Gist opkweken uit fles met perensap?

Gestart door bas3, 02-01-2014 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Citaat van: bas3 op 05-01-2014  10:53 uNu ff uit laten gisten en dan het wort er bij.

Ik zou het wort er nu bij gaan doen, nu leeft de gist

bas3

Moet je dit eerst niet uit laten gisten dan? Of is dat pas als het wort er bij zit?
 :weetniet:

Jacques

Citaat van: bas3 op 05-01-2014  21:55 uMoet je dit eerst niet uit laten gisten dan? Of is dat pas als het wort er bij zit?
 :weetniet:

Uit laten gisten is niet nodig.

RobinB

Citaat van: EvdBroek op 05-01-2014  14:17 uIk zou het wort er nu bij gaan doen, nu leeft de gist
Het leefde al en het blijft ook nog wel lang leven. ;)

ciesvandekwis

Ik hou aan het uitdruipsel van mijn draf en mijn hopresten (gewoon ruime zeef boven emmer) na koken toch steevast 1,5 liter wort over.
Daar meet ik het SG van, en zonodig doe ik er wat suiker bij tot 1040. Dan kook ik die en doe die zo heet mogelijk in gewassen bokalen met klikdeksel, zo vol mogelijk.
Na vullen op z'n deksel zetten. Na afkoelen terug gewoon en alle troep zakt dan netjes naar beneden. Zo heb je steeds gebruiksklaar en steriel kweekwort. Bij het gebruik wel netjes afgieten en de troep onderaan weggooien.

bas3

Het gisten gaat goed volgens mij. Maar als ik straks de gist bij mijn brouwsel ga doen, moet ik er dan gewoon alles bij gooien of alleen wat er op de bodem ligt. Volgens mij zijn dit dode gistcellen of niet. Wat wordt bedoeld met slurry?

EvdBroek

Je moet de gist laten bezinken, dat gaat het beste als je het wat koeler weg zet, bijvoorbeeld in de koelkast.

Als je gaat brouwen dan haal je op de ochtend van de brouwdag, de erlemeyer of grote fles waar je jouw gist in hebt uit de koelkast en laat je het terug op temperatuur komen. Als je dan klaar bent met wortkoken giet je de vloeistof uit de erlemeyer (dit is dan het mengsel van perensap en jongbier) en giet je wat nieuwe afgekoelde wort op de gist. Je schudt dit dan goed zodat de gist oplost in het nieuwe wort.
Vervolgens giet je dit in je gistvat met nieuw wort.

bas3


bas3

Ik ben nu een paar weken verder en heb ondertussen gekeken hoe het gaat met de vergisting. Na 5 dagen was de SG van 1092 naar 1036 gegaan. Goed dus denk ik. Maar na een week heb ik het weer gemeten en nu is er niets veranderd. Wel is er activiteit in het waterslot en schud ik elke dag met het bier om te beluchten. Heb ik nu fout gemeten, moet ik gewoon geduld hebben of is er iets mis? Het kan toch niet zo zijn dat er activiteit is in het waterslot en er niks gebeurt met mijn SG?

EvdBroek

Wat moet het eind sg zijn volgens je recept, 1036 lijkt me sowieso niet goed.

bas3

Het zou 1020 moeten zijn. Maar het waterslot is nog steeds actief.

EvdBroek

Vreemd, want het SG zou na zo'n tijd toch al meer richting eind SG moeten zitten.
Ik denk dat je toch te weinig gist hebt gehad...

bas3

Komt dit dan nog goed als ik lang wacht of niet? Want ik heb nog wel belletjes dus ik weet niet of mijn SG nog lager gaat worden. Lijkt me wel. :weetniet:

RobinB

Citaat van: EvdBroek op 22-01-2014  14:53 uVreemd, want het SG zou na zo'n tijd toch al meer richting eind SG moeten zitten.
Ik denk dat je toch te weinig gist hebt gehad...
Tja, ik hoop niet dat je het bier voortijdig koel gezet hebt?
Het bier trekt namelijk (ook) gewoon helder wanneer het is uitgegist.
Bier dat nog gist moet je niet geforceerd koelen enkel omdat je het helder wilt hebben...
Citaat van: EvdBroek op 07-01-2014  16:48 uJe moet de gist laten bezinken, dat gaat het beste als je het wat koeler weg zet, bijvoorbeeld in de koelkast.
:-\

Herman

Citaat van: bas3 op 21-01-2014  19:57 uIk ben nu een paar weken verder en heb ondertussen gekeken hoe het gaat met de vergisting. Na 5 dagen was de SG van 1092 naar 1036 gegaan. Goed dus denk ik. Maar na een week heb ik het weer gemeten en nu is er niets veranderd. Wel is er activiteit in het waterslot en schud ik elke dag met het bier om te beluchten. Heb ik nu fout gemeten, moet ik gewoon geduld hebben of is er iets mis? Het kan toch niet zo zijn dat er activiteit is in het waterslot en er niks gebeurt met mijn SG?
Hoe heb je gemeten? Met een hydrometer? Als de 1036 met een refractometer is bepaald is er waarschijnlijk niks aan de hand.

bas3

Ik heb dit met een refractometer gedaan maar dan moet er toch hetzelfde uitkomen?

RobinB

Wel als je het corrigeert voor alcohol. ;)

Jacques

Citaat van: bas3 op 25-01-2014  10:04 uIk heb dit met een refractometer gedaan maar dan moet er toch hetzelfde uitkomen?

Nee! Dat is een vergissing die heel veel gemaakt wordt.
Zodra er alcohol gevormd is moet je een rekentool gebruiken voor het omrekenen van het SG. In veel brouwsoftware zit een dergelijk hulpprogramma ingebouwd. Je kunt ook de tool downloaden van Hans Halberstadt.

bas3

Klopt! Ik heb het gecontroleerd met de ouderwetse manier (hydrometer) en mijn SG is 1012. Goed dus. Ga ik maar bottelen en ben weer een hoop wijzer geworden! Bedankt :biersmile:

RobinB


Herman

Citaat van: bas3 op 25-01-2014  15:44 uKlopt! Ik heb het gecontroleerd met de ouderwetse manier (hydrometer) en mijn SG is 1012. Goed dus. Ga ik maar bottelen en ben weer een hoop wijzer geworden! Bedankt :biersmile:
Mooi, je vergissing wordt vaak gemaakt. Ik heb een kleine toevoeging in de wiki gedaan om naar dit fenomeen te verwijzen.

susantigoon

Misschien wakker ik een oude discussie op. Ik heb in 2 flesjes Btugse Zot een bodempje met gist laten zitten, samengevoegd en deze aangevuld met een half pakje appelsap en er een ballon op gezet. Een dag later stond de ballon goed bol en heb ik nogmaals het flesje aangevuld tot over de helft met appelsap. Vanmorgen stond de ballon wederom goed bol. Vanavond zet ik hem koud weg om vervolgens aankomend weekend te proberen/gebruiken.

tdp

Mooi dat het lukt, ben wel bang dat je te weinig gist dan hebt a.s. weekend, of je moet maar 5 liter willen brouwen?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.