Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: WATER - A Comprehensive Guide for Brewers  (gelezen 6375 keer)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
WATER - A Comprehensive Guide for Brewers
« Gepost op: 08-12-2013 15:31 u »

Klik op de afbeelding om het boek te bestellen via Bol.com (en steun daarmee het forum).

John Palmer and Colin Kaminski:
WATER - A Comprehensive Guide for Brewers

1e druk  2013
Brewers Publications
ISBN -13: 978-0-937381-99-1
296 pagina's
prijs: Ç 22,99 (Nederland), $ 13,52 (Amerika)

Eindelijk een waterbijbel waarin alles over (brouw)water staat, van het begin tot het eind. Dat laatste bijna letterlijk, het water wordt gevolgd van zijn oorsprong, via waterwinning, gebruik en waswater tot afvalwater.

Het boek is helder geschreven en er wordt uitstekend uitgelegd. Kennis van scheikunde wordt verondersteld, met mijn oeroude HBS-B kennis was een en ander redelijk te volgen. Ondanks de theorie is het boek vooral voor de praktijk geschreven, bij voorbeeld een hoofdstuk over de interpretatie van het analyserapport van je waterleverancier.
Er wordt diep ingegaan op het maischproces. Welke parameters zijn belangrijk, welke minder en hoe ze te controleren en aan te passen. Het grootste deel van het boek betreft de waterbehandeling, welk brouwwater is geschikt voor welk bier en hoe maak ik dat? De rol van de pH in het brouwproces is het "leitmotiv".

In vier apendices, bijna 45 bladzijden, worden alle achtergronden toegelicht en termen verklaard. De uitgebreide index maakt het boek goed bruikbaar als naslagwerk.

Dit boek is onontbeerlijk voor iedereen die het naadje van de kous wil weten over het maischproces, maar het is vooral onmisbaar voor iedereen die zijn brouwwater behandelt en daarbij wil weten wat hij doet.

Het is niet alleen een boek voor hobbybrouwers, maar ook voor ambachtelijke commerciŰle brouwers.
Dit is geen boek voor beginners. Er wordt, zoals ook in het boek wordt vermeld, een behoorlijke ervaring met het (hobby)brouwen verwacht en daarbij een scheikundekennis op vwo niveau
Naast "leerboek" is dit een voortreffelijk naslagwerk, ik verwacht de nodige citaten in de discussies op het forum.

Bert

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: WATER - A Comprehensive Guide for Brewers
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2013 16:03 u »
Dat klinkt goed Bert. Bedankt voor de review :duimop:

En fijn dat Adrie dit in BrouwHulp heeft ge´mplementeerd zodat iedereen het kan gebruiken.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2013 16:49 u »
IK heb het boek ook.

Ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. De (smaak)effecten van brouwzouten komen ook in diverse andere boeken aan bod. 

Een groot deel van het boek gaat over het voorspellen van pH afhankelijk van de moutstort, watersamenstelling en het gebruik van brouwzouten. Misschien aardig om te weten, maar gebruik een pH-meter (te koop vanaf circa 15 EURO) en zuur de maisch aan tot pH 5.3-5.5 en je hebt de theorie niet nodig om een goed bier te kunnen brouwen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2013 18:14 u »
IK heb het boek ook.

Ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. De (smaak)effecten van brouwzouten komen ook in diverse andere boeken aan bod. 

Een groot deel van het boek gaat over het voorspellen van pH afhankelijk van de moutstort, watersamenstelling en het gebruik van brouwzouten. Misschien aardig om te weten, maar gebruik een pH-meter (te koop vanaf circa 15 EURO) en zuur de maisch aan tot pH 5.3-5.5 en je hebt de theorie niet nodig om een goed bier te kunnen brouwen.

Het is niet altijd mogelijk om de juiste pH te krijgen door aan te zuren, soms zul je zelfs carbonaat moeten toevoegen om de juiste pH te krijgen. Een en ander is afhankelijk van het water dat je tot je beschikking hebt en het soort bier dat je brouwt.
Daarom is dit boek juist zo goed, het geeft inzicht in het maischproces.

En inderdaad, "Een groot deel van het boek gaat over het voorspellen van pH afhankelijk van de moutstort, watersamenstelling en het gebruik van brouwzouten.", daarvoor koop je dit boek. Natuurlijk heb je de theorie niet nodig, wanneer je BrouwHulp, waarin de theorie is ge´mplanteerd, gebruikt kun je echt wel zonder dit boek. Het gaat er om dat je inzicht krijgt in het mechanisme achter de pH.

Bert

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 09-12-2013 09:24 u »
Ik vind het een prachtig boek. Al was het maar omdat alle informatie over water, dat voorheen sterk versnipperd en verspreid op het internet te vinden was, nu overzichtelijk bij elkaar staat. Het boek geeft een mooi inzicht in waterbehandeling, wat wel en wat niet te doen, zodat je weet waar je mee bezig bent als je ermee aan de slag gaat. Terecht stelt het boek dat water een ondergeschoven kindje is bij veel hobbybrouwers. Ik heb zelf gemerkt dat veel bieren/bierstijlen beter zijn geworden sinds ik mijn brouwwater aanpas.

Aanrader!

Tags: