La Trappe gist

Gestart door EvdBroek, 30-12-2013 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Vorige week heb ik een tripel gebrouwen en voor de vergisting een opgekweekte gist gebruikt van een La Trappe dubbel.
Toen ik gisteren de klimaatkast opende viel me de overweldigende banaangeur op. Is iemand bekend met dit fenomeen bij een La Trappe gist?
Het ruikt wel heerlijk! Morgen maar eens een slokje proeven van het jongbier of er ook een banaansmaak in zit.

Brouwter

Niet echt banaan. Wel geel fruit (abrikozen?). ;-)


RobinB

Ja, een banaantjes, kauwgomballen en snoepjes gist. Wel lekker, voor de liefhebber.

DenMaarten

Ben wel benieuwd naar je resultaat. Deze gist wil ik in de toekomst ook eens opkweken en dan gebruiken in een dubbel.

RobinB

Waarom probeer je het niet gewoon zelf?
Zegt altijd meer dan proefnotities van een ander. :)

DenMaarten

Helemaal waar! Als de bottelgist ook gewoon de hoofdgist is moet het goed komen. Je moet er van houden maar ik mag de bubblicious geur en smaak wel ;)

Hoppenbrouwers

Heb er een vijftal bieren mee gebrouwen. Gaat echt uitstekend. Fijne hartwerkende gist.
Ik zou er alleen geen licht blond bier mee gaan maken. Pakte niet zo lekker uit (denk dat de La trappe Blond mogelijk ook een andere stam heeft).

EvdBroek

Dit weekend heb ik de tripel gebotteld en ook even geproefd natuurlijk. Ik moet zeggen dat het aardig gelukt is, het bier is goed uitgegist maar de bananengeur is wel weg getrokken.
@hoppenbrouwers, ik denk dat de blond toch dezelfde gist is, de witte trappist echter niet lijkt mij.

Komend weekend ga ik de slurrie gebruiken voor een blond bier. Ik zit alleen nog een beetje te dubben met de vergistingstemperatuur, de tripel heb ik constant op 19 graden gehouden

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-01-2014  13:14 udenk dat de La trappe Blond mogelijk ook een andere stam heeft
Ik denk het niet, het gistprofiel in de la trappes (b,d,t & q) komt aardig overeen. Het zou logistiek ook minder handig zijn.
Van de puur denk ik wel dat het een andere gist is, daarvan is het gistprofiel wel anders. Maar ook dat zou nog een temperatuur effect kúnnen zijn.

Hoppenbrouwers

Het zou kunnen hoor. Ik dacht dat het wellicht dezelfde kon zijn als de puur maar dat het voor vier bieren hetzelfde is zou ook kunnen.
In een eerdere posting van jou (robin) las ik nog dat je naar de vernoeming van de gist vroeg. Dat is wellicht niet nodig als het om dezelfde gist gaat.

De witte is zeer zeker een andere. Ook al mee gebrouwen. Best een fijne gist. Schuimt wel enorm.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-01-2014  14:48 uIn een eerdere posting van jou (robin) las ik nog dat je naar de vernoeming van de gist vroeg.
Wat bedoel je hiermee?
Voor de "opkweekbaarheid" is het wel van belang uit welk bier je het haalt. Het zal nl. makkelijker gaan uit de blond en dubbel dan uit triple en quadrupel.

De witte is inderdaad vrij zeker een andere gist.

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-01-2014  15:00 uDe witte is inderdaad vrij zeker een andere gist.

Ik durf dat niet zo hard te zeggen. Kan ook een kwestie zijn van een ander maischschema waardoor er meer 4 vinyl-guaicol gevormd wordt. Ook de andere La Tappe's hebben namelijk kruidnagel en banaan in hun smaak.

John

Dubbel en tripel is dezelfde gist, witte trappist is andere. Info van iemand van de eerste rang  ;)

0180

Citaat van: John op 16-01-2014  08:49 uDubbel en tripel is dezelfde gist, witte trappist is andere. Info van iemand van de eerste rang  ;)

Ik hoorde vanmiddag dat ze 2 veschillende gistsoorten gebruiken, 3 om 5. Of de bottelgist dezelfde is werd niet duidelijk.

RobinB

Citaat van: 0180 op 19-10-2014  23:30 uIk hoorde vanmiddag dat ze 2 veschillende gistsoorten gebruiken, 3 om 5.
Wat bedoel je hiermee? 3 om 5? :weetniet:

joosting87

Citaat van: RobinB op 20-10-2014  21:38 uWat bedoel je hiermee? 3 om 5? :weetniet:

3/8 en 5/8 ?  :weetniet:

RobinB

Ja, of de puur, wit en bok (3) versus blond, dubbel, tripel, quad en isid'or (5)?

0180

Citaat van: RobinB op 20-10-2014  23:00 uJa, of de puur, wit en bok (3) versus blond, dubbel, tripel, quad en isid'or (5)?

Sorry voor de onduidelijke omschrijving, is inderdaad zoals hierboven.

Pim

Citaat van: RobinB op 20-10-2014  23:00 uJa, of de puur, wit en bok (3) vs blond, dubbel, tripel, quad en isid'or (5)?
Dat is inderdaad ook wat ik gehoord heb (uit betrouwbare bron). En geen aparte bottelgist.

RobinB

Ah, mooi!
Kan ik weer mijn gistbank saneren. ;)

Hoppenbrouwers

Wordt de herfstbock met de witbiergist vergist?

0180

Citaat van: Pim op 21-10-2014  09:06 uDat is inderdaad ook wat ik gehoord heb (uit betrouwbare bron). En geen aparte bottelgist.

Even voor de volledigheid, het bier wordt gepasteuriseerd en bij het bottelen wordt nieuwe gist en suiker toegevoegd.
Mooi dat het geen aparte bottelgist is, zal eens een opkweek proberen.

Pim

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-10-2014  13:06 uWordt de herfstbock met de witbiergist vergist?
Dacht het wel. De bok is de enige waarvan ik me details niet meer goed kan herinneren.
De rest is in ieder geval wel duidelijk: Puur en Witte is de ene gist en Blond, IsiD'or, Dubbel en Quadruple de andere.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Pim op 21-10-2014  13:25 uDe rest is in ieder geval wel duidelijk: Puur en Witte is de ene gist en Blond, IsiD'or, Dubbel en Quadruple de andere.
vergeet de tripel niet in dat laatste rijtje.
Citaat van: Pim op 21-10-2014  13:25 uDacht het wel. De bok is de enige waarvan ik me details niet meer goed kan herinneren.
Kan me namelijk voorstellen dat om een kruidige bock te maken zoals die van la trappe je geen witbiergist gaat gebruiken. Als is het wel eens vaker voorgekomen.
Ik heb de witbiergist wel eens gebruikt en dat profiel vind in niet overkomen met die van de bock.

Pim

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-10-2014  14:25 uvergeet de tripel niet in dat laatste rijtje.
...oeps...   natuurlijk! Ook de tripel    :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.