Schoonmaken warmtewisselaar

Gestart door bas3, 01-01-2014 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas3

Ik heb een warmtewisselaar die ik schoonmaak met Chemipro OXI. Dit doe ik door de slangen in een pan te hangen die ik werwarm tot 80 graden ongeveer. Op die manier pomp ik het een alf uur tot een uur rond waarna ik alles spoel met water.
Ook uitkoken heb ik geprobeerd maar op deze manier reinig ik gelijk alles. Is dit een goeie manier of kan ik dit beter anders doen?

Oscar

Heb je last van infecties welke door je koeler veroorzaakt worden? Wellicht niet... methode is goed (zie ook Brouw TV 12 )  :)

bas3

Ik heb wel een keer een infectie gehad. Het bier was zuur en bijna geen schuim. Ik weet helaas niet waar dit aan gelegen heeft. Ik heb daarna de wisselaar uitgekookt en toen ben ik dit gaan doen. Ik heb er hierna inderdaad geen last meer van gehad. Ik had de eerste keer ook geen pomp dus ik denk dat het daar is foutgegaan.

Jacques

Over dit onderwerp is meer geschreven op dit forum.
Zoek eens op "reinigen platenkoeler". Je kunt ook de tags schoonmaken/hygiëne en koelen bekijken.

Enne, met goed reinigen en desinfecteren is niets mis mee...

goom

Citaat van: bas3 op 01-01-2014  21:34 uIk heb een warmtewisselaar die ik schoonmaak met Chemipro OXI. Dit doe ik door de slangen in een pan te hangen die ik werwarm tot 80 graden ongeveer. Op die manier pomp ik het een alf uur tot een uur rond waarna ik alles spoel met water.
Ook uitkoken heb ik geprobeerd maar op deze manier reinig ik gelijk alles. Is dit een goeie manier of kan ik dit beter anders doen?
Je verwamd een peroxide naar 80 graden. Wat denk je dat er gebeurd?

Hoppenbrouwers

Als je gewoon een pan met water naar het kookpunt brengt en dan het kokende water langzaam door de warmtewisselaar laten stromen is alles prima gedesinfecteerd. Bijna hetzelfde wat je nu doet maar dat scheelt je ook nog eens Oxi kopen.

JayDie

Onderdompelen in kokend / gekookt water? Lucht zal eruit willen, of is dat nog lastig (en moet je het echt er doorheen pompen)?

Hoppenbrouwers

Citaat van: JayDie op 02-01-2014  14:31 uOnderdompelen in kokend / gekookt water? Lucht zal eruit willen, of is dat nog lastig (en moet je het echt er doorheen pompen)?
Je moet het er echt doorheen pompen. Filter in de pan met kokend water hangen, slangen en koeler aansluiten en pompen.

ray71

Deze vraag had ik zelf een aantal maanden geleden ook. Via een ervaren brouwer kreeg ik  de tip om de platenkoeler met een klein beetje water in de oven te zetten van 180 graden  of warmer het water er in zal gaan verdampen en  voor de desinfectie zorgen ik doe dit nu  tijdens het brouwen.

Na gebruik spoel ik hem direct met chemi oxi en spoel na met water en laat hem dan diagonaal met de openingen naar onder gericht drogen.

Misschien heb je hier iets aan.


William

Citaat van: ray71 op 02-01-2014  19:38 uDeze vraag had ik zelf een aantal maanden geleden ook. Via een ervaren brouwer kreeg ik  de tip om de platen koeler met een klein beetje water in de oven te zetten van 180 graden  of warmer het water er in zal gaan verdampen en  voor de desinfectie zorgen ik doe dit nu  tijdens het brouwen.

Ik denk wel dat je er dan voldoende water in moet doen anders bestaat de kans dat je de eventuele vuilresten juist vastbakt.

DaDude

Citaat van: goom op 02-01-2014  14:09 uJe verwamd een peroxide naar 80 graden. Wat denk je dat er gebeurd?

Natuurlijk zal de peroxide uit elkaar vallen (is meteen ook het werkingsprincipe van een peroxde). Ligt maar net aan het type peroxide hoelang het duurt voordat alle peroxide is uitgereageerd.

DaDude

Citaat van: William op 02-01-2014  19:42 uIk denk wel dat je er dan voldoende water in moet doen anders bestaat de kans dat je de eventuele vuilresten juist vastbakt.

En anders gewoon heeeel warm stoken en alles uitbranden  8)

RobW

Gewoon na het gebruik even goed doorspoelen en omgedraaid schuin weg zetten. Voor het gebruik even in de oxi zetten en klaar voor gebruik. Doe het al jaren zo...

Jacques

Citaat van: RobW op 02-01-2014  20:10 uGewoon na het gebruik even goed doorspoelen en omgedraaid schuin weg zetten. Voor het gebruik even in de oxi zetten en klaar voor gebruik. Doe het al jaren zo...

Beter is direct na gebruik eerst te spoelen en daarna een oxi oplossing gebruiken zodat de eiwitafzetting wordt verwijderd. Bij de oxi kun je een klein scheutje afwasmiddel doen. Dat zorgt er voor dat de oxi overal komt. Vervolgens leeggieten en omgedraaid wegzetten.
Direct voor gebruik nog even een Star San oplossing gebruiken. Op deze manier weet je zeker dat je geen infectie oploopt door het gebruik van een platenkoeler.

koffie

Citaat van: Jacques op 02-01-2014  23:31 uDirect voor gebruik nog even een Star San oplossing gebruiken. Op deze manier weet je zeker dat je geen infectie oploopt door het gebruik van een platenkoeler.
Vandaag voor het eerst Star San gekocht en gebruikt. Hoe doe je dit met een platenkoeler? Pomp je echt een Star San oplossing door de koeler heen of alleen de buitenkant sprayen?

Jacques

Citaat van: koffie op 02-01-2014  23:36 uVandaag voor het eerst Star San gekocht en gebruikt. Hoe doe je dit met een platenkoeler? Pomp je echt een Star San oplossing door de koeler heen of alleen de buitenkant sprayen?

Een oplossing in de koeler gieten. Alleen de buitenkant sprayen heeft niet zo veel zin. Tussen de platen hoort alles gedesinfecteerd te worden.

Oscar

Of gewoon ff laten "weken" in een warme oplossing van sulfiet & citroenzuur  >:D  gaat altijd goed... :brouwen:

RobW

Citaat van: Oscar op 03-01-2014  01:08 uOf gewoon ff laten "weken" in een warme oplossing van sulfiet & citroenzuur  >:D  gaat altijd goed... :brouwen:

Ik gebruikte dat voorheen ook. Doe het tegenwoordig voor gebruik met oxi en na gebruik goed spoelen. Niet overdreven maar gewoon een minuut rustig wat water er doorheen spoelen. Snap nooit zo goed dat overdreven gedoe van langdurig spoelen met allerlei middelen.

Oscar

Citaat van: RobW op 03-01-2014  02:01 uSnap nooit zo goed dat overdreven gedoe van langdurig spoelen met allerlei middelen.

Ik ook niet, na gebruik in tegenstroom met warm kraanwater en voor gebruik in de sulfiet... :brouwen: Nooit problemen  :)

Hoppenbrouwers

Waarom allemaal zo moeilijk als kokend water ook werkt? :weetniet:

Pimmels

Ik gebruikte al jaren sulfiet en citroenzuur nooit problemen gehad.
Maar ik moet zeggen dat Star san sneller en makkelijker werkt, ik kieper de koeler vol even schudden, 10 minuten laten staan en dan op de korte kant leeg laten lopen en op bergen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2014  01:08 uOf gewoon ff laten "weken" in een warme oplossing van sulfiet & citroenzuur  >:D  gaat altijd goed... :brouwen:

Dat eeuwig promoten van sulfiet. Ik snap dat niet. Het is bekend dat sulfiet een zeer matig desinfecteermiddel is en dat het niet reinigt.

Gebruik gewoon goede middelen!

hansHalberstadt

Ik heb een tegenstroomkoeler van koperen buis. Gewoon alle slangen aansluiten+koeler, even doorspoelen met warm water en daarna steriliseren met stoom, inclusief alle slangen.
HansH

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  11:11 uen dat het niet reinigt.

Dat heb ik nooit gezegd.... :) reinigen doen we met wat anders... ;)

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  11:11 uGebruik gewoon goede middelen!

Sulfiet is een prima middel... :brouwen:

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 03-01-2014  07:32 uWaarom allemaal zo moeilijk als kokend water ook werkt? :weetniet:

Kokend water werkt inderdaad ook, wordt ook bij sommige professionele brouwerijen gebruikt! Maar hiermee "bak" je de eventuele bacteriën vast is je koeler en je hebt wel koken water (= meer energie) nodig. Dus een middel dat bij lagere temperaturen werkt is soms gewenst...

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ieder heeft zo zijn voorkeur... ;)  Link  :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.