Proef - Invloed wel/niet hydrateren en hoeveelheid korrelgist

Gestart door Robert1968, 11-12-2013 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Zoals belooft onderstaand een voorstel voor een proefopzet ter beoordeling en commentaar. Het zal wel rond de Kerst worden voor de uitvoering hiervan. Dan heb ik tenminste voldoende tijd om de flessen in de gaten te houden.

Ik maak het mezelf wat gemakkelijker door een bierkit te nemen. Voor het doel van de proef maakt het niets uit. Het moet een bovengister zijn en wellicht handig om een "clean" bier te kiezen, zodat eventuele smaak/geur-verschillen eenvoudiger kunnen worden waargenomen.

Ik heb niet zoveel ervaringen met blikken (meer), maar ik dacht zelf aan deze: http://www.Brouwmarkt.nl/coopers-canadian-blond-voor-2023-liter-bier-p-2081.html, maar andere suggesties zijn welkom.
 
Ik maak dan 17.5-18 l wort volgens de verpakking. Naast water en kristalsuiker wou ik 2 g Wyeast gistvoedingscomplex toevoegen, zodat in ieder geval nutriënten niet limiterend zijn voor de gistgroei.
Ik verdeel 2.5 l wort elk over 7 glazen gistingsflessen van 5 liter. Ik verwacht een SG van ongeveer 1050 g/l, maar zal dat natuurlijk meten (refractometer).

De hoeveelheid te doseren gist is als onderstaand (uitgaande van SG1050 en 100% "viability"). Hydrateren doe ik volgens de aanwijzing op de verpakking, betreffende waterhoeveelheid en temperatuur. Bij geen vermelding neem ik 1 g gist op de 15 ml/gram gesteriliseerd water van 30-35C.

Fles 1: Volgens Mr. Malty +25% : 1,5 gram niet-gehydrateerd
Fles 2: Volgens Mr. Malty +25% : 1,5 gram gehydrateerd
Fles 3: 50% aanbevolen dosering , dus 0,75 gram niet-gehydrateerd
Fles 4: 50% aanbevolen dosering , dus 0,75 gram gehydrateerd
Fles 5: 25% aanbevolen dosering , dus 0,37 gram niet-gehydrateerd
Fles 6: 25% aanbevolen dosering , dus 0,37 gram gehydrateerd