Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alweer een nieuwe  (gelezen 1725 keer)

Offline Everflow

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Brouwerij "de Berk"
Alweer een nieuwe
« Gepost op: 22-12-2013 02:43 u »
Bij deze wil ik me even voorstellen:

Ik ben Ivo uit het op dit moment geen zonnige zuiden van het land.
Door toeval stuite ik op dit forum enige maanden geleden en ik lees het met het grootste plezier moet ik zeggen.

Een beetje geschiedenis:
Door toedoen van een vriend/collega van mijn vader ben ik halverwege jaren 90 besmet geraakt met het biervirus. Na diversen bock- en winterbier "feesten" te hebben bezocht van de begindagen van Pint hebben we de knoop doorgehakt en besloten om zelf te gaan brouwen.
De eerste set was een blikbrouwsel van de plaatselijke drogist. Een groot succes alleen erg saai om te doen. Na het tweede blik halverwege jaren '90 werd dus de beginset aan de straat gezet en zijn we over gegaan op moutbrouwen.

Na enkele jaren brouwen met ons tweeen kreeg mijn maat een steeds grotere interesse in wijn en kwam de klad er redelijk in met het brouwen. Hij werd uiteindelijk een zeer respectabel sommelier die recentelijk stad en land afgaat voor goede wijnen en proeverijen.
Ik ben nog een jaar of 2-3 doorgegaan met brouwen maar zag uiteindelijk de lol er niet meer van in. Iets wat je jaren samen gedaan hebt is alleen erg alleen zeg maar, dus ik heb alles in dozen en kratten gestopt en opgeborgen.

Na wat omzwervingen in binnen en buitenland vanwege mijn werk heb ik mijn vaste plek enkele jaren geleden gevonden met mijn vrouw en recentelijk onze kersverse dochter. Huisje,boompje, beestje zeg maar, en een schuur achter in de tuin waar we niks mee deden.
Dus ik heb een jaar of 2-3 geleden alles van zolder-kelder gehaald en ben weer begonnen met brouwen.
Alles wat ik in de loop der jaren heb verzameld is zelf gemaakt ( Werktuigbouwkundige van beroep) Dus pannen, filters, branders etc etc is eigenhandig gemaakt.
Het enigste wat ooit gekocht is, is een vergistingsvat en enkele mandflessen.

Door mijn brouwervaringen uit midden-eind '90-jaren lees ik dit forum soms met stijgende verbazing. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat wij ooit de hele boel met chemische middelen porseleinschoon maakte en panisch gek werden van een vuiltje. Maar ja, dat was toen en nu is nu.
Ik sta dus nog altijd in dezelfde homemade 70 liter pan te roeren zonder toeters en bellen. Ik heb enkele maanden geleden wel even een Javalfilter in elkaar geknutseld en ik moet zeggen dat dat een super idee is. Beter als gloeiend hete wort passeren door een katoenen theedoek  ;D.

In de kelder staat trouwens een Weizen, IPA, tripel en blond te wachten om gedronken te worden. Het eerst volgende brouwsel staat dinsdag op het programma en wordt een Baltic Porter.

Aan eenieder hier: veel brouwplezier en laat de pinten smaken!  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Alweer een nieuwe.
« Reactie #1 Gepost op: 22-12-2013 09:29 u »
Welkom terug in deze hobby Ivo.

Zo te lezen gaat dit helemaal goedkomen!

Brouw ze,
William

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Alweer een nieuwe.
« Reactie #2 Gepost op: 22-12-2013 09:47 u »
Welkom op het forum Ivo!

Leuk dat je weer opnieuw begonnen bent.
Succes hè

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
Re: Alweer een nieuwe
« Reactie #3 Gepost op: 23-12-2013 20:35 u »
Mooie intro Ivo! Veel plezier met het herontdekken van de hobby. Maar dat is al goed gekomen lees ik.
Je werk als werktuigbouwkundige komt ook goed van pas binnen de hobby.

Dat je maar vele mooie bieren mag brouwen!  :brouwen:

Offline Everflow

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij "de Berk"
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2013 23:29 u »
Dank jullie wel heren.

Ik ben de hobby eigenlijk nooit uit het oog verloren. Het stond alleen even geparkeerd zeg maar  ;)
Maar sinds de pannen weer van zolder zijn gehaald enkele jaren geleden brouw ik toch minimaal 1 keer per maand

Wat jij zegt rené is inderdaad erg handig. Door mijn beroep heb ik de beschikking over een gigantische werkplaats met draai- en freesbanken, kantbanken, rollenbanken, lasapparaten enz enz. En het mooie is dat ik het elke dag gebruik, dus wat brouwapparatuur bedenken en maken is geen probleem hier. (En een chef die de hobby deelt scheelt ook enorm).

Ik merk wel dat door de software die nu beschikbaar is het allemaal wat gemakkelijker is geworden. Nou wil ik niet zeggen dat ik een ouwe zak ben maar ik heb mijn recepten tot 1 jaar geleden altijd op een A4-tje zitten uit te schrijven (Bij gebrek aan een computer).

Vandaar dat er waarschijnlijk nog wel enkele vragen komen van mijn kant, maar het forum lezende is dat geen probleem.

Groeten,

Ivo

Offline Everflow

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij "de Berk"
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2013 00:06 u »
Voor de geïnteresseerden ben ik trouwens al een hele tijd bezig om de boeken van Dave Line om te zetten in een Nederlandse versie via Word.

Het is een gigantische klus om al die ouwe recepten (200+) uit de jaren 70 om te schrijven en te vertalen, vooral vanwege de oude angelsaksische inhoudsmaten zoals Oz, gallon en lb (De Engelse versie dus). Mijn casio draait overuren het laatste jaar  ;D

Ik hoop ergens rond de zomer 2014 klaar te zijn en zal dan wat interesante recepten posten hier.

Groeten,

Ivo

Tags: