Schoonmaken warmtewisselaar

Gestart door bas3, 01-01-2014 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2014  14:07 uSulfiet is een prima middel... :brouwen:

Het is hier op het forum al heel wat keren gezegd dat er middelen zijn die vele malen effectiever zijn. Waarom je behelpen met een minder effectief middel?

webhunter

Uiteraard heeft iedere brouwer zijn/haar eigen methode voor het reinigen van de koeler. Ik gebruik al jaren met veel plezier de warmtewisselaar als koeler. Schoonmaken en schoonhouden is simpel.

Hiervoor volg ik volgende procedure:
1. Voordat ik de koeler gebruik verwarm ik deze altijd 30-45 minuten in de oven op 180 ºC (de koeler is afgevuld met water). Geen sulfiet, OXI o.i.d. ... gewoon water.
2. Als eerste stap van het koelen zorg ik ervoor dat de warmtewisselaar is gevuld met gloeiend hete wort en dat laat ik zo'n 5 minuten rusten. Ik ga ervan uit dat alle ongenode gasten die nog in de koeler zitten dit niet overleven :) Daarna zo snel mogelijk koelen van het wort.
3. Na gebruik goed doorspoelen met heet water. Dit doe ik normaal gesproken zo snel mogelijk na gebruik. Ik denk dat eiwitten geen kans hebben vast te plakken in de koeler.

Op z'n kop laten drogen en klaar voor een volgend gebruik.

EBC

Als ik na het koelen van 1 brouwsel mijn platenkoeler een halfuurtje week in PBW, dan komt er bruin water uit. Elke keer weer.

Ik zou zeggen probeer het eens, en vertel daarna nog eens of je denkt dat enkel spoelen met water voldoende is...

Het gebruik van sulfiet is in de beginjaren van het hobbybrouwen overgewaaid uit de hobbywijnmaakwereld. In wijnmaken heeft sulfiet een belangrijke plaats. In het bierbrouwen is het een totaal zinloos product. Het heeft geen functie en kost enkel geld en geprikkelde neusslijmvliezen.

bas3

Citaat van: goom op 02-01-2014  14:09 uJe verwamd een peroxide naar 80 graden. Wat denk je dat er gebeurd?


Hoe warm zou het dan moeten zijn? :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 03-01-2014  20:16 uAls ik na het koelen van 1 brouwsel mijn platenkoeler een halfuurtje week in PBW, dan komt er bruin water uit. Elke keer weer.

Ik zou zeggen probeer het eens, en vertel daarna nog eens of je denkt dat enkel spoelen met water voldoende is...
Je moet de koeler na gebruik natuurlijk wel doorspoelen met schoon water. Als je dat niet doet zal je hem de volgende keer zeker moeten reinigen met agressieve middelen, maar het is net zoals met bierflesjes: als je die omspoelt na gebruik zijn ze ook al schoon en hoef je geen natronloog te gebruiken de volgende keer.
HansH

havu

Citaat van: EBC op 03-01-2014  20:16 uAls ik na het koelen van 1 brouwsel mijn platenkoeler een halfuurtje week in PBW, dan komt er bruin water uit. Elke keer weer.

Ik heb ondertussen StarSan. Is PBW ook ergens in Nederland te koop?

Hans

seed7

Citaat van: EBC op 03-01-2014  20:16 uIn het bierbrouwen is het een totaal zinloos product. Het heeft geen functie en kost enkel geld en geprikkelde neusslijmvliezen.

Er zijn horden brouwers die alleen maar heet/kokend water en sulfiet in hun reinigings- en ontsmettingsregime gebruiken, zonder infecties op te lopen. Aangezien sulfiet "zinloos" is is dus alleen het heet/kokend water voldoende. Toch ...?

Ingo

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 03-01-2014  22:12 uEr zijn horden brouwers die alleen maar heet/kokend water en sulfiet in hun reinigings- en ontsmettingsregime gebruiken, zonder infecties op te lopen. Aangezien sulfiet "zinloos" is is dus alleen het heet/kokend water voldoende. Toch ...?

Ingo
Jep

EBC

Doe wat je wilt. Maar neem van mij maar aan dat een koeler na elke koelbeurt gereinigd dient te worden met een alkalische reiniger. Zonder die reiniging bouwt zich een aanslag op in de koeler, die eens loskomt in de vorm van vellen in je gistvat
Heet water is absoluut onvoldoende.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je bent gewaarschuwd.

Jacques

Citaat van: EBC op 03-01-2014  22:44 uDoe wat je wilt. Maar neem van mij maar aan dat een koeler na elke koelbeurt gereinigd dient te worden met een alkalische reiniger. Zonder die reiniging bouwt zich een aanslag op in de koeler, die eens loskomt in de vorm van vellen in je gistvat
Heet water is absoluut onvoldoende.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je bent gewaarschuwd.

Helemaal mee eens! In de koeler ontstaat een aanslag en die verwijder je echt niet met heet water. En ook niet met sulfiet...

We mogen blij zijn dat tegenwoordig PBW hier in Nederland en België kunnen kopen. Dat werkt nog beter dan oxi.

EBC

Citaat van: havu op 03-01-2014  21:26 uIk heb ondertussen StarSan. Is PBW ook ergens in Nederland te koop?

Hans

Ja hoor, bij 's werelds grootste verdeler van bierbrouwprodukten.... Brouwland. En vanzelfsprekend bij alle verdelers van Brouwland. Zie www.Brouwland.com en dan menukeuze 'verdelers' om een verdeler in jouw regio te vinden.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  23:21 uEn ook niet met sulfiet...

Zucht... :stom: :weetniet: Jacques... wel lezen graag... nu suggereer je namelijk dat mensen sulfiet als reinigingsmiddel gebruiken en dat wordt door NIEMAND gemeld. Dus laat dit dan ook niet in jou antwoorden terug komen. Zo lijkt het dat je feiten verdraait.


Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  23:21 uHelemaal mee eens! In de koeler ontstaat een aanslag en die verwijder je echt niet met heet water.

En die halen we dan af en toe ook weg met gootsteen ontstopper...of een vaatwastabletje   :) :brouwen: de simpel verkrijgbare Huis- tuin- en keukenmiddelen zijn nog prima te gebruiken voor hobbybrouwers... :)

EBC

Citaat van: Oscar op 03-01-2014  23:37 uEn die halen we dan af en toe ook weg met gootsteen ontstopper...of een vaatwastabletje   :) :brouwen: de simpel verkrijgbare Huistuin en keuken middelen zijn nog prima te gebruiken voor hobbybrouwers..... :)
Af en toe... Oscar, dat is prutswerk. Die aanslag geeft smaakafwijkingen aan je bier. Het is onrein. Je zou van de voedselveiligheid een waarschuwing krijgen op je reinigingsprocedure.

Het gaat niet alleen om infecties, maar vooral om de verantwoordelijkheid die je als brouwer draagt voor een ieder aan wie je je bier te proeven geeft.

Ik verbaas me al jaren over de keurmeesters van het BKG, die alles zonder vragen slikken.

Ik drink zelden hobbybier van anderen. Ik zie en hoor teveel praktijken die er bij mij niet ingaan.

Ok Oscar, ik drink jouw bier wel, bij gelegenheid, omdat je zo'n goede peer bent. Maar ik begin me toch zorgen te maken voor de toekomst ;).

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2014  23:35 uZucht... :stom: :weetniet: Jacques... wel lezen graag... nu suggereer je namelijk dat mensen sulfiet als reinigingsmiddel gebruiken en dat wordt door NIEMAND gemeld. Dus laat dit dan ook niet in jou antwoorden terug komen. Zo lijkt het dat je feiten verdraait.

Oscar wel even tussen de regels door lezen alsjeblieft. Sulfiet hoort gewoon niet thuis in een brouwerij. Noch als desinfectans noch als reinigingsmiddel (wat het inderdaad niet is).

Herman

Bovendien is het een aanslag op de luchtwegen, iets dat ook Oscar zou moeten interesseren. Er zijn massa's beter desinfecterende middeltjes verkrijgbaar.

Oscar

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uDie aanslag geeft smaakafwijkingen aan je bier.

Dat is slechts een suggestie en een vermoeden van jou... niet aangetoond.

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uHet gaat niet alleen om infecties, maar vooral om de verantwoordelijkheid die je als brouwer draagt voor een ieder aan wie je je bier te proeven geeft.

Er is een verschil tussen hobbybrouwers en prof brouwers. In jou geval (commercieel brouwer) heb je gelijk. Voor thuis gebruik weer wat minder... ;)

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uIk verbaas me al jaren over de keurmeesters van het BKG, die alles zonder vragen slikken.

Zoals?  :)

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uIk drink zelden hobbybier van anderen.

Zou je echt vaker moeten doen... :biersmile: serieus... :proost:

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uOk Oscar, ik drink jouw bier wel, bij gelegenheid, omdat je zo'n goede peer bent.

 :proost2:

Citaat van: EBC op 03-01-2014  23:46 uMaar ik begin me toch zorgen te maken voor de toekomst ;).

Dat is niet mijn probleem natuurlijk... ;)  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 03-01-2014  22:44 uneem van mij maar aan dat een koeler na elke koelbeurt gereinigd dient te worden met een alkalische reiniger. Zonder die reiniging bouwt zich een aanslag op in de koeler, die eens loskomt in de vorm van vellen in je gistvat

Dat is simpel na te gaan. Ik zal mijn koeler eens een half uurtje doorspoelen/rondpompen met natronloog 1% 80 ºC en dan kijken wat er (na 5-10 brouwsels) uitkomt.
HansH

Herman

Natronloog is niet echt goed voor koper, let daar wel op. Veel platenkoelers bevatten koper.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EBC op 03-01-2014  22:44 uDoe wat je wilt. Maar neem van mij maar aan dat een koeler na elke koelbeurt gereinigd dient te worden met een alkalische reiniger. Zonder die reiniging bouwt zich een aanslag op in de koeler, die eens loskomt in de vorm van vellen in je gistvat
Heet water is absoluut onvoldoende.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je bent gewaarschuwd.
Alle resultaten uit het verleden hebben mij nog niet aan kunnen tonen dat dat wél moet. Ik reinig hem zo nu en dan heel goed met verschillende middelen en de rest met kokend heet water (en dan ook écht kokend heet). En tussendoor af en toe een keer oxi.

Heb nog nooit een vel of vervuiling uit mijn koeler gekregen. Ik reinig hem dan ook wel in totaal een kwartier voor ik hem gebruik.

Citaat van: Herman op 05-01-2014  10:44 uNatronloog is niet echt goed voor koper, let daar wel op. Veel platenkoelers bevatten koper.
Wat stel je dan voor wat betreft schoonmaakmiddel (wat de rotzooi ook echt weg haalt)?

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2014  10:35 uDat is simpel na te gaan. Ik zal mijn koeler eens een half uurtje doorspoelen/rondpompen met natronloog 1% 80 ºC en dan kijken wat er (na 5-10 brouwsels) uitkomt.
HansH
Zojuist uitgeprobeerd (kokende natronloog 2%). Er komen inderdaad hele slierten en vellen uit die daarna door de natronloog verder oplossen tot een bruine vloeistof (ca 1 liter gebruikt) zo donker als guinness. Dat zegt genoeg denk ik. Doorspoelen met water laat die aanslag dus gewoon zitten.
HansH.

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2014  14:16 uZojuist uitgeprobeerd (kokende natronloog 2%). Er komen inderdaad hele slierten en vellen uit die daarna door de natronloog verder oplossen tot een bruine vloeistof (ca 1 liter gebruikt) zo donker als guinness. Dat zegt genoeg denk ik. Doorspoelen met water laat die aanslag dus gewoon zitten.
HansH.
Een emaille brouwketel bouwt na verloop van tijd ook een bruinige laag op onderin. Daar krijg je ook geen smaakafwijkingen van. Die kun je ook met kokende soda verwijderen en een schuursponsje. Zelfde principe.
Hoewel het natuurlijk nietverkeerd is regelmatig te reinigen. Elke keer is ook overdreven.

tjleet

Citaat van: EBC op 03-01-2014 &nbsp;23:46 u<snip>
Het gaat niet alleen om infecties, maar vooral om de verantwoordelijkheid die je als brouwer draagt voor een ieder aan wie je je bier te proeven geeft.
<snip>
Ik vind de insteek van EBC een juiste. Het gaat uiteindelijk wel om voeding.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2014 &nbsp;14:16 uZojuist uitgeprobeerd (kokende natronloog 2%). Er komen inderdaad hele slierten en vellen uit die daarna door de natronloog verder oplossen tot een bruine vloeistof (ca 1 liter gebruikt) zo donker als guinness. Dat zegt genoeg denk ik. Doorspoelen met water laat die aanslag dus gewoon zitten.
HansH.

Hulde aan Hans, die hier weer een mythe heeft ontkracht. En eigenlijk gewoon praktijk heeft bewezen, die voor schoonmakende brouwers vanzelfsprekend is.

Aan alle niet schoonmakers onder ons...shame on you! Je bent een vieze vlek op het imago van het hobbybrouwen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EBC op 05-01-2014 &nbsp;18:32 uHulde aan Hans, die hier weer een mythe heeft ontkracht. En eigenlijk gewoon praktijk heeft bewezen, die voor schoonmakende brouwers vanzelfsprekend is.

Aan alle niet schoonmakers onder ons...shame on you! Je bent een vieze vlek op het imago van het hobbybrouwen.
Ik denk dat je je punt duidelijk hebt gemaakt dat jij van mening bent dat je elke keer je hele platenkoeler grondig en uitgebreid moet schoonmaken.
Maar om nu te zeggen dat iedereen die dat niet elke keer zo uitgebreid doet als jij een vieze vlek is, vind ik wel heel kort door de bocht. Die slieren en guinneskleurige drab komt er echt niet al na een keer uit. Dus die redenatie klopt niet helemaal.
Ook dat het een risico zou zijn om het aan je gasten voor te zetten. In een restaurant weet je ook niet of de kok zijn handen gewassen heeft maar dat weerhoudt weinig mensen ervan om er niet heen te gaan.

De meeste brouwers werken gewoon heel hygienisch en hebben nergens problemen mee. Ik ken zelfs professionele brouwers die hun vergistingskuipen maar 1 keer per jaar vrij maken van biersteen. Dat bier loopt ook als een tierelier en er zijn weinig mensen met smetvrees die zich daar zo druk om maken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.