Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Digitale thermometer / problemen met sondes  (gelezen 65164 keer)

Offline Pallieter

• Vol lid
  • Land: be
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
Digitale thermometer / problemen met sondes
« Gepost op: 04-05-2005 09:58 u »
Hallo brouwers,

Sinds enkele maanden ben ik de ongelukkige eigenaar van een digitale thermometer die ik aankocht bij Brouwland.
Dit toestel is vrij recent te verkrijgen bij Brouwland en oogt vrij professioneel (spatwaterdicht, softtiptoetsen) en heeft een vrij stevige sonde. (kostprijs +/-50 euro)
Bij het eerste gebruik kwamen de problemen tijdens het maischen wanneer er hogere temperaturen (lees plus 65°c)  waren, op dit moment gaf het toestel verkeerde en steeds wisselende temperaturen aan die ruim 30°c te hoog waren.Tijdens het koelen wanneer er ook vrij veel waterdamp is ging het helemaal verkeerd (goed dat er nog alcoholthermometers zijn).
Na contact opgenomen te hebben met Brouwland ,wist men daar te zeggen dat het om een slecht functionerende sonde ging en deze werd op garantie vervangen door een andere en verbeterde versie (te herkennen aan een gekleurd dopje aan het eind van het metalen gedeelte van de sonde).
Nu met veel hoop aan een nieuw brouwsel begonnen tot >ja het moment dat er enige waterdamp wordt gevormd en weer hetzelfde probleem.
Terug contact opgenomen met Brouwland en deze waren vrij verwondert want ze dachten dat het probleem was opgelost door hun fabrikant. Ik heb nu twee opties ik mag het toestel binnen leveren en krijg mijn geld terug of ik mag terug een andere sonde uitproberen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om Brouwland in een slecht daglicht te stellen want hun service vind ik zeer goed en mijn problemen werden aanhoord en ter goeder trouw werd de sonde vrij vlug vervangen.

Zijn er nog brouwers die problemen hebben met hun digitale thermometers of juist zeer goede ervaringen met bepaalde zo ja wil de deze dan posten.
                                                                              Met vriendelijke groeten
                                                                                 Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re: Digitale thermometer
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2005 11:17 u »
Hallo Jan,

Jouw problemen zijn voor mij zeer herkenbaar. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een thermometer met een metalen sonde. Je kunt deze thermometers zien op de plaatjes van de installatie van A3. Hij heeft volgens mij geen problemen met deze thermometer gehad, maar ik heb verschillende sondes versleten, inderdaad ook door waterdamp.

Sinds een half jaar heb ik een thermometer van Conrad (www.conrad.nl) en die voldoet prima. Hij is spatwaterdicht en koste volgens mij ook zo'n 50 Euro. Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn, ik zou die thermometer niet meer vertrouwen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Pallieter

• Vol lid
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2005 12:06 u »
Henk,

Bedankt voor je reactie ,kan je meer specifieren welk model je hebt aangekocht bij conrad.
                                                                        Mvg,
                                                                   Jan

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2005 13:00 u »
Hoi Jan,

Het is de LCD Handthermometer DT-300. Een link naar de site plaatsen wil niet lukken, ik krijg dan een foutmelding. Ik zal de foto toevoegen. De prijs is overigens maar 24,95 dus dat valt genoeg mee.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2005 14:59 u »
Herkenbaar verhaal. Ik heb ook de vrij grote digitale thermometer van Brouwland, en ik had exact hetzelfde probleem. Ik hoop niet dat ze je mijn oude sonde hebben gegeven... De sonde is gratis vervangen.

De reden was een gebrekkige afsluiting tussen snoer en sonde, waardoor vocht binnendrong met begrijpelijke gevolgen. De nieuwe sonde is beter, maar ik heb deze toch met siliconenkit waterdicht geseald. Ik heb geen enkel probleem meer, en de thermometer werkt buitengewoon goed en nauwkeurig. Ik ben er nog altijd zeer blij mee. Als ik jou was zou ik de sonde gewoon laten omruilen, de aansluiting van het snoer kitten en nog jaren van een heel goede meter genieten.

:degroeten:

SiriS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2005 15:38 u »
Zelf gebruik ik een digitale thermometer van Digitron => nooit een probleem.

Groet, SiriS

Offline J

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
    • Brouwerij Lupiline
« Reactie #6 Gepost op: 04-05-2005 17:35 u »

Inderdaad een heel gekend probleem.
Ik had eerst zo'n oud model vran Brouwland (zo'n wit). Na een paar brouwsessies flipte hij totaal.
Ik heb hem toen mogen omruilen (mits een kleine opleg) voor het nieuwe model, dat spatdicht zou zijn.
Helaas na 1 brouwsessie werkt deze niet meer.  Ik heb toen de sonde kunnen omruilen (gratis). Weet echter niet of het al van het nieuwe type is (omgeruild begin januari).
Tot nu toe nog geen probleem gehad.

Dit tip van het dicht kitten ga ik wel proberen.
Edgar welke silicone kit heb jij gebruikt ? Gewone badkamer of speciale voor voedsel geschikt  ?

J.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-05-2005 18:36 u »
Ik heb gewone transparante badkamerkit gebruikt. Ik dacht dat het wel meeviel met de afgifte van stoffen als dat geheel is uitgehard. Maar eerlijk gezegd ben ik daar niet helemaal zeker van. Het contact met de vloeistoffen is wel zeer beperkt.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2005 10:41 u »
Koop een thermometer met verwisselbare sondes. Conrad heeft de GTH-1170. Die gebruik ik al jaren (de 1150, dat is de voorloper), perfect.

Ik heb een staaf-sonde, die tot ergens 1150C kan meten. Die gebruik ik gecombineerd met een verlengsnoer tijdens het maischen in de ketel. Ik heb ook een draadsonde die zeer snel reageert en die gebruik ik vooral tijdens het koelen. In de uitloopslang achter de koeler heb ik een heel klein gaatje geboord. Daardoorheen doe ik deze sonde en zo meet ik het wort temperatuur.

Het is een oranje/geel apparaat. Er zijn vele sondes voor te koop. Daar heb je al 1 voordeel. Sonde stuk? Apparaat werkt nog.

Ga naar www.conrad.nl en zoek op 'GTH'.

Bestnr.: 100599 - V3
Bestnr.: 120754 - V3
Bestnr.: 120756 - V3

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2005 21:59 u »
Bij Conrad kun je ook de digitale thermometer best.nummer 120031-02 (kosten €18,95 perstuk in 2004) bestellen. Deze heeft nog extra een timer functie (countdown voor maischtijden) en temperatuur alarm!! Ideaal wanneer je de sonde met kit dichtmaakt of -eenvoudiger m.i.- met een stukje krimpkous over de aansluiting van sonde naar het snoertje.

Verder heb ik de sonde aan een zuignapje bevestigd dat tegen de zijkant van maisch / kookketel kleeft (boven het wort), zodat de temperatuur continue te monitoren is. Na 1 jaar nog geen problemen en het batterijtje is nog steeds niet leeg (uiterst belangrijk). Succes met je beslissing.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 05-05-2005 23:46 u »
Hoi Piet,

Dit zijn de bewuste probleemapparaten. Is dus heel erg van belang de sonde goed af te kitten, of af te krimpen. Zonder dat is het ellende (heb ik net als Henk gemerkt).

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-05-2005 07:08 u »
Ik heb dat witte dingetje met metalen sonde ook nog gebruikt (zonder die problemen overigens) en gemerkt dat het minder nauwkeurig is. Eén tot twee graden afwijking als ik me goed herinner, ik vond het in elk geval te veel om er mee te maischen. Het is ook een beetje een flimsy toestelletje. Fungeert nu als vleesthermometer, waar 'ie volgens mij oorspronkelijk voor bedoeld is.

:degroeten:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2005 09:54 u »
Nu bij conrad: tijdelijk geen verzendkosten!! Ik heb meteen zo'n thermometer besteld!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2005 20:17 u »
Ook ik heb op aanraden van het forum de thermometer van Conrad besteld, heb erg goede ervaringen tot nu toe  :duimop:

Gerry

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01-12-2005 22:10 u »
Ik heb meer dan een jaar lang zonder problemen gebrouwen met zo'n thermometer van Conrad type 120031.  Ik heb dat type dan ook aangeraden aan enkele collega brouwers en heb voor hen alles samen reeds een 5-tal van die toestellen besteld.  Inmiddels is mijn eerste toestel en dat van een collega brouwer reeds vervangen.  Vandaag staat een retourzending klaar met 4 te vervangen toestellen.  Het ging steeds om hetzelfde probleem, nl. de sonde die te hoge temperaturen registreerde.  Sommige sondes kwamen zelfs stuk uit de verpakking, of hebben slechts een half uurtje dienst gedaan.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #15 Gepost op: 02-12-2005 08:35 u »
Hallo brouwer,
Had ik dit topic maar eerder gelezen; ik heb ook een thermometer "Brewferm" gekocht bij Brouwland in de zomer.
Na een viertal brouwsels gaf mijn thermometer het op, geen beeld meer, terug naar Brouwland en mijn thermometer werd zonder veel mopperen vervangen door een zelfde nieuw exemplaar. 
Hopelijk houdt deze wat langer stand.  Wel eigenaardig dat de thermometers, die toch redelijk prijzig zijn, zo zwak zijn.
Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 02-12-2005 12:24 u »
Het grote probleem bij de meeste thermo-probe's zijn de verbinding, dus kabel-behuizing. Doordat het meestal ook nog mechanisch(metalen mantel) sterk moet zijn, zijn alle problemen aanwezig.
Vocht is in deze altijd de grote boosdoener. Door condens (damp) die tegen de metalen mantel slaat en condenseert ontstaat er een adhisive werking deze zuigt het element (probe) vol.
En dan onstaat er een sluiting tussen het sensor en de behuizing.
Oplossing:
- Dicht met sanitare kit heel de snoer af.
- Voorkom damp contact met kabel.
- Of haal meet sensor uit probe en neem een wat dikker buisje (koperpijp 12mm) en doe hem daar dan in.
Bovenstaande problemen heb je waarschijnlijk niet met meetsensor en (aangegoten) kabel.
Gr. wil

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 18-04-2006 15:31 u »
Een oud onderwerp, maar ik heb wel een probleem. Ik meende dat een aantal forumleden goede ervaringen had met deze thermometer van Conrad.

Ik heb er nu twee versleten, en dat bij 6 brouwsels. Ik heb de overgang van sonde naar draad dichtgekit en voorzien van een siliconen slangetje (van een fietsventiel), maar helaas, na enkele keren doet het apparaat het nog wel maar is de sonde stuk.

Ik ben wel geinteresseerd in de thermometer waar EBC het over heeft:

Mijn vraag is: welke sonde moet ik hier bij bestellen. Vooral de thermometer in mijn warmwater ketel heeft het flink te verduren: die hangt namelijk in een gesloten vat met water van 80 °C. Waterdamp dus! Welke sonde is waterdicht?

Zou deze voldoen? Ziet er goed uit!

Dan ben ik wel 80 euro voor een thermometer kwijt. En ik heb er twee nodig. Wordt het onderhand toch een dure hobby, dat bierbrouwen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 18-04-2006 15:44 u »
Heeft iemand ook ervaring met de K101 van Conrad? Die is toch weer een stuk goedkoper dan bovenstaand geel apparaat.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 18-04-2006 16:58 u »
Ik geloof dat ik mij gelukkig mag prijzen. Na 15 brouwsels doen de sondes het bij mij nog steeds prima, zelfs die ene die wel eens in zijn geheel het wort in is gegleden...

Hoe heb je trouwens dat ventielslangetje er overheen gefrot? Ik heb dit ook geprobeerd, maar na diverse pogingen opgegeven. De sonde is een stukje dikker dan een ventielslangetje, dus het lukte met geen mogelijkheid.

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 18-04-2006 18:40 u »
Dan zou ik toch de K102 nemen dit is nl een tweekanaals thermometer
en dan twee maal sensor 120744-06 of 120745-06
Ik heb zelf ook een tweekanaals thermometer werkt perfect
een sensor in je maishvat en eentje in je warmwatervat en je kunt beide temparaturen aflezen op een thermometer

Marcel

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #21 Gepost op: 18-04-2006 20:23 u »
Zelf gebruik ik twee K thermokoppels een paneelmeter en een paneel controler.
De thermokoppels zijn 3mm dik en 50 cm lang

ze zijn gevat in RVS, wat kan worden gebogen in de gewenste vorm. Door hun lengte is de connector ruim buiten mijn vaten geplaatst wat er voor zorgt dat er geen vocht bij kan komen. Ik heb er een meter of drie compensatie kabel tussen, om de regelkast vrij te kunnen plaatsen.
link
Op de site zag ik ook voor een schappelijke prijs hand meters die naar mijn mening goed geschikt zijn.

link

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 19-04-2006 09:14 u »
Marcel,
die tip van de tweekanaals thermometer is perfect, bedankt daarvoor. Echter, zoals je op de foto kunt zien is mijn onderste ketel (linksonder), de warmwaterketel, afgesloten. Toch moet ik hier de temperatuur van meten. Ik heb dus een sensor als snoer nodig, volgens mij voldoet de 120754 - 89 (zie foto onder installatie) daar beter aan dan de sensoren die jij bedoelt (met een harde sensor).

Graag advies mensen!

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #23 Gepost op: 19-04-2006 09:28 u »
Een oud onderwerp, maar ik heb wel een probleem. Ik meende dat een aantal forumleden goede ervaringen had met deze thermometer van Conrad.

Ik heb er nu twee versleten, en dat bij 6 brouwsels. Ik heb de overgang van sonde naar draad dichtgekit en voorzien van een siliconen slangetje (van een fietsventiel), maar helaas, na enkele keren doet het apparaat het nog wel maar is de sonde stuk.

Deze heb ik ook (of vergelijkbaar) en na een aantal keren goed gewerkt te hebben is hij afgelopen maandag compleet geflipt. Hij geeft nu alleen nog HI aan als temperatuur. Betekent dat dus dat de sonde kapot is? Ik heb hem uit elkaar gehaald (de thermometer), maar niets aan te doen.

Gr.
Jeroen  ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 19-04-2006 09:38 u »
Ja, de sonde is kapot. Volgens mij moeten we iedereen aanraden de goedkope thermometer van Conrad NIET aan te schaffen. Op Adrie na heeft iedereen er slechte ervaringen mee. Het alternatief dat ik nu aan het ontwikkelen ben, kost 70 euro en lijkt een professionele oplossing te zijn.
Maareuh, wat vinden jullie van mijn sonde?