Tuinslangkoppelingen

Gestart door Marc0F, 30-12-2013 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc0F

Ik ga mijn spiraalkoeler verbeteren ik heb nu slechts 2,5 meter aan windingen en aangelosten middels siliconen slangen met een hevelsysteem.
Hierbij moet ik het water handmatig aanvoeren (in emmers van 10 liter).
Daarbij koelt het natuurlijk niet goed genoeg (lees snel genoeg).

Het plan is om daarmiddel van knelfittingen 5 meter koperbuis aan het spiraal toe te voegen en de buizen over de rand van de ketel met een U-vorm naar buiten te laten komen.
Hieraan wil ik 2 tuinslangkoppelingen monteren (hiervan heb ik echter geen idee van hoe ik dit moet doen, dus zegmaar van die plastic gardena koppelingen aan een koperen waterleidings buis, iemand? :) )

In de tuin (andere kant van de muur van mijn brouwhok), graag ik in de grond een vat van 200 liter (kunststof vat), waarop een regenpijp afvoer komt. Hier lopen een koud en warmwater slang heen, de koudwaterslang zal onderop met een filterkorfje komen te liggen. warm water stroomt bovenin terug.
Dit alles wil ik gaan rondpompen met een oude vijverpomp.

Hopelijk kan ik hiermee efficienter, sneller en milieubewuster koelen, en dat alles vanuit de luie stoel ipv slepen met emmers water.
Wat denken jullie hiervan? :)

luftie

Tuinslang past over 15 mm, koper, slangenklem, klaar.
Gardenakopelingen zijn we wel handig, dan kan je hem ook loskoppelen.

Oxhead

Tuinslang past over 12 mm koper. :degroeten:

Marc0F

Ok dan sluit ik de slangen rechtstreeks aan op de koperen buizen, en een stukje verderop de gardena koppelingen zodat ik de koeler wel los kan opbergen :)

David Steeman

Je kan ook een soldeerfitting op je koperleiding solderen met een verloop naar 1/2" schroefdraad mannelijk. Hierop kan je dan een Gardena koppelstuk schroeven zoals je op een kraan zou doen.


Albertus

Een dergelijke aansluiting van mijn koeler heb ik ook.
De kunststof gardena's gaan vrij snel kapot door de warmte, ik gebruik daarom messing koppelingen (Geka, maar er bestaan ook messing Gardena-koppelingen).

Bert

Marc0F

Kijk daar kom ik verder mee, bedankt Bert, inderdaad de warmte zou wel eens een probleem kunnen worden dus dat is geen slecht idee die messing koppelingen.

foz

Citaat van: waaslandwolf op 30-12-2013  14:17 uJe kan ook een soldeerfitting op je koperleiding solderen met een verloop naar 1/2" schroefdraad mannelijk.

Deze zijn ook beschikbaar met knelkoppeling als je niet wil solderen.

zeebrew

ik gebruik wel de plastic gardena-koppelingen (eigenlijk de goedkope imitatie van de Formido) Aan de dompelaar kant 2 keer een stuk siliconen slang met slangenklemmen, hieraan gardena-koppelingen met tuinslang. Door de siliconen slang wordt de warm aansluiting niiet te warm voor de gardena koppelingen, hierna komt anderhalve meter gewone tuinslang.

luftie

Wordt nooit warm, want hij wil er alleen maar mee koelen... Zo heet is het water niet dat er uit komt.

luftie

Citaat van: Marc0F op 30-12-2013  13:22 uOk dan sluit ik de slangen rechtstreeks aan op de koperen buizen, en een stukje verderop de gardena koppelingen zodat ik de koeler wel los kan opbergen :)
Juist, helemaal goed!

Albertus

Citaat van: luftie op 30-12-2013  18:56 uWordt nooit warm, want hij wil er alleen maar mee koelen... Zo heet is het water niet dat er uit komt.

In het begin van het koelen is het uitkomende water bijna de temperatuur van het wort, bijna 100 ºC. Bij mij lekten de kunststof gardena koppelingen door vervorming al na twee brouwsels.

Bert

Anton

Citaat van: Marc0F op 30-12-2013  12:30 uDit alles wil ik gaan rondpompen met een oude vijverpomp.


Heb ik ook jarenlang gedaan en bij mij hielden de Gardena koppelingen goed stand.
Helaas heb ik geen vijver meer dus koel ik nu met leidingwater. Het opgewarmde water vang ik op om na het brouwen de boel schoon te maken.

Anton

David Steeman

Ik heb ook ervaring met Gardena-koppelingen op een koelspiraal. Al gauw lekten de koppelingen een klein beetje, niet zo leuk als je koelt met regenwater en dus riskeert het afgekoelde wort te besmetten... Ik raad aan om meteen goeie metalen koppelingen te gebruiken (bvb de messing Gardena-achtige koppelingen van bij Hornbach).

RobinB

Ik gebruik al jaren gardenakoppelingen, geen lekkage tot nog toe. :)

RJT

Mijn koppelingen lekken ook niet, en het zijn nog wel groene imitatie dingen, niet de echte Gardena's. Heb wel eens lekkage gehad waar de slang op de pijp zit (gammele slangenklem) en zag zo het koelwater mijn ketel inlopen. Dáág SG :-)

Jacques

Bij mij zijn alle Garden koppelingen de deur uit en vervangen door de veel duurdere Geka koppelingen. Nu lekken de koppelingen niet meer...

William

Citaat van: RobinB op 30-12-2013  20:55 uIk gebruik al jaren gardenakoppelingen, geen lekkage tot nog toe. :)

Idem dito hier. Al 8 jaar dezelfde merk Gardena koppelingen.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.