Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezamenlijke brouwdag bij De Roerstok  (gelezen 4692 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Gezamenlijke brouwdag bij De Roerstok
« Gepost op: 22-11-2014 23:55 u »
Vandaag was de gezamenlijke brouwdag van De Roerstok.. Het was gezellig en waren diverse bezoekers. Alles ging heel vlot en het opruimen was ook zo gebeurt. Je merkt aan alles dat bij De Roerstok veel ervaren hobbybrouwers zijn.

Mijn Braumeister met een extra "isolatiemantel". Ik was iets te enthousiast met het vullen van de moutkorf. Nog voor het brouwwater op temperatuur was had ik de mout gestort (maar de korf nog niet laten zakken). Om te zorgen dat het water zo snel mogelijk op temperatuur komt De Braumeister een jas aangedaan...

Met een goede gasbrander gaat toch een heel stuk sneller dan met een elektrisch verwarmingselement bleek weer eens.

De aandrijving van een alternatief roerwerk.

Alles wordt goed nagewogen en berekend. Al snel is duidelijk dat te weinig rekening is gehouden met een lager alfazuurpercentage van de hop dan in het oorspronkelijke recept.

Nog een keer narekenen...

Een creatieve takel.

Gezellig kletsen tijdens het brouwen.

Bezoekers krijgen uitleg over het brouwproces.

De sensatie van de dag. Een binnenkoker. Jammer genoeg heb ik er geen foto gemaakt voordat de tabs toelopende koker in de kookketel werd gezet.

Een met een boormachine aangedreven pomp.

Er zijn er bij die al heel vroeg klaar zijn en op kunnen ruimen.

Voor alle foto's zie hier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Gezamenlijke brouwdag bij De Roerstok
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2014 00:30 u »
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die binnen koker.

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2014 00:45 u »
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die binnen koker.

Ja ikke ook... Meer info Jacques!  :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2014 09:25 u »
Lijkt mij een overmaatse percolator?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2014 10:35 u »
Lijkt mij een overmaatse percolator?

Ja, het lijkt alleen maar een conus in de pan en de (kleine)vlam er onder en het wort binnen de conus (als eerste) aan de kook krijgen,

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2014 21:02 u »
Zoals ik schreef is het jammer dat ik er geen foto van gemaakt heb voordat de koker in de kookketel geplaatst was. Doordat ik zelf aan het brouwen was en een beginnende brouwer begeleidde kon ik niet continu foto's maken.

De koker heeft inderdaad wat weg van een percolator. Hij loopt taps toe naar boven en is zelfgemaakt van rvs.
Eerlijk gezegd zag het er zo niet erg indrukwekkend uit. Het effect was dat des te meer.

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2014 11:44 u »
Jacques, je geeft aan dat het effect indrukwekkend was. Bedoel je daarmee het optische effect van het kokende wort die boven het oppervlak uitstijgt of bedoel je dat het koken efficiŽnter verliep (sneller aan de kook en/of minder gas)?
Jaap

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2014 12:20 u »
Ziet er zeker spectaculair uit.

BeÔnvloedt dit ook de smaak van het bier? (Is er kans op afwijkingen door extra oxidatie i.v.m. de - grote - convectiestroming van het wort?)

Hoe wordt de 'kegel' op z'n plaats gehouden, is dat puur door het eigen gewicht (van de onderste ring)?

Groet,
John

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2014 22:10 u »
Jacques, je geeft aan dat het effect indrukwekkend was. Bedoel je daarmee het optische effect van het kokende wort die boven het oppervlak uitstijgt of bedoel je dat het koken efficiŽnter verliep (sneller aan de kook en/of minder gas)?
Jaap

Het optische effect was heel indrukwekkend. Ik heb niet met Renť over gehad of het het koken efficiŽnter verloopt maar ik denk het wel. In ieder geval is het verdampingsoppervlak groter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2014 22:15 u »
Ziet er zeker spectaculair uit.

BeÔnvloedt dit ook de smaak van het bier? (Is er kans op afwijkingen door extra oxidatie i.v.m. de - grote - convectiestroming van het wort?)

Hoe wordt de 'kegel' op z'n plaats gehouden, is dat puur door het eigen gewicht (van de onderste ring)?

Omdat waterdamp vrijkomt tijdens het koken heeft oxidatie geen kans.

De kegel wordt los in de ketel gezet. Het is een vrij grote koker met een redelijk groot gewicht.
Over 3 weken is het weer clubavond van De Roerstok en dan zal ik bij Renť het een en ander navragen. Omdat ik zelf met van alles bezig was is het afgelopen zaterdag niet van gekomen.

Tags: