Heb ik aan deze elektrische pan genoeg om 20 liter bier netto over te houden?

Gestart door programa, 04-01-2014 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

programa

Heb ik aan deze elektrische pan genoeg om 20 liter wort netto over te houden?

http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Einkoch-Gluehweinautomaten/BIELMEIER-Einkochautomat-Gluehweinautomat-BHG-650-1.html
Prijs 50 euro

De pan is 29 liter en heeft een vermogen van 2000 Watt.

Adbrouwt

Ja, prima voor 20 liter bier. Let wel even op de bodem dat de verwarmingsspiraal weg gewerkt zit in de bodem.

Peterrr

Hoi, Bielmeier is goed ( heb ik zelf ook) maar ik zou niet deze ketel nemen.
Ik zou voor een emaille gaan en niet de kunststof versie.

Dat kan denk ik meer hebben, we zitten toch erin te roeren en wat al niet meer.

grt Peterr

zeebrew

Ik meen dat bij deze de verwarmingsspiraal in de pan zit in plaats van in de bodem, dat geeft problemen met aanbranden en schoonmaken. Ik heb zelf een RVS Bielmeier met 1800 Watt en dat gaat goed genoeg. Ik heb wel aan de buitenkant wat isolatie aangebracht.

bierfan

Ik weet niet hoe jullie koken, maar bij mij kookt een 50 liter pan af en toe nog over.

Adbrouwt

Citaat van: bierfan op 04-01-2014  23:04 uIk weet niet hoe jullie koken, maar bij mij kookt een 50 liter pan af en toe nog over.
Tja bij mij kookt af en toe een 3 liter pan ook over. Mijn ervaring is dat deze pan geschikt is voor twintig liter bier. Zoals peterrr al aangaf moet je wel even goed op de bodem letten. Misschien wil hij nogeens de link plaatsen van zijn pan. Ik kan me nog enkele mooie foto's herinneren.  8)

Zelf werk ik met twee soortgelijke pannen en dat bevalt mij prima.  :dansen:

DaDude

Ja die kunststof bielmeiers hebben een open spiraal, heel vervelend schoonhouden.

Ik zou 50 euro meer uitgeven en een emaille pan kopen, heb ik zelf ook, werkt prima!

bierfan

Citaat van: Adbrouwt op 04-01-2014  23:21 uTja bij mij kookt af en toe een 3 liter pan ook over.

Grapjas

David Steeman

Tweedehands kom je ze ook regelmatig tegen, voor een zachter prijsje. Meestal geraakt men ze niet kwijt, als je eens mailt voor advertenties van een paar maand oud dan heb je goede kans dat ze voor een euro of 30 weg mogen.

Peterrr

Ik zou voor deze gaan, en de spiraal zit in de bodem.



Grt Peterr


DaDude

Citaat van: Peterrr op 05-01-2014  10:17 uIk zou voor deze gaan, en de spiraal zit in de bodem.



Grt Peterr

Die heb ik ook, ga er t.z.t nog STC-1000 aanvast hangen.

ed

Als je de pan helemaal vol doet. Tot de rand is 29 liter. Als je gaat koken, dan gaat die er zeker overheen.
Laten we zeggen dat je er 24 liter indoet. Dat is al erg veel i.v.m. overkoken.
Tijdens het koken verdampt er al gauw een liter of 3. (nog maar 21 liter over)
Bij overhevelen blijft er toch wel een liter in de pan over met drap. (nog maar 20 liter over)
Na vergisten over hevelen blijft er toch ook weer een 1/2 litertje over. Nog maar 19,5 liter over.
Na het lageren blijft er toch ook weer een half litertje achter. Nog maar 19 liter over.

Dit verhaal hierboven is al erg postief berekent. In de praktijk haal ik uit 1 ketel hooguit 17 liter over.
Ik brouw nu met twee elektrische ketels en maak ze niet zo vol. Het voordeel is dat overkoken niet meer voor komt en ik ben sneller op temparatuur en hij kookt harder.

In de link kun je zien hoe ik brouw.

ed

Peterrr

Ik heb meestal zo,n 19 liter met bottelen (  ± 60 flesjes) overkoken heb ik geen last van.
Zodra ik met koken begin schep ik het schuim af.
Ook met koken vul ik bij met kokend water...
Grt Peterr

Adbrouwt

Citaat van: ed op 05-01-2014  15:58 uAls je de pan helemaal vol doet. Tot de rand is 29 liter. Als je gaat koken, dan gaat die er zeker overheen.
Laten we zeggen dat je er 24 liter indoet. Dat is al erg veel i.v.m. overkoken.
Tijdens het koken verdampt er al gauw een liter of 3. (nog maar 21 liter over)
Bij overhevelen blijft er toch wel een liter in de pan over met drap. (nog maar 20 liter over)
Na vergisten over hevelen blijft er toch ook weer een 1/2 litertje over. Nog maar 19,5 liter over.
Na het lageren blijft er toch ook weer een half litertje achter. Nog maar 19 liter over.

Dit verhaal hierboven is al erg postief berekent. In de praktijk haal ik uit 1 ketel hooguit 17 liter over.
Ik brouw nu met twee elektrische ketels en maak ze niet zo vol. Het voordeel is dat overkoken niet meer voor komt en ik ben sneller op temparatuur en hij kookt harder.

In de link kun je zien hoe ik brouw.

ed
De berekening die je uitvoert herken ik wel. Zelf eindig ik met 21 tot 22 liter in het gistvat. Naar het overhevelen voor de nagisting weer een liter kwijt. Voor het bottelen voeg ik vaak weer een halve liter toe dus ik eindig vaak tussen de 18,5 en 19 liter bier. Dus neto net geen 20 liter.

Wat een leuk filmpje. Ik werk zelf ook met twee weckketels maar mijn werkwijze is wel wat anders. Erg leuk en leerzaam om te zien. Ik moet zeggen dat na het whirlpoolen je kaasdoek nog erg schoon is. Dus de whirlpool is wel erg effectief.

Edit: blijkbaar tegelijk met peterrr aan het typen geweest. 19 liter herken ik dus ook.

programa

Bielmeier 680023 Einkoch-Halbautomat 29 Liter / Emaille / weiß / ohne Auslaufhahn / 2000 W
Produkt-Nr.: 680023   

deze is het geworden met Emaille bedankt voor de tip.

programa

Citaat van: programa op 05-01-2014  23:47 uBielmeier 680023 Einkoch-Halbautomat 29 Liter / Emaille / weiß / ohne Auslaufhahn / 2000 W
Produkt-Nr.: 680023   

deze is het geworden met Emaille bedankt voor de tip.

Peterrr


programa

Citaat van: Peterrr op 06-01-2014  17:13 uSucces!

Grt Peterr

Bedankt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.