gemaakt Superbeun.
Misschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak (ik vermoed binnenmaat 55 x 36 cm)zonder de pomp en slangen.
Want ik denk dat er wel meer mensen zullen zijn die dit willen namaken. Ik zeker

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2014 23:00 u »
8m opvoerhoogte is toch maar 0,8 bar overdruk?
En de jouwe doet 10 bar?? :o
Ik heb het over minimaal 8 meter, meer is beter natuurlijk.
In het begin van dit topic heb ik een link gepost van de man van wie ik het idee heb, deze gebruikt een dompelpomp met een opvoerhoogte van 8 meter, werkt prima zoals je in zijn filmpje kan zien.
Mijn pomp is misschien een beetje te krachtig maar ik kon er goedkoop aankomen.
De volle 10 bar werkdruk zal hij niet gebruiken maar het geeft wel een hele krachtige straal.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #79 Gepost op: 17-01-2014 14:15 u »
Zonder aanpassingen aan de vaatwasser?
Zijn ze dan wel aan de binnenkant ook schoon?
Dat doe ik ook altijd, gewoon in de vaatwasser op 70 graden. De flessen worden brandschoon, van binnen en van buiten.
Ik gebruik hier dan wel flesjes voor die ik na het leegschenken direct 3x gespoeld heb onder de kraan.
Ze gaan er dus al behoorlijk schoon de vaatwasser in

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #80 Gepost op: 17-01-2014 14:34 u »
Misschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak

Misschien heb je hier iets aan:  http://www.homebrewtalk.com/f51/malfets-bottle-washer-lazy-homebrewers-381452/

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #81 Gepost op: 17-01-2014 16:19 u »
Zeer mooi gemaakt Superbeun.
Misschien even een lastige vraag, maar zou u het zien zitten om een lijst te maken van alle gebruikte materialen die u gebruikt heeft voor uw flessenspoelbak en de juiste kunststof bak (ik vermoed binnenmaat 55 x 36 cm)zonder de pomp en slangen.
Want ik denk dat er wel meer mensen zullen zijn die dit willen namaken. Ik zeker
Beetje moeilijk om te vertellen wat je precies zou moeten kopen.
Als ik hem opnieuw zou moeten bouwen zou ik een paar dingen toch anders doen.
B.v. de verticale pijpjes heb ik gemaakt van 12mm PVC, nu bleek de einddop hiervan veel te dik en paste niet in een bierflesje.
Ik heb deze met een gatzaag kleiner moeten maken.
Dit ging niet helemaal goed bij 2 buisjes, de gatzaag liep vast en tordeerde het buisje.
Ik heb deze opnieuw moeten maken door hem uit te boren en te verlijmen, dit was geen leuk klusje.
Beter is het dus om de verticale buisjes 10mm te maken.

Ik heb de overige leidingen van 25mm PVC gemaakt, dit zou je natuurlijk ook van b.v. 20mm kunnen maken.
Beste is om voor jezelf gewoon een ontwerp te maken, ik geef hier slechts een idee van wat mogelijk is.

Wat je nodig hebt voor alleen het frame met verticale buisjes:

- Buis 25mm
- Buis 10mm
- 30x t-stuk 25x20x25
- 6x t-stuk 25x25x25
- 30 stuk verloopring van 20 naar 10mm
- 1x kruisstuk 25x25x25x25
- 4x bocht 90° 25x25
- 30x einddop 10mm (hier boor je een gaatje in van 1,5-2mm)

De doos bestaat uit:

- De doos 600x400x315: https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=3-302G-0&unitcode=1%20STK&cpl=1

- Vakverdeling https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=E%2040%20S&unitcode=1%20STK&cpl=1

- Oplegdeksel voor het maken van een ophanging voor de flessen (zie foto hieronder), hiervoor heb ik een gatzaag van 54mm gebruikt en de randen afgezaagd zodat hij in de doos past :
https://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=3-213-0&unitcode=1%20STK&cpl=1

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-01-2014 16:45 u »
O, nog vergeten: pvc reiniger en lijm, heel veel lijm.
Ik heb een pot van 250 ml opgemaakt   :biersmile:

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #83 Gepost op: 18-01-2014 11:34 u »
Heb je een slang tussen de pomp en de bak gebruikt? En hoe warm is het water dat je gebruikt?

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #84 Gepost op: 18-01-2014 15:23 u »
Heb je een slang tussen de pomp en de bak gebruikt? En hoe warm is het water dat je gebruikt?
De pomp is inderdaad met een slang aan de bak verbonden (zie het filmpje eerder in dit topic).
Water kan maximaal tot 60 graden.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #85 Gepost op: 18-01-2014 15:25 u »
Ik zit er serieus over na te denken om dit ook te gaan maken!
Je informatie, tips en lijst van onderdelen zijn erg behulpzaam.
Wel vraag ik me nog af: hoe heb je de doorvoer van de buis door de kist waterdicht gemaakt?

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #86 Gepost op: 18-01-2014 15:45 u »
Deze is niet waterdicht.
Hoeft ook niet want ik heb het frame hoger in het krat geplaatst met wat buis en buisklemmen.
Het spoelwater blijft er dan onder.
Voor het spatten zet je er gewoon een plankje tegenaan.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #87 Gepost op: 18-01-2014 17:07 u »
Aha, bedankt!
Het water wordt via de onderkant aangezogen zie ik, hoe heb je dat waterdicht gemaakt?  ^-^

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #88 Gepost op: 19-01-2014 08:58 u »
Mooi principe.
Als ik zoiets zou bouwen dan zou het wel tegen 1% natronloog van 80 ºC moeten kunnen. Ik zou dan denken aan de pomp van een vaatwasser. 
waar koop je zulk spul, niet bij de bouwmarkt, ook de pomp niet.
Wat zijn de geschatte bouwkosten?
HansH

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #89 Gepost op: 19-01-2014 10:50 u »
Mooi principe.
Als ik zoiets zou bouwen dan zou het wel tegen 1% natronloog van 80 ºC moeten kunnen. Ik zou dan denken aan de pomp van een vaatwasser. 
HansH

Dit staat eerder vermeld in dit topic !

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #90 Gepost op: 23-01-2014 14:34 u »
Hallo Superbeun

Ik heb inmiddels contact gehad met PVC VOORDEEL, jammer dat ze voorlopig geen 10 mm pijp kunnen leveren.
Deze week een bestelling geplaatst , achteraf telefonisch moeten aan passen van 10 naar 12 mm.
Maar geen probleem, de 12 mm kapjes er op lijmen en dan effe op de draaibank op maat draaien.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #91 Gepost op: 23-01-2014 17:19 u »
Aha, bedankt!
Het water wordt via de onderkant aangezogen zie ik, hoe heb je dat waterdicht gemaakt?  ^-^
Het krat komt op een rvs spoelbak te staan waar het water inloopt.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #92 Gepost op: 23-01-2014 17:20 u »
Hallo Superbeun

Ik heb inmiddels contact gehad met PVC VOORDEEL , jammer dat ze voorlopig geen 10 mm pijp kunnen leveren.
Deze week een bestelling geplaatst, achteraf telefonisch moeten aan passen van 10 naar 12 mm.
Maar geen probleem, de 12 mm kapjes er op lijmen en dan effe op de draaibank op maat draaien.
Succes!  :biersmile:

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #93 Gepost op: 27-01-2014 15:39 u »
Mooi principe.
HansH

Dit is de pomp die je nodig heb.

http://pumpwarehouse.com.au/prod89.htm

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #94 Gepost op: 27-01-2014 16:30 u »
Maar voor de prijs van die pomp koop je een automatische spoelmachine  ;D

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #95 Gepost op: 27-01-2014 18:20 u »
Maar voor de prijs van die pomp koop je een automatische spoelmachine  ;D

Ik vind het ook aan de dure kant.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #96 Gepost op: 02-02-2014 21:54 u »

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #97 Gepost op: 03-02-2014 14:41 u »

Offline harry

• Senior lid
« Reactie #98 Gepost op: 03-02-2014 19:16 u »
Dit zijn de specificaties van de pomp die ik heb: http://www.yeniiletisim.com.tr/content/products/teknik/1030.pdf

Deze pomp kan 10 bar druk hebben. Dat wil zeggen voordat deze kapot gaat. De opvoerhoogte is 32 meter( engels head), en deze 32 meter is bij een debiet van 0 M3/h. En het maximale debiet is bij een tegendruk van 0 meter opvoerhoogte. En de lijn die deze twee punten verbind is een kromme lijn en heet: Pompgrafiek. En al naar gelang de weerstand van wat je rond de pomp bouwt krijg je een debiet en druk die tussen deze uitersten ligt.

Zo kun je dus de weerstand vergroten met een kogelkraan zodat de waterstraal iets minder krachtig word en je ook plastic flessen kunt spoelen.

ThomasM

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 07-02-2014 11:12 u »
Ik was onlangs bij de hanos geweest in Eindhoven. Veel plastic bakken van 5-20 euro ongeveer:

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #100 Gepost op: 07-02-2014 13:14 u »
Wij spoelen na het leegdrinken direct het flesje enkele keren door, door het half te vullen (liefst met warm water) en flink te schudden. Dan op zijn kop opruimen en vlak voor het vullen weer even op de bekende spoelbakken (http://www.Brouwmarkt.nl/flessenspoelapparaat-avvinatore-tafelmodel-p-600.html) met daarin Starsan (in Engeland te koop) Tot nu toe geen problemen ondervonden. Mochten flesjes toch verontreinigen, dan terug naar de winkel.

Nieuwe flesje bekomen wij door een lekker biertje te kopen van een brouwerij die alleen met nieuwe flessen werkt (dat zijn er veel, dan hoeven ze geen dure flessenspoelmachine te onderhouden). Dus keus genoeg.

Een etiket van een lekker biertje is zo verwijderd door hem even te laten weken in warm water. Met een schuursponsje zijn eventuele lijmresten snel verwijderd.

Peter

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • gewoon. bier.
« Reactie #101 Gepost op: 07-02-2014 13:26 u »
Ik heb net 8 kratten lege flessen gespoeld met chemipro caustic. de flessen lijken op het eerste oog schoon. Maar ik spoel alle te bottelen flessen nog een of twee keer uit met oxi en schoon water. De volgende spoeling wordt er een van Star San om te proberen. Flessen reinigen is natuurlijk wel belangrijk. Maar als de flessen droog zijn en blijven kan er niks in groeien.

Offline evertharmeling

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #102 Gepost op: 27-07-2014 13:44 u »
Ik ga hier ook eens mee aan de slag! Dank voor de inspiratie en tips!

Wat betreft de 10mm verticale pijp dit is natuurlijk ook bij andere firma's te bestellen. Zoals hier http://www.pvconline.nl/product/PVC+Drukbuis+industrie+PN20/subcategorie/PVC+Drukbuis/categorie/PVC+Druk/ en de rest bij pvcbuis.com / pvcvoordeel.nl qua prijs voor 90 graden bochten zijn zij gunstiger. Ik moet nog even in totaal berekenen of dit voordelig is qua verzendkosten.

Ik vraag me alleen af wat het slimst is qua druk. Meteen bij binnenkomst in bak verlopen naar zegge zo direct mogelijk naar 10mm of eerst naar een 20mm circuit en vervolgens met T-verloopstukken verlopen naar de verticale buizen. Zou dat uitmaken voor de druk? Mijn gevoel zou toch zeggen om zo laat mogelijk naar de kleinste diameter te gaan...

EDIT:
Zie wel dat werken met buizen van 10mm ook niet makkelijk gaat aangezien pvconline 50 euro verzendkosten rekent, en daarnaast de inzetverloopsokken maar tot 12mm gaan, de lijmkappen zijn er dan wel weer in 10mm.

Uitgaande van een circuit van 25mm en verticale buizen van 12mm (via http://www.pvcvoordeel.nl/)
Circuit
 4 x PVC KNIE 25 x 25mm 90° PN 16
 5 x PVC T-STUK 25 x 25 x 25mm 90° PN 16
 1 x PVC DRUKBUIS 25 x 1,9mm Lengte = 4m PN16 GLAD
 1 x PVC KRUISSTUK 25 x 25 x 25 x 25mm PN 16
 1 x PVC KOPPELING 25mm x 3/4'' Binnendraad PN 16
Spuitmonden
 2 x PVC DRUKBUIS 12 x 1,0mm Lengte = 4m PN16 GLAD
30 x PVC LIJMKAP 12mm PN 16
30 x PVC T-STUK 25 x 16 x 25mm 90° PN 16
30 x PVC INZETVERLOOPSOK 16/12 x 10mm PN 16
 1 x PVC DRUKLIJM UNI-100 250 CC

Subtotaal: € 85,31
Verzendkosten: € 15,00
Totaal: € 100,31

De bak zoals superbeun hem ook heeft icm deksel (via https://shopnl.engels.eu)
1 x 3-209G-0 Rako 600x400x425 standaard (ben voor de hogere variant gegaan)
1 x 3-213-1 S Scharnierdeksel 600x400 snap
1 x E 40 S Inzet 40 vaks 600x400 bak boven

Totaal: € 45,44 (gratis verzending)

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #103 Gepost op: 02-08-2014 21:36 u »
Dag superbeun,

Ik heb je u-tube filmpje bekeken en heb de hele discussie nog eens nagelezen.
Compliment, strak ontwerp, mooi gebouwd.

M.b.t. het gebruik wil ik je een aantal reacties ter overweging geven:

1. de pomp die je gebruikt heeft een zeer krachtige straal. Tijdens het gebruik moeten alle plekken bezet zijn met een lege fles om een waterballet te voorkomen.
2. ik mis een noodstop.
3. indien warm / heet water wordt gebruikt i.p.v. koud water, eventueel onder toevoeging van chemicaliën (loog), wordt de straal minder onschuldig. Een veiligheidsbril voorkomt erger.
4. het is mij niet duidelijk of de pomp regelbaar is. Door een by-pass aan te brengen is de vloeistofstroom / druk te regelen en naar wens op te voeren of af te bouwen.

Groet, Paul

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #104 Gepost op: 02-08-2014 22:56 u »
Zie wel dat werken met buizen van 10mm ook niet makkelijk gaat aangezien pvconline 50 euro verzendkosten rekent, en daarnaast de inzetverloopsokken maar tot 12mm gaan, de lijmkappen zijn er dan wel weer in 10mm.

Het is inderdaad een beetje puzzelen om e.e.a. in elkaar te krijgen.
Als je  zoekt op internet vind je wel wat winkels die minder verzendkosten rekenen voor de 10 mm buis.
Je zou eens bij deze kunnen kijken: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=1102

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #105 Gepost op: 02-08-2014 23:14 u »
Dag superbeun,

Ik heb je u-tube filmpje bekeken en heb de hele discussie nog eens nagelezen.
Compliment, strak ontwerp, mooi gebouwd.

M.b.t. het gebruik wil ik je een aantal reacties ter overweging geven:

1. de pomp die je gebruikt heeft een zeer krachtige straal. Tijdens het gebruik moeten alle plekken bezet zijn met een lege fles om een waterballet te voorkomen.
2. ik mis een noodstop.
3. indien warm / heet water wordt gebruikt i.p.v. koud water, eventueel onder toevoeging van chemicaliën (loog), wordt de straal minder onschuldig. Een veiligheidsbril voorkomt erger.
4. het is mij niet duidelijk of de pomp regelbaar is. Door een by-pass aan te brengen is de vloeistofstroom / druk te regelen en naar wens op te voeren of af te bouwen.

Groet, Paul

De flessenwasser heeft in de tussentijd weer de nodige veranderingen ondergaan.
Aan/uit schakelaar, verwarmingselement met STC-1000 om het spoelwater op temperatuur te houden.
Hij is nagenoeg klaar.
Als ik binnenkort tijd heb zal ik nog een filmpje posten om e.e.a. te laten zien.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 03-08-2014 17:22 u »
Zo is het maar net!

Maar wanneer je een onbeschadigde glazen fles omspoeld, direct na consumptie ontbreekt een voedingsbodem voor verdere bacteriegroei.
Het is het meest vervelende karwei van het bierbrouwen en dat is wel heel mooi als je dat kan automatiseren.
Op jouw manier heb je een professionele flessenspoelmachine nagebootst. Vuiligheid spoelt meteen weg en ben je kwijt.
Als een fles niet vervuild is heb je ook maar heel weinig desinfectant nodig om je fles steriel te maken voor het afvullen.
En dan weet je ook dat  het goed is. (wat je uitdeelt)  ;)

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #107 Gepost op: 03-10-2014 11:55 u »
Aan Superbeun.

Welke schoonmaak producten gebruik jij in je flessenspoelmachine?
Chemipro Caustic ? als het echt vuil is ?

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 03-10-2014 18:46 u »
Aan Superbeun.

Welke schoonmaak producten gebruik jij in je flessenspoelmachine?
Chemipro Caustic ? als het echt vuil is ?
Hallo Mickey,

Ik gebruik meestal Chemipro oxi, dit vind ik het makkelijkst in gebruik, het reinigt en desinfecteert in een keer.
Voor periodiek onderhoud gebruik ik Sun vaatwaspoeder zonder glansmiddel, dit reinigt goed, ik heb sindsdien geen last van biersteen meer.
Star San gaat niet zo goed,ik heb dit 1 keer geprobeerd maar het resultaat was 1 groot schuimbad  :-\
Voor alleen desinfectie gebruik ik Chemipro acid, dit schuimt veel minder dan Star San.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 11-10-2014 01:39 u »

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Alleen zit bij een hobbybrouwer, die eens een verkeerd flesje treft, er geen gevolg aan het risico vast.
Wij brouwers controleren vaak nog visueel een flesje of alle flesjes. Dat kan een grote brouwer/fabrikant niet meer doen.

Bij glazen flesjes is de reiniging met loog bijna overal standaard. En de temperatuur, concentratie loog en contact tijd geborgd.
Daarna volgt een desinfectiestap, wat een lage concentratie kan zijn, juist omdat de loog alle verontreinigingen weghaald.

Ik gebruik nu 75-80% ethanol gedenatureerd. Ik spoel na met kraanwater.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #110 Gepost op: 11-10-2014 11:39 u »
Na (ongeveer) hoeveel keer gebruiken van een flesje, wordt biersteen een probleem (zichtbaar)? Ontstaat biersteen door alle bieren?

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #111 Gepost op: 11-10-2014 14:30 u »
Zo mijn flessenspoeler is ook bijna klaar, alleen nog een verwarmingselement.

Met veiligheidschakelaar.

Flinke pomp en een filter er tussen.

Bypass kraan.

20 flessen per keer.

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #112 Gepost op: 11-10-2014 14:34 u »
Ik krijg de foto's niet verdraaid.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #113 Gepost op: 11-10-2014 16:15 u »
Ik krijg de foto's niet verdraaid.

Waarschijnlijk heb je alleen in de metadata van het plaatje, of zels alleen maar in de database van je software, gezet dat het "portait" weergegeven moet worden en het plaatje niet fysiek geroteerd. Probeer Irfanview.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #114 Gepost op: 11-10-2014 20:28 u »
Na (ongeveer) hoeveel keer gebruiken van een flesje, wordt biersteen een probleem (zichtbaar)? Ontstaat biersteen door alle bieren?

Is lastig te zeggen. Ligt ook aan de hoeveelheid eiwitten en calciumionen in je bier.
Overigens is het een kwestie van tijd en minder afhankelijk van keren gebruik.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 11-10-2014 22:37 u »
Eiwitten, hopharsen, olien, calcium, magnesium, diverse andere neerslag.
Ik denk dat bieren met meer hardheid, donkere bieren meer kans maken.
Daarnaast misschien ook wat men gebruikt voor aanzuringsmiddel.
Hoeveel gist er mee op de fles gaat of dat het compleet helder gefilterd is.
Dat soort dingen.

Kijk in het hoofdgistingsvat.
Zit dat vol met zooi, die er moeilijk af gaat, dan denk ik aan een goede kans op restmateriaal in je flesje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #116 Gepost op: 11-10-2014 23:31 u »
Als je wat meer calciumzouten in je wort hebt slaat de calciumoxalaat (de anorganische stof de verantwoord is voor biersteen) eerder neer.

Zie bijvoorbeeld http://www.rpi.edu/dept/chem-eng/Biotech-Environ/beer/water2.htm
en deze link.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #117 Gepost op: 11-10-2014 23:51 u »
Zo mijn flessenspoeler is ook bijna klaar, alleen nog een verwarmingselement.

Dat ziet er mooi uit Mickey, goed idee zeg om er een filter tussen te plaatsen zo houd je je spoelwater mooi schoon.
Ik gebruik zelf een korffilter in de bak zelf.
Je zou onderin het pomphuis nog een kogelkraan kunnen monteren, het boutje kan je er zo uit schroeven.
Bij mijn pomp is dit 3/8, zo kan je het hele systeem inclusief pomphuis makkelijk leeg laten lopen.

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #118 Gepost op: 12-10-2014 08:53 u »
Dat ziet er mooi uit Mickey, goed idee zeg om er een filter tussen te plaatsen zo houd je je spoelwater mooi schoon.
Ik gebruik zelf een korffilter in de bak zelf.
Je zou onderin het pomphuis nog een kogelkraan kunnen monteren, het boutje kan je er zo uit schroeven.
Bij mijn pomp is dit 3/8, zo kan je het hele systeem inclusief pomphuis makkelijk leeg laten lopen.

Dat moet inderdaad ook nog gebeuren , heb het wel al klaar liggen. :proost2:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #119 Gepost op: 12-10-2014 09:24 u »
Als je wat meer calciumzouten in je wort hebt slaat de calciumoxalaat (de anorganische stof de verantwoord is voor biersteen) eerder neer.
Klopt. Ik had vaak aanslag in de flesjes (zie je als je er met een zaklantaarn inschijnt door de flesopening) die er alleen met 1% natronloog van 80 ºC of meer uit te krijgen was. Na toevoeging van calciumchloride geen aanslag meer in de flesjes.

HansH

Offline ZwartGoud

• Senior lid
  • Bier uit ´de Brouwkamer´
« Reactie #120 Gepost op: 16-10-2014 11:45 u »
Ook ik heb me gewaagd aan een flessenwasser, geïnspireerd door Superbeun en Maarten Nijhof.
Ik wilde alleen wel dat ik een heel krat direct op de spoeler kon zetten, zonder losse flesjes over te zetten.
Daarvoor ben ik een stuk hobbyglas te lijf gegaan, en het resultaat werkt zeer goed! Ik kan het plaatje vastzetten waardoor ik een krat zonder problemen ondersteboven kan houden, en dus ook op de flessenwasser kan zetten.

De spoelmachine heb ik zo eenvoudig mogelijk gehouden. Een paar kunststof waterleidingen, vastgelijmd met koppelstukjes, en 24 gaatjes geboord, op de juiste plek. Verder heb ik een paar pvc buisjes in een curver kratje gelijmd die het bierkrat op de plaats houden.

Verder heb ik met de pomp wel mazzel gehad. Dit is een tuinpomp van de Aldi. Het was het laatste exemplaar, en daarom voor de helft van de prijs? Rare logica, maar ik ben er blij mee. De pomp heeft een flink vermogen, als ik hem aanzet zonder krat bier op de wasser is het hele plafond drijfnat  ;D

In actie ziet het er dus zo uit:

Het werkt super goed. Ik heb een test gedraaid met vieze flesjes met schimmel e.d. zonder schoonmaakmiddel, dus alleen lauw water. Na 1 minuut waren de bodems schoon gespoten.

Ik ben er erg blij mee, dit gaat me een hoop werk schelen :)

Groet!
JJ

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #121 Gepost op: 16-10-2014 13:35 u »
Zo zie je maar weer: er zijn meerdere wegen die naar een flessenwasser leiden. Pas wel op met de temperatuur van je water. Die pomp kan officieel maar tot 35 dacht ik.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #122 Gepost op: 16-10-2014 15:57 u »
Ja, klopt. Maar dat moet wel lukken denk ik. Eerder dompelde ik mijn flessen in een bak water van ong. 40  ºC met oxi, en toen werden ze ook schoon  :)

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 16-10-2014 23:17 u »
Mooi, zo lijkt het ineens een doenbaar project.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #124 Gepost op: 16-10-2014 23:46 u »
Tja, in principe is het gewoon een soort veredelde douche, maar dan ondersteboven  :)

Het draait vooral om de goeie pomp. Als je die hebt is de helft gedaan.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #125 Gepost op: 17-10-2014 06:49 u »
Ik heb wel enige bezorgdheid naar de voedselgeschiktheid van de box, slangen, pvc stukjes. Zeker bij hogere temperaturen. Of volstaat het om effe na te spoelen met water uit de kraan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #126 Gepost op: 17-10-2014 10:40 u »
Even naspoelen met leidingwater volstaat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #127 Gepost op: 17-10-2014 11:59 u »
Wat voedselveiligheid vraag ik me wel eens af of het niet erg overdreven wordt tov wat elders al vrijkomt aan stoffen.

Toevallig hebben we op het werk net nieuwe vloerbedekking. Daar komt een lucht af die duidelijk aangeeft dat er allerlei stoffen vrijkomen in de lucht die niet voedselveilig zijn. als je die ruikt is er dus al interactie met je lichaam bezig. Vraag mij dus af wat meer negatieve effecten heeft, bier maken via contact met bv hard pvc of weken lang inademen van gassen die uit tapijt in de lucht komen. Wat voor gassen zijn dat?
Als je naar de Action gaat heb je ook zo'n soort "Action"lucht. (En hobbybrouwers gaan nogal eens naar de Action, want de Action maakt blijkbaar veel producten die goed bruikbaar zijn voor hobbybrouwers)

HansH

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #128 Gepost op: 17-10-2014 14:16 u »
Even naspoelen met leidingwater volstaat.

Precies, dat dacht ik ook. Daarom heb ik voor die slang ook een gardenakoppeling gebruikt die ook op mijn kraan past. Als het pompen klaar is, spoel ik nog even 10 sec door met schoon water.

Overigens wordt mijn spoelwater lang niet zo heet, dus met die weekmakers en dergerlijke zal het wel meevallen.

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #129 Gepost op: 17-10-2014 15:36 u »
Ook ik heb me gewaagd aan een flessenwasser, geïnspireerd door Superbeun en Maarten Nijhof.
Ik wilde alleen wel dat ik een heel krat direct op de spoeler kon zetten, zonder losse flesjes over te zetten.
Daarvoor ben ik een stuk hobbyglas te lijf gegaan, en het resultaat werkt zeer goed! Ik kan het plaatje vastzetten waardoor ik een krat zonder problemen ondersteboven kan houden, en dus ook op de flessenwasser kan zetten.

Weer een flessenwasser erbij  :proost:, ziet er goed uit.
Leuk om te zien dat ieder er weer een eigen variant van maakt.

Offline Tom den Hollander

• Vol lid
« Reactie #130 Gepost op: 17-10-2014 20:29 u »
Nog kant en klare bouwtekeningen voorhanden?

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #131 Gepost op: 18-10-2014 13:30 u »
Uhm... nee, niet echt. Ik maak dingen gewoon stap voor stap, geen tekeningen of zo.
Wat wel belangrijk is, is dat je de curver unibox classic L gebruikt. Deze heeft een 30 liter inhoud, en een bierkrat past er precies in.
Verder heb ik 15 mm waterleiding gebruikt. En het plaatje wat de flesjes op hun plek houdt is 4 mm dik hobbyglas. Je kunt uiteraard ook iets anders gebruiken, maar het handige van hobbyglas is dat je bij het maken erdoorheen kunt kijken :). Je kunt dus het plaatje op een krat leggen, en precies aftekenen waar de gaten voor de flesjes en het handvat moeten komen :)

:proost: succes!

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #132 Gepost op: 18-10-2014 14:51 u »
Uhm... nee, niet echt. Ik maak dingen gewoon stap voor stap, geen tekeningen of zo.
Wat wel belangrijk is, is dat je de curver unibox classic L gebruikt. Deze heeft een 30 liter inhoud, en een bierkrat past er precies in.
Verder heb ik 15 mm waterleiding gebruikt. En het plaatje wat de flesjes op hun plek houdt is 4 mm dik hobbyglas. Je kunt uiteraard ook iets anders gebruiken, maar het handige van hobbyglas is dat je bij het maken erdoorheen kunt kijken :). Je kunt dus het plaatje op een krat leggen, en precies aftekenen waar de gaten voor de flesjes en het handvat moeten komen :)

:proost: succes!
Wel handig zo'n systeem zonder opstaande sproeipijpjes, dat scheelt een hoop koppelstukken en geld.
Wat ik me wel afvraag is of de sproeistraal geen last heeft van het teruglopende water uit de fles.
Blijft de straal de bodem van de fles raken?

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #133 Gepost op: 18-10-2014 16:08 u »
Ik heb vandaag een test gedaan met schoonmaakmiddel. Ik kon in alle flesjes schuim zien op de bodem. Ik heb wel de gaatjes een beetje moeten ´stellen´ d.m.v. een klein rond vijltje, dus zorgen dat alle stralen recht omhoog gaan.
´Helaas´ heb ik geen vieze flesjes meer  ;D om nog eens goed te kijken of al het vaste vuil daadwerkelijk weg wordt gespoeld. Dat wordt dus vieze flesjes sparen  :proost:

:brouwen:

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #134 Gepost op: 18-10-2014 18:08 u »
Wel handig zo'n systeem zonder opstaande sproeipijpjes, dat scheelt een hoop koppelstukken en geld.
Wat ik me wel afvraag is of de sproeistraal geen last heeft van het teruglopende water uit de fles.
Blijft de straal de bodem van de fles raken?

Zeer goeie vraag.

Offline Biertester

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • procesautomation since 1984
« Reactie #135 Gepost op: 25-10-2014 10:53 u »
Hmmm ik lees..:

Citaat
Alleen zit bij een hobbybrouwer, die eens een verkeerd flesje treft, er geen gevolg aan het risico vast.
Wij brouwers controleren vaak nog visueel een flesje of alle flesjes. Dat kan een grote brouwer/fabrikant niet meer doen.
Nou dat gebeurt mooi wel hoor met hele dure machines met camera's, ook infrarood en zo die voor het vullen in en om ieder flesje kijken en detectoren die op rest-stofjes controleren..en dat 50000/uur
Bovendien wordt er alle paar duizend flesjes een testreeks op de transportband gezet met speciale foutjes voor de inspector die er dan uit moeten vallen, met een automatisch protocol dat dit ook gebeurd is om het functioneren van de machines te garanderen.

Mooi apparaat hoor met die pvc buisjes.
oja in die spoelmachines van een brouwerij zit loog en salpeterzuur.Ik las hier iets over zoutzuur... moet je nooit nemen want dat geeft zwarte vlekken op RVS.
De flesjes worden geheel ondergedompeld ( zitten in korfjes) om ook de etiketten eraf te weken.
Dat loog wordt gezeefd en meerdere malen herbruikt. Dat loog wordt in verzameltanks gelaten (in het weekend) en de bezinksels voor herbruik verwijderd, net zoals gist in de gisttanks. De etiketten die er uitgezeefd werden worden kurkdroog geperst voor ze in de afvalbak belanden.

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #136 Gepost op: 29-10-2014 18:51 u »
Is de sproeistraal recht naar boven? En zo ja, komt deze dan wel in alle hoekjes van de bodem?

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #137 Gepost op: 29-10-2014 19:25 u »
De straal is niet 100% recht omhoog, maar wel genoeg om de bovenkant te raken. De straal is zo krachtig dat alle hoekjes wel gehaald worden.

Online WillemU

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #138 Gepost op: 29-11-2014 12:44 u »
We zijn nu zelf ook aan onze flessenwasser bezig maar nu stuiten we op een probleem alle denken we toch.
De druk van dat water gaat die niet gewoon rechtdoor en hebben de andere veel minder druk? Water zoekt toch de gemakkelijkste weg en dat is dan toch steeds rechtdoor ? Of wordt de druk zo hoog dat het zijn weg goed vindt naar de rest?

Offline DaDude

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #139 Gepost op: 09-04-2015 21:41 u »
Erg leuke flessenwassers en leuk project! Wil zelf ook zoiets maken maar ben aan het twijfelen hoeveel l/uur de pomp aan moet kunnen? Wat denken jullie?

Maarten gebruikt pomp van 3600 L/uur maar lijkt me wat veel of niet? Wat zou minimale debiet/druk moeten zijn om fatsoenlijk 24 flesjes te kunnen spoelen?

Ben op zoek geweest naar een pomp die ik met mijn 5 A 12 / 24 V voeding kan aansturen:

Zag een pomp op Conrad op 24 V:
https://www.conrad.nl/nl/laagspanning-drukwaterpomp-lilie-ls4242-678-lh-24-v-1244414.html (laag debiet en interval)

Of deze op 12 V:
https://www.conrad.nl/nl/shurflo-443136-shurflo-8000-12-v65-lmin-permanente-loop-537618.html (maar deze zal de voeding niet kunnen trekken lijkt me)

Offline Erik Deelissen

• t Wort Wat!
  • Junior lid
  • **
  • Nieuwste manier van flessen schoonmaken
« Reactie #140 Gepost op: 09-04-2015 21:50 u »
Als je zeker wil weten of de flesjes overal geraakt worden aan de binnenzijde kun je overwegen de karnemelk proef te doen.
Alle flesjes omspoelen met karnemelk en daarna in je flessen spoeler.

Offline mickey

• Senior lid
  • Een lekker Gevalletje
« Reactie #141 Gepost op: 15-04-2015 13:36 u »
Als ik mijn flessen spoel met flessenspoeler geef ik af en toe een draai aan de flessen en het probleem is opgelost .

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #142 Gepost op: 15-04-2015 20:14 u »
Als je zeker wil weten of de flesjes overal geraakt worden aan de binnenzijde kun je overwegen de karnemelk proef te doen.

En er vervolgens een brouwsel ingieten en wachten tot ie zuur is geworden  ;D

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #143 Gepost op: 15-04-2015 22:59 u »

Wat is de karnemelkproef? :weetniet:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #144 Gepost op: 16-04-2015 13:06 u »
De proef is dat je dan kunt zien of de spoeler alle karnemelk weg spoelt.

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #145 Gepost op: 12-12-2018 20:23 u »
En dan staat er weer een berg leeggoed! Van de flessen die van elders komen weet je al zeker dat die grondig schoongemaakt moeten worden. Een optie is het laten weken en dan nog eens op die avinator spoelen. Ik heb echter wat last van mijn rechter schouder en ik ben rechtshandig. Dan meer weer eens kijken of er iets te vinden is dat het werk verlicht.

Ik had nog een oude dompelpomp liggen en besloot om die in een grote emmer te plaatsen en van een sproeikop te voorzien en een regelaar. En na wat snuffelen in de bouwmarkt heb ik een aansluiting, bolafsluiter en een 10 mm buis. Dat gaan we morgen maar eens netjes in elkaar zetten en testen. Ook heb ik al een voetschakelaar besteld om de bediening eenvoudig te houden. Tot die arriveert maar aan- en uitzetten via een gewone schakelaar. Wellicht ook een idee voor anderen.

Offline Davester

• Vol lid
  • Bier van hier smaakt altijd beter
« Reactie #146 Gepost op: 15-12-2018 19:56 u »
Topidee. Uitgebreid getest inmiddels neem ik aan?

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #147 Gepost op: 15-12-2018 20:10 u »
Topidee. Uitgebreid getest inmiddels neem ik aan?

Inderdaad, ik heb hem getest... 120 keer!
Ik heb een 30 liter emmer gevuld met 15 liter warm water en PBW reinigingsmiddel. Fles over het 10 mm pijpje, schakelaar aan en spoelen maar. De spoeldruk kon ik regelen met de bolafsluiter. Na spoelen een visuele inspectie tegen een TL-lamp. Enkele flessen moesten toch even weken. Ik ben heel tevreden. Nu komt er nog een voetschakelaar bij.

Offline lexkato

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #148 Gepost op: 21-06-2019 20:49 u »
We zijn inmiddels wel een paar jaar verder in dit topic haha.
Ik vroeg mij af of het systeem nog steeds werkt, er aanpassingen zijn gedaan of misschien wel hele nieuwe systemen zijn verzonnen?

Wij zijn opzoek naar een systeem waarbij toch wel grotere hoeveelheden (1000) nieuwe flesjes kunnen wassen zonder gelijk grote investeringen te doen voor een professioneel systeem.
Het systeem van superbeun zou een oplossing kunnen zijn.
Ideeën zijn zeker welkom :)

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #149 Gepost op: 21-06-2019 22:15 u »
Mooi gemaakt, ik vind de omgedraaide krat wel een mooie vinding.

Na de zomer ga ik ook maar eens knutselen denk ik

Offline Erik Deelissen

• t Wort Wat!
  • Junior lid
  • **
  • Nieuwste manier van flessen schoonmaken
« Reactie #150 Gepost op: 21-06-2019 22:32 u »
Kijk eens op deze pagina voor inspiratie:
https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1448442998

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #151 Gepost op: 22-06-2019 11:00 u »
Kijk eens op deze pagina voor inspiratie:
https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1448442998

Mooi idee om een vaatwasser te hergebruiken. Maar 300 euro en de koperprijs die elk jaar weer omhoog gaat maakt dit voor velen toch iets minder aantrekkelijk vrees ik. Een alternatief zou kunnen zijn om het verdeelmechanisme met al die T stukjes te vervangen door 2 platen van dit soort plastic https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90202268/
en die met RVS schroeven op elkaar te schroeven met een stuk aan elkaar gelijmd siiconenslang aan de buitenkant als afstandhouder. Dan heb je een holle ruimte waar het water zich in kan verdelen naar de uitsroom stukken. evt nog wat extra schroeven over de plaat verdeeld, want er komen grote krachten op vanuit de pomp. Dan daar gaten van 12 mm in boren en daar de pijpjes in steken evt wat ovaal maken zodat ze er moeilijk uit gaan. Dan heb je feitelijk hetzelfde, maar dan voor veel minder kosten.   

Offline Weggeman

• Boven 10 berichten
  • *

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #153 Gepost op: 28-06-2019 15:37 u »

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #154 Gepost op: 28-06-2019 17:00 u »
Ik kwam deze tegen, een redelijk complete kit.

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-12-bottle-kit-5013402

https://www.braumarkt.com/wijn-maken/fastwasher-24-bottle-kit-5013403

Ziet er wel heel interessant uit, en voor een redelijke prijs.
Heeft er iemand ervaring met zo'n apparaat? Werkt dit goed?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #155 Gepost op: 28-06-2019 19:32 u »
En kan het tegen loog 3% van 80 graden?

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #156 Gepost op: 28-06-2019 19:34 u »
En kan het tegen loog 3% van 80 graden?

3 % ja, 80 °C nee, maar 80 °C is voor loog ook helemaal niet nodig.

Max is rond 40 °C, omdat de pomp niet meer aankan. En dat is weer logisch voor een dompelpomp, die geen koeling heeft.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #157 Gepost op: 28-06-2019 19:52 u »
Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #158 Gepost op: 29-06-2019 00:12 u »
3 % ja, 80 °C nee, maar 80 °C is voor loog ook helemaal niet nodig.

Maar wel wenselijk... :-)

Max is rond 40 °C, omdat de pomp niet meer aankan.

Toch maar eens kijken voor een andere pomp dan... ;)  Mijn pompen kunnen tot bijna 100°C  :brouwen:

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #159 Gepost op: 29-06-2019 00:37 u »
Maar wel wenselijk... :-)

Toch maar eens kijken voor een andere pomp dan... ;)   Mijn pompen kunnen tot bijna 100°C  :brouwen:

Maar nee, loog werkt ook bij kamertemperatuur, gewoon iets langer laten werken.

Jij gebruikt professioneel spul, dit is een hobby forum. Niet overdrijven. En sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #160 Gepost op: 29-06-2019 00:38 u »
En sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D

;D ;D ;D ;D ;D :brouwen: :proost: :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #161 Gepost op: 29-06-2019 00:55 u »

Jij gebruikt professioneel spul, dit is een hobby forum. Niet overdrijven. En sommige hobbybrouwers brouwen beter bier dan jij  >:D
Als je ziet wat menigeen uitgeeft aan apparatuur dan is goede reiniging niet overdreven volgens mij.
Ik gebruik deze pomp https://www.brouwmaatje.nl/voedselveilige-pompen-120-graden/173-chugger-rvs-inlinepomp-tot-120c.html voornamelijk om te pompen bij het koelen en bottelen, maar reinigen kan er ook mee. Eigenlijk snap ik niet waarom die pompen zoveel duurder zijn dan die pompjes die minder temperatuur aankunnen. Maar goed zo'n ding gaat de rest van je leven mee, dus valt dan ook wel weer mee.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #162 Gepost op: 29-06-2019 08:21 u »
Als je ziet wat menigeen uitgeeft aan apparatuur dan is goede reiniging niet overdreven volgens mij.
Ik gebruik deze pomp https://www.brouwmaatje.nl/voedselveilige-pompen-120-graden/173-chugger-rvs-inlinepomp-tot-120c.html voornamelijk om te pompen bij het koelen en bottelen, maar reinigen kan er ook mee. Eigenlijk snap ik niet waarom die pompen zoveel duurder zijn dan die pompjes die minder temperatuur aankunnen. Maar goed zo'n ding gaat de rest van je leven mee, dus valt dan ook wel weer mee.

Prijsverschil lijkt mij door het verschil in materialen en ander pomp principe, centrifugaalpompen in deze klasse zijn nogal vergevingsgezind wat betreft maatvoering. Ik gok dat jouw pomp een vikingpomp of een variant daarop is waarbij exacte maatvoering veel belangrijker is. Voordeel is wel dat hij redelijk zelf aanzuigend is en van rvs.
Wat je zegt hij gaan een leven mee dus als je het geld over hebt en het kan verkopen aan je vrouw :nut: een goede investering

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #163 Gepost op: 29-06-2019 11:37 u »

De werking van een reinigingsmiddel is een combinatie van tijd, temperatuur en concentratie.
Bij temperaturen boven de 40 ºC werkt een loogoplossing effectiever. Daar staat tegenover dat een loogoplossing van 80 ºC een gevaarlijk goedjes is. Een reden voor mij om loog niet te adviseren als reinigingsmiddel voor een hobbybrouwer. 

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #164 Gepost op: 29-06-2019 12:22 u »
Wellicht is dit een uitdaging voor onze 3D-printende hobby-brouwende vrienden. In de winteravonden lekker proberen om het wezenlijke onderdeel hieronder, zonder pomp dus, na te maken. Zelf kan ik het helaas niet. En ik denk dat velen net als ik alleen dit onderdeel willen en de rest zelf knutselen.  :degroeten:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #165 Gepost op: 30-06-2019 16:31 u »
Vanmiddag even gekeken naar een tuin vijverpompje wat ik nog had liggen. Zo eentje die geen hoge temperatuur aan kan. Een RVS pijpje erop gemaakt van ca 8 mm inwendig zodat er een flesje omgekeerd opgezet kan worden. Toen een flesje gepakt waar al maanden een hele klont schimmel inzit wat ook aan de wand was geplakt. Goed voorbeeld dus van smerig flesje. Dat flesje op zijn kop over de buis gezet met nog ca 2 cm tussen buis en bodem. 10 minuutjes pompen met natronloog 1.5% 40 ca graden. Flesje helemaal brandschoon, alle aanslag opgelost. Vooral het feit dat het snel stroomt en via de bodem en de wand er weer uitvalt zorgt dat alle aanslag snel oplost met loog. 40 graden 1.5% loog is dus ruim voldoende om flesjes te reinigen. 80 graden en 3% werkt nog beter, maar niet nodig dus zoals ook al eerder opgemerkt was.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #166 Gepost op: 30-06-2019 18:22 u »
Wellicht is dit een uitdaging voor onze 3D-printende hobby-brouwende vrienden. In de winteravonden lekker proberen om het wezenlijke onderdeel hieronder, zonder pomp dus, na te maken. Zelf kan ik het helaas niet. En ik denk dat velen net als ik alleen dit onderdeel willen en de rest zelf knutselen.  :degroeten:

Of 2 platen lasersnijden op elkaar schroeven met afstand er tussen, draad tappen om de pijpjes erin te schroeven, pomp erop en klaar. Gelijk aan het huidige ontwerp, maar het kan denk ik niet veel goedkoper dan deze < €100

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #167 Gepost op: 30-06-2019 19:03 u »
40 graden 1.5% loog is dus ruim voldoende om flesjes te reinigen. 80 graden en 3% werkt nog beter, maar niet nodig dus zoals ook al eerder opgemerkt was.

Zou een zo'n blokje voor de vaatwasmachine ook werken, of is dat niet sterk genoeg?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #168 Gepost op: 30-06-2019 19:36 u »
Zou een zo'n blokje voor de vaatwasmachine ook werken, of is dat niet sterk genoeg?
Zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk dat het wel werkt, mits je soortgelijke concentratie gebruikt. Wel geprobeerd met oxiaction van de Action. Daarmee krijg ik hardnekking vuil niet weg.

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #169 Gepost op: 30-06-2019 19:45 u »
Homemade versie van voordat de Fastwasher bestond. Speciaal gemaakt voor een Fastrack 24.

Aansluiting met een dompelpomp en gardena.

Werkt prima.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #170 Gepost op: 30-06-2019 20:10 u »
Homemade versie van voordat de Fastwasher bestond. Speciaal gemaakt voor een Fastrack 24.

Aansluiting met een dompelpomp en gardena.

Werkt prima.

Dat ziet er best netjes uit..:-) Wat was je ongeveer kwijt voor dit projectje? Ik ben zelf ook best te porren voor om een flessenwasser te kopen of te maken. Zelf maken is het mooiste natuurlijk!!

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #171 Gepost op: 30-06-2019 22:00 u »
Dat ziet er best netjes uit..:-) Wat was je ongeveer kwijt voor dit projectje? Ik ben zelf ook best te porren voor om een flessenwasser te kopen of te maken. Zelf maken is het mooiste natuurlijk!!

Ik weet niet precies wat het gekost heeft. Wat 20 mm buis en koppelstukken bij de Amerikaanse stock. En dat wat nozzletjes. Een euro of 50? En dan een dompelpomp.  Al met al is de Fastwasher echt zo duur niet.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #172 Gepost op: 19-07-2019 12:41 u »
Een dit is nou een briljante tip, ik heb er meteen een besteld :groots:
Ik heb hem gisteren ook besteld (de 12 flessen variant) heb je hem al gebruikt en wat zijn jouw ervaringen?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #173 Gepost op: 19-07-2019 12:46 u »
Ik heb hem gisteren ook besteld (de 12 flessen variant) heb je hem al gebruikt en wat zijn jouw ervaringen?

Ga er bij Braumarkt niet 123 vanuit dat hij ook geleverd wordt, bij mij in elk geval niet.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #174 Gepost op: 19-07-2019 13:33 u »
Ga er bij Braumarkt niet 123 vanuit dat hij ook geleverd wordt, bij mij in elk geval niet.
Je hebt al bijna een maand geleden besteld! Hebben ze een reden opgegeven?

Offline Cruz12

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #175 Gepost op: 19-07-2019 14:29 u »
Ik heb 24 flessen model dik tevreden over schilt me erg gedoe met flessen schoonmaken

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #176 Gepost op: 19-07-2019 14:30 u »
Ik heb hem net voor hun verhuizing besteld en kwam 4 dagen later binnen.
Ik spoel nu 5 kratjes in een kwartier!!
Heb er alleen wel een schakelaar bij gekocht.
Steeds de stekker eruit is niet handig!

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #177 Gepost op: 19-07-2019 20:11 u »
Heb hem 14 dagen geleden besteld. Schijnbaar zit hij nog in een verhuiswagen. >:(

Offline Superbeun

• Senior lid

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #179 Gepost op: 19-07-2019 23:35 u »
Je hebt al bijna een maand geleden besteld! Hebben ze een reden opgegeven?

Dat hij op is en dat de nieuwe voorraad nog moet komen via container over zee.

Ik ga mijn bestelling maar cancellen denk ik ze hebben ook al 2x beloofd terug te koppelen wanneer hij er dan wel ongeveer zou zijn maar dat is ook nog niet gebeurd.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #180 Gepost op: 20-07-2019 01:50 u »

Ik ga mijn bestelling maar cancellen denk ik ze hebben ook al 2x belooft terug te koppelen wanneer hij er dan wel ongeveer zou zijn maar dat is ook nog niet gebeurd.
Pfff... Nu staat hij ineens op: “niet op voorraad” terwijl vanochtend en gisteren (en de dagen ervoor) er wel gewoon zou zijn. Ik gok dat ik hem ook niet zomaar binnen ga krijgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #181 Gepost op: 20-07-2019 07:49 u »
Pfff... Nu staat hij ineens op: “niet op voorraad” terwijl vanochtend en gisteren (en de dagen ervoor) er wel gewoon zou zijn. Ik gok dat ik hem ook niet zomaar binnen ga krijgen.
Waarschijnlijk via de winkel uitverkocht en nu pas de site up to date gemaakt. Goed voorbeeld van wat al eerder gemeld was. Hopelijk is dat probleem nu opgelost met internet voorraad op andere plek dan de winkel. 

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #182 Gepost op: 22-07-2019 20:40 u »

Ik ga mijn bestelling maar cancellen denk ik ze hebben ook al 2x beloofd terug te koppelen wanneer hij er dan wel ongeveer zou zijn maar dat is ook nog niet gebeurd.
Hij zou weer op voorraad moeten zijn. Ik wacht nog 2 dagen en dan klim ik in de pen.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #183 Gepost op: 23-07-2019 16:44 u »
Je kan beter in de telefoon klimmen, pennen hebben ze daar niet. Gisteren nog gebeld en er is mij verzekerd dat als iets niet op voorraad is ze altijd direct bellen of mailen. Denk dat ze mijn telefoon nummer en email adres niet uit mijn accountgegevens krijgen. Bestelling cancellen lukt ze ook niet, is ook niet op voorraad denk ik.
Ik geef ze nog 1 dag en dan ga ik mijn geld terugvorderen via PayPal

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #184 Gepost op: 23-07-2019 17:14 u »
Je kan beter in de telefoon klimmen, pennen hebben ze daar niet. Gisteren nog gebeld en er is mij verzekerd dat als iets niet op voorraad is ze altijd direct bellen of mailen. Denk dat ze mijn telefoon nummer en email adres niet uit mijn accountgegevens krijgen. Bestelling cancellen lukt ze ook niet, is ook niet op voorraad denk ik.
Ik geef ze nog 1 dag en dan ga ik mijn geld terugvorderen via PayPal
Vandaag een mailtje gehad dat mijn bestelling is verzonden! Dus hopelijk komt het allemaal goed!

Had jij de 12 of 24 flessen versie besteld?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #185 Gepost op: 24-07-2019 21:54 u »
24 flessen versie, order is inmiddels terugbetaald.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #186 Gepost op: 19-08-2019 22:50 u »
Verkeerde levering gehad... Opnieuw gebeld, product zou opnieuw verstuurd worden. Nog niets ontvangen. Morgen weer bellen. Mailen heeft geen nut.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #187 Gepost op: 23-08-2019 13:26 u »
24 flessen versie, order is inmiddels terugbetaald.
Ik heb mijn flessenwasser eindelijk binnen... Ze zijn weer beschikbaar.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #188 Gepost op: 23-08-2019 21:30 u »
Zo te zien passen steinies niet op deze flessenspoeler?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #189 Gepost op: 23-08-2019 21:45 u »
Zo te zien passen steinies niet op deze flessenspoeler?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Die kans zit er dik in. Ik ga deze week even passen en meten. Laat ik je het hier weten.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #190 Gepost op: 23-08-2019 22:31 u »
Steinies zijn inderdaad een stuk dikker  ;) ben benieuwd naar je bevindingen, maar als het niet past dan is dit niet echt een oplossing voor mij, ik gebruik zowel Steinie als Vichy, bij Steinies moet ik waarschijnlijk sommige sproeiers afsluiten anders wordt het een water ballet.

Ik ben overigens van plan te gaan spoelen met natronloog en daarna naspoelen met water of een zuur om te neutraliseren. In mijn geval wil je dan zeker geen ongecontroleerde sproeiers in het wilde weg laten spuiten.

Offline Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
« Reactie #191 Gepost op: 24-08-2019 08:08 u »
Steinies passen makkelijk, er staat een filmpje op mijn Facebook!

Offline Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
« Reactie #192 Gepost op: 24-08-2019 08:10 u »
Hier plaatsen lukt me niet meer helaas!

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #193 Gepost op: 24-08-2019 13:44 u »
Steinies passen makkelijk, er staat een filmpje op   mijn Facebook!
Ik heb het filmpje bekeken en....
Helemaal waar, Steinies passen er op, ik had niet aan de 12 kanaals versie gedacht.
Op de kleinere versie passen ze goed.

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #194 Gepost op: 26-08-2019 23:10 u »
Ik heb het filmpje bekeken en....
Helemaal waar, Steinies passen er op, ik had niet aan de 12 kanaals versie gedacht.
Op de kleinere versie passen ze goed.
Het past inderdaad! Ik kan niet wachten om hem te gebruiken. Hij kwam laat, dus alles uit het vat zat al op de fles. Op naar de volgende ronde!

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #195 Gepost op: 27-08-2019 08:47 u »
En hoe bevalt de fastwasher?

Offline Rinus

• Vol lid
GRe: Zelfbouw flessenwasser
« Reactie #196 Gepost op: 27-08-2019 19:36 u »
En hoe bevalt de fastwasher?
Wil ik ook wel weten, daarnaast hoe gaat dat met de metalen schroefjes als je NAOH gaat gebruiken?

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #197 Gepost op: 27-08-2019 21:07 u »
Nog geen bottelronde mee gedaan. (Hij was veel te laat)  Maar na de eerste test-run kan ik wel al zeggen dat er wel wat water in het apparaat blijft hangen wat er niet makkelijk uitgaat. Verder pompt het naar mijn mening het vloeistof goed rond.

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #198 Gepost op: 28-08-2019 12:22 u »
Zie sowieso niet veel real life beoordelingen van het ding. Wel 1 remark op Amazon dat ie snel lekt en veel te veel schuimt.

Ik gebruik zelf meestal oxipro, ben benieuwd of dat goed gaat.

Offline Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
Re: GRe: Zelfbouw flessenwasser
« Reactie #199 Gepost op: 28-08-2019 13:54 u »
Wil ik ook wel weten, daarnaast hoe gaat dat met de metalen schroefjes als je NAOH gaat gebruiken?
Ik heb inmiddels alle schoonmaakmiddelen wel gebruikt en geen last met de schroefjes.
Ik haal het sponsje uit de pomp voor ik begin er zitten geen bladeren en takjes of peuken in mijn flesjes en verder gewoon droog schudden en in de open lucht verder laten drogen.
Niet in de doos terug want dan gaat de zaak schimmelen en ben je weer aan het poetsen!