Forum best antwoord

Gestart door Adbrouwt, 21-12-2013 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Best forum antwoord invoeren

Goed idee
Nee Jacques is de baas
Misschien wel leuk om te proberen (die niet waagt die niet wint)
Ik zie deze functionaliteit niet zitten omdat de topicstarter niet altijd weet wat het beste antwoord is
Ik zie deze functionaliteit niet zitten omdat nadat de topic starter zijn keuze heeft gemaakt een beter antwoord gegeven kan worden
Mijn verwachting is dat veel topic starters niet de moeite nemen om een antwoord als beste aan te merken.
Ik kan zelf wel bepalen wat het beste antwoord is

Adbrouwt

Vaak zie ik in discussies dat er een herhaling van zetten is of dat als je een antwoord zoekt je een compleet topic moet doorspitten om het voor jou beste antwoord te vinden. Nu kwam ik op yahoo het volgende tegen:



Het gaat mij om de mogelijkheid om te stemmen op een goed antwoord. Het meest gekozen antwoord komt onder de vraag te staan. Voordeel je hoeft niet een compleet draad door te spitten. En vaak zal dit ook het meest logische antwoord zijn. Ander voordeel is dat niet iedereen zijn standpunt hoeft te herhalen van deze of gene heeft gelijk maar even klikken op het beste antwoord en klaar.

Maar ik ben dol op discussies dus het is niet mijn bedoeling deze tegen te gaan maar een te vaak herhaling van zetten vinden veel volgers vermoeiend denk ik.

Verder ga ik gewoon door met brouwen en het volgen van de geweldige polemieken.
 :degroeten:

Bert van Vliet

Wel een heel handige functie ja vooral als er eindeloze discussies ontstaan interessant voor sommigen anderen willen gewoon snel het beste antwoord vinden :) ik zie er wel wat in!

Twonky

Dat is inderdaad handig Ad, bij Stackoverflow doen ze dit ook, en dat werkt inderdaad als je iets zoekt heel handig, niet voor discussies, maar wel voor vraagstelling, dus het zou mooi zijn als je bij het beginnen van een draad het formaat aan kan geven...


Zwaai
 :degroeten:

Jacques

Dit systeem gaat voorbij aan het feit dat het antwoord met de meeste stemmen niet het beste antwoord hoeft te zijn. Hoe bepaal je dat een gegeven antwoord voor jou ook het beste antwoord is?
We hebben de afgelopen jaren gezien dat het inzicht in het brouwproces wijzigt. Wat de gangbare opvatting was in bijvoorbeeld 2009 hoeft niet het geval te zijn in 2013.

Verder voorkomt dit systeem niet dat een vraag voor de 10e keer gesteld wordt waarna elke keer weer een discussie ontstaat. Verwijzen naar de zoekfunctie en tags kan weliswaar tijdrovend zijn maar ook heel leerzaam. Je ziet namelijk meer antwoorden en opvattingen. Want als het gaat om het brouwen van bier is de som van 1 + 1 niet altijd gelijk aan 2.

Bert van Vliet

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  16:52 uDit systeem gaat voorbij aan het feit dat het antwoord met de meeste stemmen niet het beste antwoord hoeft te zijn.
We hebben de afgelopen jaren gezien dat het inzicht in het brouwproces wijzigt. Wat de gangbare opvatting was in bijvoorbeeld 2009 hoeft niet het geval te zijn in 2013.

Verder voorkomt dit systeem niet dat een vraag voor de 10e keer gesteld wordt waarna elke keer weer een discussie ontstaat. Verwijzen naar de zoekfunctie en tags kan weliswaar tijdrovend zijn maar ook heel leerzaam. Je ziet namelijk meer antwoorden en opvattingen. Want als het gaat om het brouwen van bier is de som van 1 + 1 niet altijd gelijk aan 2.

Ben het bij nader inzien wel met Jacques eens, het systeem kent veel beperkingen :)

Adbrouwt

Allereerst weet ik dat je niet van veranderingen houdt Jacques maar ik ga je toch proberen te overtuigen. Het zou toch mooi zijn als we het forum nog mooier zouden kunnen maken. Dat is mijn insteek niks meer en niks minder. Jij blijft de baas.

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  16:52 uDit systeem gaat voorbij aan het feit dat het antwoord met de meeste stemmen niet het beste antwoord hoeft te zijn. Hoe bepaal je dat een gegeven antwoord voor jou ook het beste antwoord is?
Dat is nou juist het mooie van het systeem als dit door veel mensen als beste antwoord gevonden wordt zal het wel een goed antwoord zijn. De discussie is natuurlijk niet gesloten en gaat gewoon verder voor iedereen die een ander antwoord wil of een nieuw inzicht wil opdoen. Dus win win mensen die snel een antwoord willen hebben dat en de Jacques en RobinB's kunnen zich heerlijk uitleven met hun discussies.

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  16:52 uWe hebben de afgelopen jaren gezien dat het inzicht in het brouwproces wijzigt. Wat de gangbare opvatting was in bijvoorbeeld 2009 hoeft niet het geval te zijn in 2013.
Geen probleem Jacques open je gewoon een nieuw topic. Vertel wat je wil veranderen en daaruit komt weer een mooi nieuw best gewaardeerde antwoord.

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  16:52 uVerder voorkomt dit systeem niet dat een vraag voor de 10e keer gesteld wordt waarna elke keer weer een discussie ontstaat. Verwijzen naar de zoekfunctie en tags kan weliswaar tijdrovend zijn maar ook heel leerzaam. Je ziet namelijk meer antwoorden en opvattingen. Want als het gaat om het brouwen van bier is de som van 1 + 1 niet altijd gelijk aan 2.
Dat een vraag vaker gesteld wordt is natuurlijk geen enkel probleem. Veel sneller zullen mensen zich het beste antwoord herinneren en iets van die strekking opschrijven. Dus weer een goed antwoord welke herhaald wordt en de kracht van herhaling hoef ik jou niet uit te leggen toch Jacques?

Helaas is het natuurlijk wel zo dat dat wat de meeste vinden niet altijd het beste is. Net zoals met de TV gewoon selectief zoeken en deze nieuwe functie helpt daarbij.

Adbrouwt

Citaat van: Bert van Vliet op 21-12-2013  16:56 uBen het bij nader inzien wel met Jacques eens, het systeem kent veel beperkingen :)
Neeeee juist niet het opent juist deuren. Snel antwoord en toch ruimte voor discussie. Wat is de beperking volgens jou Bert?

Fripel

Zeer goed initiatief, brengt systeem aan in de vele mogelijke antwoorden op dezelfde vraag.

Daarnaast blijft voor de conservatieven onder ons alles verder voor wat het is, het voegt slechts iets toe en is op zijn minst het proberen waard !

Van stilstand is nog nooit iemand beter geworden, we willen toch vooruitgang hier op het forum ?

Bert van Vliet

Ik ben het met beiden wel eens :) en zoals af het verwoord klinkt het
Indd aantrekkelijk, dan lees ik de reactie van Jacques en denk ik ja daar is ook wat voor te zeggen.

Ik zeg probeer het maar als het niet bevalt kun je het altijd weer afschaffen :)

HopSwiers

Ik ben het toch eerder met Jacques eens! Bier brouwen is alles behalve een exacte wetenschap en deze wetenschappen heeft voortdurend nieuwe inzichten. Het kent duizenden variabelen!
Door een volledig topic heen gaan vaak kost veel tijd maar is zeer leerrijk! Het laat je ook meer instaat om zelf er over na te denken (zonder de eerste beste 2 Ć  3 meningen te lezen en over te nemen) en misschien tegen het einde van het topic zelf een mening te hebben!
Bij stackoverflow is het soms handig, maar zelfs dan (in mijn geval voor R codes) moet je als nog ver door lezen en zijn 'de beste' antwoorden gedateerd...

broeder

hoi,


Ik denk dat het toch een goede is om het uit te proberen.
Soms wil je gewoon even snel ergens een antwoord op hebben.
Wil je de diepere achtergronden weten dan ga je via de Tags of zoekfunctie de nodige info raadplegen.
Waar je ook een antwoord vandaan haalt, je zal toch zelf een keuze moeten maken.
Dus waarom niet meerdere wegen bewandelen.


Groet,
broeder Willem

zeebrew

Lijkt me helemaal niets: het hele internet en (a)sociale media lijken te moeten drijven op likes, plussen en ander geneuzel. Iedereen en alles moet gejureerd en beoordeeld zijn.  Quasi populistische schijnwerkelijkheid, de meeste stemmen gelden,  kom nou toch,  gebruik zelf je gezonde verstand en vorm je eigen mening.  Dat is juist de kracht van een forum.

Jacques

Een aantal jaren geleden hebben we een zogenaamd karma-systeem kort op het forum gehad. Hier kwam heel veel weerstand tegen. Sommigen hadden het idee dat ze ook nog eens op het forum een beoordeling kregen. En een keer per jaar beoordeeld worden vonden ze genoeg...
Datzelfde idee heb ik met dit systeem. Mensen stemmen op een antwoord en geven daarmee hun waardering op een antwoord en waarderen daarmee ook indirect de beantwoorder.

Daarnaast is een dergelijk systeem ook niet zo zomaar in te bouwen. Dat vereist de nodige programmering.
Wil het werken moet het gedurende een wat langere periode gebruikt worden. Het is niet een systeem dat je even uitprobeert.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  21:55 uEen aantal jaren geleden heb ik een zogenaamd karma-systeem kort op het forum gehad. Hier kwam heel veel weerstand tegen. Sommigen hadden het idee dat ze ook nog eens op het forum een beoordeling kregen.
Dit heeft niets met karma of likes te maken. Je hoeft niet zichtbaar te maken hoeveel stemmen iemands antwoord krijgt. Met de meeste stemmen staat onder de vraag. Of dit nipt is of met een straat lengte doet niet terzake.

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  21:55 uDaarnaast is een dergelijk systeem ook niet zo zomaar in te bouwen. Dat vereist de nodige programmering.
Ik heb geen idee of dit makkelijk of moeilijk is maar er is zoveel kennis op dit forum aanwezig dat ik me niet kan voorstellen dat er niemand is die een script hiervoor kan schrijven. Dit is dus een vraag aan alle computer nerds die ook lekkere biertjes brouwen.

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  21:55 uWil het werken moet het gedurende een wat langere periode gebruikt worden. Het is niet een systeem dat je even uitprobeert.
Dat weet je niet dus waarom niet, proberen zou ik zeggen mens durf te leven. Het is poep simpel als mensen niet stemmen op antwoorden so what. Dan gebeurt er niets en ziet alles er hetzelfde uit als nu. Dus je kunt nauwelijks verliezen. Dat is het mooie van iinvloed hebben op al gegeven antwoorden.

Nog even een overdenking voor Jacques. Er zijn altijd mensen die ergens meer verstand van hebben en de kunst is hier gebruik van te maken. Als mensen zich ergens betrokken bij voelen zullen ze zich ergens meer voor inzetten.

Vandaag nog gelezen dat jij de koning bent van het hobbybrouw forum en dat staat niet ter discussie.

koffie

Citaat van: Jacques op 21-12-2013  16:52 uDit systeem gaat voorbij aan het feit dat het antwoord met de meeste stemmen niet het beste antwoord hoeft te zijn. Hoe bepaal je dat een gegeven antwoord voor jou ook het beste antwoord is?
We hebben de afgelopen jaren gezien dat het inzicht in het brouwproces wijzigt. Wat de gangbare opvatting was in bijvoorbeeld 2009 hoeft niet het geval te zijn in 2013.
Omdat dit systeem gestoeld is op het feit dat de topicstarter aangeeft wat het goede antwoord was. De keus c.q. 'het goede antwoord' is dan dus ook vanuit optiek van de topicstarter, niet van anderen.

Je zoekt naar een bepaald onderwerp en komt op een topic terecht. Je ziet dat de vraag vrijwel overeenkomt met je eigen vraag, en vervolgens zie je ook nog eens wat voor die vraag destijds het juiste antwoord was.

In die opzet heeft het niets met likes, plussen of karma te maken. Gewoon de vrager aan laten geven aan welk antwoord hij het meeste heeft gehad.

Adbrouwt

Citaat van: koffie op 21-12-2013  23:41 uOmdat dit systeem gestoeld is op het feit dat de topicstarter aangeeft wat het goede antwoord was. De keus c.q. 'het goede antwoord' is dan dus ook vanuit optiek van de topicstarter, niet van anderen.
Hmmm interessante toevoeging koffie. De topic starter stem heeft meer gewicht dan de overige stemmen. Mocht de topic starter vergeten of te lui zijn om te stemmen dan hebben de overige lezers meer invloed.

RobinB

Citaat van: koffie op 21-12-2013  23:41 uIn die opzet heeft het niets met likes, plussen of karma te maken. Gewoon de vrager aan laten geven aan welk antwoord hij het meeste heeft gehad.
Dat is wel aardig inderdaad. Bij voorkeur zonder de stemmen van derden en met de mogelijkheid op eerdere stemmen terug te komen. (Ivm voortschrijdend inzicht)

Desalniettegenstaande vind ik een dergelijke opzet meer iets voor een vraagbaak dan een (discussie-)forum. :)

Herman

Wie zegt dat de topicstarter de waarde van de antwoorden kan beoordelen. Als er meerdere antwoorden zijn en hij kiest voor een suboptimale oplossing en keurt deze als de meest relevante, dan zegt dit geen ene biet(suikerbiet). Ik ken het systeem ook van andere websites en daar wordt het finale oordeel uitgesproken door de moderator na een publieke call om een antwoord als winnend te waarderen.

Persoonlijk vind ik de feature het meest relevant voor nieuwe brouwers die door de bomen het bos niet meer zien. Ik vermoed dat meer ervaren brouwers wel tussen de regels door kunnen lezen en vooral discussieren.

Adbrouwt

Citaat van: Herman op 22-12-2013  00:51 uWie zegt dat de topicstarter de waarde van de antwoorden kan beoordelen. Als er meerdere antwoorden zijn en hij kiest voor een suboptimale oplossing en keurt deze als de meest relevante, dan zegt dit geen ene biet(suikerbiet).
Dit is in mijn ogen de grootste misvatting op dit forum. Waarom zou een topic starter geen goed oordeel kunnen geven wat voor hem of haar relevant was. Ik heb je hoog zitten Herman maar dit vind ik een beetje hautain.

Citaat van: Herman op 22-12-2013  00:51 uPersoonlijk vind ik de feature het meest relevant voor nieuwe brouwers die door de bomen het bos niet meer zien. Ik vermoed dat meer ervaren brouwers wel tussen de regels door kunnen lezen en vooral discussiĆ«ren.
Wederom een herhaling van zetten. Wie zegt dat nieuwe brouwers door de bomen het bos niet meer zien. Er zijn mensen die slimmer en handiger zijn in een week brouwen dan andere in 20 jaar brouwen. En een ervaren brouwer heeft ook wel eens een vraag en dan is het handig als je deze snel kunt vinden of andere snel kunt helpen met het antwoord.

Kom op forum gebruikers, zie het eens positief en van de zonnige kant in. Probeer eens mee te denken hoe dit forum nog beter kan worden.

Oscar

Eigenlijk is de test heel simpel :

* Maak een nieuw topic./board aan met de titel "Vraag & antwoord"
* Iemand met een vraag (welke gesteld is via een apart topic) mag hier na verloop van tijd een post doen waarin hij meld wat zijn vraag is. Met daarbij het antwoord dar hem het beste bevalt. !! uiteraard met en link naar het topic waar de vraagstelling wordt gedaan.... :-)

Woozl

Citaat van: Oscar op 22-12-2013  02:56 uEigenlijk is de test heel simpel :

* Maak een nieuw topic./board aan met de titel "Vraag & antwoord"
* Iemand met een vraag (welke gesteld is via een apart topic) mag hier na verloop van tijd een post doen waarin hij meld wat zijn vraag is. Met daarbij het antwoord dar hem het beste bevalt. !! uiteraard met en link naar het topic waar de vraagstelling wordt gedaan.... :-)

Die vraag zou ook initieel al in dit topic/board gesteld kunnen worden..
Bij de eerste post is waarschijnlijk al duidelijk (voor de poster) of het een 'concrete' vraag is of een opzetje voor een discussie.

Paulus

Niels B.

Ik denk ook dat het alleen zou werken bij concrete vragen. Dit moet dan in het topic al duidelijk zijn.
Bijvoorbeeld schrootmolens.
Ipv 100 topics over "schrootmolen stuk?" "schrootmolen functioneert niet meer?" etc, een duidelijk topic met de vraag, hoe vervang ik mijn walsen

Herman

Citaat van: Adbrouwt op 22-12-2013  01:22 uDit is in mijn ogen de grootste misvatting op dit forum. Waarom zou een topic starter geen goed oordeel kunnen geven wat voor hem of haar relevant was. Ik heb je hoog zitten Herman maar dit vind ik een beetje hautain.
Misschien formuleer ik het niet goed, maar ik doel op beginnende brouwers die makkelijk op het verkeerde been worden gezet. Wat voor de topicstarter het beste antwoord is, hoeft dat nuchter beschouwd niet te zijn. Als jij dat arrogant vind.... En 20 jaar brouwen zegt inderdaad niks, ik ken brouwers die in 3 jaar vaker hebben gebrouwen dan ik in 25 jaar.

Adbrouwt

Citaat van: Herman op 22-12-2013  07:55 uMisschien formuleer ik het niet goed, maar ik doel op beginnende brouwers die makkelijk op het verkeerde been worden gezet. Wat voor de topicstarter het beste antwoord is, hoeft dat nuchter beschouwd niet te zijn. Als jij dat arrogant vind.... En 20 jaar brouwen zegt inderdaad niks, ik ken brouwers die in 3 jaar vaker hebben gebrouwen dan ik in 25 jaar.
Herman dit ziet er al veel genuaceerder uit. Punt is duidelijk. Ik had ook geschreven dat ik je hoog had zitten en dat ik het een beetje hautain vond. Was misschien wel wat te zwaar aangezet vandaar dat ik er een beetje bijgeschreven had. Ik ben natuurlijk wel blij met je bijdrage ook al zie je het voorstel niet zitten.  :-* Kleine aanvulling. Hoelang iemand brouwt is van geen belang, sommige mensen hebben meer interlectuele bagage in hun rugzak zitten dan andere. Ik denk dat sommige die nog nooit gebrouwt hebben super handige antwoorden kunnen geven.  :leren:

zeebrew

Citaat van: Adbrouwt op 22-12-2013  11:27 usommige mensen hebben meer interlectuele bagage in hun rugzak zitten dan andere.
Inderdaad  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.