Drab na filteren

Gestart door Hoppenbrouwers, 29-12-2013 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Als ik mijn maische filter en spoel laat ik het heldere wort in mijn gistvat lopen. I.p.v. het daarna terug te gieten in de kookketel doe ik dit d.m.v. een hevelslang waardoor het rustig in de ketel loopt met zo min mogelijk zuurstofinslag.
Bij de laatste liter is er echter elke keer een drab goed zichtbaar. Dit lijken eiwitten maar er zitten ook wat donkere stukjes tussen. Het vormt wel een geheel met de vloeistof dus het is geen bezinksel. Omdat hier toch nog veel suikers in zitten vraag ik me af of ik dit beter weg kan doen of gewoon mee de kookketel in laten lopen. Zo filter je dus nog iets extra maar houd je wat minder te koken wort over. Nu neem ik het gewoon mee in de kook. Wat doen jullie er mee? (en wat is het precies?)

EvilWoutertje

Wat bedoel je precies? Het filteren na maischen om het wort vervolgens te koken, of het filteren van het al gekookte wort wat (na koelen) het vergistingsvat in gaat?

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvilWoutertje op 29-12-2013  13:36 uWat bedoel je precies? Het filteren na maischen om het wort vervolgens te koken, of het filteren van het al gekookte wort wat (na koelen) het vergistingsvat in gaat?
Deze dus...
Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-12-2013  13:29 uAls ik mijn maische filter en spoel...

William

Dat zijn volgens mij de kleinste moutdeeltjes die met de eerste filtering nog meekomen omdat het bed nog niet voldoende gezet is.
De laatste 300 ml met die stukjes gaan  bij mij ook gewoon het kookvat in. Goed voor de bite!

EvilWoutertje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-12-2013  13:46 uDeze dus...
Ah, ik was even in de war gebracht door
Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-12-2013  13:29 ulaat ik het heldere wort in mijn gistvat lopen.
Volgens William heeft het dus invloed op de smaak. Ik voel een experiment aankomen :)
Ik kook het zelf overigens ook gewoon mee.

Jacques

Die fijne deeltjes giet ik weg. Meestal is het niet veel bij mijn manier van filteren.

Wat voor soort filter heb jij Hoppenbrouwers?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 29-12-2013  20:24 uDie fijne deeltjes giet ik weg. Meestal is het niet veel bij mijn manier van filteren.

Wat voor soort filter heb jij Hoppenbrouwers?
Hevel. Maar ik filter echt heel traag zodat  de bostel ruim de tijd heeft om een natuurlijk filterbed te vormen. Mijn wort is daarom ook vaak ook erg helder.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-12-2013  20:44 uHevel. Maar ik filter echt heel traag zodat  de bostel ruim de tijd heeft om een natuurlijk filterbed te vormen. Mijn wort is daarom ook vaak ook erg helder.

Misschien een idee om iets sneller te filteren en in het begin een paar keer terug te gieten? Bij mij werkt dat goed.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 29-12-2013  21:37 uMisschien een idee om iets sneller te filteren en in het begin een paar keer terug te gieten? Bij mij werkt dat goed.
Dat doe ik juist al  ;)

Eric v B

Ik kreeg op mijn eerste brouwdag mijn hevelfilter niet aan de praat (gelukkig had ik een filteremmer achter de hand). Hoelang moet je wachten voordat je je hevelfilter aan kunt/mag zuigen? Zuig je met de mond of zijn er alternatieven?
Moet je het spoelwater meteen toevoegen of moet je wachten totdat je filterbed bijna droogvalt?

Bij gebruik van de filteremmer bleef bij mij het wort troebel. Ik heb 6 liter weer (voorzichtig) boven op het filterbed laten lopen maar het bleef troebel. Moet je gefilterde wort kraakhelder zijn of mag het best wat troebel zijn?

Groeten,

Eric

William

Mij lukt het ook nooit om de laatste 300 ml via kraan en slang af te laten lopen dus die 300 ml met vlokken giet ik gewoon over. Je zou dat via een koffiefilter kunnen doen. Dan ben je de stukjes in ieder geval kwijt.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 29-12-2013  22:10 uIk kreeg op mijn eerste brouwdag mijn hevelfilter niet aan de praat (gelukkig had ik een filteremmer achter de hand). Hoelang moet je wachten voordat je je hevelfilter aan kunt/mag zuigen? Zuig je met de mond of zijn er alternatieven?
Moet je het spoelwater meteen toevoegen of moet je wachten totdat je filterbed bijna droogvalt?

Bij gebruik van de filteremmer bleef bij mij het wort troebel. Ik heb 6 liter weer (voorzichtig) boven op het filterbed laten lopen maar het bleef troebel. Moet je gefilterde wort kraakhelder zijn of mag het best wat troebel zijn?

Eric,

Om zo effectief mogelijk te spoelen doe je er goed aan pas te spoelen als filterbed bijna is droog gevallen.
Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn geprobeerd moet worden zo min mogelijk vaste deeltjes meer te nemen.

Ik kan je aanraden om ook de tags filteren beslag/wort en hevelfilter te bekijken.

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 29-12-2013  22:10 uIk kreeg op mijn eerste brouwdag mijn hevelfilter niet aan de praat (gelukkig had ik een filteremmer achter de hand). Hoelang moet je wachten voordat je je hevelfilter aan kunt/mag zuigen? Zuig je met de mond of zijn er alternatieven?
Ik vul zelf altijd de hevel met water. Aanzuigen met mond kraan dicht, gedeelte goed desinfecteren. Dan hevel in ketel, water laten weglopen tot het wort komt dan wort opvangen. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-12-2013  22:08 uDat doe ik juist al  ;)

Je schrijft dat je langzaam filtert...

Eric v B

Bedankt voor de tips. Ga ik rekening mee houden!

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 29-12-2013  23:20 uJe schrijft dat je langzaam filtert...
Klopt. En dat doe ik nadat ik + de eerste vier liter terug heb gegoten.

HopSwiers



Dit is mijn koek na het filteren! Je ziet dat hierop ook een drap aanwezig is, en dat het aardig lukt om die af te filteren. Ik had een tijd geleden ook dezelfde vraag op het forum en toen bleef men zeggen dat het om hot-break ging maar buiten het feit dat het misschien dezelfde samenstelling is, kan het niet om hot-break gaan aangezien dit voor het wort kook is...
Ik vraag mij nog altijd af wat de precieze samenstelling is van die drap, eiwitten + onverstijfseld zetmeel? 't zal zoiets moeten zijn denk ik... Ik toch eens een flesje met lugol kopen bij de apotheek om een zetmeel test te doen op het einde van de maisch (ja ik weet shame on me dat ik dat nog altijd niet doe :-[ )
Want tijdens het brouwen is het niet storend, zeker na het wortkoken en 'whirlpolen' zit er maar een kleine fractie in het vergistingsvat die bij de eerste gistaftap direct mee verdwijnt uit het vergistingsvat. Maar tijdens het maken van een wort voor een giststarter in de keukenpot vind ik het lastiger, een koffie filter of zelfs neteldoek slibt direct dicht. En ik wil absoluut een helder wort, zodat ik de gistgroei beter visueel kan volgen (als er al een bodem van drap is wordt dat moeilijk).

Hoppenbrouwers

Ik heb het meer over het beetje overblijfsel wat er in de gefilterde versie zit van dat plasje in de midden ;).
Dit is de bostel met eiwitten etc. Wat ik bedoel is "helder" wort met daar onderin een heel klein beetje sediment. Ik denk dat het het beste te omschrijven valt als hetgeen er achter blijft in een kom soep waar je peper in had gedaan. En dan als die bijna leeg is.
Het is mij ondertussen duidelijk dat ik dat gewoon kan toevoegen en zonde is om weg te gooien.

EvilWoutertje

Het lijkt wel of er nog allemaal intact mout op de koek ligt. Klopt dat?

Jacques

Citaat van: EvilWoutertje op 07-01-2014  17:56 uHet lijkt wel of er nog allemaal intact mout op de koek ligt. Klopt dat?

Zo veel is dat niet...

HopSwiers

Klopt! Dat zijn enkelingen die het schrootproces wisten te omzeilen. Mout (in tegenstelling tot gerst) drijft, daardoor komen zo boven aan de filterkoek te liggen  :brouwen:

zeebrew

Citaat van: HopSwiers op 07-01-2014  21:21 uKlopt! Dat zijn enkelingen die het schrootproces wisten te omzeilen. Mout (in tegenstelling tot gerst) drijft, daardoor komen zo boven aan de filterkoek te liggen  :brouwen:
Was mout dan geen gerst?

Jacques

Citaat van: zeebrew op 07-01-2014  21:59 uWas mout dan geen gerst?

Mout is gerst dat een bewerking heeft ondergaan...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.