Na bijna 8 weken smaakt het bier eindelijk naar meer!

Gestart door Terry, 14-12-2013 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Terry

Omdat mijn Cooper Mexican Cerveza, na 4 weken nog steeds zuur smaakte, heb ik besloten om alle flesjes donker en koel weg te zetten op mijn zolder en er voorlopig niet meer naar om te kijken.

Dit heeft geholpen!

Na bijna 8 weken, toch maar weer een test gedaan, en het smaakt goed! :proost:

Het bier geeft een lekkere tinteling in je mond, wat volgens mij duidt op voldoende koolzuur, en nog beter, die zure smaak is weg! Het is zoals bedoeld een lekkere frisse wegdrinker, die ik goed met de echte Cora kan afwisselen.

Is het bier nu klaar na die bijna 8 weken? Of kan het bier nog beter van smaak worden als ik het nog langer laat staan?

Oscar

Normaal gesproken is een bier al klaar na 4 weken ( 1 week gisten, 1 week lageren, dan bottelen en 2 weken laten nagisten). En de regel is: als het bier lekker is, moet je het drinken... ;)

toon van den broek

Hallo Terry/Oscar,

Vanzelfsprekend  is het bier goed als je het lekker vindt. Maar 4 weken is m.i. absoluut de ondergrens.
Sommige bieren komen dan al op smaak, maar meestal is pas na een week of 6 het bier in balans en kan het nog wel langer duren wil het bier echt super zijn.
Ook is er een onderscheid in bieren die het echt van de hopbitterheid/aroma moeten hebben (de meesten tegenwoordig) of die op het gistkarakter steunen. De eerstgenoemde bieren zijn vanzelfsprekend veel eerder op smaak.
Geduld blijft toch een van de belangrijkste factoren bij het brouwen.

Groet, Toon.

HopSwiers

Ik laat mijn bier sowieso zijn hoofdvergisting doen wat zo een weekje duurt, dan 3 weken nagisten en dan minstens 4 weken op fles! En dat heeft naar mijn (en anderen hun) smaak echt wel verschil! :proost: Daarna verandert het niet zoveel meer, behalve als je het dan een jaar laat staan natuurlijk ;)

JanEric

Zwaardere bieren hebben wel meer tijd dan die 4 weken op fles nodig om te rijpen, is mijn ervaring.
Reken hier maar 6-8 weken voor.
Afgelopen tijd zowel een dubbel, tripel als quadrupel gebrouwen, bij alle drie merk je de evolutie op fles.
Bijvoorbeeld de dubbel die zit nu 6 weken op fles en wordt nog steeds beter.
Eerst was ie wat vlak, licht alcoholisch, weinig schuim nog, dat is nu verdwenen, gisteren eentje met volle schuimkraag, lekker volle body :proost:

HopSwiers

Misschien moet je is de hergisting volgen met een manometer (bestaan leuke draden over op dit forum)! Als de druk stagneert, is eigenlijk nog maar net het consumeren van suikers door de gist zo goed als gestopt.
Maar dan zou ik ze nog eens evenveel tijd of meer geven om alle tussenproducten die smaak afwijking kunnen geven om te zetten (eerst zure smaak en dan ineens niet meer...) of om doodgewoon ze de kans te geven smaakloze tussenproducten om te zetten in aromatische eindproducten  :biersmile:
Zo'n manometer geeft een mooie visualisatie (de mens heeft altijd (vaak te onrechte) meer op zijn zicht vertrouwd) van de hergisting en laat je gemakkelijker batch tot batch vergelijken  :brouwen:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11691.0.html

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 14-12-2013  22:17 uIk laat mijn bier sowieso zijn hoofdvergisting doen wat zo een weekje duurt, dan 3 weken nagisten en dan minstens 4 weken op fles! En dat heeft naar mijn (en anderen hun) smaak echt wel verschil! :proost: Daarna verandert het niet zoveel meer, behalve als je het dan een jaar laat staan natuurlijk ;)

Drie weken nagisten is echt niet nodig. Als het bier is uitgegist kun je bottelen. Onnodig lang op de gist laten staan heeft zijn gevolgen voor de smaak van het bier. Maar als je die smaak prettig vindt moet je vooral je 3 weken nagisting aanhouden.

Voor de vergelijking zou je eens een klein gedeelte van je bier kunnen bottelen als het waterslot nagenoeg niet meer werkt en de rest bottelen na de gebruikelijke 3 weken nagisten. 4 weken na je de laatste flessen gebotteld hebt vergelijk je eens de bieren. Evalueer welk bier je het lekkerst vindt. Tip: laat een ander de bieren inschenken zodat je niet weet wat je drinkt.

dennisbier

En bij ondergisten?
Dan staat het bier ook langere tijd op de gist.
Is het zo dat hoe zwaarder een bier is, hoe zwaarder het weegt dat je het bier op de gist laat staan?
Ik zit nu aan 2 weken gisten. Na 1 week 500 gram suiker in oplossing toegevoegd.
Het slot is nog regelmatig aan het bubbelen. Ik ga dan voor 3 weken hoofdgisting, na sg meting.
Dat is ook giswerk, want misschien behoorlijk wat onvergistbare suikers, blijven over.

Ik merk zelf ook dat mijn bier soms al bijna op is en nog steeds lekkerder wordt.   :proost:
Ik ga deze volgende week bottelen. En opbergen voor tot het voorjaar. (3 maanden).
De balans is meestal gewoon vele malen beter, na wat rijpen.
Maar de hobbybrouwer wil zijn product gewoon graag proeven...  ^-^

Jacques

Bij een ondergist duurt het allemaal wat langer. Ongeveer 2 keer zo lang als bij een bovengist.
Door de lagere temperatuur is het effect van het op de gist blijven staan ook kleiner.
Maar ook hier geldt weer dat als de vergisting is beƫindigd dat je kunt gaan bottelen.

Terry

Bedankt voor alle reacties!

Gisteren kwam het er niet van, maar vanavond ben ik aan het genieten van mijn eigen bier!

Morgen is de ultieme test, wel of geen koppijn/kater  :nut:

Ik ga dit blikbier zeker meer brouwen, het is een heerlijke doordrinker, net als Corona  :biersmile:

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 15-12-2013  15:37 uDrie weken nagisten is echt niet nodig. Als het bier is uitgegist kun je bottelen. Onnodig lang op de gist laten staan heeft zijn gevolgen voor de smaak van het bier. Maar als je die smaak prettig vindt moet je vooral je 3 weken nagisting aanhouden.

Ik werk met een vergistingsvat van het type "omgekeerde dame jeanne CCT"  :D dus tijdens de nagisting spui ik zeer regelmatig de gist. Het klein beetje gist dat dan achterblijft heeft nog genoeg zodat er geen lyse optreedt en is ineens goed voor de hergisting op fles. Last van die smaakafwijkingen heb ik (denk ik) dus niet. ik vind dat aroma meer 'uitgebalanceerd" worden op die manier  :)  natuurlijk vergelijk ik dan altijd de smaak van het nagistend bier en niet van een gebotteld eindproduct... maar zo raar is het nog niet, want bij Moortgat zweren ze voor Duvel blijkbaar ook bij minstens 3 weken nagisting  :weetniet:

Citaat van: Jacques op 15-12-2013  15:37 uVoor de vergelijking zou je eens een klein gedeelte van je bier kunnen bottelen als het waterslot nagenoeg niet meer werkt en de rest bottelen na de gebruikelijke 3 weken nagisten. 4 weken na je de laatste flessen gebotteld hebt vergelijk je eens de bieren. Evalueer welk bier je het lekkerst vindt. Tip: laat een ander de bieren inschenken zodat je niet weet wat je drinkt.

Dit is in ieder geval een goed idee, want als het inderdaad niet veel gunstig verschil oplevert, gaat dat natuurlijk wel schelen in tijd tussen het maken van 2 batches. Ik heb namelijk maar 1 vergistingsvat en de tijd tussen 2 brouwsels is dus altijd minstens 4 weken  :nut:

Lampje

Citaat van: toon van den broek op 14-12-2013  19:42 uHallo Terry/Oscar,

Vanzelfsprekend  is het bier goed als je het lekker vindt. Maar 4 weken is m.i. absoluut de ondergrens.
Sommige bieren komen dan al op smaak, maar meestal is pas na een week of 6 het bier in balans en kan het nog wel langer duren wil het bier echt super zijn.
Ook is er een onderscheid in bieren die het echt van de hopbitterheid/aroma moeten hebben (de meesten tegenwoordig) of die op het gistkarakter steunen. De eerstgenoemde bieren zijn vanzelfsprekend veel eerder op smaak.
Geduld blijft toch een van de belangrijkste factoren bij het brouwen.

Groet, Toon.
Ik ben nu bijna 2 jaar aan het brouwen en 38 batches verder. Ook e.e.a geprobeerd en merk dat 1 week per vol.% alcohol voor mij een mooie vuistregel is.

Jacques

Citaat van: Lampje op 09-04-2023  07:53 uIk ben nu bijna 2 jaar aan het brouwen en 38 batches verder. Ook e.e.a geprobeerd en merk dat 1 week per vol.% alcohol voor mij een mooie vuistregel is.

Die regel is voor mij te simpel en doet geen recht aan de grote verscheidenheid aan bieren. Sommige bieren hebben meer tijd nodig, andere bieren zijn al na een paar weken prima te drinken.
Het is leuk de smaakontwikkeling van een bier te volgen. Wanneer een bier op zijn top is, is voor iedereen anders. Maar is dus ook afhankelijk van de bierstijl.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.