Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting Wyeast 2042 Danish Lager  (gelezen 6710 keer)

Offline Bier Kelder

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Bier blijft bier (Wilde Mossels)
Gestokte vergisting Wyeast 2042 Danish Lager
« Gepost op: 30-12-2013 09:02 u »
Ik heb bij Brouwmarkt twee zakjes Danish Lager aangeschaft. Deze waren in de aanbieding, omdat ze al even oud waren. Een van februari en een van maart.
Na het smacken duurde het een dag of 5 voor ze beide opgezwollen waren. Daarna heb ik een giststarter gemaakt (verhouding 10 gram moutextract op 100 ml water) van 750 ml. Toen dit uitvergist was heb ik het koud gezet en twee dagen voor het brouwen heb ik dit aangevuld tot 2 liter.
Ik heb 45 liter bier gebrouwen met een sg van 1055. Ik had gehoopt/gedacht dat ik zo voldoende gist zou hebben. Ik heb het bier eerst weg gezet bij 20 graden en toen de vergisting op gang was heb ik dit op 10 graden gezet.
We zijn nu 6 dagen na de brouwdag en de sg zit op 1040 en ik zie geen activiteit meer in het waterslot. Dit lijkt mij foute boel.
Het kan ook zijn dat de deksel van de tank niet goed afsluit. Daar had ik in het begin wat problemen mee.
Er staat nog een dun laagje schuim op en als ik het vat een beetje schud, gaat het waterslot wel bubbelen.
Moet ik er een korrelgist bijgooien of moet ik meer geduld hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Gestokte vergisting Wyeast 2042 Danish Lager
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2013 10:01 u »
Ik heb het in BrouwHulp ingevoerd.

Voor 40 liter ondergister sg=1055 heb je 810 miljard cellen nodig. Stel dat de zakjes door de tht nog voor 30% actief zijn dan ben je begonnen met 60 miljard cellen (=0,6 zakje)

Stel dat je roert bij het vermeerderen. De eerste stap met 750 ml wort levert je 170 miljard cellen. De tweede toevoeging tot 2000 ml (1250 ml toevoeging) levert je in totaal 355 miljard cellen.

Deze 355 miljard is bij lange na niet de gewenste 810 miljard cellen Als je deze had willen bereiken in 2 stappen dan had je een eerste en tweede  stap van 2 liter en 4 liter respectievelijk moeten hebben. Je ziet dat je met software zoals BrouwHulp een redelijk inschatting kunt maken van wat je nodig hebt.

Ik denk dat als je dit tot een goed einde wilt brengen je inderdaad extra gist moet toevoegen. Dat hij weer gaat bubbelen na schudden komt vooral omdat er extra CO2 vrijkomt.

Offline Bier Kelder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2013 10:11 u »
Ik zal kijken wat ik nog aan korrelgist heb liggen.
En toch maar eens met BrouwHulp aan de slag. Ik moet de berekening van de giststarter beter onder de knie krijgen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2013 10:16 u »
Als je nu nog niet op de helft zit van de totale vergisting zul je 2 en waarschijnlijk 3 pakjes droge gist nodig hebben.

Brouwsoftware is inderdaad handig voor dit soort inschattingen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2013 10:59 u »
Ik heb het bier eerst weg gezet bij 20 graden en toen de vergisting op gang was heb ik dit op 10 graden gezet.

Waarom zijn er toch zo veel hobbybrouwers die zo koud willen vergisten bij een ondergistende gist? Bij dergelijke lage temperaturen heb je veel meer gist nodig voor een goede vergisting. Als je vergist bij 12 tot 13 C krijg je ook een ondergistend karakter maar heb je veel minder gist nodig.

Het zou mij niet verbazen als de vergisting weer voorzichtig op gang komt als je de temperatuur een paar graden verhoogd. Verhoging van de temperatuur in combinatie met het toevoegen van een beetje gistvoeding en vergistbare suikers in de vorm van gewoon suiker of moutextract is n van de weinige methodes die werkt bij een gestokte vergisting. Extra gist wil namelijk heel vaak niet werken.

Offline Bier Kelder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2013 11:13 u »
Verhoging van de temperatuur in combinatie met het toevoegen van een beetje gistvoeding en vergistbare suikers in de vorm van gewoon suiker of moutextract is n van de weinige methodes die werkt bij een gestokte vergisting.

Gistvoeding heb ik nu niet. Ik zal in iedere geval de temperatuur een paar graden opschroeven.
Hoeveel suiker zou er bij moeten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30-12-2013 11:24 u »
Gistvoeding heb ik nu niet. Ik zal in iedere geval de temperatuur een paar graden opschroeven.
Hoeveel suiker zou er bij moeten?

Niet meer dan 3 4 procent van de storting. Als je meer suiker geeft krijg je in verhouding meer esters en dat wil je bij een ondergistend bier normaal gesproken niet.

Offline Bier Kelder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-12-2013 11:30 u »
Niet meer dan 3 4 procent van de storting.

Die begrijp ik niet. Ik heb 10 kilo pilsmout gebruikt. Moet ik er dan nu 300 gram suiker bijdoen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-12-2013 11:33 u »
Die begrijp ik niet. Ik heb 10 kilo pilsmout gebruikt. Moet ik er dan nu 300 gram suiker bijdoen?

Ja dat zou je kunnen doen om de vergisting weer vlot te trekken.

Overigens jammer dat je geen gistvoeding in huis hebt. Vooral de combinatie gistvoeding en extra suikers werkt goed. In het bijzonder kan ik je de gistvoeding van Wyeast aanbevelen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 30-12-2013 11:43 u »
Temperatuur verhogen, extra suiker en voeding zal mogelijk de vergisting weer even op gang brengen maar ik betwijfel het of je het gewenst eind sg gaat halen met zo'n ondermaat aan gist... De tijd zal het leren.

Als gistvoeding zou je eventueel wat gistsuspensie onder uit het vat stuk kunnen koken en weer toevoegen aan het wort als je gemakkelijk iets onder uit het vat kan aftappen.

Als je gist toevoegt in de vorm van droge gist zou ik het wel even opstarten.

Offline Bier Kelder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30-12-2013 11:50 u »
Ik kan het gist onder aftappen.
Ik zal daar een paar honderd ml van aftappen en dan samen met de 300 gram suiker even koken, afkoelen en daarna toevoegen.
Ik kijk het dan nog een paar dagen aan voordat ik er korrelgist bij gooi.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2013 14:58 u »
Er zitten nog veel vergistbare suikers in het wort, want het is gestokt/nog niet uitgegist.
Een beetje suiker erbij doen gaat dan niet veel helpen denk ik.

Ik zou de gist die je aftapt zker niet koken met suiker, je verliest veel meer aan levende gist dan je er misschien bij krijgt door het voedingseffect.

Beter kan je Adrie's opschaal methode gebruiken.
Met de afgetapte gist, opgepept door wat suiker en/of gistvoeding en beluchting, kan je dan een kleiner deel van je jongbier vergisten. Wanneer dit goed/grotendeels vergist is schaal je het op met extra jongbier.
Zo verder tot je op 1/3 -1/2 van je jongbier zit, dan kan je het actief gistende deel samenvoegen met het bestaande jongbier.

Ipv afgetapte gist kan je ook een korrelgist (W34/70) gebruiken.

Vergisten op 10 C is overigens niks mis mee, maar vereist wel voldoende actieve gist. :)
Geeft een mooi cleane ondergister.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2013 15:03 u »
Leuk he al die verschillende visies ;).

Mijn idee om een deel van de slurrie te koken is dat de gistcellen hierin toch niet meer actief zullen worden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2013 15:07 u »
Ja, dat kan, al heb ik wel vertrouwen in de slurrygist, mits geactiveerd.
In Adrie's origineel gebruikte hij overigens ook korrelgist om mee op te schalen, dus daar valt zeker eea voor te zeggen.

Mr Malty gaat overigens uit van een viability van 10%...
:-\

Offline Teuntje1992

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer.
« Reactie #14 Gepost op: 04-01-2014 17:34 u »
Ik heb een probleem dat hier op lijkt.

Ik heb een gisting gehad die in mijn ogen normaal verliep. Alleen met het meten met mijn refractometer kwam mijn gisting uit op 1035. (voor suiker toegift)
Nu had ik al 6 gram suiker klaar voor te bottelen en dus toegevoegd maar heb ik uiteindelijk nog een zakje korrelgist toegevoegd (zonder te hydrateren) in de hoop dat de vergisting verder gaat.

Nu 4 dagen later is de waarde gedaald tot 1030

Komt de gisting nu goed? En zal het bier gewoon smaken?

Verder vroeg ik me af moet ik nu ook opnieuw lageren? (De oude gist slurrie heb ik al weggegooid.)

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #15 Gepost op: 04-01-2014 18:06 u »
Meet nu eens met een hydrometer.

Offline Teuntje1992

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer.
« Reactie #16 Gepost op: 04-01-2014 19:28 u »
Ik heb net gemeten en mijn sg waarde volgens de hydrometer is 1010. Dit komt al beter in de buurt.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-01-2014 22:32 u »
Lageren kan hij ook op de fles.
Bottelsuiker in de fles en uit het gistvat overhevelen.
Zo min mogelijk gist meenemen.  Bijv. slang in 1 hoekje houden.

Met 1010 SG op de hydrometer kun je hem wel bottelen.
Na een maand is hij dan goed te doen.
Kan al wel goed proefbaar zijn na 2 weken. (eerste test)
Je zal zien dat het op is als ie op zijn best is. ;D

Wel zonde van die slurrie. Wat ze zeggen dat hij de derde keer zijn beste kwaliteit bier oplevert. Dat klopt.
Hij kan prima hergebruikt worden. Dan heb je meteen een flinke hoeveelheid  voor je volgende brouwsel en is die
snelheid van gisten geen probleem meer.
Hoeveel slurrie was het nou ongeveer?

Offline Teuntje1992

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer.
« Reactie #18 Gepost op: 05-01-2014 23:14 u »
Gelukkig ik was al bang voor bierbommen.

De slurrie gaat weg ik werk gewoon met korrelgist dus niet de moeite om te bewaren.

Bedankt voor je antwoord!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #19 Gepost op: 05-01-2014 23:17 u »
Teuntje, lees je even in over gebruik van de refractometer. Door de alcohol moet je een correctie toepassen. Iets dat de software overigens voor je doet.

Dit is echt de meest gemaakte fout bij gebruik van een refractometer.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-01-2014 16:51 u »
De slurrie gaat weg ik werk gewoon met korrelgist dus niet de moeite om te bewaren.

Of het nu van korrelgist komt of vloeibaar, dat maakt voor hergebruik niet uit.

Of je het qua kosten wil doen is een ander verhaal, maar voor bijv. de W34/70 en ondergisters in het algemeen kan het best wat opleveren.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-01-2014 07:40 u »
Geld weggooien kan altijd nog. Misschien van de bezuiniging een mooie CCT?
Gewoon een pot steriliseren in de oven, afkoelen, slurrie erin, dop los erop met alufolie in de koelkast.
Nog een voordeel, je hebt waarschijnlijk een betere starthoeveelheid gist en een beter bier.

Tags: vergisting