Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aangenaam  (gelezen 1913 keer)

Offline g.nicolaes

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • God schiep de mens. Mannen brouwen bier
Aangenaam
« Gepost op: 08-12-2013 12:52 u »
Hallo,

Ik ben Georges en ben 30 lentes jong. Via mijn schoonvader heb ik het geluk gehad om te mogen snuiven aan de mooie kanten van bierbrouwen. Helaas hebben wij afgelopen zomer afscheid moeten nemen van hem en daarmee ook van zijn brouwkennis!!

In volle overtuiging om "de traditiie" en de herinneringen niet verloren te laten gaan heb ik het stokje van het overgenomen en ben vol overgave mij gaan verdiepen in bierbrouwen. Drie weken geleden voor het eerst zonder hem een brouwsel gemaakt. Het betreft de Gabriel van Brewferm. Ik snap dat dit niet de mooiste manier van brouwen is maar wel een vriendelijke manier om te leren. Gisteren het geheel kunnen bottelen en nu maar geduldig wachten  :biersmile:

Ik heb de materialen van mijn schoonvader gekregen en maak zodoende gebruik van:

2 elektrische weckketels 20 liter (1 warm water en 1 kook/maish)
1 filter emmer (2 emmer op elkaar met een zeefdoek)
1 handmatige schrootmolen
2 mandflessen van 25 liter en 1 van 15 liter

Tijdens het bottelen heb ik een residu van de gist uit de mandfles overgenomen in een fles samen met wat appelsap. Dit is puur een uitprobeersel... Het moet gaan met vallen en opstaan. Sinds gisteren staat het waterslot van dit flesje goed te bubbelen.

Ik hoop in de toekomst nog veel op jullie terug te vallen als ik weer eens een vraag heb  :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Aangenaam.
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2013 12:57 u »
Welkom Georges.

Niet de leukste reden om met brouwen te beginnen maar wel een leuke stimulans om de traditie / herinnering op deze wijze levend te houden.

De basisspullen heb je in ieder geval.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Aangenaam
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2013 14:16 u »
Welkom Georges!

Met de brouwspullen die je hebt van jouw schoonvader zul je snel de overstap op het brouwen met mout maken denk ik. Dan zul je merken dat je veel meer de touwtjes in handen hebt. Ter nagedachtenis kun je vaak virtueel op je schoonvader proosten. Dat doe ik ook ter gedachtenis aan mijn schoonvader, die nu zo'n 3 maanden geleden is overleden. Het laatste bier dat ik gebrouwen heb was precies zoals hij dat graag dronk...

Offline g.nicolaes

• Boven 10 berichten
  • *
  • God schiep de mens. Mannen brouwen bier
Re: Aangenaam
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2013 21:01 u »
Hallo Jaques,

Zo is het maar net!

De Gabriel was een moutpakket van Brewferm. Ik heb dus het hele proces doorlopen waaronder schroten ed. Het lijkt me nu leuk om op basis van een recept de grondstoffen in te kopen en dan zelf toe te voegen. Is weer een stapje verder. Ik ga komende week eens naar Brouwland in Belgie. Is pakweg 3 kwartier rijden en altijd leuk om eens rond te kijken (effect kind in een speelgoedwinkel).

Tags: