Temperaturen, brouwen in een koelbox

Gestart door Hay, 17-12-2013 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

Hoi,

Op advies van Herman open ik toch maar een eigen topic omdat me een paar dingen niet duidelijk zijn bij het brouwen in een koelbox.
Ik heb via Marktplaats een grote koelbox met doorvoer aangeschafd, er zit nu een kogelkraan op met aan de binnenkant daarop aangesloten een soort filterheks van koperenbuis.
Een spiraalkoeler en een gasbrander moet ik nog aanschaffen cq maken en dan wil ik in januari mijn eerste brouwsel gaan maken.
Ik heb van de site van 't wort wat een recept  afgehaald ,peel eel genaamd.
 
Ik dacht dat als je  zo brouwt als Herman deed in het filmpje van brouwtv (infusie geloof ik)dat je dan maar een temperatuur hoeft aan te houden.
En dat als je dan gaat filteren dat je dan wel warmer spoelwater toevoegt.

Maar nu lees ik in een ander topic dat bij een infusie soms ook de temperatuur omhoog gebracht wordt door heet water toe te voegen.
Is dat per se nodig of kan het ook zoals ik het beschreef?
En als je warm water toevoegt om de temperatuur te verhogen heb je dan geen spoelwater meer nodig?

Bvd en groetjes Hay

RS

Het makkelijkste werkt een 1-staps maischschema, dan hoeft tussendoor de temperatuur niet omhoog en is heet water toevoegen overbodig.

Door te spoelen met heet water worden ook de laatste oplosbare suikers uit de bostel (restjes graan) gespoeld. Dit is niet strikt noodzakelijk maar wordt meestal wel gedaan.

Herman

Citaat van: Hay op 17-12-2013  17:30 uIk dacht dat als je  zo brouwt als Herman deed in het filmpje van brouwtv (infusie geloof ik)dat je dan maar een temperatuur hoeft aan te houden.
En dat als je dan gaat filteren dat je dan wel warmer spoelwater toevoegd .
Het is heel makkelijk om een eenstapsmaischschema uit te voeren met een koelbox, zorg voor de juiste temperatuur en laat het rusten (evt. beetje kokend water toevoegen om tussentijds evt. daling van temperatuur te corrigeren.

Citaat van: Hay op 17-12-2013  17:30 uMaar nu lees ik in een ander topic dat bij een infusie soms ook de temperatuur omhoog gebracht wordt door heet water toe te voegen.
Is dat per se nodigt of kan het ook zoals ik het beschreef?
En als je warm water toevoegt om de temperatuur te verhogen heb je dan geen spoelwater meer nodig?

Je kunt een meerstapschema toepassen, dat doe je door kokend water toe te voegen totdat  je de volgende stap bereikt. Je moet dan wel voldoende ruimte hebben in je koelbox, dit komt er meestal op neer dat je met een dikke maisch moet beginnen (bijv. 2-2,5 l per kg mout), na de infusies kom je dan uiteindelijk in de buurt van de 3,5-4,5l water per kg mout.

Wel of niet spoelen is een kwestie van rendement halen. Niet spoelen is mogelijk, maar elke kg mout houdt ook ca een liter vocht vast. Spoelen verhoogt je rendement en zorgt er ook voor dat er wat looistoffen in je bier komen. Dat is niet verkeerd in je bier (al is te veel looistoffen iets dat je moet vermijden, maar da's een andere discussie).

Voor het geval je nog geen boek hebt om je in te lezen, koop dat van A3. Daar staat e.e.a. netjes op een rijtje.

bolks

Komt bij mij een vraag naar voren over die koelbox: geeft die geen weekmakers af?
Ik heb een speciale slang van siliconen om mijn wort door te hevelen bij het spoelen en hevelen uit de kookketel omdat andere weekmakers zouden afgeven die niet gezond zijn voor ons.

foz

Citaat van: bolks op 17-12-2013  20:23 uKomt bij mij een vraag naar voren over die koelbox: geeft die geen weekmakers af?

Een koelbox is een rigide constructie. Daar wil je helemaal geen weekmakers in verwerken.

Herman

Een koelbox  wordt veelal gemaakt van de hardere plasticsoorten PP en HDPE , dit zie ik ook terug bij bijvoorbeeld de Campingaz koelboxen.

bolks

En deze harde plasticsoorten hebben dus zeker geen weekmakers of andere stoffen af die ongezond zijn?

Herman

Volgens mij wel, maar ik geef je geen garantie daarop. Siliconen koelboxen heb ik  nog niet gezien ;) Ik heb wel es goedkope koelboxen gezien die nogal buigzaam plastic bevatten, zonder voedselveilig tekentje. Die zou ik zelf niet kopen.

bolks

Er zit dus (als je een goed hebt) een voedselveilig logo op?
Dan is er wat dat betreft zeker niks aan de hand!

Herman

Bij mij zit er inderdaad een voedselveilig logo op. Maar dat zit ook op slangen met weekmakers, maar da's wel een andere kunststofsoort (pvc volgens mij). Die zijn tot een bepaalde temperatuur voedselveilig, maar daar heb je m.i. bij een koelbox geen last van.

Hay

Bedankt voor de antwoorden zover.
Ja dat boek heb ik al naar zitten kijken maar mocht het niet kopen.
Ben in januari jarig nu heb ik zo'n vermoeden dat.
Maar het staat dus bovenaan mijn verlanglijstje.

Adrie

In DEZE podcast van Basic Brewing gaat een toxicoloog in op allerlei van dit soort vragen. De koelbox is voedselveilig, ook bij hogere temperaturen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.