Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Hoe lang is niet te lang? wat betreft de gootsteenontstopper en azijn erin laten?Een uur, een dag een week?Bedankt voor de goeie tips!
Bedankt voor de goede tips.. ik ga er mee aan de slag, ik laat weten hoe het gegaan is!
Ik ben benieuwd, want ik zit ook al een tijdje naar zo'n ding te kijken. Inderdaad vrij logisch om de vieze kant te gebruiken als koud-water kant, de schone drinkwaterkant voor het wort. Maar ik zag laatste op dit forum iets over 'de juiste kant voor het wort gebruiken', volgens mij ging dat over de capaciteit (maw als de ene aansluiting kleiner is dan de andere), of kom je daarmee niet in de knoop op die manier?
Maakt niet uit. Het wort stroom toch niet op hoge snelheid als je het aan het koelen bent. Let er alleen wel op dat je elke keer dezelfde kant gebruikt bij de koeler.
Hoe lang is niet te lang? Wat betreft de gootsteenontstopper en azijn erin laten?Een uur, een dag een week?
Aan de andere kant wil je misschien wel het koelwater harder of minder hard laten stromen. Vooral 's zomers kan het schelen om het water harder te laten stromen om het wort genoeg af te laten koelen, dan kan het wel lonen om de smallere zijde voor het wort te gebruiken en de brede openingen voor het koelwater
Gootsteenontstopper is alkalisch, dus heel iets anders. Dat werkt overigens het beste met kokend water. Waarschijnlijk perst het zichzelf er al weer uit maar dat is gewoon een kwestie van 5 min laten staan en dan heel heel goed doorspoelen.
Ik wel eens gehoord van een brouwer die zijn platenkoeler reinigt door eerst hete loog rond te pompen, dan zuur erbij doet, vanwege gasvorming volgens een reactie die ik niet precies weet. door het uitzetten tijdens de gasvorming zouden de smalle kanaaltjes in de platenkoeler nog beter 'schoongeblazen' kunnen worden.
Ik heb gisteren van een verwarmingsmonteur een hele mooie platenkoeler uit een verwarmingsketel gekregen die gebruikt is.Er zit aan de binnenkant nogal wat aanslag, de buitenkant ziet er als nieuw uit!Zou deze binnenkant met bijv. azijn schoon te krijgen zijn? Of is dat niet bevorderlijk voor zo'n ding? Iemand hier ervaring mee? Misschien een ander zuur of zo?
Ik heb een paar keer koper schoon gemaakt in citroenzuur oplossing, flinke eetlepel op 10 liter warm water en een nacht laten staan prima resultaat van pikzwart naar mooi koper.
Ik zou hem onderdompelen in een oplossing van warm water en citroenzuur.Het wordt geheid schoon. Maar ik zou hem geen dag erin laten liggen in verband met het agressieve zuur.