In het onderwerp over
revitaliseren van water ontstond een discussie over gedemineraliseerd water.
Hoi Adrie,
Ik ben het bijna volkomen met je eens, gelukkig nog een stem voor 'gezond-verstand'. Niettegenstaande de intrigerende bijzondere eigenschappen van water, ben ik er ook van overtuigd dat het revitalisatie-verhaal typische commerciëel uitgebuite mythificatie is. 'Goed-voor-alles' en 'duur' zijn daar wat mij betreft duidelijke kenmerken van.
Eén opmerking zou ik wel willen relativeren, en dat is die over het vermeende gevaar van het drinken van 'puur water' of osmosewater. Volgens mij valt dat erg mee. Ik kan dat zeggen omdat ik het lang heb gedaan toen ik in een huis woonde waar een deel van de leidingen nog van lood was. Het enige gevaar schuilt m.i. in een mogelijk tekort aan mineralen bij langdurig gebruik van uitsluitend dat water. Maar dat is eerder een academisch dan een reëel gevaar.
Er wordt wel beweerd dat gedestilleerd water door osmotische druke cellen zouden barsten. Dat kan gebeuren bij onbeschermde cellen, maar er komen geen onbeschermde cellen in aanraking met dta water. Onze binnenzijde is uitstekend beschermd door een slijmvlies. Daarbij komt, dat het 'pure water' zodra het de maag bereikt, geen puur water meer is maar verdund zoutzuur. Ik heb vroeger op school ook de bloed- en plantencellen zien barsten onder de schoolmicroscoop (les 'osmose'), maar zolang je geen grote hoeveelheid osmosewater injecteert in een ader, is dat geen reëel gevaar. Overigens zouden die cellen ook knappen in kraanwater.
Ter verdere relativering: Spa Blauw is 'bijna' zo puur als osmosewater, aangezien het zeer arm aan mineralen is. Ik denk dat iedereen wel weet dat dat geen gevaarlijk water is.