Hopthee van 4 nieuwe hopsoorten

Gestart door Jacques, 11-01-2014 09:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gisterenavond was de eerste clubavond van De Roerstok van dit jaar. Er werd getoost op het nieuwe jaar met een glas Brand Zwaar Blond in de hand. Op het programma stond een presentatie van Henk Horstink met als titel "Bier verdient beter water".
Zelf had ik gisterenmiddag 4 verschillende soorten hopthee gemaakt met hopsoorten die Brouwmarkt BV recent in hun assortiment hebben opgenomen. De meesten die geroken hebben aan de hop vonden de Huell Melon en de Mandarina erg lekker ruiken. Polaris vond men meestal vrij heftig maar dat is ook een hopsoort met 21% alfazuren.

Huell Melon
Mandarina
Blanc
Polaris















RobinB

Die mandarina was ik een paar jaar geleden ook tegengekomen. Lijkt me een mooie hop voor in een witbier, evt. in combi met Warrior.

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-01-2014  09:47 uDie mandarina was ik een paar jaar geleden ook tegengekomen. Lijkt me een mooie hop voor in een witbier, evt. in combi met Warrior.

Deze hop heb ik een paar weken geleden gebruikt in een havertarwebier in combinatie met een de Huell Melon. Het bier is gekoudhopt met Cascade. Het bier staat nu in de hergisting, maar de smaak is nu al veel belovend.

dennisbier

Zo nieuw is ie niet dan?
Maar een paar jaar is ook nieuw.

Sjaak_Deventer

Hoe is de Hallertau Blanc Jacques? Heb hem zelf ook besteld!

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 11-01-2014  13:23 uHoe is de Hallertau Blanc Jacques?

De blanc heeft opvallend grote bloemen. De geur is fruitig en wat groen/harsachtig. Het fruitige zit een beetje tussen Sicoe en Amarillo in, maar gaat meer richting Sicoe dan Amarilo.
Naar mijn idee past deze hop wel aardig in een IPA maar ik zou er niet snel een single hop brouwsel van maken. De combinatie Blanc, Amarillo en Cascade lijkt mij erg lekker.

Mijn advies maak een thee met deze hoppen om te kijken hoe het uitpakt.

dennisbier

Liever gelijk een bier met deze hoppen.
Thee is gay  ;)

Jacques

Citaat van: dennisbier op 11-01-2014  18:11 uLiever gelijk een bier met deze hoppen.

Eerst even kijken hoe het aroma uitpakt in combinatie met andere hoppen is zo gedaan. Beter even van te voren testen dan later met een batch bier zitten die je tegen heug en meug opdrinkt.

Christiaan S

De Mandarina en de Huell melon lijken mij wel lekker om daar eens een single hop IPA van te maken, zal het in de toekomst eens proberen. :biersmile:

Herman

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  18:23 uEerst even kijken hoe het aroma uitpakt in combinatie met andere hoppen is zo gedaan. Beter even van te voren testen dan later met een batch bier zitten die je tegen heug en meug opdrinkt.
Kleine batch bier brouwen, wort in vieren splitsen en single hop koken en vergisten?

Thee is wel sneller :duimop:

RobinB

Ik maak ook liever een minibatch obv extract dan hopthee. Hopthee is toch heel anders dan het uiteindelijke effect in het bier. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-01-2014  01:56 uIk maak ook liever een minibatch obv extract dan hopthee. Hopthee is toch heel anders dan het uiteindelijke effect in het bier. :)

Thee geeft een duidelijke indicatie van het aroma. Het is zo gemaakt. 2 minuten werk. Een minibrouwsel kost meer tijd. En het uiteindelijke effect merk je pas als er ook een vergisting heeft plaatsgevonden waarbij de gebruikte gist ook invloed heeft op de beleving van het hoparoma. Zeker als je wilt onderzoeken welke hopcombinatie prettig overkomt is hopthee zetten een snelle methode.

Nadat je een hopthee hebt gemaakt kun je altijd nog een minibrouwsel maken. Het een sluit het ander niet uit...

De-Geert

Het lijkt me dat je zo'n thee ook goed aan een bier kan toevoegen, eventueel in combinaties.

Wat ook goed werkt, is wat hop toevoegen aan je bottelsuikeroplossing. Zo kan je van 1 batch heel veel kleine proefbatches maken.

RobinB

Citaat van: Jacques op 12-01-2014  09:46 uThee geeft een duidelijke indicatie van het aroma.
Het geeft een goede indicatie van het directe hoparoma, net zo als de hop wrijven in je handen en daar aan ruiken.
Tijdens de vergisting worden hopcomponenten door de gist omgezet wat het aromaprofiel veranderd. Vandaar mijn voorkeur voor mini-batches, duurt inderdaad langer, maar geeft een betrouwbaarder beeld.

CiteerHet een sluit het ander niet uit...
Ik sluit ook niks uit, het ging slechts om een voorkeur. Een en ander is ook goed te combineren, zoals Geert ook aangeeft. :)

Esterenbrouw

Jacques om goed te kunnen vergelijken moet je een gelijke hoeveelheid nemen.
Hoeveel theewater gebruik je en hoeveel gram van iedere hopsoort?
Houd je rekening met het alfa%?

koffie

Ik mis een beetje het doel van deze hele exercitie (zowel op die avond als dit topic).
Wat weet je nu je er aan geroken hebt? Wat weet je anders dan wanneer je er droog aan ruikt?

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 26-01-2014  22:33 uJacques om goed te kunnen vergelijken moet je een gelijke hoeveelheid nemen.
Hoeveel theewater gebruik je en hoeveel gram van iedere hopsoort?
Houd je rekening met het alfa%?

Ik had steeds dezelfde hoeveelheid genomen (3 g op 350 ml water - achteraf gezien had 2 g kunnen volstaan).
Het gaat hier om het beoordelen van het aroma en niet om te kijken naar de bitterheid die de verschillende hopsoorten geven.

Ik heb de hopthee's bewaard en de geur is bij alle hopsoorten goed waar te nemen. Deze methode is heel erg geschikt om te ontdekken welke combinaties qua geur goed uitpakken. Met een pipet of theelepeltje neem je wat van de thee uit de verschillende potten en meng je dit in een glas. Je kunt spelen met de verhoudingen en de verschillende hopsoorten.

Jacques

Citaat van: koffie op 26-01-2014  22:41 uIk mis een beetje het doel van deze hele exercitie (zowel op die avond als dit topic).
Wat weet je nu je er aan geroken hebt? Wat weet je anders dan wanneer je er droog aan ruikt?

Je kunt mengsels samenstellen en die beoordelen. Verder kun je de thee een aantal weken bewaren.
De geur van de thee is vrij intens.

Als je de geur van een hop beoordeelt door deze tussen de palmen van handen te wrijven moet je eerst je handen wassen met neutrale zeep voordat je de volgende kunt beoordelen. Het maken van thee heeft wat voordelen...

Esterenbrouw

Dank je Jacques, we moeten tenslotte een IPA gaan brouwen voor Brand!

LRFokken

Citaat van: Esterenbrouw op 26-01-2014  22:51 uDank je Jacques, we moeten tenslotte een IPA gaan brouwen voor Brand!

Jeetje, moeten al. Heineken heeft ons wel in haar greep of niet? ;-)

koffie

Citaat van: Jacques op 26-01-2014  22:46 uJe kunt mengsels samenstellen en die beoordelen. Verder kun je de thee een aantal weken bewaren.
De geur van de thee is vrij intens.

Als je de geur van een hop beoordeelt door deze tussen de palmen van handen te wrijven moet je eerst je handen wassen met neutrale zeep voordat je de volgende kunt beoordelen. Het maken van thee heeft wat voordelen...
Dat snap ik, maar wat is dan het nut van het topic?
Het enige wat ik zie is de melding 'ik heb thee gemaakt van hop en daar hebben we aan geroken. Men vond het lekker'.

Zal wel aan mij liggen  :weetniet:

De-Geert

Dat is zo, maar het kan mensen op ideeen brengen.

Jacques

Citaat van: koffie op 27-01-2014  08:25 uDat snap ik, maar wat is dan het nut van het topic?
Het enige wat ik zie is de melding 'ik heb thee gemaakt van hop en daar hebben we aan geroken. Men vond het lekker'.

Zal wel aan mij liggen  :weetniet:

Door te klikken op namen van de hopsoorten in het eerste bericht kun je smaakomschrijvingen van de hoppen krijgen.

En verder is het topic, zoals Geert aangeeft, inderdaad bedoeld om mensen op het idee te brengen om hopthee te maken van verschillende hopsoorten om zo op een eenvoudige wijze combinaties te kunnen maken met onbekende hopsoorten. Dit gaat veel sneller dan meerdere keren brouwen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-01-2014  20:39 uDit gaat veel sneller dan meerdere keren brouwen.

Maar geeft geen goed beeld.
Hopthee is ongeveer net zo effectief als ruiken aan hop die je in je handen wrijft.
Het aroma veranderd nog tijdens de vergisting en het samenspel met het gisprofiel is ook van grote rol.

Hopthee titreren in een bestaand bier geeft toch een heel ander effect, weet ik uit ervaring.

Jacques

In dit topic is gediscussieerd over de vraag of het maken van een hopthee een methode kan zijn om voor een eerste snelle beoordeling van een hoparoma. In Brauwelt nr 2/14 van april 2014 staat een artikel over de nieuwe hopsoorten Triskel en Aramis.

Ik moest toch wel glimlachen toen ik het volgende las:

Hop tea evaluations of Aramis and Triskel
For a quick comparison of aroma properties of Strisselspalt with Aramis and Triskel,
a European brewer made hop teas (hops steeped in water). Flavor panelists were
asked to quantify different aroma attributes of the teas. The results are presented in
table 3. The aroma profiles of Strisselspalt and Aramis appear very similar. Triskel is
something of an outlier with stronger citrus, spicy and floral flavors. This is consistent
with brewing results suggesting similarities of Strisselspalt and Aramis, but that Triskel
is a bit different.





Het feit dat professionele brouwerijen ook gebruik maken van de hopthee-methode neemt natuurlijk niet weg dat er meerdere methoden zijn om een hoparoma te beoordelen.
Tijdens een presentatie die gehouden werd tijdens de Emelisse Homebrew Day op 30 november vorige jaar door Philippe Lefèvre van Yakima Chief bleek ook dat de synergie tussen de hopbestanddelen en vergistingsproducten een belangrijke rol spelen bij de beleving van de bitterheid. Deze presentatie is nog steeds te downloaden via deze link.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.