Wort op gistslurry

Gestart door bierfan, 05-12-2013 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierfan

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Maar goed, ik heb afgelopen zaterdag een biertje gebrouwen die ik vergist heb met T-58.

Nu wil ik zaterdag weer gaan brouwen en wil een keer als test de slurry gaan gebruiken.
Ik wil dus zaterdag brouwen, het zo goed als uitgegistte bier overhevelen, en in hetzelfde gistvat het nieuwe wort hevelen.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!

RobinB


bierfan

Mooi, dan gaan we dat doen!  :brouwen:

RobinB


bierfan

Gaat lukken denk ik. ;)

RobinB

Ik zwenk de gist altijd wel even "los", zodat het beter mengt met het nieuwe wort. :)

bierfan

Ok, doen we.

Moet er nog belucht/geschud worden?

RobinB

Hoe zwaar was het eerste bier?

bierfan


RobinB

Dan verwacht ik dat hij in een aardige conditie is.
Je kan hem lichtjes beluchten, maar doe dit zeker niet te lang, want de gist heeft momenteel geen voering meer.
Als je een litertje starterwort een paar uur van te voren bij giet, dan kan je ook wel een uurtje beluchten.

Herman

Persoonlijk zou ik slechts een deel slurry gebruiken. Alles gebruiken staat gelijk aan te veel enten. Levert ook (prima) bier op, maar wel cleaner dan je wellicht wilt.

bierfan

Het is voor mij toch maar een test, dus ik mik
het er maar gewoon op. Dan kijk ik wel wat er uit komt.

Moet ik alleen nog verzinnen wat ik ga brouwen.
Iets zwaars is het beste dacht ik gelezen te hebben..

kleine Minstreel

Ik brouw meestal 3 of 4 x op dezelfde gist. Hiervoor gebruik ik mijn beproefde fermetor uit de farmaceutische industrie. Een vul-, afzuig- stijgpijp tot bijna op de bodem en een ontluchtingspijpje als waterslot.



Daadwerkelijk ga ik van een laag Brix naar een hoger Brix.

RobinB

Citaat van: kleine Minstreel op 06-12-2013  07:44 uDaadwerkelijk ga ik van een laag Brix naar een hoger Brix.

Wat bedoel je hiermee?

Adrie

Eens met Herman: eerst meten hoeveel slurry je hebt en dan met Mr Malty of in BrouwHulp berekenen hoeveel slurry je nodig hebt voor je nieuwe bier. Verder het nieuwe wort stevig beluchten, want de gist heeft nieuwe zuurstof nodig om te kunnen groeien.

Niels B.

Citaat van: RobinB op 06-12-2013  08:39 uWat bedoel je hiermee?

Ik denk dat hij bedoeld dat er eerst een bier wordt vergist met een laag brix, en daarna op de gist van de lage een bier met een hoger Brix.

kleine Minstreel

Als ik de ketel afpomp weet ik dat er 300 ml rest slurry in blijft zitten. Ik voeg meestal ook wel wat nutrivit toe aan de slurry voordat ik het wort erop pomp. Beluchten gaat door op het laatst de pomp nog 2 minuten te laten lopen waardoor er lucht door de ketel blaast.

@robin.  eerst wort met een Brix van bijvoorbeeld 15/16 dan naar 18 en vervolgens naar 20. Dus licht bier naar sterk bier.



RobinB

Ah, zo.
Dat is ook wat gangbaar is inderdaad. (Maar hoeft niet per se)

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 06-12-2013  08:49 uEens met Herman: eerst meten hoeveel slurry je hebt en dan met Mr Malty of in BrouwHulp berekenen hoeveel slurry je nodig hebt voor je nieuwe bier. Verder het nieuwe wort stevig beluchten, want de gist heeft nieuwe zuurstof nodig om te kunnen groeien.
Toevallig heb ik 2 x hetzelfde recept gebrouwen (21 Brix SG1085 ) en voor het 2e bier alle gist van het vorige brouwsel gebruikt (ca 750ml slurry op 40 liter wort). het wort is goed belucht voor beide bieren . Omdat het 2 x hetzelfde recept was en overige omstandigheden gelijk hgehouden zijn kan ik mooi het verschil proeven straks. De vergistingssnelheid lijkt vrijwel gelijk voor beide bieren, in 7 dagen van 21 Brix naar 10.8 Brix (uitgegist 80%SVG), na de 3e dag de temperatuur met 1 ºC per dag verhogen van 19 ºC naar 24  zodat er wat meer esters ontstaan en de gisting vlot het einde haalt. als eindbrix gehaald is de temperatuur in 3 dagen verlagen van 24 naar 13 ºC zodat er steeds CO2 blijft ontstaan en geen zuurstof aanzuiging oplost in het bier.
Ik laat het resultaat wel weten na rijping.
HansH

Oscar

Citaat van: Adrie op 06-12-2013  08:49 uEens met Herman: eerst meten hoeveel slurry je hebt en dan met Mr Malty of in BrouwHulp berekenen hoeveel slurry je nodig hebt voor je nieuwe bier.

Mr malty klopt al niet, want daar moeten we al 25% bij doen. En dat is ook maar door "iemand" geroepen... Ook hier weer dus flinke natte vingerwerk. Gewoon doen wat je gevoel zegt en uiteindelijke varen op ervaring. :brouwen:

Die Mr Malty mag je wel vergeten... :)

hansHalberstadt

Ik heb het gevoel dat te veel gist minder erg is dan te weinig, mits je na de gisting zorgt dat je zo snel mogelijk van de gist afkomt. (koude bezinking). Het beste is volgens mij na te gaan waar die mr Malty zijn conclusies op heeft gebaseerd en daar evt op voortborduren. (of zijn bevindingen moeten geheel uit de lucht zijn komen vallen)
HansH

bierfan

Gisteren een tripel gebrouwen, en het wort regelrecht op de slurry laten lopen.
Gisteravond zat er al een hoop leven in het waterslot. Dus te weinig slurry zal t zeker niet
geweest zijn... ;)

Ben benieuwd of die gaat smaken, en of het teveel aan gist echt terug te vinden is in het eind resultaat.

matthew

Citaat van: bierfan op 08-12-2013  08:48 uGisteren een tripel gebrouwen, en het wort regelrecht op de slurry laten lopen.
Gisteravond zat er al een hoop leven in het waterslot. Dus te weinig slurry zal t zeker niet
geweest zijn... ;)

Ben benieuwd of die gaat smaken, en of het teveel aan gist echt terug te vinden is in het eind resultaat.

Niet te snel bottelen en het bier flink laten klaren in de mandfles. Ik laat bier soms wel weken staan in de mandfles en het is dan kraak helder (bij 16-18 graden) Mijn brand imperator kloon heeft ook enkele weken gestaan en denk dat er nagenoeg geen gist meer in het te bottlen bier zat.. de hergisting (ook weer bij 18 graden) komt maar erg traag op gang in vergelijking met andere bieren (gist was de W34/70).

Wat betreft de slurrie, ik bewaar deze vaak in de koelkast in een weckpot en gaan tot 2 maand oud, gewoon bij het bier. Soms wel een halve liter slurrie. Ik heb nog nooit een nadelig smaak effect geproefd (gistsmaak) in mijn bieren.

bierfan

Dat is mooi, dus jij berekend ook niet precies hoeveel slurry je nodig hebt?
Gewoon er bij mikken en klaar?  :)

William

Het enige nadeel van eventueel grof overdoseren van gist is dat de vergisting zo heftig verloopt dat je, ondanks bv een gistkast, teveel opwarming van het wort krijgt door de gistactiviteit. Dit kan tot nadelige smaken leiden (hoewel in een stevig Belgisch bier vaak weer gewenst)

In het begin gebruikte ik altijd de hele slurrie (van 15 liter bier). Na af en toe wat teveel esters in het bier ben ik Mr Malty gaan gebruiken om een inschatting te krijgen van hoeveel ml slurry ik nodig heb. Afhankelijk van de hoeveelheid trub en andere zooi die er in zit ga ik hier zo'n 30 tot 50% boven zitten. Meestal betekent dit dat ik ongeveer 75% van de slurrie gebruikt.

Het blijft natuurlijk natte vinger werk omdat je niet weet hoeveel vitale gistcellen er in zitten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.