Honing na vergisten

Gestart door Greggy, 15-12-2013 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greggy

Vandaag op botteldag hebben wij honing toegevoegd (opgelost in water, niet gekookt) aan ons uitvergistte bier. Bier heeft 2 weken vergist. Idee was om het bier iets zoeter te krijgen.

Nu lees ik achteraf dat honing bijna geheel vergistbaar is en dat het gekookt toegevoegd moet worden aan het jongbier.

Hebben we nu een probleem denken jullie? Zo ja, wat zouden de kenmerken zijn?

Niels B.

Dat je het niet gekookt hebt zou niet al te veel uit moeten maken. Honing uit de winkel voldoet reeds aan voldoende voedselveiligheids-eisen om niet direct een risico op besmetting te geven (er blijft uiteraard altijd een risico, maar dat is te klein om je daar zorgen over te maken)
Het effect van vergistbare suikers toevoegen is dat ze vergist worden.. Het bier zal niet heel veel zoeter worden dan als je kristalsuiker toe voegt.
Maar, misschien is het effect van het kleine percentage niet vergistbare suikers wel te proeven.

Waar je wel rekening mee moet houden is de hoeveelheid suiker per ml; al denk ik dat je dat wel hebt gedaan. Teveel suiker toevoegen geeft kans op ontploffinkjes.

Het haasje

Zelf heb ik de gewoonte om te bottelen met (gepasteuriseerde) honing. er gaat dan 2.0 ml per flesje (0.30 liter) in en dat geeft ruim voldoende CO2 voor de hergisting op fles. Zodra je meer dan 10 g per liter gaat gebruiken moet je rekening houden met problemen: Is het niet door "bierbomproductie" dan is het wel door gushing (uit de fles spuiten na openen)...

Greggy

Tijdens het bottelen is er 0,5 g/l honing in gegaan. Of dit gepasteuriseerd was is mij nog niet zeker. Daarnaast 3 g/l suiker.
De honing zal niet terugkomen in de smaak waarschijnlijk en volgens wat ik lees zal koolzuur niet voldoende zijn. Hopelijk geen infectie.

Fingers crossed dan maar...

Herman

Het is heel goed mogelijk dat je bierbommen creƫert. Er zitten sporen in honing die verre doorvergisting tot gevolg kunnen hebben. Ik heb dat zelf ooit eens ervaren met een bier dat met Windsor gist werd vergist en uiteindelijk een SVG van 90%, wat dus niet door de gist alleen komt (die komt zeker niet zo ver).


Niet druk over maken, gewoon af en toe proeven en in de gaten houden.

alrikdew

De honing proef je juist door het pas toe te voegen tijdens het bottelen is mijn ervaring! Niet per se wat zoeter maar wel een honing smaakje.

Greggy

Bommen en/of honingsmaakje ook bij 0,5 g/l denken jullie?  :weetniet:

Het haasje

Het gebruik van 0.5 g honing is veel minder dan die 2.0 ml (ca 2.4 g) die ik vaak per flesje van 30 cl gebruik. Wel moet je nog die 3.0 g suiker mee rekenen. Als de nagisting helemaal afgerond was voordat je die suiker en honing toevoegde zal het wel meevallen met die bierbommetjes/gushing.
Die honingsmaak is bij deze dosering nauwelijks aanwezig, denk ik. Het hangt van de soort honing af en uiteraard ook van hoe gevoelig je voor die smaak bent.

RobinB

Mbt de voedselveiligheid; de lage pH van jongbier voorkomt normaliter uitgroei van Clostridium botulinum sporen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.