Hoi!

Gestart door Hilbren, 11-01-2014 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hilbren

Naam: Hilbren  :biersmile: proost!

Omdat collega's al aan het brouwen zijn geslagen kon ik niet achter blijven. Bij Slamat in Utrecht een starters kit gekocht en aan het brouwen geslagen. mijn eerste brouwsel is zo'n blik om een triple te brouwen. Prachtig zo'n proces. Gister avond samen met een maat waarmee ik gebrouwen heb, het eerste flesje geopend. Prachtig dat geluid! Bij de tweede flesje het geluid gelijk opgenomen. Haha.

En dan slaat het virus toe, je gaat spullen verzamelen, je koopt een tweede vergistingsvat, een warmtewisselaar.
Je gaat op zoek naar een schrootmolen, je koopt een pastamolen, je modificeert een pastamolen. Vervolgens heeft een oom nog een grote aluminium pan staan waar vroeger de was in werd gekookt. En dan sta je in de supermarkt een ontkalkmiddeltje uit te zoeken om de ketelsteen uit de pan te krijgen... afijn jullie kennen het fenomeen ook wel, anders was dit forum niet zo populair :-)

Omdat ik nog een paar vragen heb, toch maar even aanmelden..

Nu ik toch bezig ben:
Vraag1:
Op dit moment wil ik graag de stap maken naar een moutpakket. http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-moutpaketten-c-208_214_244.html
Omdat mijn apparatuur nog beperkt is wil ik graag na het maischen tijdelijk het brouwsel uit de pan overhevelen (en filteren) naar één van de vergistingsvaten die ik heb staan. Vermoedelijk is het brouwsel dan ongeveer 70 °C. De slangen die ik hiervoor wil gaan gebruiken moet ik nog kopen (tips zijn meer dan welkom). De vraag waar het hier om draait is, kan het vat tegen de temperatuur? Ik kan namelijk geen gegevens vinden van het type kunststof. Hoe doen jullie dit?

Vraag2:
Het tweede brouwsel gaat weer een tripel worden. Nu vind ik La Trappe en Westmalle erg lekker, graag zou ik wat betreft smaak bij deze bieren in de buurt willen komen, welk moutpakket komt dan in de buurt?
Zelf dacht ik aan: Brewferm Moutpakket Gabriel voor 20 liter.




Alvaron

Citaat van: Hilbren op 11-01-2014  13:21 ueen grote aluminium pan

Zou ik niet doen. Aluminium geeft smaak af aan je bier en verscheidene studies wijzen naar Alu als veroorzaker van diverse ziektes (Alzheimer, Parkinson, ...)

Veiliger en geeft geen smaak af: RVS

Voorts: Welkom op het forum!

Om op je vragen te antwoorden:
1. Is dit zo'n Brouwland witte emmer? Die kan de temperatuur normaal gezien wel verdragen omdat die ook dubbelt als hun filteremmer.
2. Dit moutpakket is inderdaad een goede voor wat jij wilt bereiken. Ik weet niet met welke gist een moutpakket geleverd word, maar ik zou toch zeggen om die typische Westmalle smaak te krijgen: Bestel je ook een pakje Wyeast #3787 (Trappist High Gravity). Als je wat meer ervaring hebt, of als je al durft: Opkweken uit een flesje Westmalle gaat ook.

Geniet nog van deze wondermooie hobby!!

ps: Mooie labels  ;)

Hilbren

Thx!

Ai, Alu is dus niet zo goed... Ik weet dat er nog steeds veel gekookt wordt in aluminium pannen. Zeker bij Scouting en soort gelijke verenigingen. Deze pannen zijn namelijk nog goed en goedkoop te krijgen. Ik heb het niet over die BK en Tefal pannen maar echt van dit soort:
http://www.hengelstore.nl/Bo-Camp-aluminium-pannenset---Safari-
En wat dan met vis op de BBQ, dat wordt ook heel vaak in alufolie gedaan. Sterker nog Alufolie wordt hoofdzakelijk verkocht voor voedsel industrie doeleinden. Ook je turkse pizza kebab krijg je in de alufolie

RVS is moeilijker te krijgen... en duurder. hmmm  :(

Als het echt zo erg is, waren er dan niet meer veranderingen geïntroduceerd/afgedwongen?
Op alz.org:
CiteerMyth 4: Drinking out of aluminum cans or cooking in aluminum pots and pans can lead to Alzheimer's disease.

Reality: During the 1960s and 1970s, aluminum emerged as a possible suspect in Alzheimer's. This suspicion led to concern about exposure to aluminum through everyday sources such as pots and pans, beverage cans, antacids and antiperspirants. Since then, studies have failed to confirm any role for aluminum in causing Alzheimer's. Experts today focus on other areas of research, and few believe that everyday sources of aluminum pose any threat.

Bron
Deze bron lijkt te vertrouwen.

Betreft het recept, wel de ingrediënten ander type gist, thx! daar kan ik wat mee!

Jacques

In de laatste uitgave van het toonaangevende Amerikaanse blad Brew Your Own heeft de bekende Amerikaanse hobbybrouwer John Palmer een artikel geschreven over metalen en brouwen.

Volgens het artikel kun je prima brouwen in een aluminium pan. Je mag de pan niet blikkend schoon schuren omdat dan de beschermende oxidatielaag beschadigd wordt. Deze oxidatielaag zorgt er voor dat er geen aluminiumionen vrijkomen. Het brouwen en koken in een aluminium pan hoeft dus geen probleem te zijn. Wel wijst hij er op dat aluminium niet geschikt voor vergiste wort: bier. Een aluminium gistvat is dus geen goed idee.
Voor het schoonmaken van een dergelijke pan kun je gebruik maken van gewoon afwasmiddel, oxi of PBW. Of gewoon alleen spoelen en met een zachte borstel mechanisch reinigen. Zeker geen Chemipro Caustic of bleekmiddel gebruiken omdat dit de oxidatielaag weer kan aantasten.



Het Brewferm Moutpakket Gabriel geeft een goede tripel. Wel zou ik een andere gist gebruiken dan dat er bijgeleverd wordt. De Wyeast 1214 en zeker de Wyeast 3787 zijn zeer geschikt.

EvdBroek

Citaat van: Hilbren op 11-01-2014  13:21 uNu ik toch bezig ben:
Vraag1:

Omdat mijn apparatuur nog beperkt is wil ik graag na het maischen tijdelijk het brouwsel uit de pan overhevelen (en filteren) naar één van de vergistingsvaten die ik heb staan. Vermoedelijk is het brouwsel dan ongeveer 70 °C. De slangen die ik hiervoor wil gaan gebruiken moet ik nog kopen (tips zijn meer dan welkom). De vraag waar het hier om draait is, kan het vat tegen de temperatuur? Ik kan namelijk geen gegevens vinden van het type kunststof. Hoe doen jullie dit?

Je kunt ook een koelbox gebruiken ipv het vergistingsvat, dan blijft het ook wat beter op temperatuur.

Hilbren

Wyeast 1214 en 3787 staan genoteerd!

Een koelbox is ook geen gek idee. Maar goed die emmers heb ik er al twee van staan...
De oxide laag ontstaat door contact met zuurstof. Dus als ik die pan reinig met die oxi poeder dan zou er een natuurlijke oxide laag moeten ontstaan. Win-Win situatie; en schoon en oxide!  :biersmile:


Hilbren

Die 3787 die spoort echt niet, wat een bende  ;D
Eerst overstroomt de boel, meer dan 6 liter aan schuim van een brouwsel van 24 liter!! tot twee keer toe een nieuw vers waterslot gezet.
Toen werd het heel rustig (totale gisttijd: 6 dagen), dus ik dacht overhevelen en lageren. Maar niet dus, gistvat beet gepakt, de SG gemeten: 1025... dit gaat niet goed. Het waterslot deed vrijwel niets meer. Echter na een minuut of zo na de emmer te hebben bewogen begon het opnieuw te borrelen.

Moet je bij het gisten af en toe de boel in beweging houden of gaat er nu echt wat verkeerd?

Henielma

Voor 24 liter wort is het goed een gistvat van 50 of 60 liter te gebruiken. Scheelt een hoop poetswerk.

Verder in ieder geval nog een week geduld met dit bier. 6 dagen is kort.

Hilbren

Gisteren nog een keer een meting gedaan, en deze keer 1010 gemeten. Volledig zoals omschrijving.
Echter de smaak... Ik weet het niet, het is nogal... ja, vies

Hoe herken ik een infectie?

Jacques

Citaat van: Hilbren op 16-02-2014  09:51 uGisteren nog een keer een meting gedaan, en deze keer 1010 gemeten. Volledig zoals omschrijving.
Echter de smaak... Ik weet het niet, het is nogal... ja, vies

Hoe herken ik een infectie?

Niet te snel paniek. Jongbier bevat vaak veel gistcellen met veel bittercomponenten. Dat trekt allemaal nog wel weg.
Infecties geven vaak zure smaakjes. Maar ook andere smaken kunnen. Als je van zure smaakjes houdt hoeft een infectie geen ramp te zijn.
Een echte vieze smaak kun je krijgen van restanten van chloorhoudende reinigingsmiddelen. Daar is niet tegen te doen en dat wordt niet minder. In zo'n geval niets aan te doen, uithuilen en opnieuw beginnne (en je gistvat goed met water naspoelen...).

Hilbren

Citaat van: Jacques op 16-02-2014  10:21 uNiet te snel paniek. Jongbier bevat vaak veel gistcellen met veel bittercomponenten. Dat trekt allemaal nog wel weg.
Infecties geven vaak zure smaakjes. Maar ook andere smaken kunnen. Als je van zure smaakjes houdt hoeft een infectie geen ramp te zijn.
Een echte vieze smaak kun je krijgen van restanten van chloorhoudende reinigingsmiddelen. Daar is niet tegen te doen en dat wordt niet minder. In zo'n geval niets aan te doen, uithuilen en opnieuw beginnne (en je gistvat goed met water naspoelen...).

Jacques, gisteren heel toevallig het zware blond geprobeerd. Erg lekker!
Ik zal even afwachten. De resterende vloeistof waarmee ik gister gemeten heb staat in de koelkast, ik zal het zo nog een proeven.

Eerder heb ik samen met een maat een witbier gebrouwen, dit is helaas wel echt fout gegaan. Gisteren heb ik toevallig nog een van de flesjes open gemaakt, dit is echt héél zuur geworden. We zijn er nog steeds niet achter waar het fout gegaan is... Gisteren zat ik druk op de wiki te lezen en ben vooral tot de conclusie gekomen dat alleen heet water en chemipro oxi mogelijk toch niet voldoende is.

wilbertd

Citaat van: Hilbren op 16-02-2014  09:51 uEchter de smaak... Ik weet het niet, het is nogal... ja, vies

Een soort van zoet-zuur?
Zo smaakte mijn bier met dit gist na een week, ook na een week of twee. Totaal verpest dacht ik.
Maar na twee maanden was dit bier erg lekker geworden.

Roelof

Citaat van: Hilbren op 08-02-2014  16:58 uDie 3787 die spoort echt niet, wat een bende  ;D
Eerst overstroomt de boel, meer dan 6 liter aan schuim van een brouwsel van 24 liter!! tot twee keer toe een nieuw vers waterslot gezet.
Toen werd het heel rustig (totale gisttijd: 6 dagen), dus ik dacht overhevelen en lageren. Maar niet dus, gistvat beet gepakt, de SG gemeten: 1025... dit gaat niet goed. Het waterslot deed vrijwel niets meer. Echter na een minuut of zo na de emmer te hebben bewogen begon het opnieuw te borrelen.

Moet je bij het gisten af en toe de boel in beweging houden of gaat er nu echt wat verkeerd?
Als de 3787 boven de 20 graden komt, is mijn ervaring, dan maakt hij er een echte smeerboel van.
Beneden de 20 graden is het een hele mooie gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.