Voedselveilig aluminium solderen

Gestart door Nobele Brouwer, 07-01-2014 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nobele Brouwer

Hoi mede brouwers,

Ik heb een vraag over mijn brouwopstelling. Ik heb een 30 liter aluminium pan met een zelfgebouwde javal hevelfilter. Het probleem is dat de hevelfilter met zijn filterstuk niet goed op de bodem van de pan blijft staan. Hij zakt een beetje onderuit waardoor een deel van de filter van de bodem van de pan rijst en hij dus niet de maximale hoeveelheid vloeistof kan afzuigen. Ik wilde op de bodem van mijn pan nu een klein aluminium haakje solderen waar ik de filter onder kan klikken om hem op de bodem van de pan te houden. Mijn vraag is: Heeft iemand verstand van voedselveilig solderen van aluminium? Of kan ik beter een RVS pan kopen en eventueel daar een haakje op solderen?


Nobele Brouwer

Dat ziet er tof uit! Dank je wel! Maar is dat soldeersel ook voedselveilig?

bierhenkie

Aan het begin van het filmpje staat gifvrij. Maar volgens mij kun je beter een soort klem maken van alu-strip of zo, zodat je filter wel vlak op de bodem blijft. Over het gebruik van aluminium in de brouwerij zijn overigens de meningen verdeeld.

Nobele Brouwer

Hoe zou ik dan de strip op mijn pan moeten bevestigen? En is het inderdaad een stuk beter om een rvs pan aan te schaffen?

bierhenkie

Citaat van: Nobele Brouwer op 07-01-2014  17:48 uHoe zou ik dan de strip op mijn pan moeten bevestigen? En is het inderdaad een stuk beter om een rvs pan aan te schaffen?
Zou je eventueel een foto van je installatie kunnnen posten?

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 07-01-2014  13:38 uOver het gebruik van aluminium in de brouwerij zijn overigens de meningen verdeeld.
Yep.
Gezien het een makkelijk vermijdbare innamebron van aluminium is, kan ik medisch gezien het gebruik van aluminium pannen niet adviseren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.