HERMS zelfbouw

Gestart door Nozem, 12-12-2013 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pieter v

Als je begint met maischen zul je toch een filter moeten gebruiken zodat de platen wisselaar niet verstopt raakt.

Maartennijhof

Neem toch aan dat er nu ook een filter in zit anders verstop je de rvs spiraal ook. Wij maken gebruik van een rvs buis in de vorm van een ring met daarin sleuven. het wort is extreem helder en we hebben nog nooit last van verstoppingen gehad.

pieter v

Ja dat klopt, nu gebruik ik een geperforeerd RvS rooster. Maar hoe gebruik je dan de platen wisselaar.

Maartennijhof

Die leg je in je hlt en de ene kant pomp je het wort langs ( je vervangt dus de spiraal) de andere kant gebruik je om het water doorheen te pompen. Als je n 12 v pompje pakt kun je die ook gewoon in het water zelf leggen. Zo stroomt het warme water geforceerd langs het wort en neemt het perfect de warmte over

Maartennijhof

BrouwTV 11: . Kijk maar op +/- 8 min. Daar gebruiken we nog een externe pomp voor het warme water, deze is ondertussen vervangen voor een solar pompje http://shop.solarproject.co.uk/newshop/catalog/product_info.php?cPath=2&products_id=10&osCsid=k7mgvhokacl531kjkpqt7vm8b7

pieter v

Leuk filmpje en een nog mooiere  brouwinstalatie, ik ben vandaag weer iets verder gekomen.

Maartennijhof

Dank u. Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik t wel.

pieter v

Vanavond schoot me te binnen dat ik jaren geleden een koperen koelspiraal gemaakt had. Na even gezocht te hebben vond ik iets tussen mijn oude brouwspullen. Een koperen koelspiraal van rond 15 mm en ongeveer 14 meter lang. Ik heb hem meteen gemonteerd in mijn Herms en het liep perfect. Nu alleen nog even wachten op de volgende brouwsessie of hij de temperatuur goed over brengt.

Huupke

Het sneller verwarmen kun je op meerdere manieren verbeteren. Meer oppervlakte voor warmte overdracht, meer flow/debiet en een hoger temperatuur verschil. Daarom hebben wij een redelijk grote pomp en 4 spiralen. Het temperatuur verschil wil je echter ook niet te groot hebben want je wilt de enzymen ook niet stoppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.