Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bij lagering zeer/te actieve vergisting La Chouffe gist?  (gelezen 12470 keer)

Offline bolks

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • Land: nl
Bij lagering zeer/te actieve vergisting La Chouffe gist?
« Gepost op: 08-01-2014 10:15 u »
Onderstaand recept gebrouwen en vergist met uit een flesje opgekweekte La Chouffe gist.
Al 1 dag helemaal geen activiteit meer in het waterslot dus overgeheveld in mandfles voor nagisting.
Waarschijnlijk door zuurstofinslag weer vergisting, maar niet een klein beetje: er staat een laag schuim van 1cm in de fles en elke 10 seconden een blup. De mandfles staat kouder dan het vergistingsvat: ongeveer 17 graden.

Begin SG na kook: 1081 op 3e dag 175gr suiker erbij gedaan.
SG bij overhevelen 1018 dus ruim voldoende volgens de verwachting.
Mijn vraag nu: werkt de Chouffe beter bij een lagere temp en was de vergisting daarom gestopt? Of zou er iets fout kunnen zijn?
Als ik niet voldoende ruimte in de mandfles had was het schuim er uit gekomen...

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChouffie
KenmerkBlond
Brouwdatum30-12-2013
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters20
Gewenst begin SG1077 (8,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31,6 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater19,7 liter
Spoelwater11,9 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur46 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC89,2 %6,000 kg3 EBC
Cara-aroma 13,7 %0,250 kg300 EBC
Melanoidinmout4,5 %0,300 kg60 EBC
Rietsuiker1,1 %0,075 kg6 EBC
Kristalsuiker1,5 %0,100 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle8,9 %26 gr75 minuten25 EBU
Target10,2 %6 gr10 minuten2 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)Tijdens koken5 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter150 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter22°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten3,0 l/kg
270°C30 minuten3,0 l/kg
378°C5 minuten3,0 l/kg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Bij lagering zeer/te actieve vergisting La Chouffe gist?
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2014 10:40 u »
Dit kan gebeuren door zuurstofinslag inderdaad en doordat er koolzuur vrijkomt. Wacht nog een dag of 2 en dan zal het schuim wel ingezakt zijn.
Geen zorgen zou ik zeggen!

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2014 11:47 u »
De Chouffe gist (Belgian Ardennes of Kabouter) heeft een opvallende vergistingsactiviteit. De eerste 1-2 dagen zeer actief om vervolgens terug te vallen naar nagenoeg nul. Vervolgens komt de activiteit na enkele dagen weer terug en dat duurt dan nog een dag of 4-5.
Ik ging er in eerste instantie van uit dat dat hervatten van activiteit inderdaad kwam door herbeluchting en/of zwenken maar ben er inmiddels achter dat ook zonder ook maar iets te doen hetzelfde patroon zichtbaar is.

Kleine Minstreel heeft een mooie grafiek gemaakt van de gistactiviteit van de Belgian Ardennes waarin dit mooi zichtbaar is. Bij mijn laatste vergisting heb ik deze grafiek in de gaten gehouden en het verloop was nagenoeg identiek !
Links het aantal blubs per minuut; Onder het aantal dagen van vergisting

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2014 11:53 u »
Er zit dus wel een gevaar in om hem te vroeg kouder te zetten. Ik zou hem pas na die laatste stijging in de curve kouder gaan zetten.

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2014 12:04 u »
Dit zou betekenen dat het SG nog ver gaat zakken? Terwijl de verwachte vergistingsgraad al bereikt is...
Ik ga het meemaken en ben blij dat ik genoeg ruimte heb in mijn mandfles (hoop ik tenminste).

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2014 12:11 u »
Er kunnen zomaar nog 5 SG punten af worden gesnoept afhankelijk van de vergistbaarheid van je wort - om zeker te zijn dat alles voor het afvullen ook echt uitvergist is zou ik hem met zo'n curve nog een paar dagen wat warmer laten staan.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2014 12:11 u »
.... ben blij dat ik genoeg ruimte heb in mijn mandfles (hoop ik tenminste).

Dat vind ik zelf een van de grote voordelen van deze gist: Heeft heel weinig ruimte nodig tijdens de vergisting! Zo vergist ik 43 liter wort in een 50 liter gistvat zonder dat het schuim het waterslot uit spuit   :gistsmile:

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2014 12:16 u »
Een van de conclusies is dus dat deze gist toch beter werkt bij +20 graden? En niet zoals ik dacht bij minder?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2014 14:28 u »
Een van de conclusies is dus dat deze gist toch beter werkt bij +20 graden? En niet zoals ik dacht bij minder?
Ehhh    de Y-as geeft het aantal "blubs" per minuut. Dit is géén temperatuurschaal!

Vergelijkbaar verloop van de vergisting als aangegeven in de grafiek heb ik bereikt bij een temperatuur van 18,5 °C gedurende de eerste 3 dagen en vervolgens langzaam (over 24uur) omhoog gegaan naar 21 °C. Op het laatst nog 1 of 2 dagen op 23 °C voor de laatste restjes.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2014 15:37 u »
Deze gist kan zeer ver, maar langzaam, doorgisten is mijn ervaring. Vergistingsgraad >90% is geen uitzondering.
Vooral niet te vroeg bottelen!

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2014 19:23 u »
Dank voor de tips allen, en ik heb geduld dus dat is geen probleem: hij staat nu weer wat warmer en een blup per 3 sec.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2014 20:25 u »
Zie ik dat nou goed? Gaat de grafiek vlak voor dag 6 door de nul lijn?!?
Toen gingen de blubs het vat in in plaats van eruit  ???

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-01-2014 20:28 u »
Bij mij stond ie toen wel stil hier...

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #13 Gepost op: 08-01-2014 20:34 u »
Het is wel een interessant fenomeen, die tweede piek, ik kan er eigenlijk geen verklaring voor bedenken... Misschien dat de eerste piek veroorzaakt wordt door vergisting van simpele suikers, daarna een rust periode waarin het gist zijn opgeslagen reserves op gebruikt om vervolgens geforceerd wordt om meer complexe suikers te metaboliseren? Dan zou ik echter verwachten dat de eerste piek hoger zou zijn dan de tweede, of worden bij gebruik van complexe suikers meer CO2 geproduceerd?
Iemand een idee?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 08-01-2014 20:53 u »
Laatst had ik met de Wyeast Chouffe gist een vergelijkbaar fenomeen. De paarse curve is de hevigheid van de vergisting. Na 2 dagen ongeveer gestopt en vier dagen later kwam er een 2e piek. Is een prima tripel geworden.

De 2e vergisting is nu ook afgelopen. Eind SG van Tcontrol en de hydrometer beide 1017.

Het jongbier smaakt nog erg gistachtig. Is ook erg troebel van de gist. Verder lijkt me de smaak okay.

Misschien toch wat met Calciumzouten moeten doen. Heeft dat nu nog nut om de gist te laten bezinken? Het jongbier gaat nu in ieder geval gekoeld worden naar 6 ºC.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #15 Gepost op: 08-01-2014 21:02 u »
Hmm zou dat typisch voor de Chouffe gist zijn? Ik heb die gist (nog) niet gebruikt, maar bij de gisten die ik wel heb gebruikt heb ik een tweede piek (met het blote oog) niet waargenomen. (Maar ik heb er ook niet specifiek op gelet)
Weet je toevallig of bij de tweede piek het SG nog gedaald is?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 08-01-2014 21:29 u »
Hmm zou dat typisch voor de Chouffe gist zijn? Ik heb die gist (nog) niet gebruikt, maar bij de gisten die ik wel heb gebruikt heb ik een tweede piek (met het blote oog) niet waargenomen. (Maar ik heb er ook niet specifiek op gelet)

Dat is denk ik niet typisch voor een (verse) Chouffe gist (Wyeast 3522). Zie de vergisting van een bier van mij met deze gist in onderstaand plaatje. De paarse lijn laat een mooie ééntoppige vergisting zien.

Het bier van Henielma was vergist met een vrij oude gist (>1 jaar oud ? ). Ik denk dat er een hoop verzwakte gistcellen in hebben gezeten die pas later actief zijn geworden.  Mijn vergisting was met een kakelverse gist.

Misschien heb jij ook een wat kreupele gist gebruikt?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 08-01-2014 21:35 u »
Het bier van Henielma was vergist met een vrij oude gist (>1 jaar oud ? ). Ik denk dat er een hoop verzwakte gistcellen in hebben gezeten die pas later actief zijn geworden.  Mijn vergisting was met een kakelverse gist.

In mijn geval was de productiedatum van de Wyeast toen 2,5 jaar geleden. Uiteraard wel eerst laten opbollen en daarna een starter gemaakt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 08-01-2014 21:36 u »
Iemand een idee?

Ik denk te weinig vitale gist.
De eerste piek zullen simpele suikers zijn, die ook voor groei van nieuwe/extra gist zorgt.
Gezamenlijk gaan ze aan de slag met de rest.

[edit]
William was eerder met een uitgebreider, maar soortgelijk antwoord. :)

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #19 Gepost op: 08-01-2014 21:40 u »
Ah, mysterie opgelost: Weinig vitale gist!
Bedankt allemaal, ik kan vanavond rustig slapen

Het is dus wel iets om rekening mee te houden bij het gebruik van minder vitaal gist, zo blijkt maar weer dat het SG meten om de vergisting bij te houden niet zomaar overgeslagen kan worden.

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-01-2014 21:48 u »
Ik had een behoorlijke starter (denk ik) ongeveer 150 ml zeer actieve gist... verse opkweek. Dus allemaal vers toch?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-01-2014 23:14 u »
Zie ik dat nou goed? Gaat de grafiek vlak voor dag 6 door de nul lijn?!?
Toen gingen de blubs het vat in in plaats van eruit  ???
Heeft te maken met de keuze van de grafiek-instellingen waarbij de lijnen wat vloeiend gemaakt zijn. Uiteraard is er geen "negatieve" blub geweest  ;D

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-01-2014 23:19 u »
Weet je toevallig of bij de tweede piek het SG nog gedaald is?
Ik heb dit bij de Chouffe gist tot nu toe steeds gezien: een eerste piek, dan nagenoeg stil en dan een tweede piek welke zelfs heviger lijkt dan de eerste.
Bij een eerdere vergisting heb ik na de eerste piek het SG gemeten en deze was toen van een beginn-SG van 1073 gedaald naar iets van 1030-1035. Aan het einde van de tweede piek was de SG iets van 1013.
Vreemd genoeg lijkt in de eerste, korte en minder heftige vergisting méér suiker te zijn omgezet dan in de tweede, langere en heftigere periode.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 08-01-2014 23:22 u »
Ik had een behoorlijke starter (denk ik) ongeveer 150 ml zeer actieve gist... verse opkweek. Dus allemaal vers toch?
Ook ik kweek mijn gist altijd zelf vers op van enkele milliliters in wortextract op de roerder en voeg gistvoeding toe.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #24 Gepost op: 09-01-2014 08:23 u »
Ik had een behoorlijke starter (denk ik) ongeveer 150 ml
150 ml is niet veel, uit een smackpack komt al 125 ml.

Ook ik kweek mijn gist altijd zelf vers op van enkele milliliters in wortextract op de roerder en voeg gistvoeding toe.
Klinkt op zich goed, maar mogelijk toch nog onder de meet?

De vergistingseigenschappen die jij in jouw ervaring aangeeft lijken daar ook op te duiden.
Dat vind ik zelf een van de grote voordelen van deze gist: Heeft heel weinig ruimte nodig tijdens de vergisting! Zo vergist ik 43 liter wort in een 50 liter gistvat zonder dat het schuim het waterslot uit spuit

Dit terwijl vele andere hobbybrouwers juist aangeven dat hij vergist met flinke schuimvorming waarvoor blow-off's worden geplaatst.

De rustige vergisting die jij aangeeft duidt meestal op een lage enthoeveelheid. :)

Tags: vergisting