Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superbeun

Bierbrouwen is een grote hobby van me, maar kent ook minder leuke kanten: flessen wassen en desinfecteren voor het bottelen.
Ik ben hier toch iedere keer zo'n 3 uur mee bezig, tijd voor een project dus.

Na wat speurwerk ben ik een flessenwasser gaan maken, de pomp heb ik op marktplaats gevonden.
Dit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.
De trolley is een 2e hands Ikea, ook van marktplaats.
De fittingen en buizen zijn van PVC-U drukleiding, goed tot 60 graden en geen weekmakers.

Ik ben van plan om in de kunststof bak nog een kleinere rvs spoelbak te maken, dan heb ik minder spoelwater nodig.
In de rvs spoelbak komt een verwarmingselement om het spoelwater op temperatuur te houden met een STC-1000.
Als ie klaar is zal ik nog wat foto's posten.

Groetjes Patrick




Peterrr

Hee, dat ziet er weer puik uit... vakman!
 :groots:


(Dat  tafeltje heb ik ook om op te brouwen stevig en goedkoop. )

Grt Peterr

Lalleman

Succes met het bouwen ziet er gelikt uit :groots:

Oscar

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  15:41 uBierbrouwen is een grote hobby van me, maar kent ook minder leuke kanten: flessen wassen en desinfecteren voor het bottelen.
Ik ben hier toch iedere keer zo'n 3 uur mee bezig,

Hoeveel flessen spoel je dan?

Superbeun

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  16:38 uHoeveel flessen spoel je dan ?
Ongeveer 60 flessen per keer.
Ik spoel de flessen eerst door met warm water, dan gaan ze de oxi in, weer afspoelen , voor het bottelen spoel ik ze nog een keer met Star San.




Oscar

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  16:57 uOngeveer 60 flessen per keer.

Pfff... Ik doe 75-80 flessen in een uurtje met de hand. Elke keer dat spoelen met warm water en oxi is echt niet nodig! Veel overbodig werk! Na gebruik van een flesje (= leeg) gewoon omspoelen met water en op de kop in het krat zetten. Voor afvullen lichtjes desinfecteren. Echt waar, veel meer heb je niet nodig! Heel af en toe moet ik een enkel flesje met een borsteltje behandelen, maar dat is niet veel werk...

Maar goed, jij moet doen wat je leuk vindt. :)  Maar je bouwt iets voor overbodige handelingen... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  17:04 uMaar goed, jij moet doen wat je leuk vindt. :)  Maar je bouwt iets voor overbodige handelingen... ;)
Goed schoonmaken van (gebruikte) flessen is geen overbodige handeling! Ik had verwacht dat jij dat zo langzaam aan wel zou weten.

Waarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben? Ik heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.



Die flesjes waren anders dan jij beweerd dus echt niet schoon!

Niels B.

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  17:04 uPfff... Ik doe 75-80 flessen in een uurtje met de hand. Elke keer dat spoelen met warm water en oxi is echt niet nodig! Veel overbodig werk! Na gebruik van een flesje (= leeg) gewoon omspoelen met water en op de kop in het krat zetten. Voor afvullen lichtjes desinfecteren. Echt waar, veel meer heb je niet nodig! Heel af en toe moet ik een enkel flesje met een borsteltje behandelen, maar dat is niet veel werk...

Maar goed, jij moet doen wat je leuk vindt. :)  Maar je bouwt iets voor overbodige handelingen... ;)

Waarom is het overbodig? Als het sneller gaat, gaat het sneller, is het minder werk, is het nuttig.

Het zit er in ieder geval goed uit!

FremBrew


RJT

Chapeau, dat ziet er erg mooi uit.  :biersmile:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  17:09 uWaarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben?
Omdat de gemiddelde consument niet elk flesje na gebruik omspoelt en de flesjes soms wel maanden blijven staan voordat ze terug naar de fabriek gaan. Dan groeit er nogal wat in. En vergeet de sigaretten peuken niet.

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  17:09 uIk heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.
En hoe komt het dat er dan nog vuil in zit? Bedoel je na leeggedronken te zijn drie keer spoelen? Of drie keer gebruik voor het bottelen van je eigen brouwsels?

Mijn flessen zijn na meerdere keren gebruik nog steeds schoon. Alleen bij sommige flessen blijft er iets van gist op de bodem plakken. Deze reinig ik apart. Maar ik inspecteer ook elk flesje apart voor ik het opnieuw afvul.

jacob

Ik vind het een fantastisch apparaat  :groots: :groots:
Dat flessenspoelen is wel een van de vervelendste klussen die erbij horen. Als je dat dan door een apparaat kan laten doen en ondertussen zorgen dat je op een even of oneven aantal flesjes uitkomt is dat altijd beter lijkt mij. :proost: :proost:

Superbeun

Hoe iemand zijn flessen schoonmaakt is natuurlijk ieder voor zich, maar bij mij gebeurt het grondig.
Ik sta niet een hele dag te brouwen om het bier in mijn flesjes zuur te laten worden.
Ondanks mijn werkwijze had ik bij mijn laatse sessie toch bij sommige flesjes een soort van sliertjes aan wand van de flesjes zitten.
Het leek op een soort loslatende film aan de binnenkant van de fles, net als de sliertjes op de foto van Jacques.

Ik hergebruik de flesjes al een paar jaar dus misschien dat er toch een soort van filmopbouw is in de flesjes bij lang hergebruik.

Naast tijdwinst was dit voor mij ook een goede reden om deze flessenwasser te maken.
Zo kan ik de flesjes ook eens wat grondiger aanpakken met een natronloog of zoutzuur oplossing.
Iets wat ik liever niet met de hand doe.




Oscar

Citaat van: jacob op 11-01-2014  18:07 uDat flessenspoelen is wel een van de vervelendste klussen die erbij horen.

Och, na het leeg drinken even omspoelen... is dat echt zo vervelend? is denk/vermoed dat velen hun restjes bier nog de kans tot schimmelen geven...en nagebruik rechtop in het krat zetten tsja dan heel je je veel werk op je hals... en krijg je dit soort projecten...erg leuk, maar compleet overbodig. Ik durf te wedden dat ie met zo'n apparaat ook ± 45  minuten bezig is met flesjes opzetten, spoelprogramma doen, flesjes afhalen, volgende lading flesjes er weer opzetten. ;D

Als iemand iets bedacht heeft om 3-4 kratten te spoelen/desinfecteren in 10-15 minuten zonder veel werk, dan houd ik mij aanbevolen. ;D

Maar goed, het ziet er verder allemaal erg mooi uit... :duimop:

Oscar

Citaat van: Superbeun op 11-01-2014  18:15 uHoe iemand zijn flessen schoonmaakt is natuurlijk ieder voor zich, maar bij mij gebeurt het grondig.
Ik sta niet een hele dag te brouwen om het bier in mijn flesjes zuur te laten worden.

Ik ook niet (nou ja...1x per jaar wel.;D ) Maar goed, als ik mij 's ochtends gedoucht heb, ga ik daarna (na het afdrogen) niet nog een keer douchen, dat is overbodig.... ;D  Dus iets reinigen dat al schoon is is ook overbodig. :) Maar sommigen vinden schoonmaken wel leuk dat mag... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  18:23 uIk ook niet (nou ja...1x per jaar wel.;D ) Maar goed, als ik mij 's ochtends gedoucht heb, ga ik daarna (na het afdrogen) niet nog een keer douchen, dat is overbodig.... ;D  Dus iets reinigen dat al schoon is is ook overbodig. :) Maar sommigen vinden schoonmaken wel leuk dat mag... :)

Met alleen spoelen reinig je niet de flessen!

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-01-2014  17:45 uEn hoe komt het dat er dan nog vuil in zit? Bedoel je na leeggedronken te zijn drie keer spoelen? Of drie keer gebruik voor het bottelen van je eigen brouwsels?

In de flessen komt een aanslag: biersteen. In dat biersteen kunnen micro-organismen verstoppen. De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Spoelen na het uitschenken is een goede praktijk. Het voorkomt dat er veel schimmels gaan groeien in een fles. Ik doe dat ook altijd. Scheelt echt heel veel bij het schoonmaken. Maar spoelen is geen schoonmaken. Nogmaals zie foto.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  18:38 uMet alleen spoelen reinig je niet de flessen!

In de flessen komt een aanslag: biersteen. In dat biersteen kunnen micro-organismen verstoppen. De bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Spoelen na het uitschenken is een goede praktijk. Het voorkomt dat er veel schimmels gaan groeien in een fles. Ik doe dat ook altijd. Scheelt echt heel veel bij het schoonmaken. Maar spoelen is geen schoonmaken. Nogmaals zie foto.
Maak jij alle flesjes ook echt schoon nadat je ze omgespoeld hebt? En doe je dat elke keer?

Oxhead

Mooi gemaakt :duimop:
Men kan beter hier in investeren dan in een herms. ;)

William

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  18:38 uDe bruine slierten die je op de foto ziet is biersteen dat vrijgekomen is. Bij flesjes die net zijn uitgeschonken herken je de biersteenafzetting aan een waas dat aan de wand zit. Een dergelijke afzetting heb ik al bij heel veel zelfgebrouwen bieren gezien. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. In ruilflesjes zie ik het ook regelmatig.

Ik maak de flesje één keer per jaar grondig schoon door ze gedurende 30 minuten in hete loog te zetten. Er drijven dan inderdaad bruine slierten op het water.
De flesjes hebben ongeveer 3 bierbatches gezien als ze op deze manier gereinigd worden. Daarbuiten is het direct spoelen na gebruik, op de kop wegzetten en desinfecteren met P3 oxonia.

ontopic: de flessenreiniger ziet er zeer netjes uit! Kun je een krat met 24 flesjes zo op de sproeikoppen plaatsen of moet je ze nog wel één voor één plaatsen?

Oscar

Citaat van: William op 11-01-2014  18:56 uIk maak de flesje één keer per jaar grondig schoon door ze gedurende 30 minuten in hete loog te zetten. Er drijven dan inderdaad bruine slierten op het water.
De flesjes hebben ongeveer 3 bierbatches gezien als ze op deze manier gereinigd worden. Daarbuiten is het direct spoelen na gebruik, op de kop wegzetten en desinfecteren met P3 oxonia.

 :duimop: :duimop: :duimop:

Superbeun

Citaat van: William op 11-01-2014  18:56 uontopic: de flessenreiniger ziet er zeer netjes uit! Kun je een krat met 24 flesjes zo op de sproeikoppen plaatsen of moet je ze nog wel één voor één plaatsen?
Er gaan 30 flesjes per keer op, deze moeten één voor één geplaatst en afgehaald worden.

Superbeun


Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-01-2014  18:48 uMaak jij alle flesjes ook echt schoon nadat je ze omgespoeld hebt? En doe je dat elke keer?

Voor ik bottel worden alle flessen gedompeld in een bad met Chemipro Caustic. 2 keer naspoelen met water om zeker te zijn dat de chloorresten weg zijn. Als er dan nog een waas te zien is worden die flesjes apart gezet. Deze flesjes gaan in een bad met verdund zoutzuur voor een dag. Daarna een keer uitspoelen. De aanslag is dan verdwenen. De flessen worden vervolgens op hun kop bewaard in afwachting tot de volgende keer dat ik bottel.

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  21:26 uVoor ik bottel worden alle flessen gedompeld in een bad met Chemipro Caustic. 2 keer naspoelen met water om zeker te zijn dat de chloorresten weg zijn. Als er dan nog een waas te zien is worden die flesjes apart gezet. Deze flesjes gaan in een bad met verdund zoutzuur voor een dag. Daarna een keer uitspoelen. De aanslag is dan verdwenen. De flessen worden vervolgens op hun kop bewaard in afwachting tot de volgende keer dat ik bottel.

Pfff... ik word al moe als ik dit lees, maar jij vindt schoonmaken leuk zie ik al wel. Het zij je gegund... :biersmile: Wellicht wat voor jou zo'n flessenwasmachnine?  ^-^

ThomasM

Ik laat altijd tijdens het schoonmaken de flesjes weken in oxi. Dan uitspoelen en ondersteboven in de krat. Daarna voor het bottelen nog eens oxi en uitspoelen. Helaas laatst een paar ontploffende flesjes en wat gushers. Nu laat ik mijn flessen weken in 25 liter van 60 graden C met 2 vaatwastabletjes en spoel ze daarna uit.  Dan nog eens voor het bottelen met star san en niet naspoelen.
Ook iets minder suiker gebruiken.

Even off topic. Voor een quad: 7.5 gram per liter?
Ps. Mooie installatie! Ik denk dat je hierdoor flink wat water bespaart, wat goed is voor het milleu. Dit vind ik zeer goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.