Verwarmen HERMS

Gestart door Huupke, 22-12-2013 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huupke

Op dit moment zijn we druk bezig onze HERMS op te bouwen. We missen nog wat onderdelen maar we kunnen nog vooruit.

Het ontwerp:


De ketels:


De schrootmolen:


De RVS fittingen:


De kogelkranen, gemonteerde fittingen, flessentoren en schrootmolen:


Het mini pompje:


Voorlopig hebben we maar 2 keer een 1000W elektrische kookplaat. Omdat er maar 1 onder de HLT kan denken we er aan om voorlopig 1 onder de MLT te plaatsen waarmee we het HERMS principe verlaten. Eventueel kunnen we de HLT nog extra verwarmen met een dompel element.
De CLT is onze koeler die het tegenovergestelde van een HLT doet waarbij we gebruik maken van een oude boiler. (helemaal rechts achter in de hoek op de foto met ketels)
De HLT krijgt 4 tap spiralen parallel in het circuit om voldoende debiet te behouden. De MLT krijgt een RVS filterplaat met 3mm gaatjes bij een steek van 5mm. Alle slangen zijn 18,5mm diameter aan de binnenkant en bijna alle fittingen 3/4" BSP in RVS 316.
Voorlopig komt er nog geen CIP tank aan gekoppeld maar er is wel rekening mee gehouden in het circuit. De vergisting zal voorlopig plaats vinden in glazen mandflessen.

Ik hou jullie op de hoogte van onze vorderingen. En tips zijn erg welkom!

Huupke

De vraag is eigenlijk hoeveel Watt elektrische energie er gemiddeld nodig is voor het redelijk snel kunnen verwarmen van een 70L vat. (bij een gemiddeld rendement)
Zoals al aangegeven passen er eigenlijk geen 2 elektrische platen onder de HLT. En ook 2 keer 1000W lijkt me wat slapjes.
Iemand een idee hoeveel gewenst is en hoe dat elektrisch te realiseren is?

seed7

Zijn je pannen inductie geschikt: Hendi inductie kookplaat 2700W of 3500W

Ingo

evertharmeling

Voor de goede orde we gaan de CLT rechts in het circuit naast de BK plaatsen, dat is qua afstanden efficienter natuurlijk. We moeten ook nog onderzoeken wat de koelkracht is van de CLT.

Ps. Luuk en ik zijn samen bezig met deze installatie ;)

Huupke

Geen idee of de pannen inductie geschikt zijn. Echter moeten de platen wel elektrisch schakelbaar zijn. De huidige platen kun je op 100% instellen en vervolgens met een relais aan en uit schakelen. Is dat mogelijk met die inductie plaat?

seed7

Citaat van: Huupke op 22-12-2013  14:29 uGeen idee of de pannen inductie geschikt zijn. Echter moeten de platen wel elektrisch schakelbaar zijn. De huidige platen kun je op 100% instellen en vervolgens met een relais aan en uit schakelen. Is dat mogelijk met die inductie plaat?

Met de simpele uitvoering van de 3500 Watt weet ik dat dat kan. Anders zoek op het Duitse forum naar allerhande modifikaties.

Ingo

Ingo

Huupke

Het Solar pompje wil met een slang van 18 mm nog niet eens 6 0cm omhoog pompen. We hebben het getest met water van 15 graden. Het pompje is het zwaarste model van 14W al kan ik dat op het type plaatje niet terug vinden. Bij horizontaal verpompen komt er nog steeds maar weinig water uit. Heeft iemand hier dezelfde ervaringen mee?

John

Lucht in pomphuis?

Huupke

Zelfs toen ik het pompje volledig onderdompelde werd het niet beter.

John

Mijn pompen (Iwaki's) staan onder niveau van ketels. Toen ik mijn installatie in begin aan uit testen was, viel mijn pompresultaat erg tegen (sterker:was niet toereikend) er bleek toch nog lucht in pomphuis te zitten. Nu laat ik eerst de pompen vollopen met de slang op de uitgang OPEN. Op die manier ontstaat er geen druk op de uitgang en heb ik geen problemen meer daarmee.

Huupke

Verwarmen gaat gelukkig wel een stuk beter nu. Met wat aanpassingen passen er nu 3: 1000 W elektrische kookplaten onder 1 ketel. Het verwarmen gaat nu met zo'n 3 à 4 graden per 5 minuten. Hiervoor hebben we wel het bi-metaaltje uit de platen gehaald omdat deze anders bij 20 graden al stond te schakelen. Met wat geduld kwamen we naar de 92 graden, al zal het systeem daar niet hoeven te komen.



Tevens zijn we gestart met de temperatuur regeling via de Arduino, maar nu alleen nog even monitoren. De temperaturen zijn een perfecte overeenkomst met de klassieke thermometer van Brouwland.



Met wat hout hebben we de ketels een wat stevigere bevestiging gegeven. Nu komen we bij de koelketel ook beter uit met de aansluitingen.



Maandag gaan we verder met de gistkast die onder het blad komt waar nu de gistflessen al staan. Ook zullen we aan de slag moeten met de pomp want dat blijft een probleem, zeker als die straks door de verwarming/spiralen moet gaan pompen. Iemand nog tips/ideeën voor het Solar pompje? Of toch maar een Iwaki aanschaffen?

Huupke

Hierbij een status update van onze HERMS en gistkast in aanbouw.

De spiralen in de HLT:


De elektro kast en de gistkast in aanbouw:


Het leidingwerk (slangen, fittingen en kranen) zijn op de gistkast gemonteerd. Het bovenste deel is scharnierend naar boven en het onderste deel is afneembaar met magneet sluitingen:


Huupke

Na 3 leveringen voor 1 bestelling (Brouwmarkt) zitten we nog steeds zonder gasbrander! Als hij vandaag nog binnen komt dan gaan we zaterdag voor het eerst brouwen. Tot nu toe alleen nog met water getest. Komend weekend zal ik nog wat foto's posten.

Greggy

Citaat van: Huupke op 28-12-2013  22:44 uHet Solar pompje wil met een slang van 18 mm nog niet eens 6 0cm omhoog pompen. We hebben het getest met water van 15 graden. Het pompje is het zwaarste model van 14W al kan ik dat op het type plaatje niet terug vinden. Bij horizontaal verpompen komt er nog steeds maar weinig water uit. Heeft iemand hier dezelfde ervaringen mee?

Yup. Wij hebben 4x de 'zware' varianten van het pompje. 14 W dacht ik. Pompt prima van onder een fust over naar een ander fust bovenlangs (hoogteverschil plm. 70 cm.). 11 liter per minuut red ik alleen niet denk. Het is meer iets van 8 liter / minuut.

En ze zijn niet zelf-aanzuigend. Even rekening mee houden bij het ontwerp.

ErwinH

Ziet er allemaal erg strak uit!
Wat voor soort (hevel-)filters gaan jullie gebruiken? En gaan jullie doorvoeren maken in de pannen/ketels of houden jullie deze intact?

Huupke

Citaat van: ErwinH op 26-02-2014  22:13 uZiet er allemaal erg strak uit!
Wat voor soort (hevel-)filters gaan jullie gebruiken? En gaan jullie doorvoeren maken in de pannen/ketels of houden jullie deze intact?

Er zitten geen hevelfilters in. Alleen een filterbodem in de maischketel met gaatjes van 3 mm bij een steek van 5 mm. (1,5 mm dik en 444 mm diam)
De doorvoeren zijn gemaakt en kun je op de foto's zien. Er moeten alleen nog doorvoeren in de deksel van de HLT worden gemaakt zodat we daar minder warmte verliezen.

Huupke

Inmiddels hebben we 2 brouwdagen achter de rug waarover ik nog iets zal schrijven. De installatie is nu operationeel maar nog niet af. Omdat we in augustus een goed biertje willen neerzetten hebben we alvast een eerste biertje gebrouwen om de vaart er in te houden. Komende weken zullen we nog veel verbeteringen aanbrengen. Hier nog een aantal foto's van onze installatie.

4 tapkoel spiralen parallel voor maximale warmte overdracht:


HLT van de zijkant:


Kookketel (BK) en koeltank (CLT):


Maischketel (MLT) en HLT in actie tijdens het maischen:


Temperatuurregeling van de vergistingskast in actie:


Overzicht van de opstelling:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.