Brouwen op zolder... Je afvoer van de CV is meestal iets van 32mm en er zit vaak een hoop afzetting in. Ik zou eerst eens proberen of die afvoer wel voldoende dik is, bovendien gaat er normaliter druppelsgewijs iets doorheen, straks een hele stroom. Dan kom je misschien met luchtverplaatsing in de problemen.
De dakgoot lijkt me al beter, al maak je een aparte afvoer door/onder een dakpan die net boven de regenpijp uitkomt. Dan stroomt het water tenminste niet eerst de hele goot in.
Mijn afvoer is 40 mm en ik zou niet weten waar die hoop afzetting vandaan zou moeten komen als er slechts een paar druppels condenswater doorheen gaan. Als je in problemen komt met je luchtverplaatsing dan is je afvoersysteem niet deugdelijk aangelegd, zolang je een ontspanningsleiding hebt die via je een dakdoorvoer lucht kan aanzuigen is er niks aan de hand. Anders worden je sifons normaalgesproken ook leeg getrokken zodat ze niet meer functioneren waarvoor ze bedoeld zijn. Kortom, ik zie geen enkel probleem met het verlengen van de CV afvoer, het is niet meer dan een extra stukje afvoerleiding, zeker als je er netjes een wasbak met sifon op aansluit.
Via het dak je afvoer regelen lijkt me een stuk risicovoller, de goot moet lager zitten dan het punt waar je het afvalwater op loost anders is de kans groot dat het water niet goed door loopt. Tenzij je alleen je koelwater van je spiraalkoeler met een slang in de regenpijp afvoert, dat zal wel goed gaan.
Maar die slang kun je dan net zo goed een eindje in de CV-afvoer steken, zo werkt je wasmachine afvoer ook en dat gaat ook goed, bijna altijd zelfs met 32 mm afvoer.