Temperatuur hergisting op fles

Gestart door michel_zeeland, 13-12-2013 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michel_zeeland

Na vele malen gezocht te hebben stuit ik op het volgende. Hoe behandelen we de flesjes die weggezet moeten worden voor hergisting op de fles? Ik doel daarmee het op temperatuur houden.

Conform diverse (geschreven) cursussen houden we een gistingsvat op een bepaalde temperatuur middels een deken (lekker dicht bij de kachel met een thermometer) en wellicht een klimaatkast. Als beginnende brouwer zag ik de "noodzaak" van een klimaatkast, en heb er een gemaakt.

Hoe gaan de andere brouwers om met de temperatuur tijdens het hergisten? Is de oplossing wederom de gevulde flessen ook in een soort van klimaatkast te stoppen bij een temperatuur van 18-24 graden voor een periode van zeg 2 a 3 weken? Natuurlijk zou dat een oplossing zijn, maar ik zie over dit onderwerp helaas niet veel geschreven of oplossingen.

Oscar

Citaat van: michel_zeeland op 13-12-2013  21:21 uNa vele malen gezocht te hebben stuit ik op het volgende. Hoe behandelen we de flesjes die weggezet moeten worden voor hergisting op de fles? Ik doel daarmee het op temperatuur houden.

Je kunt zoeken wat je wilt, en er heel moeilijk over doen. Maar zet ze gewoon in je huiskamer, of keuken, op kamertemperatuur dus. Je hoeft je nergens zorgen over te maken... De temperatuur waarbij je je flesjes laat "hergisten" zodat er koolzuur in je bier komt, is niet zo belangrijk. Ergens tussen de 18 - 22°C is prima, dat hoeft niet gecontroleerd.

Maak het jezelf op sommige punten maar gewoon makkelijk. :brouwen:

michel_zeeland

Helder! Dan maakt dat tijd vrij om je druk te maken over andere dingen.  ::)

Jacques

Je hoeft je er niet druk over te maken. Heb ik tot een tijd terug ook nooit gedaan. De hergisting op de fles krijg je ook wanneer je bier wegzet bij kamertemperatuur.
Maar ik heb ook gemerkt dat de hergisting net even wat vlotter verloopt als je die uitvoert bij dezelfde temperatuur als die van de hoofdgisting. Daarvoor gebruik ik mijn koel-/vergistingskast. Hierdoor staat het bier constant bij dezelfde temperatuur en zijn er geen temperatuursverschillen tussen dag en nacht. In een verwarmde kamer heb je dat meestal wel omdat de thermostaat door veel mensen wat lager wordt gezet. Gebleken is dat een vergisting het beste verloopt wanneer er weinig schommelingen zijn in temperatuur.
En verder heb ik geconstateerd dat de smaak van het bier beïnvloed wordt door de temperatuur van de hergisting. Dit valt het meeste op bij ondergisters. Overigens is die invloed vrij beperkt omdat er maar weinig suikers vergist hoeven te worden.

Het gaat hier om de puntjes op de i. Gewoon wegzetten bij kamertemperatuur werkt dus ook (maar kan soms wat langer duren).

Henielma

Een constante temperatuur van 21 ºC heb ik de beste ervaringen mee.

Onder de 20 ºC en zeker in combinatie met temperatuurwisselingen geeft veel meer kans op een onvolledige hergisting op fles. 

brouwmus

Even een wat ouder topic uit het archief halen:

Heeft iemand wel eens een doelbewust experiment gedaan met betrekking tot het hergisten op fles?

Dat wil zeggen: een gedeelte van het bier laten hergisten op kamertemperatuur en een ander op de oorspronkelijke vergistingstemperatuur?

Zo niet, dan ga ik dat doen met mijn eerstvolgend toegankelijke slachtoffer, een Engelse ale die nu nog in de klimaatkast aan het nagisten is op 18°C (zelfde als hoofdgisting).

Normaliter zet ik het bier voor de hergisting op fles op zolder of in het cv-hok, waar de temperatuur wel mooi constant is maar aan de hoge kant (24°C momenteel). Overigens heb ik met deze werkwijze nog nooit last gehad van ondrinkbaar of onvolledig hergist bier :)

Aanvulling: ik brouw alleen bovengisters.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 11-05-2015  21:28 uEven een wat ouder topic uit het archief halen:

Heeft iemand wel eens een doelbewust experiment gedaan met betrekking tot het hergisten op fles?

Dat wil zeggen: een gedeelte van het bier laten hergisten op kamertemperatuur en een ander op de oorspronkelijke vergistingstemperatuur?

Ja een dergelijk experiment heb ik in het verleden uitgevoerd. Daarbij heb ik ook laten hergisten bij een hogere temperatuur (25 ºC). Het viel mij op dat de temperatuur van de hergisting wel degelijk uitmaakt voor de smaak. Door bij 25 ºC te hergisten krijg je meer esters in je bier.   

brouwmus

Hartelijk dank, Jacques, zowel voor het antwoord als het experiment van vroeger!

Ik ga er dan voor zorgen de Engelse ale niet té warm weg te zetten voor de hergisting.

Groet,
John

Jacques

Citaat van: brouwmus op 12-05-2015  22:27 uHartelijk dank, Jacques, zowel voor het antwoord als het experiment van vroeger!

Ik ga er dan voor zorgen de Engelse ale niet té warm weg te zetten voor de hergisting.

Groet,
John

Ondanks dat een hogere temperatuur meer esters geeft wordt in veel Belgische brouwerijen gebruik gemaakt van een zogenaamde warme kamer voor de hergisting op fles. In die ruimtes is het vaak zo'n 25 ºC. Kennelijk vinden die brouwerijen een hoger estergehalte geen probleem. Past eerlijk gezegd ook bier het smaakprofiel van veel Belgische bieren.
Als je een IPA of een ander biertype brouwt dat het moet hebben van een mout- of hopkarakter kun je beter een lagere temperatuur aanhouden voor de hergisting.

koenibald

Ik heb mijn flesjes (Tripel) 2 weken weggezet in mijn klimaatkast en mijn inkbird op 24 graden gezet. Het probleem met deze methode: ik kan de sensor maar tegen één flesje aan plakken. Deze stond in het midden tussen de andere flesjes op de bovenste plank. Ik heb de flesjes in 2 lagen in de klimaatkast gezet. Tegen de achterwand van de koelkast (bij het koelgedeelte) op de bovenste plank leverde dit een zeer smakelijk bier op met heerlijke hoparoma's en koolzuurprikkeling, maar onderin (dicht bij de warmtelamp) kreeg ik behoorlijke smaak- en geurafwijkingen met zelfs een beetje lijmachtige (velpon) aroma's. Erg jammer voor zo'n smakelijk bier dus...  :huilen:

Gelukkig is ruim de helft (waarschijnlijk) niet te warm geworden en smaakt dit hopelijk even lekker als de eerste die ik geproefd heb!

De les die ik zelf hieruit heb getrokken: wees niet te nonchalant met de temperatuurcontrole ook tijdens de hergisting. Het is dan misschien wel de puntjes op de i zetten, maar het kan je bier alsnog maken of breken!

jaapz

Citaat van: koenibald op 23-04-2018  11:21 uIk heb mijn flesjes (Tripel) 2 weken weggezet in mijn klimaatkast en mijn inkbird op 24 graden gezet. Het probleem met deze methode: ik kan de sensor maar tegen één flesje aan plakken. Deze stond in het midden tussen de andere flesjes op de bovenste plank. Ik heb de flesjes in 2 lagen in de klimaatkast gezet. Tegen de achterwand van de koelkast (bij het koelgedeelte) op de bovenste plank leverde dit een zeer smakelijk bier op met heerlijke hoparoma's en koolzuurprikkeling, maar onderin (dicht bij de warmtelamp) kreeg ik behoorlijke smaak- en geurafwijkingen met zelfs een beetje lijmachtige (velpon) aroma's. Erg jammer voor zo'n smakelijk bier dus...  :huilen:

Gelukkig is ruim de helft (waarschijnlijk) niet te warm geworden en smaakt dit hopelijk even lekker als de eerste die ik geproefd heb!

De les die ik zelf hieruit heb getrokken: wees niet te nonchalant met de temperatuurcontrole ook tijdens de hergisting. Het is dan misschien wel de puntjes op de i zetten, maar het kan je bier alsnog maken of breken!

Misschien kan je met een ventilatortje er voor zorgen dat je de temperatuur in de hergistingskast beter verdeeld. Het lijkt me dat je nu een enorme temperatuurgradient hebt. Misschien is je warmtelamp ook wel gewoon te sterk?

Pim

Citaat van: koenibald op 23-04-2018  11:21 uIk heb mijn flesjes (Tripel) 2 weken weggezet in mijn klimaatkast en mijn inkbird op 24 graden gezet. Het probleem met deze methode: ik kan de sensor maar tegen één flesje aan plakken. Deze stond in het midden tussen de andere flesjes op de bovenste plank. Ik heb de flesjes in 2 lagen in de klimaatkast gezet. Tegen de achterwand van de koelkast (bij het koelgedeelte) op de bovenste plank leverde dit een zeer smakelijk bier op met heerlijke hoparoma's en koolzuurprikkeling, maar onderin (dicht bij de warmtelamp) kreeg ik behoorlijke smaak- en geurafwijkingen met zelfs een beetje lijmachtige (velpon) aroma's. Erg jammer voor zo'n smakelijk bier dus...  :huilen:

Gelukkig is ruim de helft (waarschijnlijk) niet te warm geworden en smaakt dit hopelijk even lekker als de eerste die ik geproefd heb!

De les die ik zelf hieruit heb getrokken: wees niet te nonchalant met de temperatuurcontrole ook tijdens de hergisting. Het is dan misschien wel de puntjes op de i zetten, maar het kan je bier alsnog maken of breken!
Waarschijnlijk heb je veel te veel overshoot gekregen doordat je de sensor midden in die massa flessen hebt geplaatst (verwarmen stopt dan pas wanneer daar de ingestelde temperatuur is bereikt) en mogelijk gebruik je een te zwaar verwarmings-element.
Mijn advies is om het verwarmingselement niet te groot te kiezen en om de sensor tegen een van de buitenste flessen te plaatsen. In eerste instantie zal het verwarmen (te) snel stoppen omdat aan de buitenkant de ingestelde temp is bereikt terwijl de binnenste flessen nog te koud zijn. Maar uiteindelijk (binnen 1 dag) zal overal dezelfde temperatuur worden bereikt.

Neetje

Citaat van: Pim op 23-04-2018  21:01 uWaarschijnlijk heb je veel te veel overshoot gekregen doordat je de sensor midden in die massa flessen hebt geplaatst (verwarmen stopt dan pas wanneer daar de ingestelde temperatuur is bereikt) en mogelijk gebruik je een te zwaar verwarmings-element.
Mijn advies is om het verwarmingselement niet te groot te kiezen en om de sensor tegen een van de buitenste flessen te plaatsen. In eerste instantie zal het verwarmen (te) snel stoppen omdat aan de buitenkant de ingestelde temp is bereikt terwijl de binnenste flessen nog te koud zijn. Maar uiteindelijk (binnen 1 dag) zal overal dezelfde temperatuur worden bereikt.

Ik hang mijn sensor in de vrije lucht. Zodra de omgevingslucht op temperatuur is, worden de flesjes vanzelf warm. Komt niet op een halve dag, Zoals je zegt, met laag vermogen verwarmen. Koelen is niet nodig omdat de temperatuur tijdens hergisting niet veel stijgt.

koenibald

Citaat van: jaapz op 23-04-2018  13:23 uMisschien is je warmtelamp ook wel gewoon te sterk?

Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag. Mijn lamp heeft een vermogen van 25 Watt. Dat lijkt mij niet meteen te sterk.
Ik denk inderdaad dat het plaatsen van de sensor in het midden, en het zowel verwarmen als koelen voor te grote schommelingen heeft gezorgd. Ik hoopte dat de boel vrij snel zou stabiliseren, maar dit is niet gebeurd. Volgende keer inderdaad alleen nog maar verwarmen en de sensor aan de buitenkant dichter bij de bron bevestigen. Een ventilator heeft m.i. minder zin, omdat de meeste warmte door straling komt (het gaat om een IR warmtelamp).

CeesM

Het kan ook oxidatie door licht zijn. Je zet toch ook geen volle bierflesjes in de zon?
Ik verwarm met een verwarmingssnoer, geen smaakafwijking gehad tussen de verschillende flesjes.

EBC

Citaat van: koenibald op 25-04-2018  09:32 uEen ventilator heeft m.i. minder zin, omdat de meeste warmte door straling komt (het gaat om een IR warmtelamp).

Dus je warmt de flesjes rondom de lamp met die straling sterk op. Die flesjes verspreiden de warmte dan weer over de rest van de kast ... totdat je thermostaat het genoeg vindt.

Beter een andere warmtebron kiezen en die ventilator erbij zetten.

koenibald

Citaat van: CeesM op 25-04-2018  14:23 uHet kan ook oxidatie door licht zijn. Je zet toch ook geen volle bierflesjes in de zon?

Smaakafwijking door licht (kattenpis) gaat toch over UV straling en niet over IR straling? Of mis ik nu iets?

Jaap W

Ik zet de kratten met de flesjes voor de naginsting gewoon in mijn warmtekast. Daarin wordt de temperatuur met een inkbird constant op 20 gr. gehouden dmv een keramische warmtelamp met daarachter een kleine ventilator die de warme lucht laat circuleren. Gaat prima. :proost: :biersmile:

CeesM

Citaat van: koenibald op 25-04-2018  16:28 uSmaakafwijking door licht (kattenpis) gaat toch over UV straling en niet over IR straling? Of mis ik nu iets?
Sorry, daar heb ik overheen gelezen. In de eerdere post was het niet duidelijk om wat voor lamp het ging.
Dat met een ventilatortje ga ik ook proberen. Vanmiddag toevallig eentje van de Action meegenomen voor maar € 2,49.

Easywoods

Citaat van: koenibald op 25-04-2018  16:28 uSmaakafwijking door licht (kattenpis) gaat toch over UV straling en niet over IR straling? Of mis ik nu iets?

Nee je mist niets... Klopt helemaal wat je stelt een gewone gloeilamp geeft trouwens ook geen UV straling  :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.