Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gevitaliseerd (?) water gebruik bij het brouwen van bier  (gelezen 47701 keer)

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • Land: nl
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
Gevitaliseerd (?) water gebruik bij het brouwen van bier
« Gepost op: 02-05-2005 23:46 u »
Vrienden en vriendinnen van de brouwerij.

Tijdens het 2e festival van het KGB heb ik een brouwer ontmoet die vertelde prachtige resultaten te bereiken met "Gevitaliseerd water"

Als ik op Google ga kijken  naar dit onderwerp, kom ik al snel uit op de pagina van de vereniging tegen kwakzalverij  ( www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/323/81 ) maar er bestaat meer tussen hemel en aarde.

Wie heeft hier ervaring mee en kan het e.e.a. kort duidelijk samenvatten?

Groet Peter van den Hurk

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Gevitaliseerd (?) water gebruik bij het brouwen van bier
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2005 08:37 u »
Op die kwakzalversite staat een pdfje met het hele artikel, met daarin een paar links:

http://www.vitaliser.nl/
http://www.gaia-aqua.nl/
http://www.antenna.nl/~natmolen/NM/nl/dept_53.html

Ik heb het niet zo met die anti-kwakzalverijfanatici, maar hier hebben ze vast en zeker gelijk. Hoog-energetisch wervelen en resoneren klinkt als kristalheldere bralala en hoelahoep. Oftewel onzin en geldklopperij. Als je lekkerder bier wilt, kan je beter je brouwkennis vitaliseren op dit forum.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2005 09:03 u »
In het serieuze Brauwelt stond een tijd geleden hierover een artikel. Naar aanleiding daarvan heb ik voor De Roerstok een artikel geschreven over dit onderwerp.

Het lijkt er op dat gevitaliseerd andere eigenschappen heeft dan niet gevitaliseerd water. Een hele grote biologische bakkerij in Duitsland heeft hele goede ervaringen met gevitaliseerd water.

Er is inderdaad veel meer tussen hemel en aarde. Ik doe het in ieder geval niet af als flauwekul.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-05-2005 09:10 u »
Wat was de strekking van dat Brauwelt artikel dan Jacques?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 03-05-2005 09:19 u »
In dit clubblad staan veel wetenwaardigheden die niet hier op het forum staan.

De strekking was dat men op zoek was naar een kleine brouwerij die ervaring wou op doen met gevitaliseerd water. Daarvoor mocht men gebruik maken van de grote installatie voor het maken van gevitaliseerd water van de eerder bedoelde bakkerij.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-05-2005 09:42 u »
Ik wil niet zeuren, maar een oproep om de werking van gevitaliseerd water te willen testen lees ik als heel iets anders dan 'een artikel in een serieus brouwblad'. Nou jij weer  :bokser:  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-05-2005 09:57 u »
Als de redactie van Brauwelt geen heil zag in het brouwen met gevitaliseerd water zouden ze nooit een dergelijke oproep doen.

De ervaringen van de grote bakkerij waren zo overtuigend ten aanzien van het werken met gevitaliseerd water dat brouwers serieus zouden moeten bekijken of zij hiermee wilden experimenteren.
Overigens heb ik op het internet allerlei aardige wetenwaardigheden gevonden over dit onderwerp. Zie weer mijn artikel in De Roerstok.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #7 Gepost op: 03-05-2005 10:00 u »
Beste collega brouwers,

Ik brouw al vanaf het begin met gevitaliseerd water, omdat ik vanaf 1997 een vitalizer van Johan Grander in mijn huisinstallatie heb ingebouwd. Deze installatie heb ik destijds 3 maanden op proef gehad en kon hem daarna zonder kosten weer retour zenden, onder het motto "niet goed geld terug". Wij hebben toen heel bewust gekozen om het apparaat (destijds 2000 gulden!) te houden, vanwege de zeer positieve resultaten die we ervan merkten.

Doordat ik veel contacten in de landbouw had en met name de biologische landbouw, kwam ik via via met dit fenomeen in contact. Boeren die een apparaat aanschaften en daarmee de bron verlevendigden waaruit zij het drinkwater voor de koeien oppompten. De hoeveelheid grondwater moet bemeterd worden omdat hierover grondwaterbelasting moet worden betaald. Deze boeren zagen een duidelijk verschil, namelijk dat de koeien van dit water veel meer dronken dan daarvoor.

Of de kwaliteit van mijn bier hierdoor beter is dan dat van anderen durf ik niet te stellen. Wel ben ik zeer tevreden met mijn gevitaliseerd water en zou het niet willen missen. Gezien de resultaten die ik heb behaald op de twee officiële wedstijden waar ik tot nu toe aan heb deelgenomen zou je iets kunnen veronderstellen ...... ;) (2e prijs klasse A ONK 2004 en 4e op het BONK 2004). Dit is natuurlijk een linke opmerking vlak voor het ONK 2005. :denken:

Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat de Palm brouwerij interesse had om met gevitaliseerd water te gaan brouwen, maar dat weet ik niet zeker.

Onder de volgende links vind je enige informatie:
http://www.grander.nl/
http://www.gezondwater.nl/

Groeten,

Henk  :proost2:

SiriS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2005 10:49 u »
Beste Yomanda´s,

De drie horne gebruikt ook gevitaliseerd water en is er zeer over te spreken. Zelf heb ik nog eens geprobeerd iets te verklaren in de relatie tussen dit water en het brouwproces maar een concreet wetenschappelijke oplossing heeft het niet opgeleverd.

Groet, SiriS

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2005 11:51 u »
Nog een wat meer wetenschappelijk geöriënteerd artikel over het fenomeen water, van Cees Kamp, een Wageningse onderzoeker die ik onlangs heb ontmoet. http://www.xs4all.nl/~ceeskamp/watiswater.pdf

Iemand anders die veel heeft gedaan met onderzoek naar waterkwaliteit door middel van het fotograferen van waterkristallen is de Japanse onderzoeker Masaru Emoto. Destijds heb ik een lezing van hem over dit onderwerp bijgewoond wat uitermate interessant was. Onder de volgende link vind je hierover informatie. http://www.hado.net/

Groeten,

Henk  :proost2:

SiriS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2005 12:40 u »
Veel info is te vinden in volgende link:

http://www.lsbu.ac.uk/water/

Groet, SiriS

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 05-05-2005 14:22 u »
Ik heb nog te weinig gedronken, ik ben nog nuchter...

Als dat water werkelijk zo goed zou zijn en er slechts eenmalige relatief lage kosten zijn verbonden aan het verkrijgen ervan, waarom doen ze dat dan al niet bij de Delta Nuts of Nuon?
Het zou on ze staat miljoenen schelen aan ziektekosten, de tuinbouw zou meer opbrengst hebben. Kortom de Nederlandse industrie zou snel uit het slop komen!

Doe als ik...drink veel, maar blijf nuchter!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2005 09:56 u »
Ik ben nuchter, ik struikel en val plat op mijn bek, de aarde is plat.

Ik zie dat de aarde plat is, hoe komen ze dat bij dat de aarde rond zou zijn.

Ik ben dronken, de aarde draait.

Als mijn roes is afgelopen staat alles weer stil. Gelukkig alles is weer gewoon!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2005 11:13 u »
HIER ook nog een artikel over de wetenschappelijke claims van revitaliseringsadepten.

Ik had nog even niet gereageerd op dit onderwerp omdat ik er eerst eens het een en ander over wilde lezen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een hoop onzin wordt verkondigd in de artikelen over de wonderen van gerevitaliseerd water. De volgende merkwaardige beweringen kwam ik tegen:

1. water krijgt een andere structuur. Water is een vloeistof en heeft helemaal geen structuur. Alleen in de vorm van ijs heeft water een structuur. Welke vorm de ijskristallen krijgen is sterk afhankelijk van de manier van bevriezen en de aanwezigheid van opgeloste en onopgeloste stoffen in dat water.

2. water houdt informatie vast. De enige "binding" in vloeibaar water bestaat uit waterstofbruggen die zeer instabiel zijn en zeer snel verdwijnen om weer nieuwe aan te gaan. Water is continu in beweging bij kamertemperatuur. Er is geen enkel bewijs dat informatie of structuren daarin vastgehouden worden. Niemand kan mij ook duidelijk maken wat die informatie dan precies is en hoe die wordt vastgehouden.

3. water trilt met een bepaalde frequentie. Water trilt inderdaad, net zoals alle materialen en stoffen trillen bij een temperatuur van hoger dan 0 graden Kelvin. Echter, elk molekuul trilt met een andere snelheid, door botsingen tussen de molekulen wisselen zij momentum en dus snelheid uit. De gemiddelde snelheid van alle watermoleculen in een glas bepaalt van de temperatuur ervan. De meest hilarische bewering die ik tegenkwam is dat drinkwater een frequentie van 50 Hz overneemt van het electriciteitsnet  ;D. Zucht. De enige manier om trillingsfrequenties van water te verhogen is het water te verhitten. En als men niet de beweging van watermolekulen bedoelt, wat bedoelt men dan? Wat trilt er dan en waarvan is dat afhankelijk?

Ik erger mij altijd mateloos aan allerlei beweringen over de kwaliteit van ons drinkwater. De drinkwaterbedrijven doen hun uiterste best om goed water te leveren en in Nederland is het drinkwater van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Er gaan veel onzinverhalen rond over ons drinkwater. Zo hoorde ik ooit iemand beweren dat ons drinkwater alleen maar H2O bevat omdat het gefilterd wordt door membraanfilters (omgekeerde osmose). Ten eerste is puur water zeer corrosief, dus dat krijg je nooit door je leidingen heen zonder ze op te lossen en ten tweede is deze wijze van zuiver water produceren zeer duur. Alleen in gebieden zonder zoet water wordt deze techniek gebruikt om van zout water zoet water te maken. Omdat deze persoon dat dacht had hij een duur apparaat aangeschaft om zijn water te voorzien van mineralen. Wat hij niet wist is, dat ons drinkwater meestal een bodempassage ondergaat (het water stroomt een tijd door de bodem heen), waarbij het mineralen opneemt en gezuiverd wordt. Veel drinkwater is zelfs opgepompt grondwater dat al duizenden jaren in de grond zit. Is dat niet gezond dan?

Van mij mag iedereen geloven wat ie wil en er is vast meer tussen hemel en aarde, maar kom dan niet aan met aantoonbaar foutieve, semi-wetenschappelijke "bewijzen".

En Henk, jij bent gewoon een uitstekend brouwer.

Groet,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-05-2005 13:36 u »
Hoi Adrie,

Allereerst natuurlijk bedankt voor het compliment. ;D

Verder zou ik willen zeggen: Erger je niet, maar verwonder je slechts! Er is inderdaad meer tussen hemel en aarde en we weten dat de mensen die zich daarmee bezighouden door hun enthousiasme te vaak doorslaan en dingen gaan beweren die op z'n minst te betwijfelen zijn. In mijn geval heb ik destijds de vitalizer 3 maanden op proef gekregen en heb tegen de verkoper gezegd dat hij maar op moest houden met zijn mooie verhalen omdat ik puur op mijn eigen ervaring af wilde gaan. Om een lang verhaal kort te maken: wij wilden het apparaat na 3 maanden niet meer kwijt.

Ook heb ik eens een lezing bijgewoond van dr. Masaru Emoto, waarin hij zijn onderzoeksresultaten presenteerde over de waterkristallen. Ik was daar samen met mijn broer, een chemicus die reeds tweemaal publiceerde in Nature. Wij waren gezamenlijk overtuigd van het feit dat het zeer interessant was wat Emoto had ontdekt, maar waren het ook in die zin eens dat hij te snel van waarneming naar conclusie ging. Stof voor onderzoek dus, vanuit verwondering. Mijn broer heeft destijds één onderzoek van Emoto vrij globaal gereproduceerd en kwam tot dezelfde waarneming. Wederom géén conclusies maar wel een zeer bijzondere waarneming, die maar niet 1 2 3 te verklaren valt. Hij melde mij toen dat hij een wetenschapper in Cananda kende die inderdaad had aangetoond dat water een "geheugen" heeft. Ik schrijf dit puur om aan te geven dat we dit soort dingen niet ver weg moeten gooien vanuit een stuk ergernis of ongeloof, maar dat het interessant zou zijn om te kijken of en zo ja hoe zoiets dan zou kunnen werken. Om er maar eens een Bijbeltekst tegenaan te gooien: "onderzoekt alles en behoud het goede". ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

SiriS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 09-05-2005 13:45 u »
" Water is H2O, hydrogen two parts, oxygen one, but there is also a third thing, that makes it water and nobody knows what it is. "

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #16 Gepost op: 09-05-2005 15:10 u »
Henk, ik sta open voor onderzoeksresultaten, maar het blijft wel erg vaag allemaal. Ik erger mij niet aan het feit dat mensen onderzoek doen, maar wel aan het gieten van een semi-wetenschappelijk sausje over claims die naar mijn idee niet gegrond zijn.

Ik zou zeggen: brouw eens een bier met het behandelde water en een met gewoon kraanwater (zelfde recept, zelfde brouwinstallatie etc) en voer dan een driehoekstest uit. Dan eens zien of er verschillen te proeven zijn.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 09-05-2005 19:49 u »
Ik zal me binnenkort eens in dit onderwerp gaan verdiepen, maar als beta wetenschapper heb ik sterk de neiging alleen maar dingen te geloven die ik begrijp. Ik "geloof" dus eigenlijk niet, ik bedoel: in mijn visie bestaat iets niet wat ik niet kan verklaren. Sh**, ik word nog vager dan ik dacht. In ieder geval ben ik het op voorhand al met A3 eens. Gerevitaliseerd water lijkt me complete onzin (waarmee ik niemand wil beoordelen of veroordelen, het is slechts mijn boude mening).

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #18 Gepost op: 09-05-2005 20:00 u »
Reinheitsgebot: bier bestaat uit water, gerstemout en hop. Geen gist, gist kende men niet. Voor de rest neig ik naar A3, maar ik sluit mijn ogen niet voor het feit dat niet altijd alles wetenschappelijk verklaard moet kunnen worden. Om dat te kunnen moet je eerst weten waar je moet zoeken, kunnen we alles al wel meten? Ik begin ook al vaag te worden ;)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-05-2007 19:15 u »
Ik zal me binnenkort eens in dit onderwerp gaan verdiepen, maar als beta wetenschapper heb ik sterk de neiging alleen maar dingen te geloven die ik begrijp.

En wat heeft het opgeleverd? Ik was op zoek naar gegevens over meibok of Maibock (meibock vind ik onlogisch) en kwam op de site van 3-Horne http://www.de3horne.nl/De-Bieren/ de geheimzinnige waterbehandeling tegen.

Hopbier
p.s. Maibock wordt niet herkend

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 13-05-2007 19:37 u »
p.s. Maibock wordt niet herkend

Dan kunnen we maar beter spreken over meibok!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-05-2007 19:54 u »
Dan kunnen we maar beter spreken over meibok!

Voor Nederlands bier wel, maar de Jever zou ik toch Maibock willen noemen. Maar laat dit de vraag over het gevitaliseerde water niet doen ondersneeuwen.

Hopbier

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 13-05-2007 20:15 u »
http://www.grandertechnologie.com/nl/grandereffekt/index.php

Toch zie ik niet hoe de vork nu echt in de steel zit.  :-\

* PS: Ben het met Hans eens over de Duitse bock.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-05-2007 20:52 u »
Sjef van de 3 Horne is een paar jaar terug bij ons op proefavond geweest met zijn bieren.
Hij vertelde toen ook dat hij met gerivitaliseerd water werkt volgens de Grander methode.
Om ons te laten merken dat het effect heeft hij 2 flessen water gepakt.
1 fles heeft hij door dit apparaat laten stromen en de andere heeft hij niks mee gedaan.
Wij hebben vervolgens allebei de waters gedronken en bijna allemaal proefden we een verschil.
Het behandelde water was zachter van smaak.

Een ander merkbaar iets was dat de gisting vlotter/beter verliep bij Sjef.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 13-05-2007 21:38 u »
Maar wat wordt er nu precies gedaan met het water bij het (re)vitaliseren? Dat wordt nergens verteld, ik vind het een beetje een vreemd verhaal.

Wesley

Tags: brouwwater