Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boorstandaard en crown capper: hoe bevestigen  (gelezen 16079 keer)

Offline zwahiel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • creatieve knutselaar
Re: Boorstandaard en crown capper: hoe bevestigen
« Reactie #25 Gepost op: 04-05-2014 20:08 u »
Even laat, maar toch. Ik heb daar dus nog een basic oplossing voor gevonden. Ik kon namelijk geen bout vinden, dus ik heb 't met een draadeinde (Hornbach) wat flenzen en wat bouten gemaakt. Snel en erg effectief. Het is natuurlijk niet het mooiste maar toch.

https://onedrive.live.com/redir?resid=5BA986B76E89501B%21154

Voor mij werkt het best wel aardig, wellicht kan het steviger, maar ik heb hier al menig flesje keurig mee gedopt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Frans Maarkelsbier

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 04-05-2014 20:53 u »
Vol belangstelling heb ik jullie oplossingen op een boorstandaard gelezen. Wij hadden vroeger ook zoiets bij Coberco om deksels op blikken te felsen maar dat ging anders...

De bus werd op een plateau gezet en met de voet bediende je een luchtschakelaar waardoor het plateau om hoog ging en het blik onder de felsmachine werd gedrukt.

Nu kan ik mij voorstellen dat ook zoiets mogelijk is voor het kroonkurken van je flessen.

Dan krijg je ook geen lamme arm na veel flessen te sluiten.

Zo heb je nog kracht over om te proosten.

Dit gaat denk ik mijn  oplossing worden.

Offline zwahiel

• Boven 10 berichten
  • *
  • creatieve knutselaar
« Reactie #27 Gepost op: 05-05-2014 00:24 u »
Ja die zijn er ook.

Ik heb eens 200 liter bier van een mede lid hier gedopt, zaten we met z'n drieŽn in een rijtje, eentje vullen, eentje doppen, eentje verpakken. Daar moest ik twee hendels omlaag drukken en via luchtdruk dopte je de fles. Nou moet ik zeggen dat een handel overhalen zoals bij een boorstandaard ook niet de ideale situatie is, 't is beter dan die rode knijpdoppers :) (waarvan ik overigens de dop gepakt heb op de eerste plaats, deze setup kostte me nog geen tientje alles bij elkaar inclusief boorstandaard van de kringloop)

Offline Sander00

• Vol lid
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #28 Gepost op: 06-04-2019 20:49 u »
Bij deze blaas ik dit draadje wat nieuw leven in. Ik lees dat er geŽxperimenteerd is met het monteren van een capper op een boorstandaard.

Zijn er ervaringen die gedeeld kunnen worden?
En dan met name of een "oude" boorstandaard stevig genoeg is. Of dat de "arm"van aandrukken toch te lang is en daarmee de kolom wat teveel buigt?

Alvast bedankt!

Serge VL

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 06-04-2019 21:13 u »
Probleem of minpuntje dat je hebt met gewoon een kroonkurkdop op je boorstandaard te plaatsen is dat je geen voordruk op je kroonkurk uitoefent alvorens je de kartelrand omplooit.
In ideale omstandigheden (enigszins kroonkurken zo ontworpen) duw je eerst je kroonkurk met een druk van ongeveer 6 kg druk op je fles (dit gebeurt door de inwendige veer in het kroonkurk apparaat) en dan pas heb je de verdere neerwaartse beweging om de kartelrand om te plooien.
Maar tussen ideaal, praktisch en budgettair verantwoordt moet je zelf je weg vinden. En niet alle kroonkurk apparaten voldoen zelfs aan de ideale vereisten, wezen de 6 kg voordruk geven!

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #30 Gepost op: 07-04-2019 10:00 u »
Ik gebruik al meer dan 4 jaar een boorstandaard, werkt prima. En die voordruk mis ik niet zolang je zorgt dat de dop al goed op de fles zit voor je de handel bedient.