Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken gebruikte platenkoeler  (gelezen 21264 keer)

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • gewoon. bier.
Re: Schoonmaken gebruikte platenkoeler
« Reactie #50 Gepost op: 07-02-2014 17:15 u »
En toch zijn er mensen die het, met kennis van de eigenschappen, met tevredenheid gebruiken... Laat ze zou ik zeggen... :brouwen: :biersmile:
Ja de wijnmakers gebruiken het voor de laatste spoeling voordat de wijn gebotteld wordt.
In wijn zit natuurlijke sulfiet. Voor de laatste spoeling gebruik ik nu Star San en voor het smerige spul gaat er een beetje citroen in een bak met water.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 07-02-2014 20:27 u »
In wijn zit natuurlijke sulfiet.

Ook in bier zit sulfiet die de gist zelf aanmaakt. De ene gist wat meer dan de andere.
Maar we raken behoorlijk off topic...

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #52 Gepost op: 01-03-2014 16:39 u »

Is te koop bij de Turkse toko.

Ik heb het onderstaande zakje gevonden bij onze Turkse toko. Ik heb het idee dat dit niet de goede is. Wie weet dit? Iets anders hadden ze niet. (de foto kreeg ik niet rechtop gedraaid)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #53 Gepost op: 02-03-2014 09:44 u »
Tast het citroenzuur de koperen delen ook aan in dergelijke mate dat er koperoxide vrij komt?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #54 Gepost op: 03-03-2014 21:17 u »
Tast het citroenzuur de koperen delen ook aan in dergelijke mate dat er koperoxide vrij komt?

Dat weet ik niet, maar ik begreep van William dat citroenzuur beter voor je platenkoeler is dan schoonmaakazijn

Volgens mij zijn de voordelen van citroenzuur boven azijnzuur:
  • Het zal beter calciumhoudende aanslagen (b.v. zouten uit brouwwater - hardheid) oplossen en daardoor potentiele plekken voor aangroei van eiwitten / hop beter voorkomen
  • Het is minder corrosief ten opzichte van koper wat in de platenkoelers zit

De werking hangt natuurlijk wel van de sterkte af.