Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen op zolder; wateraanvoer en afvoer  (gelezen 9827 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Brouwen op zolder; wateraanvoer en afvoer
« Gepost op: 27-12-2013 15:13 u »
Hallo,

Tot nu toe brouw ik buiten, maar dat is niet echt aangenaam met de huidige temperaturen. Ik ben bezig om ruimte op zolder vrij te maken zodat ik ook in de koude maanden  kan brouwen. Dat gaat dan gebeuren onder het zolderraam zodat ik geen problemen krijg met stoomafvoer. Stroom is aanwezig, water niet. Op de voorzolder hangt de ketel dus daar kan ik het water vandaan halen. Ik ben (voorlopig) niet van plan om koperen leidingen aan te leggen, maar wil een slang gebruiken icm een 'pistool' om water tot mijn beschikking te hebben. Twee vragen:

* Zijn er meer mensen die op deze manier wateraanvoer hebben geregeld? Aan te raden of niet?
* Kan ik hiervoor gewone tuinslang gebruiken of moet ik een food-grade slang gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Brouwen op zolder; wateraanvoer
« Reactie #1 Gepost op: 27-12-2013 15:18 u »
Heb je al aan waterafvoer gedacht?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2013 15:19 u »
* Zijn er meer mensen die op deze manier wateraanvoer hebben geregeld? Aan te raden of niet?
* Kan ik hiervoor gewone tuinslang gebruiken of moet ik een food-grade slang gebruiken?
Wat bedoel je met een ketel?
Als er gewoon kraanwater uitkomt lijkt me dat een goede oplossing. Of heeft het water eerst een tijd stil gestaan? :weetniet:

Zelf brouw ik ook op zolder en water via de wasmachine aanvoer.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-12-2013 15:23 u »
Met ketel bedoel ik de cv ketel   ^-^
Daar zit een leidingwaterkraan bij om ketel bij te vullen etc.  De afvoer: Daar heb ik ook nog geen goede oplossing voor inderdaad. Het koelwater kan gewoon via het dak weg, maar het water dat ik tussendoor gebruik wordt waarschijnlijk opgevangen in een grote brouwemmer of iets dergelijks. Hoe doen anderen dat?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 27-12-2013 15:36 u »
Daar zit een leidingwaterkraan bij om ketel bij te vullen etc.  De afvoer: Daar heb ik ook nog geen goede oplossing voor inderdaad. Het koelwater kan gewoon via het dak weg, maar het water dat ik tussendoor gebruik wordt waarschijnlijk opgevangen in een grote brouwemmer of iets dergelijks. Hoe doen anderen dat?
Ik vang het vaak op in de onderstaande manden. Gaat meer dan 40 liter in. Te koop bij de action

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #5 Gepost op: 27-12-2013 15:42 u »
Vaak zit er bij de CV-ketel ook een afvoer voor opvangen van condenswater en/of water wat uit het overstortventiel komt mocht dit in werking treden.

Bij mij is dit wel het geval, ik zit er ook over te denken om in het hoekje van de zolder te gaan brouwen waar de CV-ketel hangt. Ik ben dan wel van plan de waterleiding en afvoer door te trekken naar een aanrechtblokje waar ik dan ga brouwen. Dus vaste koperen en pvc leidingen aanleggen.

Maar beginnen met een slang voor het water kan natuurlijk ook, je kan dan een wat langere slang op de vul-kraan van de CV-ketel aansluiten. Eventueel af te voeren water kun je dan in de badkamer lozen misschien ? Edit: via het dak zie ik nu.
Ik zou een gewone tuinslang gebruiken anders word het een kostbare zaak vrees ik, zolang je alleen koud water gebruikt is er niets aan de hand volgens mij.

Ik heb ook nog het geluk dat de ventilator van de centrale ventilatie naast de CV-ketel hangt, hier kan ik met een flexibele buis dan zo een motorloze afzuigkap op aansluiten voor de afvoer van kook-luchtjes en damp.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brouwen op zolder; wateraanvoer en afvoer
« Reactie #6 Gepost op: 27-12-2013 15:54 u »
Ik ben ook van plan om zoiets op te zetten in mijn nieuwe woning, (nog niets gekocht). En bij mij rijst ook gelijk de vraag of het bostel zo weg te spoelen is?

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #7 Gepost op: 27-12-2013 15:57 u »
De bostel lijkt me niet verstandig om zo weg te spoelen (verstoppingsgevaar) dit kun je als je klaar bent met filteren zo in de Kliko kieperen.
Kost wel wat moeite als je wat meer liters brouwt en het van zolder naar beneden moet sjouwen...

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 27-12-2013 16:03 u »
De bostel lijkt me niet verstandig om zo weg te spoelen (verstoppingsgevaar) dit kun je als je klaar bent met filteren zo in de Kliko kieperen.
Kost wel wat moeite als je wat meer liters brouwt en het van zolder naar beneden moet sjouwen...
Vochtig bostel in de kliko vind mijn vrouw niet zo fijn. En de afvalinzameling ook niet.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #9 Gepost op: 27-12-2013 16:40 u »
Pieren zijn er dol op. Bij ons haalt het de kliko niet, gaat rechtstreeks de composthoop in.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #10 Gepost op: 27-12-2013 16:54 u »
Wij hebben een gft-vak in de kliko (de helft), hier kan de bostel in, de kliko staat niet gelijk naast de huisdeur maar een stukje verderop, geen probleem met noch vrouw noch afvalinzameling.

In de zomer is het niet zo handig als het warm is, dan trekt het allerlei ongedierte aan....
Afsluiten in afbreekbare plastic zak en de kliko in dan.

Offline Lalleman

• Junior lid
  • **
  • HERMS in aanbouw!!
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2013 16:54 u »

Pas je wel op dat je het koelwater niet te hard laat weglopen dat je dakgoot overloopt kan je weer waterschade opleveren binnen.
Je kan ook een afvoerslang verlengen en hem in je badkuip/douchebak hangen.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2013 17:09 u »
Brouwen op zolder... Je afvoer van de CV is meestal iets van 32 mm en er zit vaak een hoop afzetting in. Ik zou eerst eens proberen of die afvoer wel voldoende dik is, bovendien gaat er normaliter druppelsgewijs iets doorheen, straks een hele stroom. Dan kom je misschien met luchtverplaatsing in de problemen.
De dakgoot lijkt me al beter, al maak je een aparte afvoer door/onder een dakpan die net boven de regenpijp uitkomt. Dan stroomt het water tenminste niet eerst de hele goot in.

De borstel knikker ik afwisselend in de kliko (wordt tegenwoordig gratis GFT afgehaald bij ons) of in mijn tuin. De ervaring leert dat een winter ervoor zorgt dat je er niks meer van terug vindt. Het zorgt voor losse grond door het kaf en de nog aanwezige suikers en zetmeel zorgt voor voeding. Al met al prima compost, zeker in mijn klei-tuin.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2013 17:44 u »
Brouwen op zolder... Je afvoer van de CV is meestal iets van 32mm en er zit vaak een hoop afzetting in. Ik zou eerst eens proberen of die afvoer wel voldoende dik is, bovendien gaat er normaliter druppelsgewijs iets doorheen, straks een hele stroom. Dan kom je misschien met luchtverplaatsing in de problemen.
De dakgoot lijkt me al beter, al maak je een aparte afvoer door/onder een dakpan die net boven de regenpijp uitkomt. Dan stroomt het water tenminste niet eerst de hele goot in.

Mijn afvoer is 40 mm en ik zou niet weten waar die hoop afzetting vandaan zou moeten komen als er slechts een paar druppels condenswater doorheen gaan. Als je in problemen komt met je luchtverplaatsing dan is je afvoersysteem niet deugdelijk aangelegd, zolang je een ontspanningsleiding hebt die via je een dakdoorvoer lucht kan aanzuigen is er niks aan de hand. Anders worden je sifons normaalgesproken ook leeg getrokken zodat ze niet meer functioneren waarvoor ze bedoeld zijn. Kortom, ik zie geen enkel probleem met het verlengen van de CV afvoer, het is niet meer dan een extra stukje afvoerleiding, zeker als je er netjes een wasbak met sifon op aansluit.

Via het dak je afvoer regelen lijkt me een stuk risicovoller, de goot moet lager zitten dan het punt waar je het afvalwater op loost anders is de kans groot dat het water niet goed door loopt. Tenzij je alleen je koelwater van je spiraalkoeler met een slang in de regenpijp afvoert, dat zal wel goed gaan.

Maar die slang kun je dan net zo goed een eindje in de CV-afvoer steken, zo werkt je wasmachine afvoer ook en dat gaat ook goed, bijna altijd zelfs met 32 mm afvoer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2013 23:42 u »
Brouwen op zolder gaat prima. Zelf doe ik dat al zo'n 28 jaar. Wel hebben we bij de aankoop van ons huis op gelet dat de zolder hiervoor geschikt was. Er was een wasmachineaansluiting en gas voor de CV. Dat zat dus goed.

Voor mijn brander heeft een loodgieter een aftakking gemaakt van de gasleiding. Er zijn een waterafvoerbak, een mengkraan en extra lampen aangebracht. De waterafvoerbak heeft zijn afvoer op de wasmachine-afvoer. Deze is 40 mm.

Al het gereedschap dat ik gebruik bij het brouwen ligt op zolder. Sommige schroevendraaiers, waterpomptang, steeksleutels en dergelijk heb ik dubbel. Zowel op zolder als in de berging. Dat voorkomt veel geloop over de trap.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-12-2013 07:40 u »
Hoe raak jij de stoom kwijt, Jacques?

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #16 Gepost op: 30-12-2013 08:26 u »
Waarom zijn de reacties over bostel in een kliko verwijderd?
Het ging wel degelijk over brouwen op zolder, namelijk dat je de bostel nog ergens moet laten. Volgens mij totaal niet offtopic. in ieder geval een stuk minder offtopic dan de melding dat Jacques gereedschap in zijn kelder heeft liggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 30-12-2013 10:35 u »
Waarom zijn de reacties over bostel in een kliko verwijderd ?
Het ging wel degelijk over brouwen op zolder, namelijk dat je de bostel nog ergens moet laten. IMHO totaal niet offtopic. in ieder geval een stuk minder offtopic dan de melding dat Jacques gereedschap in zijn kelder heeft liggen.

De problematiek van het wegspoelen van bostel staat nog steeds in dit topic.
De daarop volgende reacties hadden niets meer te maken met het brouwen op zolder. Die zijn verhuisd naar Kletsen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 30-12-2013 10:38 u »
Hoe raak jij de stoom kwijt, Jacques?

Wat dacht je van een open dakraam?

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 30-12-2013 10:42 u »
Ja klopt;
dat wordt het bij mij ook, ik heb een behoorlijk groot kantelraam waar ik de pannen onder ga zetten. Ik vroeg me af hoe jij - en anderen - dat doen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 30-12-2013 11:01 u »
Ja klopt;
dat wordt het bij mij ook, ik heb een behoorlijk groot kantelraam waar ik de pannen onder ga zetten. Ik vroeg me af hoe jij - en anderen - dat doen.

Je kan natuurlijk een afzuigkap boven je brouwinstallatie hangen. Afvoerslang naar buiten door het dakraam... klaar!
Een afzuigkap heeft als voordeel dat het actief de warme damp afvoert. Vooral de afvoer van warmte is heel prettig, vooral 's zomers.

Hoe is de trap naar de zolder toe? Een brede trap of iets ladder-achtigs? Als je een brede trap hebt zou je een uitstortgootsteen kunnen maken, met een opvangbak eronder. Zoiets:

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #21 Gepost op: 30-12-2013 12:52 u »
Ja onder of bij het kantelraam staat mijn kookketel op een verrijdbaar kastje. Heb ook al wel eens niet onder het raam gedaan en dat gaat ook prima als je het kantelraam openzet. Moet wel zeggen dat ik twee kantelramen tegenover elkaar heb.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 31-12-2013 11:54 u »
Hoe is de trap naar de zolder toe? Een brede trap of iets ladder-achtigs? Als je een brede trap hebt zou je een uitstortgootsteen kunnen maken, met een opvangbak eronder.
Goede tip !  Heb na wat zoeken een goedkoop - lichtbeschadigd - exemplaar gevonden op marktplaats bij een handelaar.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Tags: