Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schrootdeksel  (gelezen 1959 keer)

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • Land: nl
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
Schrootdeksel
« Gepost op: 29-12-2013 19:42 u »
Ja, hoe moest ik het noemen? Het is in elk geval een deksel voor op mijn ton waarop ik dan de molen en een trechter (dakgoot-overloop) kan monteren. Dan stoft het niet zo.
Is nog een experimenteel bouwseltje, hierna maak ik eentje van betonplex (= stevig en reinigbaar) en maak ik een maattekening voor de ge´nteresseerden.

De grijze trechter krijg je bij de bouwmarkt en is bedoeld voor een dakgoot of dak-afvoer. In het overloop-tuitje pas precies de instelschroef en aan de andere kant heb ik een hap weggefreesd zodat de schacht van de molen er horizontaal door kan en de trechter dus hoger komt te zitten. Het schrootsel valt dan netjes midden in de ton zonder dat het stoft of er andere zooi bij kan komen.

Alleen een motortje ontbreekt nog, voorlopig nog even met de accuschroever dus:

Op de kop gemakkelijk op te bergen (let op de 3 blokjes die de deksel centreren):

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Re: Schrootdeksel
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2013 22:12 u »
Mooie oplossing!

Ik heb zelf ooit een stortbak van MDF gemaakt toen ik nog een schijvenmolen had:

Maar door je opmerking over dakgoot, bedacht ik me dit dit ook een mooie oplossing is om je mout in te storten: https://www.gamma.nl/assortiment/martens-mastgoot-uitloop-100mm-voor-diameter-70-80mm-grijs/p/B652521

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
Re: Schrootdeksel
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2013 11:53 u »
Ik zoek inderdaad nog een trechter waar ik zo'n 5 kilo in kwijt kan, dan hoef ik niet telkens te vullen. Ik zat te denken aan zo'n doorzichtige fles die Brouwmarkt in de aanbieding had, dan zaag ik daar de bodem vanaf. Maar misschien kom ik nog wel iets gemakkelijkers tegen.

Tags: