Eenvoudige Engelse ale

Gestart door TJ, 15-12-2013 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TJ

Laatst bijgewerkt recept hier.

Vandaag een dagje brouwsels plannen: ik hou van de Britse biercultuur en mis de pub soms. Daarom wil ik graag zelf Engelse ales leren maken. Ik heb in BrouwHulp een recept gevonden (de huisbitter) dat ik wat heb aangepast:

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkEerste bitter
BiertypeBitter
Volume10.00 l
Begin SG1.049 SG
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
7.95 lWater uit Water9.06 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.80 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC78.3 %
0.50 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC21.7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.3.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18.0 gGoldings - E.K.bellen5.0%60 min.27.0 IBU
6.6 gGoldings - E.K.bellen5.0%30 min.5.0 IBU
6.6 gGoldings - E.K.bellen5.0%1 min.1.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0.0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Uitgangspunten:
  • Ik schrok me een hoedje van allerlei recepten met pakweg 7 mouten erin. Ik wil dat aantal graag een beetje terugbrengen. Wat meer met speciale mouten experimenteren komt voor mij later wel, voor nu vind ik het fijn als ik ingrediënten koop die vervolgens niet weg liggen te rotten omdat ik ze nooit meer gebruik.
  • Ik heb de stort wat aangepast om het een beetje oranje te krijgen (zoals op mijn plaatje :) ). Ik vind het alleen lastig in te schatten of dit smaaktechnisch zo de goede manier is.
  • S-04 heb ik in huis, EK Goldings ook. In de Huisbitter stond een gist van Wyeast, daar begin ik nog even niet aan.
  • Ik heb de hopgiften uit de Huisbitter laten staan. Ik denk dat ik het ook bij 1 hop laat, wellicht kan ik de aromagiften vervangen door Fuggles als dit recept goed blijkt te smaken.
  • Ik heb 'm een beetje sterker gemaakt dan de Huisbitter.

Wat mij opvalt zijn de korte kooktijd, de enkele maischstap en een hopgift voor een enkele minuut. Ik ga nog eens proberen te bedenken waarom specifiek deze dingen in een recept voor Engels bier horen :) . Ik denk dat het een aandachtspunt wordt dat de body niet teveel wordt? Ik ben benieuwd naar jullie feedback :) .

MM

Het recept ziet er goed uit. De hopgift van 1 minuut, kan je ook verplaatsen naar 5 min. Om meer hopsmaak te geven kan je je wort voor een kwartier natuurlijk laten koelen. Ik bedoel zonder het door een platenkoeler te laten stromen of nog geen water door je dompelkoeler te laten stromen.

Jacques

Citaat van: TJ op 15-12-2013  12:50 uWat mij opvalt zijn de korte kooktijd, de enkele maischstap en een hopgift voor een enkele minuut. Ik ga nog eens proberen te bedenken waarom specifiek deze dingen in een recept voor Engels bier horen :) . Ik denk dat het een aandachtspunt wordt dat de body niet teveel wordt? Ik ben benieuwd naar jullie feedback :) .

Een antwoord in telegramstijl.

Kooktijd: 60 minuten is niet extreem kort. Bij mij is het het de standaard kooktijd.
Eenmaischstap: typisch Engels.
Korte tijd koken hop: geeft meer hoparoma.
Body: Engelse bieren hebben ondanks laag begin SG veel body.

Opm: om het Engels te houden moet begin SG laag zijn.

TJ

Je hebt gelijk, het begin-SG is te hoog. Ik heb de stort aangepast naar 1.6 en 0.4 kg, het SG komt nu op 1042. Wel raar dat in BrouwHulp het begin-SG nu aan de hoge kant van het groen zit en het percentage alcohol aan de lage ;) .

Ik laat het recept in mijn startpost nog even zo staan eerst, wie weet komen er nog meer aanpassingen :) .

De-Geert


William

Een bietje veul he die 22%, plekbier wordt dat  ;)

TJ

Ik heb nog geen ervaring met die moutsoort... is er een betere manier om kleur te krijgen :) ?

De-Geert

Als je een wat oranje-achtig bier wilt zou ik sowieso meer rond de 20-25 EBC gaan zitten. Die Crystal zou ik max 10% gebruiken, als je het bier dan nog wat donkerder wilt kan je een klein beetje chocomout toevoegen of een deel van de basismout vervangen door een wat donkerder basismout zoals Munchener.






TJ

Is biscuitmout anders geen idee? Ik lees namelijk dat je van chocolademout ook een geroosterde smaak krijgt :) .

De-Geert

Klopt, maar je hebt maar heel weinig nodig. Het is wel een standaard ingredient in Bitters.

TJ

De chocolade bedoel je :) .

arluijen

Citaat van: Jacques op 15-12-2013  16:13 uKooktijd: 60 minuten is niet extreem kort. Bij mij is het het de standaard kooktijd.

De puber in mij maakt dat ik altijd 69 minuten kooktijd aan houd.

De-Geert

Citaat van: TJ op 16-12-2013  14:53 uDe chocolade bedoel je :) .
Jep.
Voor hetzelfde kleureffect heb je veel meer Biscuit nodig en zal het smaakeffect ook groter zijn.

RobinB

Het is maar de vraag of het een heel dik bier wordt met 22% Crystal, maar dat het een hoog percentage is staat buiten kijf. Dat zal ook de reden zijn waarom in BrouwHulp het "SG" pijltje hoog staat en het verwacht alcohol percentage pijltje laag. Door de Crystal vermindert de vergistbaarheid van het bier.

Ik zou ook beginnen met 10% Crystal, evt. 1% choco ontbitterd en de rest palemout.
Voor een indruk op de vergistbaarheid en smaak zou je voor je volgende brouwsel best eens 20% Crystal kunnen gebruiken en de rest zo houden (wel 10% van de pale af natuurlijk).

TJ

Even een update van het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkEerste bitter
BiertypeBitter
Volume10.00 l
Begin SG1.041 SG
Berekende kleur (Morey)28 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
7.95 lWater uit Water8.65 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.70 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC89.0 %
0.19 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9.9 %
0.02 kgChocolademoutDingemans900 EBC1.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18.0 gGoldings - E.K.bellen5.0%60 min.27.0 IBU
6.6 gGoldings - E.K.bellen5.0%30 min.5.0 IBU
6.6 gGoldings - E.K.bellen5.0%1 min.1.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5.0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


TJ

*schopje omhoog*

Dit recept staat komende zondag op de planning, 15 liter :brouwen: . Alvast even vooruit denkend: hoeveel bottelsuiker zal ik nemen? Een ale-recept dat ik heb gezien noemt 5 g/liter, maar is dat niet wat veel?

RobinB

Ligt eraan waar je van houdt. 5 g/liter is voor een bovengistend bier minder dan gemiddeld, maar als je een bijna plat bier wilt kan je natuurlijk altijd nog lager gaan zitten.

TJ

Uiteindelijk nog ietsje aangepast, opgeschaald naar 15 liter en zo uitgevoerd:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkEerste bitter
BiertypeBitter
Volume15.0 l
Begin SG1.041 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12.00 lWater uit Water9.74 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.400 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC89.4 %
0.270 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC10.1 %
0.015 kgChocolademoutDingemans900 EBC0.6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.3 gGoldings - E.K.bellen6.9%60 min.27.9 IBU
7.5 gGoldings - E.K.bellen6.9%30 min.5.3 IBU
7.5 gGoldings - E.K.bellen6.9%1 min.1.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Maischen begon eigenlijk iets te warm (het water koelde minder af door de mout dan bedacht). Verder brouw ik blijkbaar efficiënter dan 75%, ik kwam zwaarder uit en met meer volume. Verder gooit die S-04 er blijkbaar wel de turbo op: zondag gebrouwen, gisteravond (na 3 dagen dus al) maar naar het secundaire gistingsvat geheveld. Het monster smaakte in ieder geval al goed :) .

Ik heb een tijd terug ook alvast andere Engelse hoppen gekocht: Target en Fuggles. De volgende keer bitter wil ik hetzelfde recept doen, maar Target in de eerste en Fuggles in laatste twee giften doen (uiteraard de hoeveelheid gecorrigeerd voor alfazuurpercentage). Of is er misschien een betere manier om deze hoppen in het recept in te zetten?

Ander dingetje: zijn Engelse bitters nu klasse A of B? Ik heb nu "Bitter" gekozen in BrouwHulp, daar zit ik nogal aan de donkere kant. Black Sheep zou echter ongeveer dezelfde kleur moeten hebben. Of kijk ik nu scheel en heb ik gewoon het verkeerde biertype gekozen?

seed7

Bij bitters (en eigenlijk heel veel Engels bier) niet naar de kleur kijken, allen naar smaak. Je vindt bitters in Engeland van heel licht tot donker bruin. Als je toch met kleur wilt spelen dan niet zozeer via de mouten maar een beetje met de brouwsuikers, invert No2 of zelfs No3 en natuurlijk vooral met karamel. In een bitter kun je makkelijk 10% inversuiker kwijt.

Ingo

TJ

Ik heb iets doms gedaan geloof ik: als het goed is heb ik bij Van der Kooy pale crystal gehaald ipv crystal. Dat heb ik echter verkeerd in BrouwHulp gezet, dus eigenlijk heb ik dit gedaan:

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkEerste bitter
Naam recept
Brouwdatum15-12-2013
BiertypeBitter
Volume15.0 l
Begin SG1.041 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.400 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC89.4 %
0.270 kgPale Crystal moutThomas Fawcett and Sons69 EBC10.1 %
0.015 kgChocolademoutDingemans900 EBC0.6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.3 gGoldings - E.K.bellen6.9%60 min.27.9 IBU
7.5 gGoldings - E.K.bellen6.9%30 min.5.3 IBU
7.5 gGoldings - E.K.bellen6.9%1 min.1.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Ik heb nog best veel van deze pale crystal in huis, wellicht kan ik die ook een keer gebruiken in een IPA/APA. Wellicht zou ik dan de "gewone" crystal van TF een keer kunnen gebruiken in dit recept als ik een variant maak met Danstar Windsor als gist. Zoals ik het gezien heb gist die minder ver uit dan S-04, dus het wat meer aanwezige crystalkarakter is daar misschien wel mooi complementair mee :) .

RobinB

Niks mis met pale Crystal, ook een lekkere mout. En 18 EBC is een prima kleur voor een bitter toch?

TJ

Dat denk ik ook. Ik wil alleen wel een beetje "verstandig" gaan brouwen, wellicht een bitter met 100% pale MO maken om te kunnen proeven wat de pale crystal toevoegt. Ik denk dat dat vooral interessant wordt als mijn klimaatkast af is.

Overigens, het waterslot staat nu al geruime tijd stil, wel gaan er nog wal heel kleine belletjes door het bier. Vanavond eens een SG-meting doen.

TJ

Ik ga 'm morgenavond bottelen :) . Hij is nog wel wat troebel, maar het SG is al een week niet meer gedaald. Het monster smaakte alleen wel minder bitter dan ik gedacht had, ik kwam dan ook uit op 1048 in het begin in plaats van 1041. Misschien mijn rendement maar even op 80% ipv 75% instellen voor het volgende brouwsel.

TJ

Net dit brouwsel gebotteld: er kwam toen een erg sterke geur vrij. Het duurde even voordat ik die thuis kon brengen, maar volgens mij heb ik dit eerder geroken met van die nitroblikken Boddington's pub ale (ook wel "the cream of Manchester"). Ik weet niet of iemand die geur kent, maar ik ben wel benieuwd wat ik nu precies ruik. Het zal na rijping vast in balans komen, maar ik weet nog niet of ik er fan van ben zo...

Misschien dan toch maar niet direct zondag de batch met andere hoppen doen.

TJ

Goed, door een overmaat S-04 heb ik van bovenstaande een diacetylbrouwsel gemaakt. S-04 heb ik nog meer zakjes van, dus dat zal ik nog wel weer gaan proberen (en dan goed), maar ik wil het recept nu graag herhalen met Danstar Windsor. Ik heb echter gelezen dat deze gist minder ver uitgist en vraag me dus af: kan ik het recept verder zo laten of wordt het te vol/zoet op die manier :) ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.