Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voedselveilig aluminium solderen  (gelezen 2933 keer)

Offline Nobele Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Alcoholisme, dat komt je niet aanwaaien!
Voedselveilig aluminium solderen
« Gepost op: 07-01-2014 12:20 u »
Hoi mede brouwers,

Ik heb een vraag over mijn brouwopstelling. Ik heb een 30 liter aluminium pan met een zelfgebouwde javal hevelfilter. Het probleem is dat de hevelfilter met zijn filterstuk niet goed op de bodem van de pan blijft staan. Hij zakt een beetje onderuit waardoor een deel van de filter van de bodem van de pan rijst en hij dus niet de maximale hoeveelheid vloeistof kan afzuigen. Ik wilde op de bodem van mijn pan nu een klein aluminium haakje solderen waar ik de filter onder kan klikken om hem op de bodem van de pan te houden. Mijn vraag is: Heeft iemand verstand van voedselveilig solderen van aluminium? Of kan ik beter een RVS pan kopen en eventueel daar een haakje op solderen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
Re: voedselveilig Aluminium solderen
« Reactie #1 Gepost op: 07-01-2014 12:29 u »

Offline Nobele Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2014 13:29 u »
Dat ziet er tof uit! Dank je wel! Maar is dat soldeersel ook voedselveilig?

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2014 13:38 u »
Aan het begin van het filmpje staat gifvrij. Maar volgens mij kun je beter een soort klem maken van alu-strip of zo, zodat je filter wel vlak op de bodem blijft. Over het gebruik van aluminium in de brouwerij zijn overigens de meningen verdeeld.

Offline Nobele Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2014 17:48 u »
Hoe zou ik dan de strip op mijn pan moeten bevestigen? En is het inderdaad een stuk beter om een rvs pan aan te schaffen?

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2014 18:42 u »
Hoe zou ik dan de strip op mijn pan moeten bevestigen? En is het inderdaad een stuk beter om een rvs pan aan te schaffen?
Zou je eventueel een foto van je installatie kunnnen posten?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Voedselveilig Aluminium solderen
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2014 22:48 u »
Over het gebruik van aluminium in de brouwerij zijn overigens de meningen verdeeld.
Yep.
Gezien het een makkelijk vermijdbare innamebron van aluminium is, kan ik medisch gezien het gebruik van aluminium pannen niet adviseren.

Tags: materiaalkeuze