Na het lageren

Gestart door JonathanN, 10-01-2014 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JonathanN

Hoi,

Ik ben voor mijn onderzoekscompetentie samen met 2 vrienden bier beginnen brouwen.
Ik zal eventjes kort zeggen wat ik tot nu toe gedaan heb.
Dag 1: 720 g moutextract in een pot, 6 l water erbij, aan de kook brengen, 9,6 g hop erbij, 70 minuten laten pruttelen. Dan de hop eruit gefilterd, mengsel afgekoeld tot kamertemperatuur en 6 g gist erbij. Dan waterslot erop.
Dag 6: Het SG daalde niet meer, er was amper waterslotactiviteit en dus hebben we overgeheveld. Daarna een waterslot erop en in kamertemperatuur laten staan.

Nu zijn we van plan (we zitten nu aan dag 13) het bier nog een week te laten lageren op kamertemperatuur en hierna te bottelen.

Nu had ik een vraagje over dat laatste. Ik begrijp niet zo goed wat ik nog moet toevoegen en hoe dit gebeurt. De ene zegt bottelsuiker, de ander gist en kristalsuiker... Wat moet ik nu juist gebruiken? En hoe kan ik berekenen hoeveel gist en/of suiker en/of bottelsuiker moet gebruiken?

Ik ga de eventuele gist + suiker of enkel suiker of... X noemen. Klopt dit voor de rest: op dag 20 gaan we het bier nog eens overhevelen in een nieuw vat waarna we de juiste hoeveelheid X (die jullie me hopelijk wat kunnen uitleggen) toevoegen. Hierna vullen we de flessen en zetten we de dop erop. Wat we dan van plan zijn is de flessen op kamertemperatuur (maar in het donker) een maand te laten staan. Hierna zetten we ze koud en na nog een tweetal weken zijn we van plan het bier te laten testen voor het alcoholpercentage en alle andere eigenschappen.

Alvast bedankt!

Neetje

Citaat van: JonathanN op 10-01-2014  20:35 uDag 6: Het SG daalde niet meer, er was amper waterslotactiviteit en dus hebben we overgeheveld.
Nu zijn we van plan (we zitten nu aan dag 13) het bier nog een week te laten lageren op kamertemperatuur en hierna te bottelen.

Nog een week lageren kan het bier iets helderder maar je kan al gaan bottelen.
(best is het s.g. te meten)

Citaat van: JonathanN op 10-01-2014  20:35 uDe ene zegt bottelsuiker, de ander gist en kristalsuiker, ... Wat moet ik nu juist gebruiken?

Je kan gewone kristalsuiker toevoegen. Elk flesje zo'n 5 tot 7 gram toevoegen. Gist is niet nodig.
(makkelijk is een maatschepje te maken)

javaboon

Was het niet 5 tot 7 gram per liter?

William

Citaat van: Neetje op 10-01-2014  22:34 uJe kan gewone kristalsuiker toevoegen. Elk flesje zo'n 5 tot 7 gram toevoegen. Gist is niet nodig.
(makkelijk is een maatschepje te maken)

Tenzij je literflessen gebruikt maar anders zou ik er 5 tot 7 gram per liter van maken anders wordt het te explosief ;) .

Neetje

Citaat van: William op 10-01-2014  22:37 uTenzij je literflessen gebruikt maar anders zou ik er 5 tot 7 gram per liter van maken anders wordt het te explosief ;) .

Klopt, sorry.
Ik los altijd 5 tot 7 gram per liter op die ik toevoeg aan mijn bottelvat.

Jacques

Citaat van: JonathanN op 10-01-2014  20:35 uNu had ik een vraagje over dat laatste. Ik begrijp niet zo goed wat ik nog moet toevoegen en hoe dit gebeurt. De ene zegt bottelsuiker, de ander gist en kristalsuiker... Wat moet ik nu juist gebruiken? En hoe kan ik berekenen hoeveel gist en/of suiker en/of bottelsuiker moet gebruiken?

Als je bottelt zodra de hoofdgisting is afgelopen hoef je geen gist toe te voegen. Er zit dan meer dan genoeg gist in het bier (ook al ziet het er helder uit) voor een vlotte hergisting (duurt vaak 2 tot 4 weken).

Voor het bottelen kun je gewoon kristalsuiker gebruiken. Dat wordt door sommige hobbybrouwers ook bottelsuiker genoemd. Tegenwoordig verkoopt Brouwmarkt glucose onder de naam brouwsuiker. Dat heeft eigenlijk niets van doen met het brouwen van bier. Zo veel glucose zit er namelijk niet in het wort. Je kunt glucose gebruiken voor de hergisting op de fles. Maar dat is niet nodig. Het is veel duurder dan de kristalsuiker die je in elke supermarkt kunt kopen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.