Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Peated malt  (gelezen 9793 keer)

Offline ZwartGoud

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bier uit ┤de Brouwkamer┤
Peated malt
« Gepost op: 03-01-2014 19:25 u »
Dag brouwers

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Peated Malt. Ik heb begrepen dat dit gerookte mout is. Klopt dit? Is dit hetzelfde als whiskeymout? In wat voor bieren wordt dit normaal gesproken gebruikt en in welke hoeveelheden?
Ik heb hier en daar wat gezocht, maar kan niet zoveel informatie vinden over deze moutsoort. :weetniet:
Ik heb laatst wel een erg lekker bier gedronken met deze mout erin, daarom probeer ik er nu wat meer over te weten te komen.

Groeten,

JJ

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: peated malt
« Reactie #1 Gepost op: 03-01-2014 20:55 u »
Peated mout is mout die gedroogd is boven een turf vuurtje, nou ja, op industriŰle schaal zal het wel iets anders gaan. Het is een van de vele whiskey mouten en ze is specifiek voor een bepaald gebied in schotland, hoewel het nu in de gehele wereld (na)gemaakt wordt.

je kunt het tot 100% gebruiken, maar net wat je smaak is,

Ingo

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Peated malt
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2014 00:12 u »
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Peated Malt.

Yep! Tot een stort van 100% Geeft een heerlijk bier! Vraag maar aan Antoinette... >:D >:D >:D ^-^ :brouwen:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2014 00:13 u »
Ik heb laatst wel een erg lekker bier gedronken met deze mout erin,

Smokey Lady?  :biersmile:

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2014 00:24 u »
Ok, bedankt. Ik ga maar eens wat proberen denk ik.

Smokey Lady?  :biersmile:

^-^ Nee, het was geen smokey lady.
Het was de Bronckhorster Nightporter van brouwerij Rodenburg. Er zit een soort zuurtje in dat ik niet direct kon plaatsen, ik dacht dat het misschien de peated mout was. Maar als ik dit lees denk ik eerder dat het de Bramling Cross hop is.

Bedankt!

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2014 00:27 u »
Het was de Bronckhorster Nightporter van brouwerij Rodenburg.

Daar zit geen peated mout in! Wat je ruikt proeft zijn de donkere (zwart) mouten. die geven bij een bepaalde hoeveelheid een rokerig tintje aan je bier. Ook het zuurtje (organische zuren) dat jij ervaart komt van deze mouten  :)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2014 16:13 u »
Peated mout smaakt zoals een Islay whisky.

De smaakt overheerst snel in bier maar je kan er tot 100% mee brouwen.

Whiskymout is trouwens lang niet altijd peated (turf gerookt) - ik heb in Duitsland bieren gedronken die de aanduiding Whiskymout hadden maar waar geen vleugje rook in zat.

Hiernaast heb je ook nog rookmout - die is niet boven turf gerookt maar meestal boven beukenhout. Vele omschrijven deze smaak als bacon.

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2014 19:35 u »
Ik heb ervarig met de Peated Mout 30 ppm van Van der Kooy. Niet met bierbrouwen, maar om er een whisky van te stoken. Heb het volgende gedaan:

50/50 pils / peated laten gisten op Safale S04. Dit gestookt (smaakte okee, maar niet wat je hoopt bij peated whisky). Daarna gistbed veilig gesteld en doorgegaan met de backwash (dat is wat achter blijft in de ketel na het stoken en smaakt niet prettig en erg zuur) en daar 100% peated bij gestort. Dat laten maischen, en het wort + de granen (de hele zooi dus)  bij het oude gistbed gevoegd. Op deze wijze wordt het een sour-mash (zuur beslag).

Binnen 10 minuten een explosie van activiteit. Na dag 1 viel me al een zwavellucht op. Die werd gedurende de opvolgende dagen steeds sterker. Precies die lucht die je ruikt op straat tijdens oud en nieuw. Niet per se onprettig, maar toch een beetje moeilijk.

Uiteindelijk de hele rambam in mijn stookketel en de boel in potstill mode gestookt. Man man man, alsof ik vuurwerk aan het stoken was. Wat een lucht. We zijn nu ruim 1,5 maanden verder en het is minder geworden. Ik heb geleerd om heel, heel lang geduld te hebben met gestookte zaken dus ik maak me nog niet echt zorgen.

Moraal van dit verhaal: is er niet. Nou ja, pas op. Je zou ook wel eens wat zwaveligs kunnen oplopen. Misschien was het de S-04? Misschien mijn experimentele sour-mash methode? Ik doe het in ieder geval niet meer. Ik ben door het experiment zelfs huiverig geworden om het in mijn bieren te gebruiken. Ik hoor graag wie het wel succesvol heeft gebruikt. Tot die tijd hou ik het bij Rauchmalz, met de onmiskenbare HEMA-Rookworsten lucht.

RJT

Offline justDick

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij 't Mallehuis
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2014 22:41 u »
Er zit wel degelijk peated malt in de Nightporter.
http://minime.kloink.com/joost/bronckhorster%20nightporter.jpg

Voor wat het waard is :P

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-01-2014 00:44 u »
Bedankt voor de reacties! Dit geeft me wel een goed beeld al met al.
Binnenkort maar eens wat proberen, misschien maar eens een Nightporter kloon, met daarin de peated malt  ;)

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-01-2014 00:48 u »
het zuurtje (organische zuren) dat jij ervaart komt van deze mouten  :)

Hoe werkt dat dan? Heeft dit nog iets te maken met de hoeveelheid donkeren mouten? Ik heb zelf nog nooit zo┤n zuur gekregen door het gebruik van donkeren mout. Eerder bitter.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2014 00:56 u »
Hoe werkt dat dan? Heeft dit nog iets te maken met de hoeveelheid donkeren mouten?

Yep, maar de peated mout (die er toch inzit) zal hier ook een aandeel in hebben. Maar vooral zwarte mout (1200 - 1400 EBC) kan bij hogere dosering een moutig zuurtje geven wat komt van organische zuren uit de mout... hoe dit chemisch/biologisch werkt weet ik niet.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2014 11:11 u »
Ik probeer wel wat. Misschien dat ik het schrootsel 24 uur laat staan voordat ik ga brouwen.

Groet,
JJ

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 05-01-2014 11:18 u »
Ik probeer wel wat. Misschien dat ik het schrootsel 24 uur laat staan voordat ik ga brouwen.

Met welk doel?  :weetniet:

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 05-01-2014 12:00 u »
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Peated Malt. Ik heb begrepen dat dit gerookte mout is. Klopt dit? Is dit hetzelfde als whiskeymout? In wat voor bieren wordt dit normaal gesproken gebruikt en in welke hoeveelheden?

De bekende Rauchmalz uit Duitsland geeft naar mijn bescheiden mening een vette rookworstbeleving die ik niet graag in bier tegenkom. De whiskymout/peated mout is, zoals de naam al aangeeft, een whiskymout en heeft andere eigenschappen dan een bier-mout naar men zegt.

Daarom heb ik voor mijn turfporter zelf mout gerookt. Hiertoe heb ik een pale-ale mout als basismout gebruikt die ik iets vochtig heb gemaakt en toen koud heb gerookt met behulp van turf (meer over koudroken: zoek op youtube op coldsmoke generator).
Ik heb 10% gerookte mout toegevoegd, maar zal dit de volgende keer zeker verhogen. Overigens is 10% voor de liefhebbers van een mildgerookte ervaring al voldoende.

Mijn turfgerookte mout geeft een echte turfbrandgeur aan het bier die niet iedereen zal waarderen, maar die ik zelf (en andere porter liefhebbers met mij) heerlijk vind.

Experimenteer gerust met hoeveelheden en soorten bier waarin je het gebruikt; het hoeft niet altijd een zwart bier te zijn. Ik denk dat het in lichte vorm ook lekker kan zijn in een lichtgekleurde ale.  :proost:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 05-01-2014 15:54 u »
Beerskey (link) wordt gebrouwen met 13% 25 ppm peated mout.

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #16 Gepost op: 05-01-2014 16:12 u »
Daarom heb ik voor mijn turfporter zelf mout gerookt. Hiertoe heb ik een pale-ale mout als basismout gebruikt die ik iets vochtig heb gemaakt en toen koud heb gerookt met behulp van turf (meer over koudroken: zoek op youtube op coldsmoke generator)

Homme,

Ik rook al jaren vlees met de cold-smoke generator. Kan hem iedereen aanbevelen. Zo'n dingetje kan tot 12u roken op een volle lading rookmot. Hoe lang heb jij je mout gerookt? Het lijkt me dat de tijd nogal wat doet met de rookintensiteit. En waar heb je de turf van betrokken?

Oh ja, ik ben helemaal weg van 'rookworst' in mijn bier; zo zie je maar hoe smaken verschillen :-)

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 05-01-2014 17:44 u »
Sjonge, ik word er wel enthousiast van, dat peated mout!
Ik heb een tijdje terug ergens een rookporter gedronken, maar die smaakte inderdaad erg naar rookworst, zelfs naar gerookte paling. Ik vond het niet echt geslaagd eigenlijk. Maar een beetje whisky-achtige rooksmaak, daar kan ik me in een porter meer bij voorstellen!
Misschien ook eens een rookweisen mee brouwen!

Met welk doel ?  :weetniet:

Om het ietsje zuur te maken?

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 05-01-2014 18:50 u »
Homme,
Ik rook al jaren vlees met de cold-smoke generator. Kan hem iedereen aanbevelen. Zo'n dingetje kan tot 12u roken op een volle lading rookmot. Hoe lang heb jij je mout gerookt? Het lijkt me dat de tijd nogal wat doet met de rookintensiteit. En waar heb je de turf van betrokken?
Oh ja, ik ben helemaal weg van 'rookworst' in mijn bier; zo zie je maar hoe smaken verschillen :-)

Ik heb zelf van blikjes, een aquariumpompje, en een weber barbecue een opstelling gemaakt. En hierin turfmolm van een tuincentrum gebruikt. Het roken duurde 6 uur, dus dat moet langer kunnen maar turfmolm brand/rookt niet zo goed. Zeker niet zonder rookmot. Een volgende keer toch brandturf zien te bemachtigen (in het Duitse grensgebied voorbij Zwartemeer wordt dit nog volop geproduceerd).

Citaat
Ik heb een tijdje terug ergens een rookporter gedronken, maar die smaakte inderdaad erg naar rookworst, zelfs naar gerookte paling. Ik vond het niet echt geslaagd eigenlijk. Maar een beetje whisky-achtige rooksmaak, daar kan ik me in een porter meer bij voorstellen!

Die van mij is getest door een groepje porter en whiskyliefhebbers en typische pilsdrinkers. De reactie van de pilsdrinkers kun je zelf wel verzinnen. De porter liefhebbers vonden hem goed geslaagd, en de whiskyliefhebbers herkenden duidelijk het peated karakter van deze variant en omschreven hem, zonder van dit ingrediŰnt te weten, als gerookte whisky-achtig!

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #19 Gepost op: 16-08-2014 12:51 u »
Ik weet niet of dit een goed ideetje is of niet en is miss ook eentikkeltje off-topic, maar als je heel graag een whisky smaak in je porter wil hebben. Dan zou je misschien oo je porter kunnen laten vergisten met speciaal whisky gist!

http://www.Brouwmarkt.nl/likeurmaken/alcotec-turbo-gisten/whisky-gist-single-strain-voor-25-35-liter.html

Wie weet geeft dit nog een extraatje?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 16-08-2014 14:13 u »
[...] speciaal whisky gist!

http://www.Brouwmarkt.nl/likeurmaken/alcotec-turbo-gisten/whisky-gist-single-strain-voor-25-35-liter.html

Die gist is niet geschikt om bier mee te maken, het is een korrelgist gemengd met voedingsstoffen en eventueel nog enzymen om ongemoute granen en suikeroplossingen zo snel mogelijk te vergisten.

Whitelabs heeft een aantal echte whiskey gisten in het programma, WLP045 Scotch, WLP050 Tennessee, en WLP065 American. Van der Kooy heeft er een aantal in collectie.

Ingo

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ▄bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #21 Gepost op: 16-08-2014 14:21 u »
Whisky gist is inderdaad niet geschikt. Dat is eerder ene marketing naam dan dat het ook echt iets met whisky te maken heeft. Er is niet echt een 'whiskygist' te benoemen omdat de smaak van whisky vrijwel alleen uitgemaakt wordt door de gebruikte ingrediŰnten (lees granen), hoeveel runs hij verstookt wordt, vorm van de kolom en de vaten waarop hij rust.
De gist is enkel en alleen om de suikers etc om te zetten. En zoals Ingo al schreef, het liefst zsm.

Tags: