Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken warmtewisselaar  (gelezen 31898 keer)

Offline matthew

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Schoonmaken warmtewisselaar
« Reactie #75 Gepost op: 09-01-2014 10:17 u »
Ik gebruik nu ruim  2 jaar een platenkoeler en reinig hem 1 a 2 keer per jaar met hete loog.. er komt dan wel wat rommel uit, maar niet overdreven veel. Na elk gebruik spoel ik hem van beide kanten schoon met heet water uit de geiser (2x 5 min).
Voor gebruik gaat de 30-platenkoeler in een pan en laat ik hem 30 minuten koken.. dit heb ik zo al 29 brouwsels gedaan en tot nu toe geen infectie gehad!

Mijn gistvat (60 liter kunststof vat) ontsmet ik ook al 29 brouwsels met sulfiet en citroenzuur... ook daar geen infecties.

Ik trek hier dus mijn conclusies uit...

;edit ; abo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #76 Gepost op: 09-01-2014 17:38 u »
Ik gebruik nu ruim  2 jaar een platenkoeler en reinig hem 1 a 2 keer per jaar met hete loog.. er komt dan wel wat rommel uit, maar niet overdreven veel. Na elk gebruik spoel ik hem van beide kanten schoon met heet water uit de geiser (2x 5 min).

Hier dezelfde praktijk en ervaring.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schˇne en HOP'n AROUND
« Reactie #77 Gepost op: 09-01-2014 17:53 u »
Spoel hem alleen maar goed schoon, nooit infectie gehad

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #78 Gepost op: 09-01-2014 23:30 u »
Ze zouden een K÷rperwelten moeten maken voor platenkoelersů

Dan ga je toch anders denken, hoop ik, want ik vind de reacties wat schokkend, eerlijk gezegd.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #79 Gepost op: 10-01-2014 00:40 u »
want ik vind de reacties wat schokkend, eerlijk gezegd.

Beste Jasper, dit zijn praktijkervaringen en ik kan je zeggen dat er klein commerciŰle brouwerijen zijn die (in iets mindere maten) op ongeveer dezelfde manier werken.... en schijnbaar levert dat ook prima schone bieren op. Het feit dat jij ultra schoon en netjes bent, dat siert je, maar strikt noodzakelijk is het niet om infecties te voorkomen... dat is gewoon de praktijk... :brouwen:

Echter commercieel gezien zou ik ongeveer volgens jouw methode werken... beter voorkomen dan genezen... ;) :brouwen: :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 10-01-2014 11:24 u »
Beste Jasper, dit zijn praktijkervaringen en ik kan je zeggen dat er klein commerciŰle brouwerijen zijn die (in iets mindere maten) op ongeveer dezelfde manier werken.... en schijnbaar levert dat ook prima schone bieren op. Het feit dat jij ultra schoon en netjes bent, dat siert je, maar strikt noodzakelijk is het niet om infecties te voorkomen... dat is gewoon de praktijk... :brouwen:

Echter commercieel gezien zou ik ongeveer volgens jouw methode werken... beter voorkomen dan genezen... ;) :brouwen: :biersmile:

Zo schoon en prima smakend zijn veel bieren niet van kleine brouwerijen...

En voorkomen is zeker beter dan genezen. Genezen kan namelijk niet! Maar waarom zou je als hobbybrouwer een klein risico willen lopen op een infectie. Goed reinigen en desinfecteren kost meer tijd maar zorgt er ook voor dat je minder last hebt op vage bijsmaakjes. Wanneer je een brouwsel moet weggieten omdat het bier ge´nfecteerd is, heb je meer tijd verloren...

Dat sulfiet zeer matig desinfecteert en schadelijk kan zijn voor de luchtwegen als je de dampen die vrijkomen inademt, schijnt ook nog steeds niet goed te zijn doorgedrongen. Gebruik goede middelen en laat sulfiet links liggen. Alle verhalen van nog nooit een infectie gehad ten spijt. Er zijn hier op het forum namelijk ook verhalen dat in een sulfietoplossing allerlei micro-organismen groeiden. Daarnaast is sulfiet ook geen officieel desinfecteermiddel.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #81 Gepost op: 10-01-2014 12:06 u »
Goed, beter, best. Maar wie maakt er daadwerkelijk regelmatig uitsrijkjes van z'n spullen om te zien wat er waar op leeft. Wie vertelt wat goed genoeg is?

Ik werk heel simpel, na het brouwen gaat alles kopje onder in de kookketel met heet water en een vaatwasser tablet en overnacht daar lekker in. Schoonspoelen en drogen. Voor gebruik pst pst met 2 maanden oude starsan oplossing. Werkt prima, geen vellen, kleuren, slierten of infecties. Zelfs niet bij 4 bieren die ik de afgelopen periode zonder koken heb gebrouwen.

Ingo

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #82 Gepost op: 10-01-2014 12:38 u »

Goed, beter, best. Maar wie maakt er daadwerkelijk regelmatig uitsrijkjes van z'n spullen om te zien wat er waar op leeft. Wie vertelt wat goed genoeg is?

Ik werk heel simpel, na het brouwen gaat alles kopje onder in de kookketel met heet water en een vaatwasser tablet en overnacht daar lekker in. Schoonspoelen en drogen. Voor gebruik pst pst met 2 maanden oude starsan oplossing. Werkt prima, geen vellen, kleuren, slierten of infecties. Zelfs niet bij 4 bieren die ik de afgelopen periode zonder koken heb gebrouwen.

Ingo

Dat is inderdaad ook een beetje mijn methode, ik spoel alleen nog voor het in een vat heet water met vaatwas poeder gaat. Wel maak ik telkens nieuwe starsan oplossing aan. Deze is dus wel goed te bewaren?

Sulfiet gebruikte ik vroeger wel eens met wat citroenzuur erbij. Maar sloeg telkens op mijn adem en gebruik ik sindsdien ook niet meer. Nu alleen oxi en starsan :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 10-01-2014 14:40 u »
Ook ik vraag mij af hoe je kunt constateren dat je geen infectie hebt. Soms is het duidelijk te proeven, maar soms is het gewoon het verschil tussen een redelijk bier en een super bier. misschien dat velen denken nooit een infectie te hebben, terwijl dat niet zo is en ze feitelijk dus een veel beter bier hadden kunnen hebben.
HansH