Schoonmaken gebruikte platenkoeler

Gestart door Arno, 05-12-2013 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno

Ik heb gisteren van een verwarmingsmonteur een hele mooie platenkoeler uit een verwarmingsketel gekregen die gebruikt is.
Er zit aan de binnenkant nogal wat aanslag, de buitenkant ziet er als nieuw uit!

Zou deze binnenkant met bijv. azijn schoon te krijgen zijn? Of is dat niet bevorderlijk voor zo'n ding? Iemand hier ervaring mee? Misschien een ander zuur of zo?

Pimmels

Het deel waar het CV water doorheen gegaan is, is helemaal zwart! De kans dat je dat er helemaal uit krijgt is klein.
Het deel waar het warme kraanwater door heen kwam is schoon, en dat zou je eventueel met loog (NAOH, Kruidvat gootsteen ontstopper) kunnen schoon spoelen! :brouwen:

Pim

Vaak heeft zo'n platenkoeler een kant voor "vuil" water (waar het verwarmingswater doorheen loopt; is soms van RVS) en een kant voor "schoon" water (waar het drinkwater doorheen loopt; is meestal van RVS). Meestal is de tweede nog keurig schoon maar anders zou ik die schoonmaken door er een poosje schoonmaakazijn in te zetten.

Vaak zijn de platen gesoldeerd met koper. Pas dus op met te agressieve zuren!    :biersmile:

Adrie

Ik heb ook ooit een paar van die dingen gekregen. In een kanaal (het kanaal waar het koelwater doorheen gaat), zat aanslag, in de andere (de wortkant) niet. De aanslag heb ik verwijderd met schoonmaakazijn en dat werkte prima. Pas inderdaad wel op dat je de azijn er niet te lang in laat zitten, want dan kan het het koper aantasten.

Arno

Hoe lang is niet te lang? Wat betreft de gootsteenontstopper en azijn erin laten?
Een uur, een dag een week?

Bedankt voor de goeie tips!

Hoppenbrouwers

Citaat van: Arno op 05-12-2013  09:34 uHoe lang is niet te lang? wat betreft de gootsteenontstopper en azijn erin laten?
Een uur, een dag een week?

Bedankt voor de goeie tips!
Gootsteenontstopper is alkalisch, dus heel iets anders. Dat werkt overigens het beste met kokend water. Waarschijnlijk perst het zichzelf er al weer uit maar dat is gewoon een kwestie van 5 min laten staan en dan heel heel goed doorspoelen.

Adrie

Een minuut of 5 is lang genoeg, Arno. Daarna goed naspoelen met water. Mocht er dan nog aanslag in zitten, de handeling nogmaals herhalen. Let erop dat er geen lucht meer in zit, want waar lucht zit, doet de azijn uiteraard niet zijn werk.

Arno

Bedankt voor de goede tips... ik ga er mee aan de slag, ik laat weten hoe het gegaan is!

JayDie

Citaat van: Arno op 05-12-2013  10:21 uBedankt voor de goede tips.. ik ga er mee aan de slag, ik laat weten hoe het gegaan is!
Ik ben benieuwd, want ik zit ook al een tijdje naar zo'n ding te kijken. Inderdaad vrij logisch om de vieze kant te gebruiken als koud-water kant, de schone drinkwaterkant voor het wort. Maar ik zag laatste op dit forum iets over 'de juiste kant voor het wort gebruiken', volgens mij ging dat over de capaciteit (maw als de ene aansluiting kleiner is dan de andere), of kom je daarmee niet in de knoop op die manier?

Hoppenbrouwers

Citaat van: JayDie op 05-12-2013  10:45 uIk ben benieuwd, want ik zit ook al een tijdje naar zo'n ding te kijken. Inderdaad vrij logisch om de vieze kant te gebruiken als koud-water kant, de schone drinkwaterkant voor het wort. Maar ik zag laatste op dit forum iets over 'de juiste kant voor het wort gebruiken', volgens mij ging dat over de capaciteit (maw als de ene aansluiting kleiner is dan de andere), of kom je daarmee niet in de knoop op die manier?
Maakt niet uit. Het wort stroom toch niet op hoge snelheid als je het aan het koelen bent. Let er alleen wel op dat je elke keer dezelfde kant gebruikt bij de koeler.

JanEric

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-12-2013  11:10 uMaakt niet uit. Het wort stroom toch niet op hoge snelheid als je het aan het koelen bent. Let er alleen wel op dat je elke keer dezelfde kant gebruikt bij de koeler.
Aan de andere kant wil je misschien wel het koelwater harder of minder hard laten stromen.
Vooral 's zomers kan het schelen om het water harder te laten stromen om het wort genoeg af te laten koelen, dan kan het wel lonen om de smallere zijde voor het wort te gebruiken en de brede openingen voor het koelwater

Jacques

Citaat van: Arno op 05-12-2013  09:34 uHoe lang is niet te lang? Wat betreft de gootsteenontstopper en azijn erin laten?
Een uur, een dag een week?

Nooit gootsteenontstopper en azijnzuur gelijktijdig gebruiken! Eerst de een en dan de ander.

Hoppenbrouwers

Citaat van: JanEric op 05-12-2013  15:29 uAan de andere kant wil je misschien wel het koelwater harder of minder hard laten stromen.
Vooral 's zomers kan het schelen om het water harder te laten stromen om het wort genoeg af te laten koelen, dan kan het wel lonen om de smallere zijde voor het wort te gebruiken en de brede openingen voor het koelwater
Als je de keus hebt wel. Maar dan nog is het verschil minimaal. Je kan immers het wort ook gewoon nog trager laten lopen. Dat stem je dan op elkaar af. Zoals je dat andersom ook moet doen.

Arno

Gisteravond het zwarte gedeelte met gootsteenonstopper schoongemaakt en het schone gedeelte 1x met azijn. (toen was de azijn op)

Het zwarte gedeelte is nog steeds zwart.. en het schone gedeelte nog steeds schoon!

Op het oog zie ik eigenlijk weinig verschil.. (heb wel zonder bril gekeken..)

Ik gebruik sowieso het schone met de kleinste diameter voor het wort..


JayDie

Wellicht de output van de 'wortkant' 'testen' op smaak alvorens het wort er doorheen te sturen.

goom

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-12-2013  10:01 uGootsteenontstopper is alkalisch, dus heel iets anders. Dat werkt overigens het beste met kokend water. Waarschijnlijk perst het zichzelf er al weer uit maar dat is gewoon een kwestie van 5 min laten staan en dan heel heel goed doorspoelen.
Ik gebruik gootsteenontstopper die NaHSO4 bevat, ofwel een sterk zuur.
Dus kijk uit

sandern

Toch nog een vraagje over loog en zuur samen verhaal.
Ik wel eens gehoord van een brouwer die zijn platenkoeler reinigt door eerst hete loog rond te pompen, dan zuur erbij doet, vanwege gasvorming volgens een reactie die ik niet precies weet. door het uitzetten tijdens de gasvorming zouden de smalle kanaaltjes in de platenkoeler nog beter 'schoongeblazen' kunnen worden. Er kan natuurlijk makkelijk iets in zo'n klein kanaaltje/bochtje blijven zitten.
Daarna nog eens met zuur erdoor.

Zinnig? Onzinnig? Paranoide?

William

Citaat van: sandern op 08-12-2013  12:13 uIk wel eens gehoord van een brouwer die zijn platenkoeler reinigt door eerst hete loog rond te pompen, dan zuur erbij doet, vanwege gasvorming volgens een reactie die ik niet precies weet. door het uitzetten tijdens de gasvorming zouden de smalle kanaaltjes in de platenkoeler nog beter 'schoongeblazen' kunnen worden.

Het principe van gasbellen / cavitatie gebruiken om te reinigen is iets wat vaker wordt gebruikt. Niet zo onzinnig lijkt me. Ik zou het dan alleen gecontrolleerd doen door echt gas in te blazen en niet via een chemische reactie.

Hoppenbrouwers

Nog even een tip over het schoonmaken met gootsteenontstopper: gebruik wel de variant zonder aluminium korrels. Deze lossen niet op en kunnen achterblijven in je koeler (en dus mogelijk straks ook in je wort belanden).

René K

De kruidvat heeft gootsteenontstopper (natronloog) zonder de aluminium balletjes.

Sander van Dijk

Ik lees heel vaak over het gebruik van schoonmaakazijn om een platenkoeler of andere (koperen) dingen schoon te maken en te ontkalken. Voor het huishoudelijk ontkalken wordt schoonmaakazijn flink verdund. Verdunnen jullie schoonmaakazijn ook voor bijvoorbeeld voor gebruik in een platenkoeler? En zo ja hoeveel? Dezelfde verdunning als voor huishoudelijk ontkalken?
 
Ik heb al wel (op het forum) gezocht, maar ik heb het nog niet precies kunnen vinden.
 
Groet,
 
Sander

lekkerstout

Ik heb een paar keer koper schoon gemaakt in citroenzuur oplossing, flinke eetlepel op 10 liter warm water en een nacht laten staan prima resultaat van pikzwart naar mooi koper.  ^-^

smaalle

Citaat van: Arno op 05-12-2013  09:12 uIk heb gisteren van een verwarmingsmonteur een hele mooie platenkoeler uit een verwarmingsketel gekregen die gebruikt is.
Er zit aan de binnenkant nogal wat aanslag, de buitenkant ziet er als nieuw uit!

Zou deze binnenkant met bijv. azijn schoon te krijgen zijn? Of is dat niet bevorderlijk voor zo'n ding? Iemand hier ervaring mee? Misschien een ander zuur of zo?
Ik zou hem onderdompelen in een oplossing van warm water en citroenzuur.
Het wordt geheid schoon. Maar ik zou hem geen dag erin laten liggen in verband met het  agressieve zuur.

Sander van Dijk

Citaat van: lekkerstout op 30-01-2014  22:27 uIk heb een paar keer koper schoon gemaakt in citroenzuur oplossing, flinke eetlepel op 10 liter warm water en een nacht laten staan prima resultaat van pikzwart naar mooi koper.  ^-^

Citaat van: smaalle op 30-01-2014  23:17 uIk zou hem onderdompelen in een oplossing van warm water en citroenzuur.
Het wordt geheid schoon. Maar ik zou hem geen dag erin laten liggen in verband met het  agressieve zuur.

Begrijp ik goed dat jullie citroenzuur beter vinden dan schoonmaakazijn in pure of verdunde vorm?

lekkerstout

Ik weet niet of het beter is, alleen dat het voor mij goed werkt -citroenzuur in poedervorm- oplossen in warm water  en je spullen onderdompelen.

Heb zo ook mijn koeler schoongemaakt deze was pikzwart heb hem een paar keer in een oplossing laten staan en is perfect schoon!



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.