Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Automatiseren HERMS  (gelezen 10990 keer)

Offline Greggy

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Automatiseren HERMS
« Gepost op: 12-12-2013 12:56 u »
Voordat ik een andermans topic verder vervuil... afgesplitst van dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22317.0.html

De HERMS draait! Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24415.0.html

Nu wil ik de boel verder automatiseren. :) Ik ben best technisch, maar dit is een andere wereld. Alle adviezen zijn welkom.
  • Low budget, voor de hobby, omdat het kan.
  • In onze brouwclub zit een C, .NET, Delphi programmeur die dit in elkaar kan hacken.
Eerste idee is een PC/laptop/nettop/Raspberry met Linux denk ik zo maar.

Requirements / bouwstenen nodig; allen te bedienen vanuit de software:
  • Input: temperatuur, plm. 6 stuks: ik denk zo de DS18B20 sensor. Reeds in bezig. Goede ervaringen mee. Nauwkeurig en goedkoop.
  • Output: schakeling aan/uit. Dit kan in vorm van 5VDC output. Daar schakel ik momenteel mijn 3500W elementen mee (indirect, via 40A SSR). In de toekomst wil ik naar elektronische kleppen.
  • Output: elektronische regelaar (spanning, liefst PWM). Om via de software de pompen en roerders te regelen.

Volgens mij kan je door bovenstaande componenten en software alles besturen zoals je zou willen. Eens?

Vragen:
  • Temperatuur input via DS18B20; deze kan niet direct op de PC. Er zijn USB interfaces voor of je zou deze sensoren kunnen uitlezen via een schakel/controleboard? Ik heb geen idee welke en hoe dit dan zou werken.
  • Schakelen: ik ga op zoek naar relaisboards. Ben nog nieuw in deze materie. Ik hou mij aanbevolen als je bijv. 5VDC via USB zou kunnen schakelen.
  • Wij hebben reeds PWM's. Deze kunnen wij regelen middels een potmeter. Zou je deze potmeters niet kunnen vervangen door iets anders; software?
  • Software regelbare spanningsregelaar: L298N DC and stepper Motor dual drive module for Arduino. Heb je per se Arduino nodig of kan je dit ook 'los' aan een PC hangen en tegenaan programmeren?

Mijn Rasp heb ik een half jaar geleden verkocht. Maar die is prima te verkrijgen.

The Electric Brewery kende ik al. Behalve dat hij elektrisch verwarmt en deelprocessen instelt in diverse apparaten is dit m.i. gewoon handmatig brouwen. Was onze inspiratie voor ons controlepaneel (waar nog een mooie full-color sticker op moet...).

Thanks,
Greg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

ThomasM

• Gast
Re: Automatiseren HERMS
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2013 00:44 u »
Kan je niet die temperatuuraflezing doen met arduino?

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Land: nl
  • Work is the curse of the drinking classes
Automatiseren HERMS
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2013 06:30 u »
Arduino kan zeker temperatuur uitlezen/weergeven

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2013 09:10 u »
Kan je ook de DS18B20 sensoren op Arduino aansluiten? Ik heb gisteren veel Arduino Youtube video's bekeken. Leuk spul.

Maar de vragen die ik heb kan ik beter niet hier stellen maar op het Arduino of CircuitsOnline forum.

Iemand ervaring met Arduino? Ik wil graag onze pompen en roerders graag PWM'men. Als dat makkelijk met Arduino kan is dat top.

Offline edwinsch

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2013 09:19 u »
Zoek eens bij Google op BrewTroller of BrewDuino.
Er zijn best veel projecten die al veel functionaliteit bevatten. Indien gewenst kun je er wat uithalen of bijstoppen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2013 10:23 u »
Ik wil graag onze pompen en roerders graag PWM'men. Als dat makkelijk met Arduino kan is dat top.

Dat kan.

Alleen vraag ik me af hoe zinvol dat is, afgezien van de lol van het bouwen. Het lijkt me zinvol als je altijd het zelfde bier maakt. Meeste hobbybrouwers doen dat niet. Stel je maakt een zwaar rogge bier, dan zul je toch met de hand je pompsnelheden moeten regelen omdat anders alles vast loopt.

Voor je voor de variabele hobbybrouwer gaat automatiseren zul je moeten informatiseren. Hoe ga jij meten wat de optimale pompsnelheid is bij een bepaald filterbed?

Een mogelijkheid is om aan je maischketel een "valentine arm" en een "underback" te maken. Het wort loop "vrij" uit je ketel de underback (opvangbak?) in. Afhankelijk van het niveau in die bak schakel je de pomp aan of uit en je hebt ook geen snelheidregeling meer nodig (of eigenlijk maar 1 stand). Je pompt dan dus nooit rechtstreeks van onder je filterplaat.

Zomaar wat overwegingen,

Ingo

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2013 19:09 u »
Kan je ook de DS18B20 sensoren op Arduino aansluiten?

Ja dat kan. Zoek bij google eens op DS18B20 arduino tutorial.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2013 19:14 u »
Bij mijn brouwinstallatie BeerPID waarbij ik met een roerwerk roer in een pan stuur ik het roerwerk spanningsgestuurd aan met PWM. Dit gaat goed. In de sturing houd ik rekening met twee aspecten namelijk de integraal van de brandersturing van de afgelopen paar minuten en de temperatuur van het wort.
Met de hand stel ik de minimale PWM (spanning) in. Eigenlijk moet je hierbij nog de maischtijd meenemen. Gedurende de maischtijd wordt het wort viskeuzer en heb je minder spanning nodig voor hetzelfde roereffect. De minimale PWM stel ik zodanig in dat het wort bovenin net gaat meedraaien. Op die manier is het hele beslag in beweging.

Bij een HERMS heb je een ander systeem maar wel een paar overeenkomsten. Dus mogelijk heb je wat aan het bovenstaande.

BeerPID is de voorloper van Tcontrol. BeerPID gebruik ik voor de brouwdag en Tcontrol voor de vergisting. Met BeerPID stuur ik een modulerende gasklep aan. Zoek op het onderwerp "Geautomatiseerde weckketelinstallatie" voor meer informatie.

Mogelijk heb je wat aan Tcontol-IO. Deze heeft twee DS18B20 temperatuursensoringangen, vier relais uitgangen van 10A en twee TTL in- en uitgangspinnen. Die in- en uitgangspinnen kan je gebruiken als telleringangen maar als je zelf de embedded software op het Tcontrol-IO bord gaat maken ook als PWM uitgang of als Analoge ingang. Tcontrol-IO heeft een USB aansluiting en kan zich gedragen als een HID device zoals een toetsenbord of muis.

Wanneer je de embedded software gebruikt zoals ik die voor deze print gemaakt heb dan kan je middels de commando's zoals beschreven op de leaflet pagina 3 aansturen. De source van de embedded software zoals ik die voor de Tcontrol-IO print gemaakt heb is niet vrij beschikbaar.

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2013 19:54 u »
Ik zou een kleine webserver maken waarop de recepten geselecteerd kunnen worden via een web interface. De web interface kan vervolgens gekoppeld worden met een web UI of een mobile App of een windows form. De temperaturen in de verschillende brouwstappen worden door één of meerdere Arduino's verzorgt die op hun beurt een setpoint ontvangen vanuit de webserver (lees: vanuit het recept). Met simpele en eenvoudige webtechnieken kun je zo een industrieel systeem maken.

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2013 22:24 u »
Ik kom net een topic tegen waarin hetzelfde wordt voorgesteld: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22317.0.html

Edit: LOL, daar is dit van afgesplitst. Sorry voor de spam.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2013 16:51 u »
Kan je ook de DS18B20 sensoren op Arduino aansluiten? Ik heb gisteren veel Arduino Youtube video's bekeken. Leuk spul.

Maar de vragen die ik heb kan ik beter niet hier stellen maar op het Arduino of CircuitsOnline forum.

Iemand ervaring met Arduino? Ik wil graag onze pompen en roerders graag PWM'men. Als dat makkelijk met Arduino kan is dat top.

Heb inmiddels 4 sensoren DS18B20 aangesloten op de Arduino. De zwarte kabels op de foto in mijn testopstelling zijn van de temperatuursensoren. Werkt perfect. Heb helaas geen foto's van uitlezen van vier temperaturen, maar dat gaat heel simpel.

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2013 17:38 u »
Mooie spaghetti! :-) Heerlijk toch he, dat prototypen.

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-12-2013 22:52 u »
Ik pretendeer dan wel technisch te zijn, maar dit is een andere hoek... :D Bedankt voor de info.

Qua sensoren zit het wel goed dus. Even uitzoeken hoe dit werkt en op welke ingangen deze moet komen.

Qua PWM snap ik het hele PWM niet helemaal. Wellicht kunnen jullie hier een licht op schijnen.

Wij hebben deze PWM's aangeschaft:

PWM werkt prima met onze pompen en roerders.

Maar stel ik wil deze vanuit de software bedienen. Kan dat? Ik wil dus eigenlijk de potmeter vervangen of beter gezegd de PWM regelaar aansluiten op Arduino. Heb je dan op Arduino analoog uit nodig of moet je juist de digitaal PWM uit gebruiken?

In mijn gedachte, zonder enige elektronicakennis whatsoever, krijgt stuurt de potmeter nu 0-100% spanning door van wat hij binnenkrijgt. Stel dit is 5V, dan zit ik goed met de PWM Arduino uitgang toch? Omdat deze ook in pulses tussen 0-100% van 5V doorstuurt toch? Of ga ik dan te kort door de bocht? Welke Arduino bordje (of beter gezegd welke uitgang) heb ik dan nodig?

Bedankt!

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #13 Gepost op: 18-12-2013 12:11 u »
Een arduino Uno heeft uit mijn hoofd 4 pwm uitgangen (en met de pwm library kun je elke digitale uitgang pwm maken)

[url]http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite]http://arduino.cc/en/Reference/analogWritehttp://

vr gr

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2013 12:17 u »
Het PWM bordje dat jullie hebben gekocht heb je voor Arduino dus niet nodig, omdat Arduino dat zelf kan. Mocht je toch je potmeter willen vervangen dan zul je een bepaald voltage uit moeten sturen met je analoge poort.

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2013 12:19 u »
Wij hebben deze PWM's aangeschaft:
<knip>
PWM werkt prima met onze pompen en roerders.
Het verbaast me dat hij bij jullie prima werkt. Ik heb er zo 2 besteld en die doen het niet goed. Als je terugregeld onder de 30% vermogen dan komt er niks meer uit. Ik heb gekeken met een oscilloscoop en het signaal dat eruit komt is allesbehalve een PWM blokgolf maar een vuile pulsentrein waarvan niet de duty cycle maar de frequentie varieert. Ik heb hem dan maar ingezet om de motor van mijn automatische kippenhokopener wat te vertragen :-)

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2013 12:25 u »
Welk IC gebruikt men op die PWM's?

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-12-2013 20:18 u »
Even gekeken: een MOSFET en een DIP8 ic met afgevijlde markering, ik gok op een 555-kloon. En een 7812 voor de voeding gek genoeg. Er zijn nochtans 555's met een zeer wijd voedingsspanningsbereik.

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-12-2013 21:07 u »
Even gekeken: een MOSFET en een DIP8 ic met afgevijlde markering, ik gok op een 555-kloon. En een 7812 voor de voeding gek genoeg. Er zijn nochtans 555's met een zeer wijd voedingsspanningsbereik.

Bedankt! Hier nog een beter plaatje...

inderdaad wat ik dus al dacht; die potmeter kan ik alleen door Aduino's analoge uitgang vervangen?

Ik hoopte eigenlijk - en nogmaals, ik heb geen technische kennis - dat ik met de Arduino PWM een voltage kan uitsturen naar bovenstaande PWM. Mijn redenering:

De potmeter krijgt een bepaalde spanning en die regel je met de potmeter van 0-100%. Dus als input op de potmeter 12V is; regel je de output van de potmeter van 0-12V toch? Of misschien krijgt de potmeter minder binnen, prima. Maar de outputspanning van de potmeter stuurt weer de PWM aan voor de PWM motorregeling.
In deze gedachte kan ik Arduino programmeren, een PWM signaal laten uitsturen naar mijn huidige hardware PWM's van de foto, die vervolgens de motor regelen.

Waar maak ik mijn denkfout? Ik snap het niet. :D

Biertje.

Edit: Chinese zooi, maar werken doet het wel. Mijn 24 V motor loopt op 0-100% duty cycle ook erg netjes rond. Geen gepiep, gewoon lopen. Netjes. Kan niet anders zeggen.

Offline cow

• Vol lid
  • Menne Brouwerij
    • Menne Brouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 18-12-2013 22:12 u »
De 555 met potmeter zorgt voor de PWM sturing, Met MosFet voor vermogen schakelen.
Gebruik je een arduino heb je alleen de mosfet nodig: arduino zorgt voor de PWM.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 18-12-2013 22:49 u »
Mooier dan Cow kan ik het niet uitleggen!

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 18-12-2013 23:27 u »
De 555 met potmeter zorgt voor de PWM sturing, Met MosFet voor vermogen schakelen.
Gebruik je een arduino heb je alleen de mosfet nodig: arduino zorgt voor de PWM.

Bedankt Cow! Ik probeer de plaatjes te lezen maar daar heb ik wat tijd voor nodig.

Zeg jij eigenlijk dat het mogelijk is dat ik Arduino PWM's digital output signaal ergens kan inprikken op mijn Chinese PWM (alleen voor het MosFet deel)?
Zo ja waar dan?

Bedankt!

Een mega-elektronica-n00b  :proost:

Offline cow

• Vol lid
  • Menne Brouwerij
    • Menne Brouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 19-12-2013 00:09 u »
Pin 3 van de 555 is output, en gaat als het goed is naar de mosfet.

Als je deze verbinding verbreekt (met mesje door snijden?) kan je de mosfet verbinden met een pwm-output van de arduino (VIA WEERSTAND van 1K), en met weerstand van 47K naar aarde. Zou dan moeten werken.

Vergeet niet dat de arduino met 5v werkt en de mosfet op 12volt! Voorzichtig dus.
Aarde (massa) wel verbinden.

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 19-12-2013 11:08 u »
Cool...! Thanks Cow!! Holy Cow kan ik wel zeggen... :groots: nu nog tijd vinden om hier mee aan de slag te gaan...

Eerst maar eens een prototype maken.

Tags: