Haal SG niet

Gestart door BrouwerBerend, 06-01-2014 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwerBerend

Ik heb (met veel plezier) afgelopen zaterdag mijn eerste recept (een tripel) gebrouwen volgens onderstaand recept, dat ik na plaatsing op het forum heb gekopieerd. Verder niet naar de commentaren gekeken, want het was een bewezen recept.
Nu heb ik maar een SG van 1060 i.p.v. 1072.
Er is later in de topic een opmerking gemaakt over of de hoeveelheid water wel klopt, maar daar is niet op gereageerd.
Blijkbaar klopt de hoeveelheid spoelwater niet.

Mijn gistemmer staat al flink te pruttelen en over een paar dagen ga ik nagisten in een mandfles.
Zijn er tips om het SG nog wat op te krikken, door bv. suiker toe te voegen?


Het recept dat ik heb gebruikt (stond medio okt. 2013 op het forum)

Hierbij het recept van de door mij ingezonden tripel welke beoordeeld werd met maar liefst 93 punten en goed voor de eerste plaats in deze categorie

Recept Tripel 1ste prijs OBBK cat C 2013 Brouwerij "Het Portiek"    Geert van Slobbe.

Algemene Gegevens
Biertype: Tripel     Begin SG: 1072    Eind SG: 1008    Bitterheid 27 EBU
Mout / Graan / Kruiden
2350 gram  pilsmout  3 EBC   
350  gram  donkere Tarwemout 15  EBC   
85  gram  havervlokken  2  EBC   
250 gram kristalsuiker
4  gram koriander geplet in vijzel
1 gram bitter sinaasappelschillen (Curacao)
Water
Maischwater 8,5 liter
Spoelwater:  11,5 liter
Totaal:  20 liter
4.0 ml aanzuring met melkzuur (80%) voor 20 liter brouwwater.
Maischschema:
Temperatuur in °C:   65   72   78
Tijd in minuten :   90    1      5
Hop
Hallertauer bloemen Perle    10 gram  90 minuten
East kent Goldings bloemen. 5 gram 30 minuten laten meekoken
Suiker laatste 15 minuten laten mee koken
Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min
Bittere Sinaasappelschillen en koriander laatste 5 minuten meekoken
Kookpaninhoud: 30 liter
Gist
Gist:  belgian abby weayst 1214 Geen giststarter. Propagator. Enkel op laten bollen.
Begin SG 1072 na 10 dagen sg 1008 naar gistingsfles.
14 dagen later gebotteld. Eind SG bleef 1008.

Oscar

Lees dit eens

En verder heb je een lager rendement dan het recept aangeeft... Hoe snel heb je gefilterd/gespoeld?

P.S. Welkom op dit forum!  :brouwen:

Oscar

Citaat van: BrouwerBerend op 06-01-2014  12:38 uMijn gistemmer staat niet flink te pruttelen en over een paar dagen ga ik nagisten in een mandfles.

Eeeuh... :weetniet:  Heeft ie al wel flink gegist? Vergisten gaat niet op de klok!

BrouwerBerend

Sorry tikfout: 'De gistemmer staat al flink te pruttelen'. Heb dit aangepast in Topic.

Filteren en spoelen in totaal ongeveer 15 min. Met kraan op hevelfilter niet te snel gefilterd/gespoeld.

Timonneke

Dus hoeveel suiker je moet toevoegen om met 18 liter SG 1060 op 1072 uit te komen. Kan iemand dat uitrekenen?

marcel-g

Citaat van: Timonneke op 06-01-2014  17:05 uDus hoeveel suiker je moet toevoegen om met 18 liter SG 1060 op 1072 uit te komen. Kan iemand dat uitrekenen?

BrouwHulp?

William

Citaat van: Timonneke op 06-01-2014  17:05 uDus hoeveel suiker je moet toevoegen om met 18 liter SG 1060 op 1072 uit te komen. Kan iemand dat uitrekenen?

Jijzelf ;).

Er is een eenvoudige regel die zegt dat:

1% suiker =  1 brix =  4 sg punten.

Jij wilt 12 sg punten omhoog. You do the math?  :)

BrouwerBerend

Kan kloppen, volgens BrouwVisie moet ik 658 gram suiker toevoegen.

Misschien nog even wat uitleggen. Toen ik afgelopen zaterdag klaar was en het SG wilde bepalen, bleek dat ik een alcoholmeter i.p.v. een hydrometer had gekocht (dom). Heb daarna de gist erbij gedaan en de emmer in de gistkast gezet. Vandaag op het werk (ik ben chemisch analist) met een pyknometer SG bepaald, en toen bleek dat ik niet SG 1072 heb gehaald maar was blijven steken op 1060.

Moet ik de suiker tijdens de hoofdgisting alsnog toevoegen of wachten bij het overhevelen voor de nagisting?

EvilWoutertje

Klopt het dat het SG bepaald is terwijl het jongbier al een aantal dagen stond te gisten?
Dan is het toch logisch dat het SG reeds gedaald is tov het start SG?

Of heb je een monster genomen voordat het gist eraan toegevoegd is en dat een aantal dagen later gemeten (dan nog zou het kunnen dat het monster geïnfecteerd is geraakt waardoor bacteriën suiker hebben afgebroken en het SG in die paar dagen lager is geworden)

Citaat van: BrouwerBerend op 06-01-2014  18:06 uMoet ik de suiker tijdens de hoofdgisting alsnog toevoegen of wachten bij het overhevelen voor de nagisting?
Als je alsnog suiker wil toevoegen zou ik het doen bij de hoofdvergisting, als je het toevoegt na het overhevelen in de mandfles gaat het weer flink schuimen en kan het er eruit komen (en het is moeilijker je mandfles schoon te maken). Je kunt het toevoegen als de piek van vergistingsactiviteit voorbij is (waardoor er opnieuw een piek ontstaat)

BrouwerBerend

Ik heb een schoon monsterpotje tot aan de rand gevuld tijdens het vullen van de gistingsemmer.

Ik heb nog geen antwoord gekregen of het recept klopt. Volgens mij klopt het niet. Het recept gaat uit van 10 liter, in recept = maisch- en spoelwater in totaal 20 liter. Als je uitgaat van 3 liter verdampen per uur dan houdt je na 90 min. wort koken zeker nog 15 liter over. Ik denk dat er teveel spoelwater is gebruikt.
.

Gerald

Citaat van: BrouwerBerend op 06-01-2014  19:06 uIk heb een schoon monsterpotje tot aan de rand gevuld tijdens het vullen van de gistingsemmer.

Ik heb nog geen antwoord gekregen of het recept klopt. Volgens mij klopt het niet. Het recept gaat uit van 10 liter, in recept = maisch- en spoelwater in totaal 20 liter. Als je uitgaat van 3 liter verdampen per uur dan houdt je na 90 min. wort koken zeker nog 15 liter over. Ik denk dat er teveel spoelwater is gebruikt.
.
Je vergeet alleen ff snel de moutopname en filter/kookverliezen.  2.8 liter mout opname, 1 liter filterverlies, en 0,5 liter kookverlies en je bent er. Dus kan wel kloppen.

RobinB

Je verliest ook nog bijna 3 liter in de mout en hop, daarnaast misschien nog een liter ketelverlies, kom je toch ongeveer op je doel. Wat het belangrijkste is, is dat bij deze recepten het berekende recept niet staat.

Wat was jouw rendement?

BrouwerBerend

Ik heb het recept van 10 liter omgerekend naar 15 liter.
Uiteindelijk staat er nu 18 liter (volgens de schaalverdeling van de emmer) in de gistkast (met SCT-1000) uitbundig te pruttelen.

Maar zoals gezegd, dit is mijn eerste poging. Ik heb me nog niet verdiept in (brouwzaal)rendementen etc.
Ik laat het zo, bedankt voor jullie reacties!
Ik zal over een paar weken laten weten wat het uiteindelijk geworden is  :degroeten:.

RobinB

Plaats eens jouw volledige recept en al je gemeten resultaten tijdens het brouwen?
Dan kunnen wij je rendement wel bepalen.
Ook handig als uitgangspunt voor een volgend brouwsel... ;)

BrouwerBerend

Dit is het recept wat ik heb gebruikt.
Uitgaande van 15 liter:

Ketelinhoud 29 liter
Gewenste begin SG: 1072
Eind SG: 1008

Pilsmout: 3525 g
Donkere tarwemout: 525 g
Havervlokken: 127,5 g

Maischwater: 12,8 liter
Spoelwater: 17,3 liter

Maischen: 90 min. bij 65 g.C; 1 minuut bij 71 g.C en 5 min. bij 78 g.C

Kooktijd wort: 90 min.

Hop: Hallertauer Perle bloemen: 15 g. 90 min meekoken
Hop: East Kent Golding bloemen: 7,5 g. 30 min. meekoken

Suiker: 375 g. 15 min. meekoken
Koriander; 7,5 g. 5 min meekoken
Bittere sinaasappelschil: 1,5 g. 5 min. meekoken

Gist: Fermentis Safale S-04

Ik heb 18 liter in de gistemmer overgehouden.

Zoals ik heb gemeld kon ik SG niet direct meten (hydrometer is besteld), wel monsterpotje gevuld tijdens vullen gistemmer, 2 dagen later op het werk met pyknometer SG gemeten = 1060

RobinB

Op zich heb je best een aardig rendement behaald!
Als je uitgaat van een theoretisch maximaal extract van 78 gewichts% van de mouten/graan, dan heb je een rendement van ca. 90%. :)

Crux in dezen lijkt vooral dat je teveel water hebt gebruikt.
Als je met hetzelfde rendement op 15L was gekomen, had je nl. precies 1072 gehaald. :)

BrouwerBerend

Bedankt RobinB.
Dan klopt dus het oorspronkelijk (bekroonde) recept niet waar ik deze topic mee begonnen ben, teveel water...

RobinB

Dat recept klopt wel voor de maker van het recept. Echter ontbreekt er eea aan gegevens, rendement/verliezen, wat het lastig te extrapoleren maakt naar je eigen installatie.

BrouwerBerend

Weer wat geleerd  :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.