Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG afloop spoelen  (gelezen 2652 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ▄bung macht den Meister
SG afloop spoelen
« Gepost op: 29-12-2013 13:03 u »
Ik vroeg me bij het brouwen zojuist af of er een regel of percentage is wat gangbaar is voor de laatste afloop van je spoelwater. M.a.w. wat is het ideale SG aan het eind van het spoelen wat er nog uit de ketel komt. Bij zat het bij de laatste 2.5 liter op 1010. Het begin SG was 1051.
Ik weet dat de brouwsoftware dit uitrekent bij het bepalen van je spoelwater maar ik vroeg me af of er een standaard gangbare regel voor was.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Sg afloop spoel
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2013 13:21 u »
Volgens mij is hier niet echt een regel voor. Vroeger heb ik het wel eens gemeten en zat ik rond de 2 a 3 Brix dus sg 1008 a 1013. Toen spoelde ik veel. Ik meende dat dit leidde tot een wat wrange smaak aan het bier door uitlogen, ook al was het spoelwater aangezuurd.

Ik let er nu eigenlijk niet meer op. Ik zorg dat ik niet meer dan 30% spoelwater heb op het totaal van spoel- en maischwater. Ik verwacht dat hiermee het SG hoger zal zijn dan hierboven genoemd.

Je kunt het SG van de laatste afloop invoeren in de brouwsoftware maar voor zover ik weet rekent deze er niet mee.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ▄bung macht den Meister
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2013 13:25 u »
Je kunt het SG van de laatste afloop invoeren in de brouwsoftware maar voor zover ik weet rekent deze er niet mee.
Die staat bij mij inderdaad ingesteld op 1010.

Volgens mij is hier niet echt een regel voor. Vroeger heb ik het wel eens gemeten en zat ik rond de 2 a 3 Brix dus SG 1008 a 1013. Toen spoelde ik veel. Ik meende dat dit leidde tot een wat wrange smaak aan het bier door uitlogen, ook al was het spoelwater aangezuurd.
Waardoor gaat het uitlogen? En waar ligt die grens? Bij 30% spoelwater?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2013 13:30 u »
Waardoor gaat het uitlogen? En waar ligt die grens? Bij 30% spoelwater?

Zal afhankelijk zijn van de pH van de maisch, pH van het spoelwater, temperatuur van het spoelwater, snelheid spoelen, hoe fijn je geschroot hebt...

Met die 30% regel heb ik voor mijn systeem goede ervaringen: de smaak is er ten opzichte van 40 a 45% op vooruit gegaan.

Kwaliteit versus kwantiteit ;)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2013 13:30 u »
Ik vroeg me bij het brouwen zojuist af of er een regel of percentage is wat gangbaar is voor de laatste afloop van je spoelwater. M.a.w. wat is het ideale sg aan het eind van het spoelen wat er nog uit de ketel komt. Bij zat het bij de laatste 2.5 liter op 1010. Het begin SG was 1051
Ik weet dat de brouwsoftware dit uitrekent bij het bepalen van je spoelwater maar ik vroeg me af of er een standaard gangbare regel voor was.

De Duitse Prof. Narziss schrijft in zijn boek dat wanneer het uitstromende wort een suikergehalte heeft van ca. 2-2,5 % gestopt moet worden met spoelen, omdat dan stoffen uit het kaf loskomen die de kwaliteit van het uiteindelijk bier nadelig zouden be´nvloeden (ik heb voor mijzelf de grens bij 3,5 % gelegd). De Amerikaan L. Bonham heeft een artikel geschreven, waarin beweerd wordt dat wanneer niet gespoeld wordt, en het hoofdwort wordt verdund met water dit een bier zou geven met de hoogste kwaliteit.

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: SG afloop spoelen
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2013 18:56 u »
Heeft Hans Halberstadt heel veel over geschreven, Geert ook wel trouwens. Ff de zoekfunctie gebruiken dus! :)

Tags: spoelen bostel